fel,fel (Fordon: allmänt)

av Staffan Granath, Thursday, September 25, 2008, 19:59 (5664 dagar sedan)

ja, jag vet att det antagligen är fel forum men som intresserad får man ofta tåg-frågor från sin omgivning.
så ock idag; finns roslagsbanans "gamla hederliga gröna" lok och vagnar att köpa till en modell-järnväg !? :-|

(jag förmodar att det rör sig om 1:87 skalan, möjligen n?-skalan)

hälsar en i horndal :-)

fel,fel

av MH, Göteborg, Thursday, September 25, 2008, 20:11 (5664 dagar sedan) @ Staffan Granath

Inte riktigt rätt men ganska nära...

[link=http://www.rimbogrande.se/prstart.html]Rimbo Grande[/link]

Kolla under [i]Motor & släp-vagnar[/i] samt [i]Personvagnar[/i].

srj-rävar

av Staffan Granath, Thursday, September 25, 2008, 20:41 (5664 dagar sedan) @ MH

Tackar och bugar!

får väl vara nog så nära tycker jag :-)

en liten följdfråga får väl bara var hur länge det sk "rävarna" rullade, han de uppleva 80-talet :-|

staffan uti horndal :-)

srj-rävar

av Jan Frelin, Thursday, September 25, 2008, 21:16 (5663 dagar sedan) @ Staffan Granath

Tackar och bugar!

får väl vara nog så nära tycker jag :-)

en liten följdfråga får väl bara var hur länge det sk "rävarna" rullade, han de uppleva 80-talet :-|

staffan uti horndal :-)


En bit in på 90-talet skulle jag tro. De försvann tillsammans med alla gröna vagnar när de nuvarande infördes.

srj-rävar -avveckling

av Leif B, Thursday, September 25, 2008, 22:00 (5663 dagar sedan) @ Jan Frelin

Tackar och bugar!

får väl vara nog så nära tycker jag :-)

en liten följdfråga får väl bara var hur länge det sk "rävarna" rullade, han de uppleva 80-talet :-|

staffan uti horndal :-)

En bit in på 90-talet skulle jag tro. De försvann tillsammans med alla gröna vagnar när de nuvarande infördes.

Några rävar, träburkar, träpass och plåtklädda vagnar med trästomme fanns kvar till sommaren 1992. Någon räv hängde med några veckor in på sommartidtabellen.

Gröna stålvagnar, manövervagnar och "sjuor" hängde med till 1994.

Ett par av storloken till någongång däremllan.

Fr o m sommaren 1994 bara blå aluminiumvagnar - förutm något enstaka inhop med museivagnar. Museivagnarna beskrivs [link=http://www.roslagsbanan.com/]här![/link]

/Leif

srj-rävar -avveckling

av Stefan Isaksson, Friday, September 26, 2008, 22:04 (5662 dagar sedan) @ Leif B

Vid tågolyckan i Albano - var det 1989? - förstördes två rävar, nr 38 och 39. Vid den tiden stod nr 44 under skrotning i Mörby. Det var vad jag minns de första rävarna som försvann.

Kort sagt: alla rävarna gick i trafik intill slutet på 80-talet.

SI

srj-rävar -avveckling

av Staffan Granath, Friday, September 26, 2008, 22:46 (5662 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Kort sagt: alla rävarna gick i trafik intill slutet på 80-talet.

SI


tacka alla för svaren, jag ser att jag slant med decenierna och att det skulle varit in på nittio-talet.

själv minns jag vagnarna främst från det sena sjuttio-talet då dom fungerade b.la som rullande studierum för oss som studerade kring östra station.
rimbo var populärast då det inte var så många resande.
vacker utsikt och trivsam personal samt ett billigt månadskort gjorde pluggandet lättare :-)

hoppas att någon motorvagn + vagn är bevarad och kommer i trafik :-| :-) :-D

staffan, numera uti horndal

srj-rävar -avveckling - näee...

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, September 26, 2008, 23:45 (5662 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Vid tågolyckan i Albano - var det 1989? - förstördes två rävar, nr 38 och 39.

Du menar Universitetet. Smällen skedde vid hpl. Var det inte 1990? Året innan jag slutade. Då hade man precis börjat provkörningarna med första kompletta 3-vagnarstågsättet av blåvagnar. Som Parktåget rammade bakifrån.

srj-rävar -avveckling - näee...

av rolfsegelstrom, Saturday, September 27, 2008, 00:47 (5662 dagar sedan) @ Kurt Möller

Rävarna gick i trafik tursatta till 1992 tom sommartidtabellen. De gick sedan som insats under vintertidtabellen men skrotades allteftersom det året. Jag har inget minne av att de gick i trafik 1993. Nummer 37 finns i driftsdugligt skick hos RBv och kvar på Östra. 40 körde jag till Viggbyholm 1991? med en Z4p för leverans till Vadstena. Vad som hände med den vet jag inte.
/Roffe

SRJ-rävar -avveckling - jo

av Thomas Tell, Saturday, September 27, 2008, 01:18 (5662 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

Xoa2p 32
1/8-71 avregistrerad å 6dd
24/8-71 skrotad

X2P 33
1/6-92 sista tjänstgöring
19/1-93 till maskinell revision för RBV hösten 1993

X2P34
23/8-74 krockskadad (mv 56, 50, 43 o 34)
19/8-75 skrotbeslutad ?
/4-75 skrotad

X3P 35
21/5-92 sista tjänstgöring
12/8-92 tjänst en dag ept m mv 45
26/9-93 ept 2028/2051 Kårsta RBv hösten 1993

X3P 36
20/1-92 sista tjänstgöring
30/3-93 till Kårsta för uppställning ?
16/2-93 (urspårad) från Kårsta
2/3-93 skrotad 5-6/3 enl Niklas

X4P 37
8/5-92 sista tjänstgöring

X4P 38
2/10-90 kollision Albano
5/2-91 slopad
skrotad

X4P 39
2/10-90 kollision Abano
24/10-91 “skrotad’
6/2-92 skrotad Mörby

X4P 40
28/6-91 kollision stoppbock spår 7 - igenom stoppbocken
/10-91 såld VÖJF ??
? SkLJ
9/5-08 skrotad Skara

X4P 41
16/3-92 sista tjänst
30/3-92 avställd i stupet
4/2-93 “Mörby skrotas’
5/2-93 till Mörby
12/2-93 skrotad

X4P 42
9/8-91 sista tjänst tåg 501 vid växlingen körde vagnen rakt in i UBP 325 fronten rejält intryckt
4/2-92 skrotad

X4P 43
5/6-92 sista tjänst
22/12-92 lastad till JvM/ULJ
/5-06 skrotad Gladökvarn

X4P 44
2x/3-90 sista tjänst
28/3-90 slopad
/2-91 skrotad

X4P 45
/6-92 sista tåg Nbp
15/7-92 sista tjänst
12/8-92 tjänst en dag ept m mv 35
4/2-93 “skrotas Mörby’
24/2-93 skrotad Mörby

Enligt mina noteringar ur lokledarens böcker.
/tell

srj-rävar -avveckling - näee...

av Thomas Tell, Saturday, September 27, 2008, 01:01 (5662 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vid tågolyckan i Albano - var det 1989? - förstördes två rävar, nr 38 och 39.


Du menar Universitetet. Smällen skedde vid hpl. Var det inte 1990? Året innan jag slutade. Då hade man precis börjat provkörningarna med första kompletta 3-vagnarstågsättet av blåvagnar. Som Parktåget rammade bakifrån.

Det smällde mitt emellan Albanobron och Universitetet den 2 oktober 1990.
På förmiddagen ringde man mig, som var lokledare, från verkstan och frågade om jag kunde fix en förare så man kunde köra prov på linjen i stället för det rackliga verkstadsspåret. Jag skickade ut reservföraren som sedan "pendlade" Mörby - Östra med motorvagn 202 som gick ensam. Vid en av provresorna stannade man straxt efter broarna i Albano och efter blocksignalen som stod mellan dessa. Näsbyparkståget missade den röda signalen och krockade med den stillastående vagnen.
/tell

SRJ-rävar - olycka vid Albano

av Lars-Erik Larsson, Saturday, September 27, 2008, 01:41 (5662 dagar sedan) @ Thomas Tell

En nästan identisk olycka skedde på samma plats, troligen något eller några hundratal meter närmare ÖSt, i Augusti 1966 (tror jag att det var). Olyckan skedde under lågtrafiken mitt på dagen ungeför vid luchtid om jag minns rätt.
Skillnaden var att Parktåget då körde in i ett stillastående "arbetståg".
Tyvärr vet jag inte vilken av rävarna som då blev skadad.
Finns det någon här som vet vilken individ det var och om den kom i trafik igen? Jag tror att den blev reparerad på Mörbyverkstaden. Föraren blev skadad men överlevde smällen.

Mvh
Lars-Erik L

SRJ-rävar - olycka vid Albano

av Thomas Tell, Saturday, September 27, 2008, 11:11 (5662 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

En nästan identisk olycka skedde på samma plats, troligen något eller några hundratal meter närmare ÖSt, i Augusti 1966 (tror jag att det var). Olyckan skedde under lågtrafiken mitt på dagen ungeför vid luchtid om jag minns rätt.
Skillnaden var att Parktåget då körde in i ett stillastående "arbetståg".
Tyvärr vet jag inte vilken av rävarna som då blev skadad.
Finns det någon här som vet vilken individ det var och om den kom i trafik igen? Jag tror att den blev reparerad på Mörbyverkstaden. Föraren blev skadad men överlevde smällen.

Mvh
Lars-Erik L

Jag har en uppgift om att Bop 876, Bop 879 var krockskadade i Albano 25.7.1966. Men ingen motorvagn och personvagnarna var inga Djursholmsvagnar.
/tell

SRJ-rävar - olycka vid Albano

av Lars-Erik Larsson, Saturday, September 27, 2008, 18:14 (5662 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hej Thomas och alla andra,

Det datum du anger skulle kunna vara det rätta men de vagnsnummer de anger verkar inte ha varit med i denna olycka om inte den ena var med i Djursholmståget och den andra i "arbetståget".

Nästan hälften av rävbeståndet var inblandat i denna olycka! Två rävar gick i Djursholmståget och två rävar fanns med i "arbetståget".
"Arbetståget" hade följande något udda sammansättning: X4p, X4p, Bop, Bop922, "stolpvagn" (SJ)324467 (vet ej rätt littera) och Bap3250 som var nylackerad. Det är bara de tre angivna individerna som jag har kunnat identifiera.

Huvudorsaken till mitt intresse för individnumren är att JAG var den enda passageraren i olycksmotorvagnen! Just den dagen hade jag av en slump med mig min kamera så olyckan finns fotodokumenterad med åtta diabilder. Tyvärr kan jag inte visa dem här eftersom jag inte kan scanna diabilder fn.
Jag har pratat med flera som är/har varit anställda på RB men ingen har hittills ens känt till denna olycka!

Den skadade räven stod sedan ganska länge på Mörbyvekstadens bangård invid skjutbordet för att jag inte skulle glömma olyckan.:-( Jag pendlade då (1965-1966) varje vardag mellan Stockholms Östra och Östberga där jag då jobbade på dåvarande Djursholms elverk.

Lars-Erik L

SRJ-rävar - olycka vid Albano

av Thomas Tell, Sunday, September 28, 2008, 00:23 (5661 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

Hej Thomas och alla andra,

Det datum du anger skulle kunna vara det rätta men de vagnsnummer de anger verkar inte ha varit med i denna olycka om inte den ena var med i Djursholmståget och den andra i "arbetståget".

Nästan hälften av rävbeståndet var inblandat i denna olycka! Två rävar gick i Djursholmståget och två rävar fanns med i "arbetståget".
"Arbetståget" hade följande något udda sammansättning: X4p, X4p, Bop, Bop922, "stolpvagn" (SJ)324467 (vet ej rätt littera) och Bap3250 som var nylackerad. Det är bara de tre angivna individerna som jag har kunnat identifiera.

Lars-Erik L

Jag hittade en reparationsrapport från den 15 juni 1967 där Bop 922 reparerats efter kollision och fått båda vestibulerna ombyggda.

Så olyckan bör ha hänt 1966 för vagnen stod nog inte längre på verkstan. Arbetståget bör ha varit ett verkstadståg för transport mellan verkstaden och Stockholm Ö.
/tell

SRJ-rävar - olycka vid Albano

av Lars-Erik Larsson, Sunday, September 28, 2008, 01:13 (5661 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hej Thomas och alla andra,

Det datum du anger skulle kunna vara det rätta men de vagnsnummer de anger verkar inte ha varit med i denna olycka om inte den ena var med i Djursholmståget och den andra i "arbetståget".

Nästan hälften av rävbeståndet var inblandat i denna olycka! Två rävar gick i Djursholmståget och två rävar fanns med i "arbetståget".
"Arbetståget" hade följande något udda sammansättning: X4p, X4p, Bop, Bop922, "stolpvagn" (SJ)324467 (vet ej rätt littera) och Bap3250 som var nylackerad. Det är bara de tre angivna individerna som jag har kunnat identifiera.

Lars-Erik L


Jag hittade en reparationsrapport från den 15 juni 1967 där Bop 922 reparerats efter kollision och fått båda vestibulerna ombyggda.

Så olyckan bör ha hänt 1966 för vagnen stod nog inte längre på verkstan. Arbetståget bör ha varit ett verkstadståg för transport mellan verkstaden och Stockholm Ö.
/tell


Jag är fortfarande ganska säker på att olyckan skedde i början av augusti 1966, men är inte HELT säker.
Olycksräven var tillverkad 1938 enligt skylten som syns under dörren på ett av mina foton. Vilka av rävarna var tillverkade 1938?

Orsaken till att jag kallade det för arbetståg var mest för att det hade stannat på linjen, troligen för av- eller pålastning av slipers mm. Det hade funnits personal i blåställ på den öppna vagnen men de han hoppa av nedför banvallsslänten just innan krocken. Flaket var inte speciellt plant efter smällen. Vagnen var lastad med slipers och på platsen låg en del skräp som verkade ha lämnats efter något mindre banjobb.

Lars-Erik

SRJ-rävar - olycka vid Albano

av rolfsegelstrom, Sunday, September 28, 2008, 19:25 (5661 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

Hej! Tack för din minnesbild. Det är ingen orimlig tanke att en "flaka" (stolpvagn)med slipers följde med ett tjänstetåg, i detta fall ett verkstadståg, för att lastas av på linjen vid ett arbete. Varför skulle man köra ett extratåg med ett fordon och en slipersvagn när verkstadståget ändå skulle gå? Med min erfarenhet törs jag påstå att det är en typisk Roslagsbanelösning. I övrigt har jag inte hört talas om detta och kan inte tillföra detaljer.
Mvh:Roffe S

SRJ-rävar - olycka vid Albano

av rolfsegelstrom, Sunday, September 28, 2008, 19:41 (5661 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

Jo, jag glömde svara på din fråga. Räven reparerades. När jag började på Roslagsbanan 1978 fanns alla rävarna.
/Roffe S

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, September 28, 2008, 21:14 (5660 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

När jag började på Roslagsbanan 1978 fanns alla rävarna.

Yes. 44:an var nog den som rök först.

Minns inte om det var 44 som var med om en större bangårdskrock o fick upp hela koppelskaftet genom hyttgolvet i A-änden...

Div. dyra "nödjobb-i-sista-minuten" gjordes på Rävarna under medio/sena 80-talet, bl a axelbyten. Jag vet inte om detta verkligen var nödvändigt (= att man funnit brottanvisningar i vissa axlar) eller att man hade detta som fyllnadsjobb för ett par av svarvarna i Möb, som snart skulle gå i p. Den urgamla stora supportsvarven (18-20-tummare?) snurrade o gick m detta ett bra tag...

Andra "sena finesser" var att man började skicka nyomlindade traktionsmotorers rotorer till en viss firma på plast-inbakning - sen var det slut m bandagebrotten... När: 1985? Ännu senare?

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb

av rolfsegelstrom, Monday, September 29, 2008, 23:33 (5659 dagar sedan) @ Kurt Möller

Axelbytena på 80-talet berodde på att en rpr hade hittat ekerbrott på en räv i samband med en blockning. Alla rävarna synades därefter och ytterligare ekerbrott hittades på några rävar. Man hade extra ekeraxlar till rävarna i Mörby så byten skedde ganska omgående.
Omlindning av motorer som du beskriver skedde väl aldrig på rävarna? Dock på X7p, loken och X9p.
Bakgrunden till detta var att de hårda vintrarna (på 80-talet) hade gått hårt åt motorerna och fordonen skulle gå ytterligare några år. X10p projekterades men var långt ifrån leverans. Man ansåg sig inte ha något val-
/Roffe

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, September 30, 2008, 03:23 (5659 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

...Man hade extra ekeraxlar till rävarna i Mörby så byten skedde ganska omgående.

Må dä? Varför stod svarvarna isåfall o gjorde ett antal nya axlar??? Jag var nog ute i Möb betydligt mer än du, eftersom jag ofta var utlånad till kontoret...

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb

av rolfsegelstrom, Wednesday, October 01, 2008, 00:16 (5658 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

Det ena utesluter inte det andra. Mörby vst hittade kanske defekter i själva axlarna. De hade ju bättre resurser än en observant reperatör. Du var utan tvekan där mer än jad de där åren.
/Roffe

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb

av Lasse, Saturday, October 11, 2008, 23:37 (5647 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

Hej Roffe
Rpr som hittade ekerbrott de va jag de :-D
Lasse

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Sunday, October 12, 2008, 01:09 (5647 dagar sedan) @ Lasse

Hej!
Jodå, jag minns dig väl Lasse Hermansson. I andra sammanhang (på RB) brukar jag berätta om ekrarna och då får du ett namn.
Jag glömmer aldrig röran som din upptäkt förorsakade. 9 st motorvagnar med "körförbud" tills Mörby hade kollat alla. Det var bara att ta dem ur trafik allteftersom de dök upp på Östra. 9 motorvagnar i reserv har inte funnits i modern tid. Det blev ett sabla pusslande men inga tåg ställdes in. Minns du att jag till och med bjöd på kaffe?
Det var en pärs som en gammal gubbe och fd lokledare inte glömmer. Nu har jag lämnat sådana bekymmer bakom mig och kör enbart tåg.
Kul att höra ifrån dig!
/Roffe

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb

av kurt möller, Sunday, October 12, 2008, 08:48 (5647 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Hur många hjul var det som de facto HADE ekerbrott då?

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb

av Lasse H, Sunday, October 12, 2008, 21:00 (5647 dagar sedan) @ kurt möller

De du kommer ja inte ihåg:-| men jag vet att minst 3 hjulgångar fick bytas samt att några svetsades på plats. De jag minns var att 39 ans A boggi där jag fann 3 spräckta ekrar startade cirkusen:-D Men nu ler väl 39 ans ande i himlen kan tänka;-)
Lasse

SRJ-rävar - olycka vid Albano - Möb-ekerbrott

av rolfsegelstrom, Monday, October 13, 2008, 18:58 (5646 dagar sedan) @ kurt möller

4 st är jag säker på som plockades ur. Det kan ha varit 5. 3 skickades till Mörby och resten svetsades tydligen på plats dvs Östra. Här kompletterar Lasse och jag varann. Jag minns strulet och han jobbet.
Vi måste ju i ärlighetns namn, dra un ättnadens sucki att Lasse H såg detta och förhindrade en olycka!!!!
/Roffe S

fel,fel

av Klas Blomberg, Friday, September 26, 2008, 16:36 (5663 dagar sedan) @ Staffan Granath

Ännu äldre Roslagsbanevagnar finns från Worsley works, men det är knappast det första man ger sig på om man aldrig har hållit i en lödkolv förut
[link=http://www.worsleyworks.co.uk/NG/NG_Stockholm_Roslagens_Jarnvag.htm]http://www.worsleyworks.co.uk/NG/NG_Stockholm_Roslagens_Jarnvag.htm[/link]

föresten?

av Staffan Granath, Tuesday, September 30, 2008, 16:13 (5659 dagar sedan) @ Staffan Granath

egentligen skulle jag fråga mig själv då det var jag som först använde ordet i tråden, men jag kunde inte svara på det:
var kommer uttrycket "rävar" i från!? :-|

har det bara blivit så eller finns det någon bakgrund?

ett grubbleri från horndal :-)

Silver!

av Bobo L, Tuesday, September 30, 2008, 16:56 (5659 dagar sedan) @ Staffan Granath

Från leveransen och ett antal år framåt var dessa motorvagnar, liksom många andra av RB:s fordon, målade i en röd kulör som vad jag förstår dels var något rödare än "SJ-brun", dels fort blev ganska smutsig. "Rävarna" hade silverfärgat tak, och fick därför snart smeknamnet "silverrävar". När vagnarna sedan allteftersom grönfärgades levde namnet kvar som benämning på just denna vagntypd, men kortades ner till bara "räv".

Silver!

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, September 30, 2008, 18:37 (5659 dagar sedan) @ Bobo L

Nämen Bobo då... Vagnarna var TVÅFÄRGADE!!! I ett antal år. Trol. började de bli enbart röda fr o m nån gång 1945 - uppgifterna går isär här. Foto i RB 100 År sidan 96 (där tyvärr bildtexten blivit sammanslagen med en text om rälsbussarna på nästa uppslag. Korrekt text skulle varit ngt i stil med:

- "Rävarna" i sitt originalutförande, med åtta /!/ uppsättningar vagnsnummer i blank aluminium, luftvisslor och enkammarkoppel.)

Att de däremot hade silvertak i många år är riktigt, ja. Vagnarna var försedda med multipelutrustning, vilken dock inte användes mycket.

Silver!

av Bobo L, Tuesday, September 30, 2008, 19:58 (5659 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nämen Bobo då... Vagnarna var TVÅFÄRGADE!!! I ett antal år. Trol. började de bli enbart röda fr o m nån gång 1945 - uppgifterna går isär här. Foto i RB 100 År sidan 96 (där tyvärr bildtexten blivit sammanslagen med en text om rälsbussarna på nästa uppslag. Korrekt text skulle varit ngt i stil med:

- "Rävarna" i sitt originalutförande, med åtta /!/ uppsättningar vagnsnummer i blank aluminium, luftvisslor och enkammarkoppel.)

Att de däremot hade silvertak i många år är riktigt, ja. Vagnarna var försedda med multipelutrustning, vilken dock inte användes mycket.

Ja, jäklars, det glömde jag ju bort. Det är så länge sen jag såg dem så... Nejvisstnä, inte född då... :-)

Silver!

av Staffan Granath, Tuesday, September 30, 2008, 20:08 (5659 dagar sedan) @ Bobo L

tackar mina herrar, smuts kan väl i.o.f vara en färg med :-| :-) :-D