Minneshjälp (Fordon: allmänt)

av Håkan Larsson @, Torsby, Saturday, September 27, 2008, 23:05 (5683 dagar sedan)

Kan någon hjälpa mig att verifiera ett av mina barndomsminnen, om det bygger på en korrekt upplevelse eller inte.
Under en av 1960-talets barndomssomrar, jag tror att det var 1966, företog min familj en semesterresa med bil genom Mellansverige. Just när vi skulle passera en järnvägsövergång någonstans i södra Närke slog signalen om till rött och bommarna började fällas. Detta gladde mig som redan då var en tågintresserad gosse. När tåget närmade sig konstaterade jag frankt att här kommer det ett D-lok. Ja, det såg ut precis som ett D-lok rakt framifrån, men just när det lilla tåget passerade vägövergången blev jag helt paff. Det var inget vanligt D-lok! För alldeles bakom förarhytten var det en motorhuv som var väsentligt lägre än hyttens tak, och i lokets bakre ände fanns det ingen hytt. Jag var konfunderad länge över min upplevelse.
Som vuxen kan jag konstatera att min barndoms minnesbild stämmer väl överens med ett växellok av littera Ua. Men, här kommer frågan, under senare tid har jag läst mig till att Ua-loken tjänstgjorde i Luleå under sina sista decennier. Kan det då ha varit ett Ua som jag så den där gången eller har mitt minne spelat mig ett spratt?
Tacksam för svar.
Håkan Larsson

Minneshjälp

av WS, Saturday, September 27, 2008, 23:27 (5683 dagar sedan) @ Håkan Larsson

Kan någon hjälpa mig att verifiera ett av mina barndomsminnen, om det bygger på en korrekt upplevelse eller inte.
Under en av 1960-talets barndomssomrar, jag tror att det var 1966, företog min familj en semesterresa med bil genom Mellansverige. Just när vi skulle passera en järnvägsövergång någonstans i södra Närke slog signalen om till rött och bommarna började fällas. Detta gladde mig som redan då var en tågintresserad gosse. När tåget närmade sig konstaterade jag frankt att här kommer det ett D-lok. Ja, det såg ut precis som ett D-lok rakt framifrån, men just när det lilla tåget passerade vägövergången blev jag helt paff. Det var inget vanligt D-lok! För alldeles bakom förarhytten var det en motorhuv som var väsentligt lägre än hyttens tak, och i lokets bakre ände fanns det ingen hytt. Jag var konfunderad länge över min upplevelse.
Som vuxen kan jag konstatera att min barndoms minnesbild stämmer väl överens med ett växellok av littera Ua. Men, här kommer frågan, under senare tid har jag läst mig till att Ua-loken tjänstgjorde i Luleå under sina sista decennier. Kan det då ha varit ett Ua som jag så den där gången eller har mitt minne spelat mig ett spratt?
Tacksam för svar.
Håkan Larsson

Gå in på: Järnväg.net
Kolla på ellok: Ub och Hg får du se om nåt passar din minnesbild.
Där finns bilder på många utgångna ellokstyper. WS.

Minneshjälp

av Håkan Larsson, Torsby, Saturday, September 27, 2008, 23:33 (5683 dagar sedan) @ WS

Tack för tipset, men min minnesbild är entydig. Det var inte vare sig ett Ub eller Hg, och inget annat mitthyttslok heller, utan ett elektrolok med hytten längst fram och det som såg ut som ett D-lok rakt framifrån.
Håkan

Minneshjälp

av Affe, Sunday, September 28, 2008, 00:48 (5683 dagar sedan) @ Håkan Larsson

Det är svårt att säga vad du såg, men din beskrivning stämmer in på utseendet av ett Ua-lok. Bilder på hur detta lok såg ut har jag inte hittat, men efter lite ’Googlande’ hittade jag bilder på en modell överst på denna bloggsida
Mvh Affe

Minneshjälp

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 28, 2008, 00:56 (5683 dagar sedan) @ Affe

Det är svårt att säga vad du såg, men din beskrivning stämmer in på utseendet av ett Ua-lok. Bilder på hur detta lok såg ut har jag inte hittat, men efter lite ’Googlande’ hittade jag bilder på en modell överst på denna bloggsida
Mvh Affe

Ua är ju helt klart det troligaste du sett. Sen finns väl bara litt Za med ändhytt och motorhuvar men det är ju bara en liten ellokomotor.
Hittade ingen bild på gaveln men det verkar bara vara två fönster.
[image]

Minnesrekonstruktion Za

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, September 28, 2008, 01:41 (5683 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

... Sen finns väl bara litt Za med ändhytt och motorhuvar men det är ju bara en liten ellokomotor.
Hittade ingen bild på gaveln men det verkar bara vara två fönster.
...

Visserligen återigen bara i svartvitt, men särskilt lik ett D-lok tycker jag inte att hyttgaveln på Za 267 såg ut 1969 i Ljusdal. I gengäld rimmar väl dess levnadsöde bättre med ett besök i Örebro 1966 än för något av Ua-loken

Minnesrekonstruktion

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, September 28, 2008, 01:32 (5683 dagar sedan) @ Affe

...din beskrivning stämmer in på utseendet av ett Ua-lok. Bilder på hur detta lok såg ut har jag inte hittat ...

...

Mvh Affe

Visserligen bara i svart/vitt men ändå ganska tydlig illustration till hur lika ett D-lok hyttgaveln på Ua 90 såg ut 1967 i Luleå.
Av lite journaluppgifter framgår att Ua 89 knappast kan ha använts någonting och Ua 90 bara blygsamt under de föregående två åren. Riktigt hur mycket Ua 88 arbetade i Mellansel är inte belyst i dessa uppgifter. Det förefaller ändå ganska osannolikt att något av loken skulle ha företagit resa ner till T-län, och då mest troligt Örebro för någon sorts uppfräschning i så sent skede av sin karriär. Ua 89 och 90 fick med största sannolikhet allt nödvändigt underhåll i Notviken vid den tiden. 1966-67 stod de väl inför en ganska snar slopning. Återstår möjligheten att Ua 88 ändå så sent kostades på någon tyngre åtgärd i Örebro som t.ex kan ha föranlett provkörning.

U-lokens öden.

av NOR, Monday, September 29, 2008, 13:22 (5682 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Av lite journaluppgifter framgår att Ua 89 knappast kan ha använts någonting och Ua 90 bara blygsamt under de föregående två åren. Riktigt hur mycket Ua 88 arbetade i Mellansel är inte belyst i dessa uppgifter. Det förefaller ändå ganska osannolikt att något av loken skulle ha företagit resa ner till T-län, och då mest troligt Örebro för någon sorts uppfräschning i så sent skede av sin karriär. Ua 89 och 90 fick med största sannolikhet allt nödvändigt underhåll i Notviken vid den tiden. 1966-67 stod de väl inför en ganska snar slopning. Återstår möjligheten att Ua 88 ändå så sent kostades på någon tyngre åtgärd i Örebro som t.ex kan ha föranlett provkörning.

Ua 88 slopades 1965 och avställdes i Mellansel tills den skrotades 1969 i Notviken. Enligt kvarvarande revisionskort så var senaste åtgärd hjulsvarvning i januari 1962, sista A-klass torde varit 1958.

Hade man verkligen så mycket växling i Mellansel på den här tiden att det erfordades ett särskilt växlingslok för detta, eller var det mest för påskjutning?

Ua 89 fick vara kvar till sommaren 1970 trots ofta förekommande överslag. Skrot 1971 i Notviken. Sista A-klass 1958. Senaste åtgärd var hjulsvarvning 1963.

Ua 90 avställd efter svår motorlagervarmgång hösten 1967. Skrot 1970 i Notviken. Sista A-klass 1958-1959. Nya hjulringar pålagda 1967.

Källor:
Tidningen Tåg 1.1972 sidan 4-5, försvunna loktyper.
En del gamla revisionskort.

Minneshjälp

av morrgan, Sunday, September 28, 2008, 09:18 (5683 dagar sedan) @ Håkan Larsson

Kan någon hjälpa mig att verifiera ett av mina barndomsminnen, om det bygger på en korrekt upplevelse eller inte.
Under en av 1960-talets barndomssomrar, jag tror att det var 1966, företog min familj en semesterresa med bil genom Mellansverige. Just när vi skulle passera en järnvägsövergång någonstans i södra Närke slog signalen om till rött och bommarna började fällas. Detta gladde mig som redan då var en tågintresserad gosse. När tåget närmade sig konstaterade jag frankt att här kommer det ett D-lok. Ja, det såg ut precis som ett D-lok rakt framifrån, men just när det lilla tåget passerade vägövergången blev jag helt paff. Det var inget vanligt D-lok! För alldeles bakom förarhytten var det en motorhuv som var väsentligt lägre än hyttens tak, och i lokets bakre ände fanns det ingen hytt. Jag var konfunderad länge över min upplevelse.
Som vuxen kan jag konstatera att min barndoms minnesbild stämmer väl överens med ett växellok av littera Ua. Men, här kommer frågan, under senare tid har jag läst mig till att Ua-loken tjänstgjorde i Luleå under sina sista decennier. Kan det då ha varit ett Ua som jag så den där gången eller har mitt minne spelat mig ett spratt?
Tacksam för svar.
Håkan Larsson

Jag gissar på att ni korsade Laxå Röfors Järnväg och att det var bakändan på en stut du såg.
morrgan

Minneshjälp

av Borhell, Sunday, September 28, 2008, 10:52 (5683 dagar sedan) @ morrgan

Jag gissar på att ni korsade Laxå Röfors Järnväg och att det var bakändan på en stut du såg.
morrgan

Vad är en stut för något i tågsammanhang?

Minneshjälp

av Anders Ö/NJM, Sunday, September 28, 2008, 11:20 (5683 dagar sedan) @ Borhell

En sånhäringa tingest från DWK/MaK
[image]

Minneshjälp

av Håkan Larsson, Torsby, Sunday, September 28, 2008, 15:43 (5683 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Tack för alla trevliga svar! Men om jag minns rätt eller fel får jag nog aldrig riktigt reda på. Min minnesbild är stark och jag kan ännu återskapa bilden av ett elektrolok med tre fönsterrutor i en plan front. Detta minne utesluter de flesta av de här föreslagna loktyperna. Men det är många år sen jag såg det där loket. Jag kan också ha påverkats av att långt senare ha sett bilder av Ua-loken. Likväl stort tack för ett trevligt resonemang.

Håkan

Minneshjälp

av Olof W, Monday, September 29, 2008, 12:34 (5682 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Stutar fanns väll även med gaveldörr -> tre fönster i gaveln.
/Olof

Minneshjälp

av Ola Almquist, Monday, September 29, 2008, 14:38 (5682 dagar sedan) @ Olof W

Stutar fanns väll även med gaveldörr -> tre fönster i gaveln.
/Olof

Ja, nr 2 - 5 tror jag. Hittade dock ingen bild på nätet. Hade NBJ:s DWK-stutar ursprungligen även övergångsbryggor, som denna: DWK 622/1937?

M.v.h.
Ola