Järnvägen på High Chaparall ?? (Järnväg allmänt)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Wednesday, January 30, 2008, 21:21 (5929 dagar sedan)

Har förgäves sökt information om järnvägen på High Chaparall. Nån som vet vilken spårvidd och minsta radie den har. Loken är tydligen från Polen. Hur lång är järnvägen? Är de som kör ångloken utbildade? Vore kul som sommarjobb att jobba som ångloksförare där. Finns det en karta över järnvägen?

skroten i High Chaparall !

av henrik ⌂ @, Wednesday, January 30, 2008, 21:50 (5929 dagar sedan) @ Christer Andersson

dom har 4 kol eldade polska ånglok från 20talet(i drift)?

vet att det stod ett antal lok på deras skrot för ett antal år sen, är allt borta?..några lok från sala kalkbruk vet jag stod där (deutz omz 122)
mvh henrik
ps inga som har bilder på dom loken mm? allså deutz:en

Järnvägen på High Chaparall ??

av z750asn, Wednesday, January 30, 2008, 22:49 (5929 dagar sedan) @ Christer Andersson

Har förgäves sökt information om järnvägen på High Chaparall. Nån som vet vilken spårvidd och minsta radie den har. Loken är tydligen från Polen. Hur lång är järnvägen? Är de som kör ångloken utbildade? Vore kul som sommarjobb att jobba som ångloksförare där. Finns det en karta över järnvägen?

Spårvidden är 750 mm, längden på spåret är ca 3km och minsta kurradie är 75 m om jag minns korrekt.
Det finns två ånglok i drift från Polen, 1710 byggt i början av 1920 talet och Px1925 byggt 1951. Ett tredje lok, 1701 är under renovering med nya tuber bla. Detta lok är också byggt på 1920-talet.

//Anders

Järnvägen på High Chaparall ??

av Torbjörn Gustafsson, Thursday, January 31, 2008, 09:24 (5929 dagar sedan) @ z750asn

Korrekt littera är Px48. Angående den tekniska utbildningen så har de haft instruktörer från PKP i Polen.

/Torbjörn

Järnvägen på High Chaparall ??

av Jonas Hjelm/JHRF Ordförande @, Thursday, January 31, 2008, 20:18 (5928 dagar sedan) @ Christer Andersson

Ångloken är mycket riktigt, som nämnts, polska.

Px29 1701, under revision, förhoppningsvis färdigt till sommaren.
Px29 1705, statiskt uppställt på campingen, reservdelar.
Px29 1710, I drift.

Px48 1925 (min favorit), I drift, reviderad vintern 06-07.

Linjen är ca 1,5 km lång med bitvis rätt snäva kurvor.

Personalen tas direkt från gatan ;-) . Skämt åsido, självklart är personalen utbildad. Är du intresserad av jobb, maila mig: jonas(at)hjelm.info.

/Jonas

Järnvägen på High Chaparall ??

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, January 31, 2008, 21:34 (5928 dagar sedan) @ Jonas Hjelm/JHRF Ordförande

[image]

En bild på järnvägen. Tydligen normalspårslipers och visst är radien snäv. vad är det för krokig bana till vänster?

tror att Westernstaden är värt ett besök i sommar.:-)

Järnvägen på High Chaparall ??

av Christer Andersson, Fornåsa, Motala, Thursday, January 31, 2008, 21:54 (5928 dagar sedan) @ Christer Andersson

[image]

Antar att banan går så här??

Här har vi en självbärande museijärnväg som klarar sig utan ett öre i kommunalbidrag, lokförarna och järnvägspersonalen får t.o.m betalt för sitt jobb. Inga klagande bönder och markägare finns det heller. Visserligen är banan föga förebildsenlig, men den drar folk...och det är väl det viktigaste?

Järnvägen på High Chaparall - säkerhetsföreskrifter??

av Thomas Tell, Thursday, January 31, 2008, 23:12 (5928 dagar sedan) @ Christer Andersson

Jag bevittnade för 15-20 år sedan en växlingsrörelse när ett nytt tågsätt skulle i trafik. Tågsättet backades då över en gångväg där folk promenerade utan någon personal med uppsikt över vägen. På satelitbilden var det gångvägen som korsar spåret efter den korta raksträckan ut från "stationen".
Därför undrar jag vad man har för regelverk, om det finns något.
/tell

Järnvägen på High Chaparall - säkerhetsföreskrifter??

av Hans Wicklund, Thursday, January 31, 2008, 23:37 (5928 dagar sedan) @ Thomas Tell

Länk till hemsida

Banan är en rundbana som bara trafikeras i en riktning.
Det verkar inte gå att direktlänka till kartan, du finner den efter val av High Chaprarall -> parknöjen -> Karta över parken.
Man kan ha åsikter om seriositet osv, men stället är klart värt besök, framför allt då man har med barn. Då vi var där i somras hade vi tur med vädret, dvs regnet hängde i luften (och kom tidvis ner) vilket innebar att de hade mycket få besökare, alltså inte trångt och inga väntetider.

Tåget framfördes, såvitt jag kunde bedöma på ett seriöst sätt lungt och kontrollerat. Tossigheterna med spring på vagnstak osv som förekom tidigare föreföll avskaffade.

/HW

Järnvägen på High Chaparall - säkerhetsföreskrifter??

av Granis, Friday, February 01, 2008, 13:56 (5927 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Det verkar inte gå att direktlänka till kartan..

Joo....?

[image]

Järnvägen på High Chaparall - karta

av Hans Wicklund, Friday, February 01, 2008, 22:16 (5927 dagar sedan) @ Granis

Det verkar inte gå att direktlänka till kartan..


Joo....?

Näää!
/HW

Järnvägen på High Chaparall ??

av Anders Ö/NJM, Thursday, January 31, 2008, 23:34 (5928 dagar sedan) @ Christer Andersson

När vi var där för 4 år sen så var det fortfarande rundbana. Har man slutat köra över bron nu?

Järnvägen på High Chaparall ??

av Micke Carlsson, Friday, February 01, 2008, 09:31 (5928 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag höll på att bli dräpt en gång av en av de tågrånande cowboysen. Jag ville inte räcka upp händerna när pöbeln äntrade tåget så jag fick en revolverpipa 2 centimeter från ansiktet. "Skjut då" sa jag åt token, som nätt och jämnt lyckades besinna sig. Såg att han, illröd av ilska, fick tas åt sidan för tröst och debriefing efter mötet med surkartet... (dvs mig):-)

Är det fortfarande lika familjevänligt?

Järnvägen på High Chaparall ??

av Erik Samuelsson, Friday, February 01, 2008, 16:16 (5927 dagar sedan) @ Christer Andersson

Är det verkligen järnvägen som drar allt folket?

Jag trodde någonstans att det fanns en Western-anläggning som var dragaren? :-D

Skämt åsido - att bygga en "museijärnväg" på Liseberg skulle antagligen också klara sig från arga bönder och slippa kommunalt stöd...

ES

Järnvägen på High Chaparall ??

av Kjell @, Norrtälje, Friday, February 01, 2008, 17:27 (5927 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Liseberg ägs av Göteborgs kommun...

Järnvägen på High Chaparall ??

av Erik Samuelsson, Monday, February 04, 2008, 08:16 (5925 dagar sedan) @ Kjell

Liseberg ägs av Göteborgs kommun...

Men det innebär inte att Liseberg får kommunalt stöd. Tror inte den politiska majoriteten skulle acceptera att pumpa in skattepengar i tivoliverksamhet...

ES

Järnvägen på High Chaparall ??

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Friday, February 01, 2008, 21:50 (5927 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Är det verkligen järnvägen som drar allt folket?

Jag trodde någonstans att det fanns en Western-anläggning som var dragaren? :-D

Skämt åsido - att bygga en "museijärnväg" på Liseberg skulle antagligen också klara sig från arga bönder och slippa kommunalt stöd...

ES

Nej, järnvägen är förståss inte huvudattraktionen. Jag tycker bara att det är väldigt glädjande att det går att driva bidragslös kommerciell ånglokstrafik anno 2008. På bilden jag bifogade ser man att folk verkligen köar för att få åka.

Kanske vore något för landets järnvägsföreningar att kombinera trafiken med något kul jippo typ karuseller, tågrån eller djurpark. Skulle säkert locka folk.

Järnvägen på High Chaparall ??

av Anders Ö/NJM, Friday, February 01, 2008, 21:57 (5927 dagar sedan) @ Christer Andersson

NBVJ har ju sina Westerndagar...där förekommer tågrån. Ser ut att vara folk i tåget på bilderna i tidningen.

Nora Westerndagar

av Ulf Josén NBVJ ⌂, Sunday, February 03, 2008, 12:12 (5926 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

NBVJ har ju sina Westerndagar...där förekommer tågrån. Ser ut att vara folk i tåget på bilderna i tidningen.

Westen dagarana i Nora har aldrig varit ett NBVJ-arrangemang utan NBVJ har varit engagerade att köra tågen. Arrangemanget har heller inte varit självbärande vad det gäller ekonomin utan Köpmannaföreningen har bidragit ekonomiskt. I år har man beslutat att dra in bidraget och det blir därför inga Westerndagar i sommar.

Länk till Nerikes Allehanda

/Ulf Josén NBVJ

Järnvägen på High Chaparall ??

av Kristoffer Johansson, Sunday, February 03, 2008, 17:45 (5925 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

JÅÅJ kör ångtåg isamband med vestern festivalen i Svanskog. Men hur det blir i år det vet jag i skrivande stund inte.

Mvh Kristoffer

Järnvägen på High Chaparall ?? - poäng

av Jonas Hjelm/JHRF Ordförande @, Saturday, February 02, 2008, 09:38 (5927 dagar sedan) @ Christer Andersson

Nu svor du i kyrkan krister. ;-)

Allvarligt talat så tycker jag att det ligger något i det du säger.

Generationen före min (som är 30+, dock inte 40) minns ångloken och har det nostalgiska tågåkandet som mål. De yngre kanske tycker att tåget är häftigt, men har nog inga ungdoms eller barndomsminnen från själva tågresandet och för att locka den generationen tror jag att "runtomkringaktiviteter" är oerhört viktiga. Sen kan man ju alltid diskutera om just tågrån är det mest praktiska...

Järnvägen på High Chaparall ?? - poäng

av Johan S, Saturday, February 02, 2008, 17:15 (5926 dagar sedan) @ Jonas Hjelm/JHRF Ordförande

Har aldrig förstått varför en musiejärnväg måste ha ett intressant slutmål. Räcker det inte för passagerarna att gå av, titta på rundgång, få se loket vändas, kolas och ta vatten för att sedan kopplas för tåget igen. Sedan åker man tillbaka igen. Attraktionerna kan finnas vid utgångsstationen. Museum, lokomotorkörning, rälsspikning, slå hårdare än Rallar-Hasse på klubbmaskinen, glass, servering, mm som alla kostar mer eller mindre pengar. Givetvis ger en biljett till tåget rabatt på attraktionerna vid stationen.

/Johan

Järnvägen på High Chaparall ?? - poäng

av Jonas Hjelm/JHRF Ordförande @, Saturday, February 02, 2008, 19:35 (5926 dagar sedan) @ Johan S

Sa inte att själva järnvägen måste ha ett slutmål, utan att det bör finnas aktiviteter runt anläggningen som också kan locka folk.

Personligen anser jag att vi alla behöver intäkter. Hur vi får dem är ibland mindre intressant.

Järnvägen på High Chaparall ?? - poäng

av Kurt Möller, Sunday, February 03, 2008, 13:22 (5925 dagar sedan) @ Johan S

Käre Johan!! Visst f-n har du rätt till 279 procent... Det är bara det att vi som tycker så är blott en liten minoritet!

Axplock ur "hört på stationen", "hört i tåget", "frågor till tågpersonalen" osv. osv. i Mariefred:

- Men var har ni järnvägen nånstans på vintern??

- Varför har ni inte högtalare i vagnarna??

- Går inte bussen snart, pappa?
- Det här är ett T Å G !!!

- Ni borde ha en rundbana, så gick det fortare att åka!!

- Fy, vilken hemsk ångvissla - den skrämmer livet ur mina hundar!!!

- Å, vad hemskt loket luktar. F Y !!!

- Vad Ä R dethär för idiotiska grindar????? Hur...?
- Dom öppnas inåt.

Järnvägen på High Chaparall ?? - poäng

av Micke Carlsson, Sunday, February 03, 2008, 15:02 (5925 dagar sedan) @ Kurt Möller

Helt krasst: Järnvägen kom till en gång för att frakta X från A till B.

Mer intressant än så är järnvägen inte än att den förväntas fortsätta med det.

En museijärnväg är ungefär lika kul som en veteranbil uppställd på bromsrullarna inne på bilprovningen. Motorn går, hjulen snurrar, men man kommer ingenstans...

Vi måste själva skapa en anledning till varför X skulle vilja frakta sig från A till B. Bevisligen är efterfrågan inte så stor - vår järnväg är ju en gång nedlagd för att ingen ville åka med den.

Som Kurt säger så är vi ett försvinnande fåtal som skulle tycka det var roligt att se på när en veteranbil låter sig bromsprovas...

Vad vi än gör måste det vara med kvalitet. Att glorifiera hedenhösa västerländsk kriminalitet tycker jag är en återvändsgränd utan dess like.

Järnvägen på High Chaparall ?? - poäng

av Ante Svensson, Sunday, February 03, 2008, 16:09 (5925 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Svårt, men: Jag tycker det finns olika typer av "kringaktiviteter". Dels sådana som inte tillhör banan i sig men som antigen råkar finnas där eller som valt att placera sig på platsen därför att man inser att tågresenärerna är poteniella kunder, dels sådant som banan fixat till för att folk ska ha mer att göra. De förstnämnda är inget att orda om, de är bra om de finns. De sistnämnda däremot kräver eftertanke.

Som aktiv på en bana hör man ibland de mest häpnadsväckande uttalanden i stil med dem Kurt listar ovan. Vi gjorde en enkät i somras och fick bl a ett svar där en snubbe ville vi skulle fixa till lite sevärdheter, bland annat i form av VIlla Villekulla i miniatyr. En annan tyckte vi hade gjort ett bra jobb sånär som på en punkt; hon hade förväntat sig en rundbana och ville ha en sådan. Hon skulle mycket väl kunna tänka sig att åka med oss igen -om vi fixade en rundbana först. Åkej, vad betyder detta?

Jag tror att man ska jobba med det man är bra på, dvs tågen. En grundförutsättning är "handla-fika-kissa, dvs att ha en butik, café och toalett, det vinner man mycket på och det har de flesta idag. Däremot har jag fått höra av många av våra besökare att de vill veta vad de ser. De har ingen susning om varför vi kör just i Dalhem, vilka tåg vi kör med, om det funnits järnväg på Gotland etc. De åker hem utan att ha susning om detta om man inte berättar det för dem. Därför är saker som museer, guidning, infotavlor etc. viktiga för att skapa en förståelse för varför man överhuvudtaget finns. Vi bakade in en guidning vid Eken helt enkelt för att förlänga resan en smule innan nya bandelen kom till. När vi sen kom vidare så övervägde vi vad vi skulle göra med infostoppet vid Eken men vi valde att behålla det och det har nog visat sig vara riktigt. Det ÄR viktigt att prata om sockerbruket i Roma för att sedan kunna peka på en radda betvagnar och säga; "betorna transporterades till Roma i sådana där vagnar, dragna av det HÄR loket". För min upplevelse är att folk lyssnar om man ger dem känslan av att det finns något att berätta. Vi har fått feedback från besökare som sagt att de tidigare åkt ångtåg från A till B. Vid B gjordes rundgång och sedan åkte man tillbaka till A igen. Sen var resan slut, familjen hade åkt ångtåg men något nytt hade man inte lärt sig. De hade pratat lite med dem som jobbade men ingen hade berättat något om banan, loket, vagnarna etc. Möjligen fanns det en guidebok i shoppen men ungarna ville hellre ha glass. Dessa besökare har ett latent intresse och är viktiga som nöjda kunder. De här som vill ha minigolfbana/tågöverfall/hoppborg etc kommer man aldrig att kunna tillfredsställa och går man dem till mötes för mycket så skrämmer man bort de andra.

Järnvägen på High Chaparall ?? - poäng

av Urban Åkesson @, Nässjö, Sunday, February 03, 2008, 19:20 (5925 dagar sedan) @ Ante Svensson

Det är helt riktigt som du skriver, att målet behöver inte vara meningen med resan så länge den ger någonting annat.

På söndagen på Ohsabanans dagar förra året så blev jag hastigt inslängd på en ångloksförartjänst på lok 4 Polacken. Krysset på detta lok hade jag inte haft så länge, så jag var rätt oerfaren.
När vi kommit ner till Bor för dagens sista tåg hem så ser jag en radda godsvagnar som ska med. Första tanken var, detta blir jobbigt.
I vilket fall så avgick tåget och det var torrt och fint på den blanka rälsen så allt förlöpte utan slirningar, men tungt gick det och upp mot Stensjön så är det ju i princip fem kilometer av konstant stigning, på vissa ställen upp mot 40 promille. Loket, eldaren och jag fick jobba hårt, men ljudet ur skorstenen var svårt att bräcka och folk i vagnarna såg ut att digga rätt friskt.
När vi kom ner till Ohs var vi alla rätt slut och eldaren hade lite brått hem så jag fick ta urslaggningen själv.
När jag sitter där i hytten och plockar slaggkakor så sticker en man in huvudet och säger med tysk eller dansk brytning:
"Innan trodde jag att 600 millmeterslok var leksaker, men nu vet jag bättre."
Detta gjorde att allt slit kändes meningsfullt för jag hade gett dom på tåget en upplevelse.

Tyvärr så är vi på Ohsabanan mycket dåliga på att tala om varför vi finns där vi är, kanske beror det på en allmän okunskap bland våra aktiva, det är svårt att svara på frågor man själv inte har svaret på. Men frågar nån så försöker man ju svara så gott det går. Kanske skulle man internutbilda även i banan och lokens historia.

Det är roligt att ni vid GHJ fortsätter med ert stopp vid Eken, detta gjorde att jag hade med mig något från er bana och nu så har man ju ytterligare anledningar att göra ett återbesök.

Järnvägen och tågrån

av Granis, Monday, February 04, 2008, 12:26 (5924 dagar sedan) @ Jonas Hjelm/JHRF Ordförande

Sen kan man ju alltid diskutera om just tågrån är det mest praktiska...

Men man kan ju liksom "tidsanpassa" den aktiviteten också. Typ ett gäng utklädda till "Original Gangsters" som med automatvapen rånar ett posttåg. Så får ju dagens museibanebesökare nåt att relatera till annat än "dammiga cowboys" som ingen har egna minnen av!!! Fast då skulle jag inte vilja vara med om en ung Micke Carlssons upplevelser när man "käftar emot"! ;-)

/ L G

Järnvägen och tågrån

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 04, 2008, 13:51 (5924 dagar sedan) @ Granis

Sen kan man ju alltid diskutera om just tågrån är det mest praktiska...


Men man kan ju liksom "tidsanpassa" den aktiviteten också. Typ ett gäng utklädda till "Original Gangsters" som med automatvapen rånar ett posttåg. Så får ju dagens museibanebesökare nåt att relatera till annat än "dammiga cowboys" som ingen har egna minnen av!!! Fast då skulle jag inte vilja vara med om en ung Micke Carlssons upplevelser när man "käftar emot"! ;-)

/ L G


Tycker det behövs mycket mer sådana här "banbrytande" :-) idéer för dagens museijärnvägar. Istället för att gnälla om att vissa museijärnvägar särbehandlas och liknande påståenden. Många föreningar har säkert också stagnerat pga konservativa medlemmar som fastnat i nån slags trögtänkt inåtvänd järnvägshistorisk korrekthet. I framtiden ser jag framför mig fler föreningar som tänker vinstgivande med fokus på Svensson-publiken (och entusiasterna). Djärva nya drag för att folk ska komma. Vad jag förstått är medlemsavgifterna endast en liten del av föreningars budget. De största summorna drivs in med biljettintäkter och försäljning vid trafikdagar.

Idag drar kommunerna in på tjänster inom skola och omsorg (även mitt jobb drabbat) Det saknas pengar och kommunen säljer ut sina verksamheter. Mycket möjligt att dessa strömmingar även kommer att kännas av för museiföreningarna.

Järnvägen och tågrån

av Ante Svensson, Monday, February 04, 2008, 21:28 (5924 dagar sedan) @ Christer Andersson

Rätt och fel. I vår värld finns ett visst mått av idealitet som säger att komersiellt tänkande är lite fult. Samtidigt vet alla att vi behöver intäkter. Men är det enbart besökssiffrorna det är fel på? Lika viktiga är frågor om prisnivå, sortiment i butiken etc. Är vi bra på att dra in pengar på vad vi gör och tar vi verkligen betalt för alla kostnader som finns? En sak jag tror lätt glöms bort är att ta betalt för alla ideella kostnader i samband med trafikdagar. T.ex. för lokpersonalen som måste gå upp i ottan för att elda lok. Sen finns det naturligtvis en smärtgräns för vad folk är villiga att betala men jag tror vi är lite för kassa på att skapa intäkter på vad vi redan gör.

Sen är jag lite misstänksam mot sånt här att man ska skapa dragplåster. Visst kan det stämma men i viss mån tycker jag mig också se en brist på tro på det man gör. Jag hör ibland folk som säger att man måste anpasa sig till den "vanlige besökaren" vilket krasst innebär att man sänker den museala ribban. För man verkar tro att korrekthet är något jobbigt som folk inte orkar med. Men vad är det som säger att korrekt märkta vagnar skrämmer bort folk? Jag skulle snarare säga att indianöverfallen skulle riskera att göra det! För folk som trots allt kommer för att uppleva järnvägen utan att vara entusiaster (och de är rätt många ändå) vill nog inte ha illusionen bruten av en massa jippon. Min bergfasta övertygelse är att alla såna här publikdragande verksamheter inte får dra ner på den järnvägshistoriska korrektheten. Låter man detta ske slänger man ut ett helt dagis med badvattnet. Ska man göra något annorlunda måste det vara utöver den ordinarie verksamheten och klart skild från denna i stil med evenemang, julbordskörningar, Westerndagar etc.

Snarare skulle jag vilja se mer av järnvägshistorisk korrekthet överlag hos oss alla istället för den mista gemensamma nämnare vi alla förefaller att hemfalla åt ibland. För jag skule vilja säga att bra uppbyggda museer som verklgen är genomtänkta och uppbyggda på ett besökarvänligt sätt inte ska behöva tumma på verksamheten för att få folk att komma. Medeltidsmuseerna eller andra skaffar inte hoppborgar, minigolf etc utan vågar köra sitt race och klarar sig bra på det. Som sagt, jag köper inte resonemanget om att huvuddelen av våra besökare är obildade, ointresserade och bara vill ha något att förströ ungarna med under en eller ett par timmar. Även bland den "obildade massan" finns många som uppskattar att få lära sig saker och många ser direkt skillnaden på någon genuint eller turistjippo. De som åker till turistjippot väljer troligen stranden, sommarlandet eller ett outlet. Och dessa är det väl inte tanken att vi ska slåss med i intäkternas namn? För vad blir då kvar av det vi säger oss vilja bevara? Vad gäller bidrag tycker jag att dessa, i alla fall dem som kommer från t.ex. RAÄ ska kopplas direkt gentemot museala ambitioner hos föreningen som söker. Kvalitetsstämplar är inte fel.

Järnvägen och tågrån

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 04, 2008, 21:59 (5924 dagar sedan) @ Ante Svensson

Medeltidsmuseerna eller andra skaffar inte hoppborgar, minigolf etc utan vågar köra sitt race och klarar sig bra på det.


Nej, det gör de inte för muséerna drivs inte idéellt, de drivs med hjälp av statliga eller kommunala bidrag. Detta beroende på att de räknas som finkultur eller folkbildande..vad vet jag. Således krävs inga hoppborgar där.

Ett exempel: I Linköping finns ett stadsmuseum, inträde 10kr. Där kan man få se lite gamla möbler, tandläkarutrustning från 40-talet, tavlor, teckningar och modeller som skolbarn gjort samt trasmattor och gamla tidningar...tro't eller ej, men muséet är knappast välbesökt ens på sommaren. Till saken hör dessutom att det sitter en heltidsanställd kassör samt vakt ute i entrén, dessa stads/kommunal (?) anställda personer har säkerligen landets slappaste jobb, för det är alltid spöklikt folktomt både i entrén och i själva muséet. Detta museum känns som det härstammar från DDR-tiden, dvs. nått öststatsmuseum där lönsamhet är ett okänt begrepp.

Staten har bestämt att det bara får finnas ett järnvägsmuseum, nämligen det i Gävle, där får de anställda betalt. Alla andra järnvägsmuséer eller museijärnvägar drivs idéellt. Det betyder oavlönat arbete av entusiaster och möjligen några kommunala bidragsslantar. Detta gör att många föreningar brottas med svag ekonomi. Då menar jag att det måste tänkas om på flera håll för att verksamheten ska kunna behållas.

Järnvägen och tågrån

av Lars-Henrik Eriksson, Monday, February 04, 2008, 23:56 (5924 dagar sedan) @ Christer Andersson

Staten har bestämt att det bara får finnas ett järnvägsmuseum, nämligen det i Gävle....

Jaså?

Annars har naturligtvis staten inte bestämt något sådant överhuvudtaget. Att man själv valt att bara ha järnvägsmuseer på två platser hindrar inte att vem som helst öppnar ett sådant museum på kommersiell basis, med avlönad personal.

Järnvägen och tågrån

av Ante Svensson, Tuesday, February 05, 2008, 00:17 (5924 dagar sedan) @ Christer Andersson

Då menar du att alla fristående organisationer och anläggningar som jobbar med medeltid eller för all vikingatid är understödda av stat och kommun och "finkultur"? Intressant... Men det finns massor av bevis på motsatsen, inte minst här på Gotland. Det råkar ju vara så att historieintresset är massivt ute i stugorna men det har i viss mån gått modernare museer som museibanor förbi. Det gör att det finns mängder av verksamheter som minsann inte är statliga eller kommunala som handlar om historia. Allt från lajvsällskap till stora vikingabyar. Det som driver dessa människor är nog en minst lika stark entusiasm som i vår värld men jag tror att de mer än vi håller på vad de tror är korrekt. Inga horn på vikingarnas hjälmar med andra ord. Det finns en stark kommersialism där, javisst, men samtidigt vet jag många som håller på med den typen av verksamhet som kämpar hårt med att bli ännu mer autentiska och ha rätt hjälm till riddarrustningen trots att ingen ser skillnaden. Och javisst, helt utan bidrag. Sen kan man ju fundera över varför järnvägar inte skulle vara "finkultur"? Kan det vara så att vi museibanenissar är dåliga att koppla vår verksamhet till högskolor, akademisk verksamhet, bevarandemetoder och annat som faktiskt kan vara en inkörsport till de fina salongerna? Bara en tanke...

Du har rätt i att man måste tänka nytt och våga satsa på saker som ger högre intäkter. Det jag vänder mig emot är att du gör kopplingen mellan historisk korrekthet och lågt intresse utifrån. I trafiken i Dalhem är en av de vanligaste kommentarerna bland de "oinsatta" besökarna att de fick en större upplevelse än förväntat just för att miljön var så korrekt, i alla fall i deras ögon. Ett tågöverfall mellan Munkebos och Eken hade varit förödande för dessa besökare. Eller ett hoppslott bakon godsmagasinet. Om illusionen funkar så blir besökarna nöjda och det ger många ambassadörer utåt vilket kan ge fler nöjda besökare. Men återigen; tar vi verkligen betalt som vi borde? Är vår marknadsföring så bra som den kunde vara? Ger vi besökaren rätt upplevelse på platsen? Är inte dessa frågor de första man bör titta på innan man slänger in annat som i mina ögon verkar vara en blandning av att tappa fokus och gripas av panik...

Låt oss vända på perspektivet: Vem är besökaren? Är han/hon född igår? Knappast. Den som åker till Gotland känner igen en turistfälla när han/hon ser den. Det finns åtskilliga och många känner att de går på en och annan nit på semestern. Därför är det viktigt att kunna erbjuda något annat, något som inte känns tingel-tangligt, billigt utan kan ge en känsla av något genuint. Plus att vi själva väl ändå vill att våra tåg och stationer ska se någorlunda vettiga ut och ha något att göra med de banor de en gång gick på. Om vi lyckas får väl andra bedöma men jag vet att om vi skulle börja konstruera "attraktioner" så skulle vi förlora minst lika många besökare som vi skulle vinna nya. Vad det handlar om är att stärka besöksmålet. Det är att tillföra verksamheter som ger anläggningen större attraktivitet utan att paja det som redan finns. I vårt fall handlar det om dressiner trots banans ringa längd men även om bra fika osv.

Något jag noterar när jag läser dina inlägg är att du ger intryck av att från fotöljen tala om att något måste göras. Precis som i Vadstena-tråden är du väldigt vag om vad detta skulle vara bara att det inte är bra nu. Jag kan säga att de flesta föreningar vet vad som gäller. Hur det kommer att gå framöver går väl inte att säga men jag tror att vi kommer att få se en hel del nya lösningar framöver.

Järnvägen och tågrån

av Niklas Biedermann ⌂ @, Tuesday, February 05, 2008, 08:36 (5924 dagar sedan) @ Christer Andersson

Nya världskulturmuseet i Göteborg har fått hård kritik för att de gör "flashiga utställningar" men helt missar en del av sitt uppdrag, folkbildningen och inte visar något ur sina samlingar.

Här är den senaste i raden:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_829037.svd

Finns dock också mycket från mer officiellt håll.

Vill museiföreningarna ta del av "samma" pengar som museerna gäller det att man håller hårt på att visa korrekt historia. Gör man inte det kan man också fråga sig om man egentligen bara kör och meckar gamla tåg för att man tycker att det är så kul själv och resenärerna "finansierar" en hobby - som kanske modellflyguppvisningar, biltävlingar eller annat skoj. Inget fel med det, men sån verksamhet får inte pengar ur samma pott som ett museum och borde kanske inte kalla sig för det. High Chaparall kallar sig inte heller för museum och får (antar jag) t.ex. inga pengar till projekt från Raa.

Det finns inget självändamål i att maximera besökare med hoppborgar, tågrån, indianer etc. Måhända att det ger ett ekonomiskt överskott men det skjuter totalt förbi målet med verksameheten. Så var det inte i Sverige 1947! Men vill man bara köra och mecka tåg för att det är så himla skoj så är detta en möjlig väg att gå.

Järnvägen och tågrån

av John Thoweman @, Tuesday, February 05, 2008, 15:16 (5923 dagar sedan) @ Christer Andersson

Jag håller med om varenda stavelse som Ante och Niklas skriver här intill.

Christer Andersson skriver om "nån slags trögtänkt inåtvänd järnvägshistorisk korrekthet".
Det är snarare så att han där med fel namn benämner själva kärnan i vad som i långa loppet kan utgöra en attraktion av hög klass.
Som andra skribenter också påpekat - vad är själva ändamålet med att driva en museijärnväg? Att det ska komma så mycket folk som möjligt - och få se och åka... - vaddå?
Istället för att visa hur järnvägsresande kunde te sig förr, låta folk få köpa gott fika och smakfulla souvenirer, njuta av atmosfären och *lära sig något* - ska man då sänka attraktionen med simpla oseriösa "dragplåster" som tågrån?
Det här landet är stort nog för att låta olika aktörer göra det som de är bäst på. Lämna tågrånen, karusellerna och ponyridningen åt High Chaparall och låt museijärnvägarna få vara en resa bakåt i tiden, som ger upplevelse och perspektiv för vissa samt därtill stämning och spänning åt andra - på det historiska arvets villkor.

Sedan måste man tänka på resenärernas väl och ve, givetvis. Informativa med diskreta skyltar, möjlighet att få sig något till livs och att gå på muggen med barnen har alla seriösa besöksmål som en viktig prioritet.
Min övertygelse sedan många år är att "det ena utesluter inte det andra" - det går att fixa "käka-köpa-kissa" på professionella och lukrativa sätt utan att ge avkall på en korrekt historisk miljö. Eller i åtminstone en historiskt genomtänkt miljö.

Felet som en del museijärnvägar (tidvis även en i Uppland där jag själv är aktiv) gör är att försöka ordna dragplåster m.m. inne på sina egna stationer. Utöver det enkla käka (=enkel och bra fika), köpa (=smakfulla och informativa souvenirer, filmer, foldrar etc) och kissa (bra, diskret insmugna men effektiva, toaletter, gärna med skötbord etc), så ska inte museiföreningar ge sig på något som ligger utanför det som, något utnött, brukar kallas kärnverksamheten. Att däremot aktivt jobba för samarbeten med i närheten lokaliserade verksamheter är ju en annan sak, som ofta är betydligt mer smidigt och belönande i långa loppet.
Jag menar, varför ha boulebana bredvid stickspåret eller karuseller och gungor bredvid tvättstugan, bjuda in prylnasare i godsmagasinet etc? ...när dessa företeelser i så gott som 100% av fallen degraderar den genuina upplevelsen? Med sådant blir det svårt att få sin kvalitetsstämpel.

Det är väl bättre att lägga energin på att vårda stationsmiljöer, gömma elskåp, tidstypiska skyltar, ha korrekta uniformer etc, och stolt marknadsföra det som något alldeles extra (vilket det är), än att släpa in opassande dragplåster som sänker hela museibanebesökets status?
Ska man vara ett seriöst besöksalternativ ska man ha en tydlig inriktning där man står för sin nisch - det belönar sig i längden. Inte bara för att järnvägsföreningen ska kvala in för bidrag från Riksantikvarieämbetet, men också för att det ger klarhet i tanken samt mål och känsla av riktning för såväl föreningsaktiva som besökare.

Järnvägen och tågrån

av Granis, Tuesday, February 05, 2008, 15:47 (5923 dagar sedan) @ John Thoweman

Ytterligare ett instämmande. "Populistiska kringaktiviteter" som boulebanor och karuseller kan ju (helst?) drivas av andra i närheten av museibanan. Och då inte bara på ett ställe. Framförallt längre banor som "Smalspåret", ULJ och NBVJ kan ju med fördel se till att dylika arrangemang hamnar invid olika trafikplatser och därmed sprids längs järnvägen. På så sätt befrämjar man kanske inte bara resan till utan även museibanan.

/ L G

Järnvägen och tågrån

av Niklas Biedermann ⌂ @, Tuesday, February 05, 2008, 15:59 (5923 dagar sedan) @ John Thoweman

Instämmer helt!

Sedan är det ju inget fel att fundera över dels målet (förhoppningtsvis står föreningens syfte klart och tydligt i stadgarna och är mer unikt än "köra med gamla tåg) men också hur man kan förmedla det.

Om man nu har en rent historisk "affärsidé" kan man ju dels fundera över hur man kan bringa den närmre besökarna, till exempel levande rollspel som det kanske har varit. Lasta in och ur historiska väskor, fisk (urk vilken lukt efter en säsong) och jag vet inte vad som annars fanns "levande" på stationerna och som var vanligt. En ko i en Gpfinka (dock nog ogörligt med dagens regler för att skydda den stackars kon) etc, godsvagnar lastade med historiskt korrekt last på vart och vartannat stickspår (och inga invuxna vrak utan något som kan röra på sig, gärna också nån som lastar när tåget passerar). Nur är jag för ung för att ha bra exempel - men alltså samma idé som tågrånet men "levande" men med något som är rimligt. AGJ har väl t.ex. gjort allt möjligt sånt?

Det andra är att bringa den historiska tekniken närmre besökarna på ett "upplevelsebetonat" sätt. Jag tänker på teknoramor & science-centers som alla tekniska museer av rang har i en ahskild del. Hur funkar en ångmaskin från 1907, en rälsbuss från 1956, vad har håller hjulen i spåret, varför viftar stinsen med spaden. Spånar man vidare på det temat finns det säkert utmärkta möjligheter att på ett engagerande sätt låta barn och vuxna "leka" sig fram till förståelsen vilket både borde kunna dra folk och uppfylla syftet. Men givetvis smäller man inte upp detta mitt på plattformen i Ankarsrum och sabbar hela den historiska miljön utan någonstans där det ter sig lämpligt.

Kruxet med dessa båda idéer är att vi som tycker att det är kul att leka med tåg i fullskala kanske inte är rätt personer till att antingen genomföra det eller hitta någon som genomför det.

Men för ca 10 år sedan höll jag på med levande rollspel, jag vet inte hur poppis sånt är nuförtiden, men om man intresserar sådana för en intrig i en 1950-talsmiljö där järnvägen råkar finnas som företeelse i spelet är det mycket möjligt att även utomstående besökare skulle kunna tänkas ha en behållning av det. I allafall har nog de lajv jag varit på varit "sevärda" för någon "observatör", problemet bara att vi inte skulle velat ha sådana där för att det förstör stämmningen.

Jag är ju ingen heller som åker på museibanor, jag vill uppleva "äkta". Och när jag åkt på småbanor t.ex. i Ukraina slås jag alltid av hur otroligt "äkta" det är och att det nog måste ha varit så i sverige på 1950-talet. Hästskjutsen som hämtar vid stationen, tåget som stannar för getterna i spåret, resenärer med levande kycklingar supandes ur fickpluntan så fulla att de knappt kan stå, bangubbarna som åker i finkan och hoppar av på vägen, mjölsäckarna, potatissäckarna mm i finkan och framförallt - inget som stör illusionen, frånsett 5 dumma turister.

Här är en länk till en bild från museitågskörningar i ukraina som en bekant var med på. Att hästen var där var bara en slum, men miljön är otroligt äkta, även om ångan har varit historia i över 30 år.
Ånga i ukraina (bild)
Hela inlägget Allt är museitåg.

Kan sånt locka? Är sånt rimligt att göra?

Järnvägen och tågrån

av Micke Carlsson, Thursday, January 21, 2021, 12:39 (1189 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Den här tråden handlar om så viktiga saker att den är värd att lyftas upp i coronatider. Nu finns den förutsättningen med i bilden också. Vi har ett uppsving i "hemesterturism" på 1,5 meters avstånd. Vad gör vi? För attraktionskraften är fortfarande en faktor men på sätt och vis har vi en efterfrågan med uppvindar, samtidigt som det finns andra hämmande faktorer som "besökartäthet".

Järnvägen på High Chaparall ??

av Jonas Hjelm/JHRF Ordförande @, Friday, February 01, 2008, 16:31 (5927 dagar sedan) @ Christer Andersson

Banan är en rundslinga och fortsätter förbi Mexico