Invigningståg i Dalarna? (Fotografier/bildfrågor)

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 31, 2008, 10:37 (5902 dagar sedan)

[image]

Denna bild visades i gamla forumet men jag börjar nu fundera om den kan vara från invigningen av SDJs sträcka Insjön-Rättvik 1914? Vad är det för berg som synes i bakgrunden? Ovanför loket synes en relativt bebyggelse som påminner om Häradsbygden...

Invigningståg i Dalarna?

av Christer Hammare, Thursday, January 31, 2008, 14:42 (5902 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Sträckan Insjön-Rättvik hade aldrig någon högtidlig invigning, utan öppnades bara för trafik, troligen beroende på det världskrig som nyligen brutit ut.

Invigningståg i Dalarna?

av Mats H, Friday, February 01, 2008, 18:32 (5901 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Har tyvärr inte så mycket att komma med, men berget i bakgrunden tycker jag liknar Gesunda, vilket ligger tvärs över Siljan sett från Rättvik.

mvh .... Mats

Gesunda

av Rasmus Axelsson, Friday, February 01, 2008, 22:12 (5901 dagar sedan) @ Mats H

Har tyvärr inte så mycket att komma med, men berget i bakgrunden tycker jag liknar Gesunda, vilket ligger tvärs över Siljan sett från Rättvik.

Den tanken har slagit mig också... vet du hur långt berget syns? Det måste isåfall vara innan Leksand eller efter Tinaby nånstans efter vad jag minns av trakterna... det är rätt kuperat Leksand-Tinaby och där döljs järnvägen från Gesundabergets vy.

Gesunda

av Mats H, Friday, February 01, 2008, 23:10 (5901 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hej!
Innan Leksand så kan man inte se gesunda, och inte heller från stationen i Tällberg. Det är först från Tinaby som det blir fri sikt ned mot siljan.

mvh .... Mats

Invigningståg i Dalarna?

av Sune Nylén @, Saturday, February 02, 2008, 14:46 (5900 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag har studerat personerna och omgivningen noga och håller för troligt att bilden är äldre än 1914..Kvinnornas klädsel tyder närmast på 1890- 1900.Titta på kvinnan i den vida,långa kjolen och kvinnorna i hembygdsdräkt.En kännare av dessa skulle nog kunna säga från vilken trakt de är. Se också på den gamla modellen av gaslykta, som säkert var ny då. Studera det rundade fönstret i ,vad jag förmodar ,är stationshuset.Jag har inte tillgång på någon bra bild av de gamla stationerna ,men ett sådant där halvrunt fönster var väl inte så vanligt,och det finns säkert någon som känner igen detta.Vagnarna är målade i klassfärger.Jag vet inte exakt när dessa togs bort, men före 1914 var det nog.
Jag skulle snarare tippa på ,antingen invigningen av Mora Vänern, Falun Rättvik
Orsa eller Älvdalsbanan MVH Sune

Invigningståg i Dalarna?

av Sune Nylén @, Saturday, February 02, 2008, 14:51 (5900 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

När jag tittar närmare på flaggan som vajar över stationshuset ser det ut som den är försedd med unionstecknet.Även detta tyder på att den är tagen före 1905

Invigningståg i Dalarna?

av Sune Nylén @, Saturday, February 02, 2008, 15:30 (5900 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ett tips.Jag tror att kvinnan i sockendräkt som står med ryggen mot kameran i bildens mitt genom sin klädsel skulle kunna gå att identifiera när det gäller orten. Ring till Nordiska Muséet och tala med någon som är expert på sådana ,och mejla bilden så kanske det går att lösa, eller hör med de olika hembygdsföreningarna runt Siljan Där finns säkert mycket kunskap om dessa dräkter och alla har väl möjlighet att ta emot epost bilder numera.Själv har jag fått hjälp vid något tillfälle den vägen MVH Sune

Invigningståg i Dalarna?

av PN, Saturday, February 02, 2008, 20:57 (5900 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ett tips.Jag tror att kvinnan i sockendräkt som står med ryggen mot kameran i bildens mitt genom sin klädsel skulle kunna gå att identifiera när det gäller orten. Ring till Nordiska Muséet och tala med någon som är expert på sådana ,och mejla bilden så kanske det går att lösa, eller hör med de olika hembygdsföreningarna runt Siljan Där finns säkert mycket kunskap om dessa dräkter och alla har väl möjlighet att ta emot epost bilder numera.Själv har jag fått hjälp vid något tillfälle den vägen MVH Sune

Först ville jag ha det till att det kunde vara Mora Station. Men studerar man fotot lite noggrannare så ligger Rättvik bra till. För Mora tror jag inte det är för berget har fel siluett från Mora station. Således har inte heller Mora den bebyggelse som syns mellan huset och första vimpeln. Anledningen till mitt antagande är att står man till vänster om rättviks station och tittar mot Gesundaberget till så finns det bebyggelse på samma plats som den på bilden.
//Peter

Invigningståg i Dalarna?

av Sune Nylén @, Sunday, February 03, 2008, 16:39 (5899 dagar sedan) @ PN

Rättvik ! Ja men det stämmer tyvärr inte med den bild som finns.Byggnaden på kortet ser ut att vara av liggande timmer.Rättvik var tegel.På sid 92 i GDJ 1855 - 1908 finns en bild av Rättvik vid invigningen 1891 ,den stämmer inte heller Det finns inte någon äreport och tåget kom från Orsa och gjorde bara ett kort uppehåll i Rättvik enl. bokenDen vagn son står framför Äreporten är utan tvekan Oscar II audiensvagn , se SJ 1906, En möjlighet är att det har samband med H. K. H. Storfursten Wladimir af Ryssland, som den 24 juni 1899 reste från Rättvik kl. 5 .00 enl tdt.I Gbg finns ett stort mikrofilmat tidningsarkiv. Jag skall vid tillfälle titta i detta . Sune

Invigningståg i Dalarna?

av Sune Nylén @, Sunday, February 03, 2008, 16:45 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

Invigningen var 15 sept 1892.Jag beklagar felet.Konungen hade dagen innan invigt MVJ och reste från Orsa med GDJ invigningståg.Mellan Mora och Mora Noret hade han rest med Gustaf Wasa och sedan med tåg till Orsa

Invigningståg i Dalarna?

av Sune Nylén @, Sunday, February 03, 2008, 16:50 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kanske kan det vara taget i Mora Noret på väg till Orsa? Det skulle ju tidsmässigt kunna stämma,eller vad säger Ni som känner trakten bättre än jag? De två loken står ju i rätt riktning s.a.s på väg mot Orsa i så fall.I GDJ 1908 står det att tåget drogs av två lok.

Invigningståg i Dalarna?

av PN, Sunday, February 03, 2008, 18:47 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

Mora-Noret kan det absolut inte vara om nu berget som syns är Gesundaberget. Om man står på detta ställe i Mora-Noret som fotografen har gjort så är Gesundaberget mer till vänster utom synhåll i denna vinkel samt kullen med hus som jag nämnde tidigare inte finns där. I den riktningen sluttar det så småning om neråt mot Österdalälven. Tittade lite på Eniro och nu blev jag tveksam även till Rättvik. Då är det enda allternativet som jag har kvar det är Mora, men då stämmer inte fönstrena in på stationen. Om det nu är stationen som syns där. Det kanske inte är Gesundaberget som syn?
Är vi säkra på om bilden är tagen i Dalarna för huvudtaget? Var i Dalarna hade kvinnorna hög spetsig mössa?
Skickar med en nytagen bild i från Mora där Gesundaberget är inringat.
[image]
//Peter

Invigningståg i Dalarna?

av Ola Almquist, Sunday, February 03, 2008, 19:03 (5899 dagar sedan) @ PN

Det är sannolikt inte något SJ-stationshus, däremot kan det röra sig om ett järnvägshotell eller personalbostadshus. Privatbanor var det väl inte så värst gott om norr om Dalarna - Hälsingland. Kan någon identifiera boggivagnarna? Är de av den typ som kom 1891 eller senare? D.v.s. om det nu skulle röra sig om kungligt besök 1892, kan det då vara något annat än SJ-vagnar, även om man skulle befinna sig på t.ex. GDJ?

M.v.h.
Ola

Invigningståg i Dalarna?

av Sune Nylén @, Sunday, February 03, 2008, 21:21 (5899 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja ,det där att titta på folkdräkten,som Du gjort´, är väl ingen dum idé.Tyvärr ser man bara kvinnan bakifrån , men en kunnig person skulle nog med ledning av de band hon har snett över ryggen och den svarta? hättan kunna sätta oss på rätt spår.Folkdräkten och personernas klädsel i övrigt och naturen tycker jag tyder på Dalarna.Jag har tittat på den första vagnen och jämfört med den bild som finns i SJ 1906 och det är nog utan tvekan Oscar II boggievagn.På Mora Norets stn finns en likadan lykta som den på bilden, på den bild av Mora Norets stn som finns i GDJ 1908.Även detta tyder på GDJ.Mora stn var en stn med mycket snickarglädje ,så den är det inte.Det är inte så att bilden är spegelvänd?D.v.s. att man lagt filmsidan uppåt vid kopieringeng Sånt har hänt och allt blir då tvärtom.Jag har tyvärr inte tillgång för tillfället till en tillräckligt stor spegel att hålla upp framför dataskärmen,men kanske någon kan försöka? Sune

Invigningståg i Dalarna?

av PN, Sunday, February 03, 2008, 21:31 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

Har vänt på bilden och nu finns det nya förutsättningar att försöka lokalisera orten. Tycker bilden käns bättre på detta vis.
Vimplarna i högra kanten kan det var från någon båt kanske?

[image]

Invigningståg i Dalarna?

av PN, Sunday, February 03, 2008, 21:36 (5899 dagar sedan) @ PN

Är åter tillbaka till Rättvik för nu stämmer husen på kullen bättre med lerdalshöjden och byggnaden kan vara något som hörde ihop med turisthotellen i Rättvik en gärv gissning. Mora- Noret kan vi utesluta för bergen runt om kring finns inte där.
//Peter

Invigningståg i Dalarna?

av Sune Nylén @, Sunday, February 03, 2008, 21:47 (5899 dagar sedan) @ PN

När jag såg din nya bild slog det mig omeddelbart att det är nog Rättvik.Jag tänkte genast på det gamla turisthotellet.Man har nog varit här för att intaga en bättre måltid.Därav äreporten och allt annat.Frågan är då när det kan vara tagetJag skulle kunna tänka mig två tillfällen.Antingen är det när den tidigare nämnde Wladimir besökte Rättvik Han hade åkt till Domnarvet står det i tidtabellen,och vagnarna hade gått tomma till Rättvik.Kanske tog man sig med båt och Siljans Järnväg till Leksand för att fira midsommar och sedan med båt till Rättvik.Kung Oscar var nog säkert med vid detta tillfälle eller i vart fall kronprinsen.Gustaf V sedermera.Eller att kung Oscar 1897 i samband med 25 års jubiléet företog en rundresa.Jag skall se om jag inte kan få fram närmare detaljer om detta. Men säkert Rättvik Bravo!!!

Invigningståg i Dalarna? Ropa inte hej ...

av Jöran Johanson ⌂ @, Monday, February 04, 2008, 15:31 (5898 dagar sedan) @ Sune Nylén

Intressant att följa resonemanget, men jag tror inte att bilden är från Rättvik.

Om man tittar på den första bilden, så ligger "Gesundaberget" ungefär rätt i förhållande till järnvägen, men närmaste land i riktning mot berget, som är höjdsträckningen vid Stumsnäs, är i verkligheten ca 8 km avlägset. Och det stämmer dåligt med bilden.

Om man i stället tittar på den spegelvända bilden så ska man beakta att Gesundaberget i verkligheten ligger "mer till höger än vinkelrätt" (ca 120 grader) mot järnvägen. Även om det är svårt att fastställa banans exakta riktning på bilden måste man konstatera, att om det vore Rättvik skulle berget ligga mycket längre till höger, troligen utanför bilden. Och som sagt, de första 8 kilometerna från stationen är vatten.

Men måste vi låsa fast oss vid Dalarna? Finns det inte något alternativ? Vilka andra ställen med en hög bergstopp i bakgrunden där järnväg tillkommit senast 1905 är tänkbara? För det är väl en bergstopp och inte en skada på fotot :-).

/Jöran

Invigningståg i Dalarna? Ropa inte hej ...

av Johan S, Monday, February 04, 2008, 15:38 (5898 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Längst bak i tåget går två finkor med utsiktsplattform. Vilka järnvägar hade sådana?

/Johan

Invigningståg i Dalarna? Ropa inte hej ...

av Sune Nylén @, Monday, February 04, 2008, 16:35 (5898 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Helt säkra i en sådan här fråga kan man aldrig vara på de premisser som gäller.
Det är ju inte heller säkert att det verkligen är ett berg som syns. Överst till höger på bilden finns en del mörka schatteringar Om det beror på moln,läckande ljus på plåten ,otillräcklig fixering eller dylikt är svårt att uttala sig om i avsaknad av negativet (och svårt då också,ibland)Det som vi tolkar som Gesunda berget kan ju vara något helt annat. Till exempel något av det ovan anförda Det finns också sådant till vänster om " Gesundaberget" som kan ha samma ursprung .Jag vet själv för lite,även om jag varit i Rättvik ett 20 tal gånger,så är det ju inget man reflekterar på direkt,men annars ser väl höjden med hus ut som Lerdalshöjden,förefaller det mig ,som befimnner sig långt från händelsernas centrum s,a,s. Är det ett kungligt tåg - och så är nog fallet, - är säkert vagnarna från SJ

Nu ropar jag HEJ.....

av PN, Monday, February 04, 2008, 18:17 (5898 dagar sedan) @ Sune Nylén

Med 100% säkerhet har jag nu kommit på lösningen. Bilden är rättvänd från början det blir fel att vända den som jag har gjort. Varför är jag så säker på detta. Jo det är många faktorer som stämmer in på den platsen, jag snart ska ange vilken plats det är.
Det finns mycke information i bilden. Nu ska jag komma till saken vart bilden är tagen. Bilden är tagen i Mora men ej vid stationen bilden är tagen från den plats som nu mer kallas för Mora Strand. Varför är jag så säker på detta jo för tittar man till vänster på bå bilden ser man master och vimplar från en båt, på denna tid så gick vattnet nästan fram till järnvägs kanten och det fanns många bryggor utmed stranden. Argument 2 Husen på kullen är Utmeland. Och till sist så är det Gesundaberget som syns på bilden och bergskammen stämmer in som går från bäggesiorna om berget. Huset som syns är ett maggasin som har stått nedanför nuvarande Mora Hotell. Kommer att scanna in en bild senare i kväll som styrker mitt antagande.
//Peter Norebrg

Den utlovade bilden

av PN, Monday, February 04, 2008, 21:05 (5898 dagar sedan) @ PN

Här kommer bilden som jag utlovade. Fotografen måste ha stått någonstans vid det gula krysset som jag har gjort. Som syns tydligt på detta kort så går siljan nästan ända in till järnvägsbanken. Och båten måste ha stått till vänster om bryggan. Gaveln på den diskuterade bilden är uthuset till vänster om krysset. Till höger om krysset nedanför kyrkan är tingshuset. Och längre bort till höger nedanför tingshuset syns gammla hotellet Gustaf Vasa.
Detta kort är stämplat 10/10 - 1929. Så själva kortet måste vara äldre än så. Är det någon som har några ideér på när kortet skulle kunna vara taget?
[image]
// Peter N

Den utlovade bilden

av Sune Nylén @, Monday, February 04, 2008, 22:28 (5898 dagar sedan) @ PN

Bra jobbat Peter!!! Det gäller bara att inte ge upp.Men när kan flygfotot vara taget.AB Aerotransport började flyga 1924.På den tiden landade man väl på vattnet.Därav namnet Torslanda flyghamn t.ex.Så någon gång i mitten av 20 talet är förmodligen kortet taget.Axel Eliassons Konstförlag startade 1890 , så den vägen är vi inte mycket hjälpta. Frågan är då när kortet med tåget är taget och vart den där äreporten förde hän.Du som bor i trakten ,Nåja ,i närheten .Kan inte Du höra med hembygdsföreningen om dom vet något om detta.Sådana där saker brukar det ju talas om.Om Mora tidning e.d vet något,om nu en sådan finns.De plåtklädda vagnarna ser modernare ut än 92.Annars skulle jag gissa på invigningen av MVJ. 14 sept 1892