Mycket starkt förenklat kan följande indelning göras:
Q12b1 är vagnarna som tillverkats av Raxwerke på överblivna ramar till krigsloktendrar.
Q12b2 är fyraxliga vagnar som inte kan inrangeras under annan littera.
Q12b3 är större fyraxliga vagnar av äldre typ.
Q12b4 är moderna vagnar (gränsen för nykonstruktion går vid cirka 1960).
Sedan fanns också Q12b5 vilka var byggda på ramar från äldre boggimalmvagnar hos LKAB.
Sant som du säger att det är en förenkling. Sätter man sig och jämför så känns det som om det finns åtskilliga motsägelser. Det skulle vara intressant att få se skrivelserna bakom det hela så man förstod vilken parameter som vägde tyngst vid uppdelningen 1957.
Första särtrycket med uppdelning var 1958 men då fanns Q12b1-Q12b3 och Q12b5! Q12b4 verkar inte dyka upp förrän 1962. Jag saknar just 61-års upplaga men i 1962 års upplaga står alla vagnar bland förändringar under 1961 som Q12b3 men i förteckningen står vissa vagnar som Q12b4, kanske ett tecken på att något hände kring årsskiftet 1961/62.
Ett par exempel på motsägelser Q12b2 504950-957 som med sina 60 kbm borde vara att anse som större, jämför t ex med Q12b3 506271-285 också 60 kbm. Q12b3 506353 med G56-boggier borde vara att anse som modern men bara 47 kbm rymd gör den till en dvärg bland Q12b3.
Varför var det bara intressant att göra skillnad på 4-axliga vagnar men inte på de 2-axliga? Vagnarna från 60-talet kunde vara mer än dubbelt så stora som vagnar tillverkade några decennier tidigare.