DJ AUTO No 1 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av BD, Friday, October 03, 2008, 16:36 (5681 dagar sedan)

[image]

Hur länge var DJ Auto nr 1 i tjänst?
Vad säger statistiken om utförd trafiktjänst?

[image]

[image]
Djurson var tydligen en uppfinningsrik man. Han uppfann bl a den automatiska bromsregulatorn som justerade spelet i bromsrörelsen.
Uppfinningen exploaterades av SAB och utvecklades vidare så att den även vid behov kunde öka spelet.
[image]

[image]

[image]

[image]

DJ AUTO No 1

av BJ, Saturday, October 04, 2008, 16:18 (5680 dagar sedan) @ BD

Tack BD.
Mycket intresant.
BJ

DJ AUTO No 1 - Purrey

av kurt möller, Saturday, October 04, 2008, 21:25 (5680 dagar sedan) @ BJ

Vi pratade för ett tag sen om dessa Purrey-vagnar m m, med vindklyvarfront. En överlevde alltså som nån sorts tj-vagn till 1958. Var det denna??

DJ AUTO No 1 - Purrey

av Sid, Saturday, October 04, 2008, 23:01 (5680 dagar sedan) @ kurt möller

Vi pratade för ett tag sen om dessa Purrey-vagnar m m, med vindklyvarfront. En överlevde alltså som nån sorts tj-vagn till 1958. Var det denna??

En av de Purrey-ångvagnar som SJ övertog, överlevde faktist ända till 1985.

KjBJ ångvagn nr 1, tillverkad 1908. Övertogs 1928 av SJ som X5/CF1 nr 401, ommärkt 1933 till Xå, slopad 1937 och såld samma år till HHJ, där den ombyggdes till resgodsvagn litt Fm nr 133. Övertogs igen av SJ 1940 som EF3 nr 611, ommärkt 1943 till EF3 8611, slopad 1955, och ombyggd 1956 till IIID 2bd Tjv 647, ommärkt 1969 till Qgv 945 0725, skrotad 1985 i Vislanda.
KjBJ ångvagn nr 2, tillverkad 1908. Övertogs också av SJ, men som X5/CF1 nr 402, slopades 1930, och var tänkt att ombyggas till personvagn litt C3h nr 2812, men ombyggnaden avbröts, och vagnen skrotades 1932 i Malmö.
Mvh/Sid

DJ AUTO No 1 - Purrey

av Ante Svensson, Sunday, October 05, 2008, 01:50 (5680 dagar sedan) @ Sid

Vi pratade för ett tag sen om dessa Purrey-vagnar m m, med vindklyvarfront. En överlevde alltså som nån sorts tj-vagn till 1958. Var det denna??


En av de Purrey-ångvagnar som SJ övertog, överlevde faktist ända till 1985.

KjBJ ångvagn nr 1, tillverkad 1908. Övertogs 1928 av SJ som X5/CF1 nr 401, ommärkt 1933 till Xå, slopad 1937 och såld samma år till HHJ, där den ombyggdes till resgodsvagn litt Fm nr 133. Övertogs igen av SJ 1940 som EF3 nr 611, ommärkt 1943 till EF3 8611, slopad 1955, och ombyggd 1956 till IIID 2bd Tjv 647, ommärkt 1969 till Qgv 945 0725, skrotad 1985 i Vislanda.
KjBJ ångvagn nr 2, tillverkad 1908. Övertogs också av SJ, men som X5/CF1 nr 402, slopades 1930, och var tänkt att ombyggas till personvagn litt C3h nr 2812, men ombyggnaden avbröts, och vagnen skrotades 1932 i Malmö.
Mvh/Sid

Hur mycket av ångvagnen KjBJ 1 fanns då kvar vid skrotningen 1985? Lika mycket som finns kvar av VVJ ångvagn B/SlRJ F 500 idag, dvs ramen?

Ante

DJ AUTO No 1 - Purrey

av Uno P ⌂ @, Sunday, October 05, 2008, 23:28 (5679 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vi pratade för ett tag sen om dessa Purrey-vagnar m m, med > > KjBJ ångvagn nr 1, tillverkad 1908. Övertogs 1928 av SJ som X5/CF1 nr 401, ommärkt 1933 till Xå, slopad 1937 och såld samma år till HHJ, där den ombyggdes till resgodsvagn litt Fm nr 133. Övertogs igen av SJ 1940 som EF3 nr 611, ommärkt 1943 till EF3 8611, slopad 1955, och ombyggd 1956 till IIID 2bd Tjv 647, ommärkt 1969 till Qgv 945 0725, skrotad 1985 i Vislanda.

KjBJ ångvagn nr 2, tillverkad 1908. Övertogs också av SJ, men som X5/CF1 nr 402, slopades 1930, och var tänkt att ombyggas till personvagn litt C3h nr 2812, men ombyggnaden avbröts, och vagnen skrotades 1932 i Malmö.
Mvh/Sid


Hur mycket av ångvagnen KjBJ 1 fanns då kvar vid skrotningen 1985? Lika mycket som finns kvar av VVJ ångvagn B/SlRJ F 500 idag, dvs ramen?

Ante

[image]
Vet inte om HHJ använde den gamla korgen, men det är nog inte helt omöjligt om man studerar fotografiet på vagnen från Hässleholm 1938. Som tjänstevagn behöll den i stort utseendet som resgodsvagn förutom att en av skjutdörrarna sattes igen.
[image]
Vagnen fick i alla fall i samband med ombyggnaden en ny tillverkarskylt.

DJ AUTO No 1

av Jan Söderlund, Sunday, October 05, 2008, 22:14 (5679 dagar sedan) @ BD

Vad kan det vara för hävstång som verkar utgöra en förlängning på fjäderbalansen mellan 1a axeln och drivaxeln,,, justering av adhesiontrycket??
Vidare; Kallades dessa Ångmaskiner Tandem-kompound. / Jan S