SWB-iana (Järnväg allmänt)

av m.sundström, Thursday, May 29, 2014, 12:56 (3614 dagar sedan)

Hade igår nöjet att fotvandra SWB från Björbo till Nyhammar. Så när som på ett intressant drama i djurens värld gjordes endast två (eller möjligen tre) järnvägsrelaterade iakttagelser:

o C:a 100 m söder om Salåns stnhus på bangårdens östra sida finns två rader med grova betongplintar. Har här funnits en träkolsbrygga?

o C:a 500 m norr om Nyhammars stnhus viker en banvall (?) av i NV riktning. Är det en banvall och om så är fallet, till vad gick den? (Själv hade jag inte tid eftersom en för hemresa lämplig gummivutslägenhets avgångstid raskt närmade sig.)

o Sträckan förbi Skallbergets stnhus kan numera ej beträdas då den utgör privat tomtmark. "Omfattning" vänster i c:a 500 m måste därför tillgripas.

Väl hemkommen studerade jag Järnvägsföreningens skrift från 1926 för att undfå dess informationer om sträckan. Blicken föll då på följande passage:

"Under åren 10914 och 1915 utökades tidtabellen ... bl. a. med ett snälltågspar... som tillryggalade den 212 km långa sträckan Ludvika Stockholm på 3 timmar och 35 minuter [3,6 "decimaltimmar"]...

Det torde dröja mycket länge, ifall det någonsin händer, innan tidtabellen återfår det utseende den hade år 1915."

Ominös reflektion, verkligen, som skrivaren av dessa rader gjorde. Idag, hundra år senare, går de snabbaste förbindelserna på c:a 2,8 decimaltimmar, inga jämförelser i övrigt.

Olle S

SWB-iana

av John T, Thursday, May 29, 2014, 13:14 (3614 dagar sedan) @ m.sundström

o C:a 500 m norr om Nyhammars stnhus viker en banvall (?) av i NV riktning. Är det en banvall och om så är fallet, till vad gick den? (Själv hade jag inte tid eftersom en för hemresa lämplig gummivutslägenhets avgångstid raskt närmade sig.)

Intressant. Ifall jag tänker på rätt ställe, så ser det ut såhär på ekonomiska kartan från 1966:

[image]

SWB-iana

av Anders Sandgren, Thursday, May 29, 2014, 14:17 (3614 dagar sedan) @ m.sundström

Hade igår nöjet att fotvandra SWB från Björbo till Nyhammar. Så när som på ett intressant drama i djurens värld gjordes endast två (eller möjligen tre) järnvägsrelaterade iakttagelser:

o C:a 100 m söder om Salåns stnhus på bangårdens östra sida finns två rader med grova betongplintar. Har här funnits en träkolsbrygga?

Salån var väl även militär mötesplats. Något med militär koppling?


o C:a 500 m norr om Nyhammars stnhus viker en banvall (?) av i NV riktning. Är det en banvall och om så är fallet, till vad gick den? (Själv hade jag inte tid eftersom en för hemresa lämplig gummivutslägenhets avgångstid raskt närmade sig.)

Nyhammars grusgrop låg 400m N Nyhammar. Är det spåret dit?


o Sträckan förbi Skallbergets stnhus kan numera ej beträdas då den utgör privat tomtmark. "Omfattning" vänster i c:a 500 m måste därför tillgripas.

Väl hemkommen studerade jag Järnvägsföreningens skrift från 1926 för att undfå dess informationer om sträckan. Blicken föll då på följande passage:

"Under åren 10914 och 1915 utökades tidtabellen ... bl. a. med ett snälltågspar... som tillryggalade den 212 km långa sträckan Ludvika Stockholm på 3 timmar och 35 minuter [3,6 "decimaltimmar"]...

Det torde dröja mycket länge, ifall det någonsin händer, innan tidtabellen återfår det utseende den hade år 1915."

Ominös reflektion, verkligen, som skrivaren av dessa rader gjorde. Idag, hundra år senare, går de snabbaste förbindelserna på c:a 2,8 decimaltimmar, inga jämförelser i övrigt.

Olle S

SWB-iana

av Christer Fredriksson, Thursday, May 29, 2014, 14:36 (3614 dagar sedan) @ m.sundström

Salån hade tidigt en träkolsbrygga.
På senare tid, efter kolningens upphörande, utlastades stora mängder timmer som även blev de sista lastade vagnarna från Salån.

SWB-iana

av m.sundström, Saturday, May 31, 2014, 17:59 (3612 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack för den intressanta bg-planen MEN "mina" plintar ligger på bg:s östra sida. Kanske två generationer kolbrygga?
OS

SWB-iana

av Anders Sandgren, Sunday, June 01, 2014, 10:47 (3611 dagar sedan) @ m.sundström

Men är inte kolbryggan (5) på östra sidan, strax norr om lastkajen (6)?
Stationshuset (hållplatsstugan 1) med källare och uthus samt Kopparbergs Bergslags peronalbostad med sidobyggnad (7-8) på västra sidan.

SWB-iana

av Staffan Eriksson, Friday, May 30, 2014, 16:10 (3613 dagar sedan) @ m.sundström

Du borde ha sett Bäckbyns bv-stuga, Skärklackens grusgrop, samt även Kybäckshedens grusgrop. Nyhammar ska ligga på km 236,4, Nyhammars grusgrop på 236,8. Banvall strax norr om en liten bro vill jag minnas.

SWB-iana

av m.sundström, Friday, May 30, 2014, 19:54 (3613 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Du har alldeles rätt, även dessa begivenheter observerades, men befanns icke vara av sådan lödighet att de borde få äran att här omnämnas.

Skärklackens grp var mycket stor (åtminstone för en grp-amatör som undertecknad) och ännu "i drift", dock givetvis helt utan jvg-anslutning.

Med Din tydliga lägesangivelse för Nyhammars grp är det alldeles uppenbart att det var dess spår jag såg i höger ögonvrå.

Tack alla för givna svar.

Olle S

SWB-iana, Nyhammar - Björbo

av Staffan Eriksson, Sunday, June 01, 2014, 00:10 (3612 dagar sedan) @ m.sundström

Jag tar chansen när nu den här sträckan har kommit upp. I boken ’Smalspår och sjöfart.....’ står att redan 1874 fick man koncession på en järnväg Nyhammar-Källbäcken nära Björbo. Man hann terrassera 13 km för spårvidd 891 mm innan man avbröt. Om man började från Nyhammar blir det till bortom Skallberget. Är det möjligt/troligt att SWB använde sig av det som redan var gjort? Jag har inte letat men det borde vara svårt att hitta några ev spår om det finns.

Under åren 1952 - 1960 åkte jag ofta sträckan Ludvika - Salån/Björbo. Då fanns tre dagliga tåg i vardera riktningen. Ett blandat tåg Stockholm - Malung och åter, samt två rälsbusståg. Blandade tåget gick alltid från/till spår 2 i Ludvika. På återgång var det möte med rälsbussen i Nyhammar. Där fann en liten träplattform mellan spår 1 och 2. Bussen alltid vid spår 2. Tåget som avgick från Ludvika vid 12-tiden på dagen gick vissa perioder från spår 6 i Ludvika. Där fanns en liten träplattform. Blandade tåget drogs av någon typ av S-lok eller av J-lok. På uppväg stannade detta inte i Salån utan då åkte man till Björbo. Vid Björbos försignal gavs alltid ’tre korta’. Det gjorde inte rälsbussarna.

Angående Salån:
Någon byggnad av den typ du tänkte på minns jag inte, inte heller någon kolbrygga. När jag åkte där var det endast sporadiskt det kunde stå en eller två O-vagnar vid lastkajen. Plåtstins fanns förstås. Semaforen mitt på plattformen visade alltid klart. Väntsalen som fanns i norra delen av stationshuset var alltid öppen. Huset var bebott, men jag tror inte att det var av någon anställd längs banan. Jag har sett bild på att det fanns en platsvakt, men det var före min tid. Samma gäller banvakt.

Två andra minnen från sträckan:
En sommardag på 50-talet befann jag mig i Björbo, dock inte på stationen. Djungeltrumman gick att idag var det ’Pyromanen’ som skulle dra godståget Vansbro - Ludvika. Javisst, det tände på tre ställen på Björbo - Salån. Det är ju en skaplig backe från Björbo och upp till viadukten under nuvarande väg 66, då 250. Att vi fick reda på det här k a n bero på att en släkting jobbade i brandkåren, och ev hade man ringt från stationen för att förvarna. Vad det var för lok har jag inte en aning om.

En varm sommardag 1959 åkte jag rälsbussen från Ludvika. Jag hade biljett till Björbo men talade om för konduktören att jag ville kliva av i Salån. Det skulle förstås inte vara något problem. Bredvid mig satt en kille på sådär nio år tillsammans med sin mamma. Troligen hade de kommit med Stockholmståget. Efter en liten stund hör jag killen fråga:
Mamma, måste man fråga för att få kliva av det här tåget?
Så rätt han hade ändå. Hade jag inte sagt till så hade nog inte tåget stannat i Salån, det var förstås bara jag som klev den gången och inte var det nån som klev på.


[image]

Salån en regnig dag för några år sen.

[image]
Från Stakheden - Nyhammars bruk en regnig dag.

SWB-iana, Nyhammar - Björbo

av Anders Sandgren, Sunday, June 01, 2014, 10:41 (3611 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Salån tidigt 70-tal som jämförelse
[image]
Bild från samlingsportalen
Bildnummer: Jvm.KDAD02541: Beskrivning
Fotograf: Motivkategori: Stationsmiljö
Fototid: 1971 E -- 1972 F Ämnesord: Stationshus
Land: Ämnesord: Bangård
Län: Dalarnas Ämnesord: Bil
Kommun: Gagnef Ämnesord:
Ort/Driftplats Salån Ämnesord:
Bandel: 241 Registrerad: 2012-10-17

SWB-iana, Nyhammar - Björbo

av Staffan Eriksson, Sunday, June 01, 2014, 15:38 (3611 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Salån tidigt 70-tal som jämförelse
[image]
Bild från samlingsportalen
Bildnummer: Jvm.KDAD02541: Beskrivning
Fotograf: Motivkategori: Stationsmiljö
Fototid: 1971 E -- 1972 F Ämnesord: Stationshus
Land: Ämnesord: Bangård
Län: Dalarnas Ämnesord: Bil
Kommun: Gagnef Ämnesord:
Ort/Driftplats Salån Ämnesord:
Bandel: 241 Registrerad: 2012-10-17

Angivet årtal verkar något sent men är inte omöjligt. Semaforen nedkopplad men inte riven. Persontrafiken upphörde 1963 och spåret har inte växt igen särskilt mycket. Här var kort och klen räls, möjligen original från bygget.
Linorna i vänsterkanten borde gå till växeln i södra delen.

SWB-iana, Nyhammar - Björbo

av Morshyttan, Sunday, June 01, 2014, 19:39 (3611 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Jag tar chansen när nu den här sträckan har kommit upp. I boken ’Smalspår och sjöfart.....’ står att redan 1874 fick man koncession på en järnväg Nyhammar-Källbäcken nära Björbo. Man hann terrassera 13 km för spårvidd 891 mm innan man avbröt. Om man började från Nyhammar blir det till bortom Skallberget. Är det möjligt/troligt att SWB använde sig av det som redan var gjort? Jag har inte letat men det borde vara svårt att hitta några ev spår om det finns.

Så får ett gammalt prospekterings-arbete sin möjliga förklaring :) :

Under det gryende 2000-talet undersöktes en möjlig ledningsdragning i området och oundvikligen så ramlades det över en möjlig järnvägsrest ;) .

Ledningen!? vart aldrig av men nu är detta stycke av Sverige möjligen säkerställt, för en sträcka inte långt från Granatsberg alltför träffande finns en rest av något som rimligen kan vara den oavslutade banvallen vem vet

Hitta.se karta

Kopiera länk, för långt att länka direkt

http://www.hitta.se/karta#center=6702594:1443009&zl=13&bounds=6704094:1440705,6...

(satelittläge något upp till höger ;) )

Kanske värt en utflykt vår vän i Falun !? :-)

SWB-iana, Nyhammar - Björbo

av m.sundström, Sunday, June 01, 2014, 20:37 (3611 dagar sedan) @ Morshyttan

Utflykt? Läste jag ordet U T F L Y K T? Jag säger som en gammal kollega: Ge mig bara blanketter så nog fan ska jag fylla i dem! Eller i detta sammanhang: Säg bara en banvall som ska begås så nog fan hänger jag med!

Förresten, trevligt att se Ditt namn igen, Staffan!

Olle S

SWB-iana, Nyhammar - Björbo

av Morshyttan, Sunday, June 01, 2014, 21:16 (3611 dagar sedan) @ m.sundström

Utflykt? Läste jag ordet U T F L Y K T? Jag säger som en gammal kollega: Ge mig bara blanketter så nog fan ska jag fylla i dem! Eller i detta sammanhang: Säg bara en banvall som ska begås så nog fan hänger jag med!

Förresten, trevligt att se Ditt namn igen, Staffan!

Olle S

Tackar för det, samma telefon och CQR :) !

Lite mer slangar men som eljest, och jag troor vi kan få lite mer sällskap från kusten, vem vet.... :) ;) !?

SWB-iana, Nyhammar - Björbo

av Staffan Eriksson, Sunday, June 01, 2014, 21:48 (3611 dagar sedan) @ Morshyttan

Njae. Tillåter mig att tvivla. Den punkten ligger där gamla vägen gick. Går att följa mot norr, sen västerut och mynnar på nuvarande väg alldeles vid stationen.
Från punkten och söderut är det alldeles för brant för att bygga en järnväg.
Cyklade där i ungdomen och även då var det kämpigt.
MVH
En annan Staffan som emellanåt passerar Morshyttan utan att se nån Hilding.

SWB-iana, Nyhammar - Björbo

av Morshyttan, Monday, June 02, 2014, 08:38 (3610 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Njae. Tillåter mig att tvivla. Den punkten ligger där gamla vägen gick. Går att följa mot norr, sen västerut och mynnar på nuvarande väg alldeles vid stationen.
Från punkten och söderut är det alldeles för brant för att bygga en järnväg.
Cyklade där i ungdomen och även då var det kämpigt.
MVH
En annan Staffan som emellanåt passerar Morshyttan utan att se nån Hilding.

Tvivel är efterforskningens moder :) !

Nej resterna ligger som jag försökte beskriva nö om punkterna och i en då slyig terräng, en högupplöst flygbild var ledningen men som sagt det är bara rudiment kvar.

Bilden gav en översikt med höjdelevationer på +/- 1 meter på en 700-meterssträcka, men det måste undersökas noggrannare vad jorden ruvar på :-| ;) .

Men det luktar som ett besök med lite märklig apparatur och likaså person :-D .

Hildingarna bor under en blå presseningsbod och uppvisas gärna vid besök :-) ;-) :-D !