Axeldriven vagns-generator, till vad? (Fordon: vagnar)
Åkte mkt tåg 1976 pga värnplikten. På de då vanliga bekväma röda vagnarna med profilerad plåtpanel så fanns en kardanaxel ut från ena boggin. Axeln gick in i vad jag bedömde som en generator. Fick då för mig att det var en axeldriven laddning av batterier till belysning och hjälpström ombord på vagnen, noterade också att pipet i lysrören var annorlunda vid stillestånd än under rullning. Någon slags växelriktare måste ju ha funnits för att lysrören skulle funka på batterier och den kan ju påverkas av om det laddas med pulserande likström under rull eller inte vid stillestånd. Var det denna generators laddning som styrde dörrlåsen som ju brukade frigöras vid typ 15 km/h?
Jag vet att jag spanade efter elkopplingar mellan vagnarna men fann bara två luftslangar? så jag antog att även värmen drevs av axelgeneratorn. Jag antog att det för enkelhetens skull vid olika lokalternativ, elavbrott ute på linjen eller ev trafik på linjer utan luftledning var så att vagnarna var självförsörjande på ’fastighets-el’, blink i lyset som på T-banan förekom ju aldrig vid växlar eller olika belastningar på loket.
Just efter man stannat vintertid knäppte det alltid i elementen, berodde det på att värmeströmmen var avstängd när ingen laddning skedde eller att om el ändå kom från loket, det blev högre spänning när inte lokmotorn belastade linjen = högre effekt på elvärmen? Samma sak i de gamla vagnarna med det stora kromade värmehandtaget ’AV - HALV - FULL’.
Vid avresa från Kalmar (ändstation på enkelspår) fick man ibland vänta över tiden utan att något mötande tåg kom in och det var enligt en lokförare som pappa kände och brukade tala med när han vinkade av mig, beroende på att linjen var belastad av tunga godståg och man fick vänta tills något stannat på en station/kommit över till en annan omvandlarstation så att inte den i Emmaboda? skulle lösa ut. Är detta en skröna eller sant?