Uppdaterat om Krokodilbesök (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, July 10, 2014, 12:06 (3601 dagar sedan)

Hej!
Eftersom Sveriges Järnvägsmuseum fyller 100 år 2015 och dessutom är det 100 år sedan statens eldrift kom igång på allvar (Kiruna-Riksgränsen) så kommer detta att firas i Gävle den 12-13 september 2015 med ett eltema.

Arbetet med att få Krokodilbesök i Sverige till detta pågår för fullt. Loket det är fråga om är SBB Ce 6/8 III 14305 och det är en grön SBB-Krokodil som är byggd 1926.

Mer om SBB Ce 6/8 III 14305

Vi har nu haft flera möten med SBB Historic och vi är nu överens om tagen. Vi har också ansökt om tillfälligt fordonsgodkännande av loket i Sverige och det har ännu inte stött på någhra stora hinder.

Loket kommer att gå i transport från Olten i Schweitz, och gå via färjan (som är bokad idag) Rostock-Trelleborg, samt sedan dras till Ängelholm, där loket görs klart för att köras för egen maskin genom Sverige till Gävle. I Sverige avser vi att lördag 12/9 2015 köra årgångståget Stockholm-Gävle med Krokodilen, och dagen efter köra några svängar mellan Gävle och Krylbo med loket i kombination med andra spännande lok. Hemresan går till på spegelvänt sätt som uppresan.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av HP, Thursday, July 10, 2014, 13:22 (3601 dagar sedan) @ Spylikeme

Hej!

Vet du när det kommer till Trelleborg?

Tänkte ta några bilder på det om jag är i närheten när det kommer.

Och när kommer transporten att ske norrut?

En trevlig film på en krokodil.

http://www.youtube.com/watch?v=n6CZOPicSlM

Detta lok:SBB Ce 6/8 III 14305

http://www.youtube.com/watch?v=4Xkd1rjafNE

Det är ett år kvar drygt, så jag lär återkomma med dessa detaljer om ca ett år./H

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av Spylikeme, Thursday, July 10, 2014, 13:57 (3601 dagar sedan) @ HP

Hej!

Jag läste aldrig att det var 2015 utan jag trodde det var i år.

Kan bli så ibland men då är det lugnt.

Men det kan bli riktigt häftigt.

Kanske kan ni också ta hem en tysk krokodil så då kan ni visa skillnaden på dom.

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av Lennart Fransson, Thursday, July 10, 2014, 14:12 (3601 dagar sedan) @ Spylikeme

Hej!

Jag läste aldrig att det var 2015 utan jag trodde det var i år.

Kan bli så ibland men då är det lugnt.

Men det kan bli riktigt häftigt.

Kanske kan ni också ta hem en tysk krokodil så då kan ni visa skillnaden på dom.

Det var väldigt vad intesserad du var av gamla ellok plötsligt? Annars hade jag fått för mig att det var det värsta du visste.

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av Spylikeme, Thursday, July 10, 2014, 18:23 (3601 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tycker du borde bespara dig denna kommentar.

Krokodilen är en klassiker inom lok och få se det i verkligheten är bara något riktigt häftigt.

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av Lennart Fransson, Thursday, July 10, 2014, 18:49 (3601 dagar sedan) @ Spylikeme

Tycker du borde bespara dig denna kommentar.

Krokodilen är en klassiker inom lok och få se det i verkligheten är bara något riktigt häftigt.

Jag blev glatt överraskad med tanke på hur du brukar uttrycka dig över gamla ellok.

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av Spylikeme, Thursday, July 10, 2014, 20:45 (3601 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jo men det är väl skillnad på lok som används av museum och lok som används i ordinarie tjänst?

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av Elling S. Rudaasen, Friday, July 11, 2014, 19:16 (3600 dagar sedan) @ Spylikeme

Jo men det är väl skillnad på lok som används av museum och lok som används i ordinarie tjänst?

Japp! Att ett gammalt lok finns bevarat på ett museum bevisar ingenting. Om det används i ordinarie tjänst visar det däremot att det är en hållbar loktyp.

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av HP, Thursday, July 10, 2014, 14:30 (3601 dagar sedan) @ Spylikeme

Hej!

Jag läste aldrig att det var 2015 utan jag trodde det var i år.

Kan bli så ibland men då är det lugnt.

Men det kan bli riktigt häftigt.

Kanske kan ni också ta hem en tysk krokodil så då kan ni visa skillnaden på dom.

Är du inte nöjd med en Schweitzisk? Det ligger en hel de pengar och arbete bakom att ordna den.

/Henrik

Uppdaterat om Krokodilbesök!Trelleborg?

av Spylikeme, Thursday, July 10, 2014, 18:20 (3601 dagar sedan) @ HP

Jo självklart är jag det.

Det var bara en idé.

Uppdaterat om Krokodilbesök! Tyska krokodiler?

av Leif B, Thursday, July 10, 2014, 20:34 (3601 dagar sedan) @ Spylikeme

Hej!

Jag läste aldrig att det var 2015 utan jag trodde det var i år.

Kan bli så ibland men då är det lugnt.

Men det kan bli riktigt häftigt.

Kanske kan ni också ta hem en tysk krokodil så då kan ni visa skillnaden på dom.

Det finns inga (äkta) krokodillok i Tyskland.

Uppdaterat om Krokodilbesök! Tyska krokodiler?

av Svante Andersson, Thursday, July 10, 2014, 22:48 (3601 dagar sedan) @ Leif B

Det finns inga (äkta) krokodillok i Tyskland.

Hur definierar du "äkta" krokodillok?

Sommaren 1979 var det utställning på temat krokodillok på trafikmuseet i Lucerne, Schweitz. Där var det tyska E94, Schewitziska och Österrikiska "normalkrokodiler", Seetalkrokodil, smalspåriga RHB-krokodiler och italienska skapelser fula som stryk. Tror även att någon av de italienska dessutom var en 3-fasmaskin.

Platsat hade nog även en E71 eller en svenska Oc gjort på den utställningen.

Min definition på krokodillok: Hytt/maskinutrymme utan hjulaxlar som vilar på yttre huvförsedda maskinboggier. Alltså platsar inte Pennsylvanias GG1!

SA

Uppdaterat om Krokodilbesök! Krokodil-definitioner

av Leif B, Friday, July 11, 2014, 12:22 (3600 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det finns inga (äkta) krokodillok i Tyskland.


Hur definierar du "äkta" krokodillok?

Tredelat lok med låga huvar på maskinboggierna. Motorerna monterade i maskinboggierna. Förarhytter, transformator och reglerutrsutning i den korgdel som hänger mellan maskinboggierna.

Sommaren 1979 var det utställning på temat krokodillok på trafikmuseet i Lucerne, Schweitz. Där var det tyska E94, Schewitziska och Österrikiska "normalkrokodiler", Seetalkrokodil, smalspåriga RHB-krokodiler och italienska skapelser fula som stryk. Tror även att någon av de italienska dessutom var en 3-fasmaskin.

Platsat hade nog även en E71 eller en svenska Oc gjort på den utställningen.

Min definition på krokodillok: Hytt/maskinutrymme utan hjulaxlar som vilar på yttre huvförsedda maskinboggier. Alltså platsar inte Pennsylvanias GG1!

SA


Jag håller med om din definition men jag lägger till krav på koppelstänger!

Det betyder att följande inte platsar:
- E93 och E94 (inga koppelstänger)
- de fula italienska trefasloken med huvar (inte ledade - platsar lika lite som Mg).
- "Berninakrokodilen" RhB 182 (inga koppelstänger).
- Det franska mitthyttslok som också var med på utställningen (ej ledat, ej koppelstänger - platsar lika lite som Hg). Det var en sån här eller snarlik.
- GG1 (varken ledad eller koppelstänger)
- "BVZ-krokodilerna" (BVZ HGe 4/4 11-15).
- "Krokodilen" på NZH i Holland. Källa.
- m fl, m fl....


Platsar gör däremot:
- SBB:s och ÖBB:s åttaaxliga krokodiler
- De sexaxliga Seetalskrokodilerna (SBB) och RhB-krokodilerna (Ge 6/6 401-415)
- E71 och Oc som du nämner.

/Leif
som faktiskt gjort översyn på minst en krokodil :-)


PS Stor och liten krokodil på RhB. Källa: VOBA.

Uppdaterat om Krokodilbesök! Indiska Krokodiler

av Leif B, Friday, July 11, 2014, 12:38 (3600 dagar sedan) @ Leif B

Jag missade de indiska krokodilerna som är/var helt äkta - och konstruerade och delvis tillverkade i Schweiz (SLM).

Uppdaterat om Krokodilbesök! Krokodil-definitioner

av Lars-Erik Larsson, Friday, July 11, 2014, 13:19 (3600 dagar sedan) @ Leif B

Det finns inga (äkta) krokodillok i Tyskland.


Hur definierar du "äkta" krokodillok?


Tredelat lok med låga huvar på maskinboggierna. Motorerna monterade i maskinboggierna. Förarhytter, transformator och reglerutrsutning i den korgdel som hänger mellan maskinboggierna.
.......................................

/Leif
som faktiskt gjort översyn på minst en krokodil :-)

Min uppfattning om vad som är en "äkta Krokodil" överensstämmer ganska bra med den ovan men med tilläggen ledat lok med långa sluttande huvar.
Det bör nog också vara ett koppelstångslok!

PS. Om loket är tredelat är det naturligtvis per automatik ledat.

Uppdaterat om Krokodilbesök! Krokodil-definitioner

av Leif B, Friday, July 11, 2014, 16:04 (3600 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

Det finns inga (äkta) krokodillok i Tyskland.


Hur definierar du "äkta" krokodillok?


Tredelat lok med låga huvar på maskinboggierna. Motorerna monterade i maskinboggierna. Förarhytter, transformator och reglerutrsutning i den korgdel som hänger mellan maskinboggierna.
.......................................

/Leif
som faktiskt gjort översyn på minst en krokodil :-)


Min uppfattning om vad som är en "äkta Krokodil" överensstämmer ganska bra med den ovan men med tilläggen ledat lok med långa sluttande huvar.
Det bör nog också vara ett koppelstångslok!

PS. Om loket är tredelat är det naturligtvis per automatik ledat.

Jo, jag kan förstå tankegången. Och jag skulle nog också kunna förstå om någon skulle kräva att de ska vara gröna.

Det är bara det att då kvalar inte mina "CC" in .... :-(

Eller är de huvarna långa nog? :-)


/Leif
Krokodilvårdare Emeritus

Uppdaterat om Krokodilbesök! Krokodil-definitioner

av Lars-Erik Larsson, Saturday, July 12, 2014, 01:37 (3600 dagar sedan) @ Leif B

Det finns inga (äkta) krokodillok i Tyskland.


Hur definierar du "äkta" krokodillok?


Tredelat lok med låga huvar på maskinboggierna. Motorerna monterade i maskinboggierna. Förarhytter, transformator och reglerutrsutning i den korgdel som hänger mellan maskinboggierna.
.......................................

/Leif
som faktiskt gjort översyn på minst en krokodil :-)


Min uppfattning om vad som är en "äkta Krokodil" överensstämmer ganska bra med den ovan men med tilläggen ledat lok med långa sluttande huvar.
Det bör nog också vara ett koppelstångslok!

PS. Om loket är tredelat är det naturligtvis per automatik ledat.


Jo, jag kan förstå tankegången. Och jag skulle nog också kunna förstå om någon skulle kräva att de ska vara gröna.

Det är bara det att då kvalar inte mina "CC" in .... :-(

Eller är de huvarna långa nog? :-)


/Leif
Krokodilvårdare Emeritus

Då fattas bara svaret vad som egentligen/ursprungligen var ett krokodillok!

Enligt den tyska wikipedia:

’Den ursprungliga benämningen krokodil går tillbaka SBB litt. CE 6/8II och CE 6/8III, som utvecklats av Maschinenfabrik Oerlikon för den tunga godstågsinsatsen speciellt på den branta Gotthard järnvägen’.

http://de.wikipedia.org/wiki/Krokodil_(Lokomotive)

Namnet krokodil kom enligt de.wikipedia i senare tid in i språkbruket för liknande konstruerad lok.

Enligt ’senare språkbruk“ kvalar alltså dina "CC" in ....

Svenska Wikipedia berättar följande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Krokodil_(lok)

Alla glada och nöjda???????

Lars-Erik L

Uppdaterat om Krokodilbesök! Krokodil-definitioner

av Leif B, Sunday, July 13, 2014, 20:54 (3598 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

Svenska Wikipedia berättar följande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Krokodil_(lok)

Alla glada och nöjda???????

Lars-Erik L

Nja, ganska nöjd men inte riktigt.

Svenska Wikipedia påstår att Rhätsiche Bahns krokodiler (Ge 6/6 401-415) huvudsakligen använd(e)s på Berninabanan. Det är helt fel, de har aldrig och kan aldrig gå där. De är byggda för "Stamnätets" växelström (11 kV, 16 2/3 Hz) och Berninbanan har likström (1000 V).

Antagligen är det "Bernina-krokodilen" (Ge 4/4 182) som förvirrar. Den vill jag dock inte godkänna som krokodil eftersom den saknar koppelstänger. Från början hade den dessutom plogar istället för huvar.

Franska så kallade Krokodiler

av Kjell Friberg, Friday, July 11, 2014, 15:19 (3600 dagar sedan) @ Leif B

De franska krokodilliknande loken har istället andra mycket intressanta egenheter.
Den ena kortare serien är utrustad med dubbla roterande omformare enfas - likström - trefas där spänning och frekvens till drivmotorerna av asynkrontyp är interferensstyrd genom smärre ändringar i drivspänningen till omformare 2 och den interferens som uppstår mellan linjespänningen och omformarens varvtal. När denna omformare går med synkront varvtal för linjespänningen är dess utspänning noll volt vid noll herz på grund av interferens. En smärre ökning ger en spänning och frekvens som är proportionell till skillnaden mellan aktuellt varvtal och det synkrona medan en minskning ger samma resultat men med omvänd fasföljd. För att erhålla detta matas generatorns fält i denna omformare med nedtransformerad linjespänning. Spänning och frekvens till drivmotorerna är maximalt 1300 volt och 130 herz.
Den andra litet längre serien har en Leonardomformare med två generatordelar, en för vardera boggin, och likströmsmotorer.
Varför dessa konstrujktikoner enligt principen varför göra något enkelt närdet finns så många underbara komplicerade lösningar? Helt enkelt för att linjespänningen är 50-periodig och större motorer för denna frekvens har låg driftsäkerhet och dålig reglerbarhet vilket andra provlok visar. Numera löser man dessa problem med halvledarteknik men denna var inte tillräckligt utvecklad när dessa lok byggdes. För övrigt provades även styrbara kvicksilverlikriktare (ignitroner) i en serie franska lok liksom mera normal lågspänningsreglering och kvicksilverlikriktare.

Uppdaterat om Krokodilbesök! RhB/RHB-petimetri

av Leif B, Friday, July 11, 2014, 12:32 (3600 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det finns inga (äkta) krokodillok i Tyskland.


Hur definierar du "äkta" krokodillok?

Sommaren 1979 var det utställning på temat krokodillok på trafikmuseet i Lucerne, Schweitz. Där var det tyska E94, Schewitziska och Österrikiska "normalkrokodiler", Seetalkrokodil, smalspåriga RHB-krokodiler och italienska skapelser fula som stryk. Tror även att någon av de italienska dessutom var en 3-fasmaskin.

Platsat hade nog även en E71 eller en svenska Oc gjort på den utställningen.

Min definition på krokodillok: Hytt/maskinutrymme utan hjulaxlar som vilar på yttre huvförsedda maskinboggier. Alltså platsar inte Pennsylvanias GG1!

SA

Ville bara påpeka att det är RhB som har/hade krodiler.

Varken RHB eller RHB har haft några krokodiler

Uppdaterat om Krokodilbesök! Tyska ellok med vev.

av BD, Friday, July 11, 2014, 09:50 (3600 dagar sedan) @ Max Tsö

Krokodil eller inte. I vilket fall, imponerande lok, här framfört av imponerande kvinna.

http://www.youtube.com/watch?v=oZ3MGgk0Jk4

Förvånande att E94 fick lågspänningsreglering med vev.

De tyska E32-loken som en tid användes i Norge under kriget var illa omtyckta just p g a det tröga vevandet av lågspänningsregleringen med sina rattar, kardanstänger, växel m m. Konstigt att tyska förare stod ut så länge med vevandet.

Den som besöker Verkehrsmuseum i Nürnberg kan där prova på att veva en E32.

Ett lok som nästan var en krokodil var norska El 4 med transformatorn i "mitthuset".

Uppdaterat om Krokodilbesök! Tyska ellok med vev.

av Jan Langstrom, Friday, July 11, 2014, 18:55 (3600 dagar sedan) @ BD

Men om det står rätt i Wikipedia, tyska så hade loket 194 178 som visades i videon högspänningsreglering. Kan vara tungvevat i allafall.

Die nach dem Krieg gebauten Loks E 94 262 bis 285 sowie E 94 141 und 142 durften ab 1970 100 km/h fahren und erhielten die Nummern 194 562 bis 585 sowie 541 und 542. Diese Loks waren auch mit einer Hochspannungsteuerung BBC/Siemens ausgerüstet und mit 4680 kW wesentlich leistungsfähiger.

194 580 ist nach Aufarbeitung seit 2010 in ozeanblau/beiger DB-Farbgebung und als 194 178-0 (der einzigen umlackierten 194) bezeichnet wieder betriebsfähig und für Rail 4U im Einsatz.

Finns mera om Rail 4U här.

Uppdaterat om Krokodilbesök! Tyska krokodiler?

av Leif B, Friday, July 11, 2014, 11:37 (3600 dagar sedan) @ Spylikeme

Vad är äkta för dig då?
Koppelstänger?

Ja.

/Leif

PS Väl medveten om det subjektiva i definitioner av smeknamn

Uppdaterat om Krokodilbesök! - knappologiska 'krokodiler'?!

av Arne, Friday, July 11, 2014, 19:26 (3600 dagar sedan) @ Leif B

Vad är äkta för dig då?
Koppelstänger?


Ja.

/Leif

PS Väl medveten om det subjektiva i definitioner av smeknamn

Där slog du nog huvudet på rälsspiken! :-D Alltsedan jag första gången stötte på smeknamnet Krokodilen i Märklinkatalogen i mitten av 50-talet så är det alltså denna schweiziska skapelse i grönt utförande och med bl.a. koppelstänger som för mig - och säkert många, för att inte säga flertalet, andra - är den äkta Krokodilen. Allt annat är inte Krokodiler - möjligen krokodilinspirerade ellok!

Därför är det meningslöst att försöka katalogisera lok efter sådana kriterier som exempelvis smeknamn. Det blir lätt lite för mycket av knappologiskt vetande över sådana sammanställningar eftersom de bygger på så många subjektiva bedömningar. Men ända sedan jag första gången fick en Märklin mj-anläggning av pappa 1956 så har jag haft en äkta schweizisk Krokodil som mitt utländska favvolok tillsammans med tyska DB BR103! :-)

(fetmarkeringen ovan i blått av mig)

Uppdaterat om Krokodilbesök! - knappologiska 'krokodiler'?!

av Leif B, Friday, July 11, 2014, 20:18 (3600 dagar sedan) @ Arne

Och jag tänker ändå hävda att den här var den bästa krokodilen!

Bildkälla