Användningen av ramstans (Fordon: lok)

av Jan Langstrom, Thursday, July 24, 2014, 15:17 (3567 dagar sedan)

Jag får intrycket av att användningen av ramstans vid SJ har varierat. Det verkar som om man tidigt började med det på vagnar, men hur var det med drivfordon? Ångloken tycks inte ha haft det. När började man med det på elloken? Det lägsta nummer jag känner till är 101.

Någon som vet mera i frågan?

Användningen av ramstans

av BJ, Thursday, July 24, 2014, 18:43 (3567 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Även ånglok har detta!
På ritning 2L.54590 från 1946 så skall år-tillvnr-tillvnamn stansas in med 15 mm höga tecken på rambalken. Även liknande på panngaveln men med 10 mm höga tecken.
Ritningen ser ut att vara generell för ånglok. (bilden visar en E9 /10 som troligen är exempel.)
BJ

Edit: Samma som ovan på en ritning över S2 loken från 1952.
Så detta kanske gäller endast för E10, S2?

Användningen av ramstans

av Anders Sandgren, Thursday, July 24, 2014, 20:31 (3567 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Ångloken har haft det länge, även på enskilda delar. Det har hävdats här tidigare att tendrarna började märkas ca 1890, men det kan vara så att de var märkta tidigare och att det var central registrering av individerna som började då. På de äldre SJ-lok som finns i Gävle finns ramstansar som i då avslöjar delarnas identitet vilken framförallt på tendrarna inte alltid (t.o.m sällan) är identiskt med de påmålade numren.
På de kvarvarande England-loken (1863-67) på Ffestinog-banan finns George Englands tillverkningsnummer instansat, enligt en artikel i deras medlemsblad. George England lär ha börjat sin lokserie på 101 eller så.

Användningen av ramstans

av Jan Langstrom, Friday, July 25, 2014, 21:44 (3566 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ångloken har haft det länge, även på enskilda delar. Det har hävdats här tidigare att tendrarna började märkas ca 1890, men det kan vara så att de var märkta tidigare och att det var central registrering av individerna som började då. På de äldre SJ-lok som finns i Gävle finns ramstansar som i då avslöjar delarnas identitet vilken framförallt på tendrarna inte alltid (t.o.m sällan) är identiskt med de påmålade numren.
På de kvarvarande England-loken (1863-67) på Ffestinog-banan finns George Englands tillverkningsnummer instansat, enligt en artikel i deras medlemsblad. George England lär ha börjat sin lokserie på 101 eller så.

Att ångloken har det på delar, som vevstakar m m, vet jag, men var på ramen kan man se ett nummer på ett ånglok (exempelvis litt B och E)?

Hur var det då på elloken? Vi har ju inte hittat någon stans på de fyra lok som är bevarade med nummer under 100 (1, 2, 27 och 31).