Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv (Järnväg allmänt)

av Johan S, Wednesday, August 13, 2014, 22:32 (3543 dagar sedan)

Är det någon som vet var detta arkiv finns?

/Johan

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av BD, Thursday, August 14, 2014, 06:56 (3543 dagar sedan) @ Johan S

Är det någon som vet var detta arkiv finns?

/Johan

Tror det finns/har funnits i Johnsonkoncernens arkiv i Ängelsberg. Utvidgar frågan till om kopieböcker från 1800-talet finns kvar.

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av Stig Lundin, Friday, August 15, 2014, 11:54 (3541 dagar sedan) @ BD

BD och jag besökte arkivet i Ängelsberg någon gång på 1970-talet. Då fanns delar av Kristinehamns arkiv i Ängelsberg.

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av Stig Lundin, Friday, August 15, 2014, 12:09 (3541 dagar sedan) @ Kirby

Det står i hänvisat dokument att Kristinehamn byggt ett par hundra järnvägsvagnar.

Tror snarare att det rörde sig om drygt 100 lok och uppemot 1000 vagnar. På liknande sätt som Ljunggrens verkstad så angav Kristinehamns mek verkstad länge en form av beställningsnummer på sina vagnar. Nummer på 700, 800 och 900 är observerade. Kan någon bidra med sådana nummerobservationer.

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av Anders Sandgren, Friday, August 15, 2014, 14:17 (3541 dagar sedan) @ Stig Lundin

Tillverkningslistan innehåller 78 lok varav 21 efter att det det blivit filial till Karlstads Mek V. Därtill kommer ett lok till HBA som fick eget nummer som tillverkat av Karlstads MV.

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av Kurt G Möller, Friday, August 15, 2014, 19:42 (3541 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tillverkningslistan innehåller 78 lok varav 21 efter att det blivit filial till Karlstads Mek V.

Märkta "K M W Filial - Kristinehamn" på skyltarna.

Därtill kommer ett lok till HBA som fick eget nummer som tillverkades av Karlstads M V.

Okänt f mig o säkert även många andra. Berätta mera!!

Tack!

av Johan S, Saturday, August 16, 2014, 12:08 (3540 dagar sedan) @ Johan S

För alla svar!
/Johan

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av Håkan Zaar, Saturday, August 16, 2014, 22:06 (3540 dagar sedan) @ Johan S

Hej Johan!

Jag har grävt en del i detta med kristinehamnsloken och Hellefors 3 som mycket riktigt tillverkades av Karlstad Mekaniska Verkstad. Det finns bilder i Erik Sundströms bok om smalspår och sjöfart i Bergslagen där loket framträder med sin mässingdom på ett par bilder.

Då jag höll på med förberedelser inför renoveringen av LOKE så besökte jag Engelsberg där det finns en liten del ritningar, mest offertritningar och förslagsritningar även på sådant som aldrig blev realiserat. Det finns en hel del dokument där också.

Är det enskilda lok så skulle jag tro (vet inte) att det säkraste är att leta i arkiv för de trafikbolag som först köpte in materielen. Korrespondens mellan bolagen och i vissa fall ritningar finns ofta bevarade där. Har man tur kan man även hitta info om ombyggnader och kompletteringar av fordonen. I kassaböcker brukar man kunna hitta ganska detaljerad info om kostnader för enskilda eller grupper av fordon. Tyvärr har mycket kastats av sådant som med säkerhet hade varit intressant att få ta reda på.

Mest kopplat till LOKE hittade jag på Merlo (SCA arkiv i Timrå) samt på olika omvägar bland annat på Stora:s arkiv i Falun för Loket till ÅG.

Jag har försökt att finna själva ritningsarkivet för Kristinehamns mekaniska verkstad men konstaterar att det verkar ha lösts upp på olika sätt. Detaljritningar på ÅG-typen fick jag tag på genom Svante Runberger men dessa fanns nog aldrig i Engelsberg (Jag hittade i vart fall inget sådant vid mitt besök, men det arkivet är stort).
I och med samgåendet med Nohab på turbinsidan kan en del av arkivet möjligen ha hamnat i Nohabs arkiv kanske, men det är spekulationer.

Jag har ideer, men alldeles för lite tid att gräva i detta även om jag skulle vilja.

Vad är det egentligen du söker för information?

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av Johan S, Sunday, August 17, 2014, 19:10 (3539 dagar sedan) @ Håkan Zaar

En ritning på loket som levererades till Brattfors bruk 1902. Men även andra treaxliga smalspårslok från Kristinehamn är intressanta om de är av den modernare typen med större hytt och större sidotankar. Tex de som levererades till Gotland.

/Johan

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av Kurt G Möller, Sunday, August 17, 2014, 19:17 (3539 dagar sedan) @ Johan S

Men vart tog ritningen vägen...?

Och bättre uppgifter om HBA-särlingen vore intressant!

Kristinehamns mekaniska verkstads arkiv

av Håkan Zaar, Sunday, August 17, 2014, 20:04 (3539 dagar sedan) @ Johan S

Just det loket skall det finnas en del ritningar på. Sammanställningsritning på loket och en del om rörelsen. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag har på denna maskin. Den skall i vart fall inte förväxlar med ÅG-serien som en del gör. Loket påminner mer om "Stjernsund" fast med annan spårvidd.

Jag är mycket intresserad av just fordon från Kristinehamns mekaniska och ritningar på sådant.

Jag investerade i en A0-scanner för att kunna digitalisera mina ritningar på SJ B, SJ Kabc som jag har och en massa annat kul. Under året kommer mycket av detta att vara klart.

Det finns mycket intressant material kring Kristinehamns mekaniska, men att sammanställa detta är ett jättejobb. Digitalisering av ritningsmaterial kan jag se till att det blir ordnat, men när man åkte förr och tittade i arkiv och skulle betala stora summor för kopiering så missades en massa intressant. Idag har smartphones löst det problemet så det vore möjligt att digitalisera mycket av detta ganska enkelt och sedan strukturera upp allt detta ganska enkelt.

Då jag jobbade på metso i Sundsvall en tid (De köpte KMV) så konstaterade jag att man så sent som på 1990-talet kastade bort hela sitt gamla arkiv!

Det sägs att allt skall finnas mikrofilmat, magasinerat mm. När man ringt och kollat, men ingen vet riktigt. Det har påståtts att Värmlands museum har en del, men det enda av verkligt värde var när jag hittade bilden av verkstadens instruktionsförare Lokratz just där.

Edwin Andrens ingenjörsbyrå har ritat åt verkstaden lokaliserad i Göteborg men inte ett spår av det har gått att finna trots att många av ritningarna (rena konstverken för övrigt) tydligen ritats i Göteborg för det står på ritningarna.

Jag skulle vilja hitta Hellefors bruks ritningsarkiv avseende järnvägen.
De hade mycket korrespondens om loken och de hade en maskin av varje generation varav den sista blev tillverkad i Karlstad. I Karlstad borde väl alla ritningar ha funnits vid den tidpunkten.

Björneborgs bruk var en viktig underleverantör till verkstaden. Det finns ämnesritningar på hjulaxlarna till LOKE i deras arkiv.

Hittar ni något intressant får ni gärna höra av er.

/Håkan