Lok i Älmhult. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Monday, September 01, 2014, 02:09 (3519 dagar sedan)

Jag blir inte klok på loktypen på det vänstra loket på denna bild i samlingsportalen.
Loket till höger är ett A-lok och i mitten ett E-lok, tycker ni inte det?
Men vad är det vänstra? Jag tycker mig se ett slidskåp och cylinder till vänster om gubben som skymmer höger buffert. Yttercylindrat lok med egendomlig sotskåpsfront som inte passar in på SJs lokpark. Eller är det ett Mc-lok?
/tell

Lok i Älmhult. - bild delförstorad

av danielb987, Monday, September 01, 2014, 02:17 (3519 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag blir inte klok på loktypen på det vänstra loket på denna bild i samlingsportalen.
Loket till höger är ett A-lok och i mitten ett E-lok, tycker ni inte det?
Men vad är det vänstra? Jag tycker mig se ett slidskåp och cylinder till vänster om gubben som skymmer höger buffert. Yttercylindrat lok med egendomlig sotskåpsfront som inte passar in på SJs lokpark. Eller är det ett Mc-lok?
/tell

Delförstoring av bilden:

[image]

Med vänlig hälsning
Daniel

Lok i Älmhult. - bild delförstorad

av Anders Sandgren, Monday, September 01, 2014, 09:45 (3518 dagar sedan) @ danielb987

Jag blir inte klok på loktypen på det vänstra loket på denna bild i samlingsportalen.
Loket till höger är ett A-lok och i mitten ett E-lok, tycker ni inte det?
Men vad är det vänstra? Jag tycker mig se ett slidskåp och cylinder till vänster om gubben som skymmer höger buffert. Yttercylindrat lok med egendomlig sotskåpsfront som inte passar in på SJs lokpark. Eller är det ett Mc-lok?
/tell


Delförstoring av bilden:

[image]

Med vänlig hälsning
Daniel


Mc hade B-panna med spetsig sotskåpsfront, men med den 'feta' pannan kan det kanske rentav vara ett R-lok? 1931 tillhörde 974 ID medan de övriga tillhörde IVD, men detta betyder ju inte att något av loken kan ha varit på IIID en period.
Domrna stämmer inte riktigt med R men sådant kan ju variera ibland. Jag tycker dock at jag ser en luftpump av annan typ än Knorr vilket pekar på ett fd MB-lok.

Lok i Älmhult.

av M.Svenson, Monday, September 01, 2014, 11:35 (3518 dagar sedan) @ Thomas Tell

Skulle tro det är ett Md lok, rak kolskorsten och flodinventiler ser också ut som ett löphjul blänker under buffertbalken (= ej R-lok).
Med vänlig hälsning Martin.

Lok i Älmhult.

av Kjell Friberg, Monday, September 01, 2014, 14:53 (3518 dagar sedan) @ M.Svenson

Jag är också inne på Md med tanke på den grova pannan. Tyvärr har jag just nu inte tillgång till någon bild som tydligt visar Ma-pannans sotskåp men min minnesbild av detta är att luckan har betydligt mindre diameter än pannan liksom på denna bild. Loken av typ Md var 2 Ma-lok som byggts om med tvillingcylindrar och med bibehållande av Ma-pannan som ändrades till överhettning.

Lok i Älmhult. - redigerad med bild

av Anders Sandgren, Monday, September 01, 2014, 15:04 (3518 dagar sedan) @ Kjell Friberg

På Ma-loken satt luckan väldigt lågt ocentrerad, men på de ombyggda loken kan man ha ändrat detta. Jag har inte lyckats att hitta någon bild på Md-lok framifrån.

Denna bild är ett udrag ur Jvm.KBIA00307 föreställande Md 657 i Hallsberg 1932.
[image]
Möjligen kan man se att den är centrerad till skillnad från Ma/Mb-utförande.

Sedan står det ju en intressant vagn bakom...

Lok i Älmhult. - redigerad med bild

av Jan Frelin, Monday, September 01, 2014, 20:20 (3518 dagar sedan) @ Anders Sandgren

På Ma-loken satt luckan väldigt lågt ocentrerad, men på de ombyggda loken kan man ha ändrat detta. Jag har inte lyckats att hitta någon bild på Md-lok framifrån.

Denna bild är ett udrag ur Jvm.KBIA00307 föreställande Md 657 i Hallsberg 1932.
[image]
Möjligen kan man se att den är centrerad till skillnad från Ma/Mb-utförande.

Sedan står det ju en intressant vagn bakom...

Rimligaste förklaringen hittills.

Lok i Älmhult. - redigerad med bild

av Thomas Tell, Monday, September 01, 2014, 21:25 (3518 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jag var inne på R-lok ett tag men det var fel. Sanddom bakom skorstenen, smalare skorsten än R och R-loken fick tidigt (ca 1916) asklucka i sotskåpsfrontens nederkant.
Md 917 kom enligt str 77 till IIID 1933 så det skulle kunna vara vid detta tillfälle. Kontaktledningen hänger ju ovanför loket.
Det tycker jag blev en rimligt förklaring till bilden. Alltså en unik bild på Md-lok i Älmhult 1933. Nog är det 30-talsstuk på kläderna?
/tell

Lok i Älmhult. - redigerad med bild

av Anders Sandgren, Tuesday, September 02, 2014, 00:16 (3518 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag var också inne på R då jag trodde att Md-loken behöll Ma-stuket. Men det kan ju mycket vara så att man gjorde om detta då loken blev Md. Dessutom så var de båda pannor som blev Md (SJ 834-835) utbytespannor tillverkade av NOHAB 1904 (snr 16154-16155) och kan ha varit annorlunda redan då även om det mest troliga är att de ändrades i samband med Söh-iläggningen 1924.
Dateringen håller jag med om. Har det månne varit en liten brand på taket som man reparerar?