Uppsala bangård tillbommad (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 16, 2008, 00:35 (5642 dagar sedan)

[img]http://www.ekeving.se/p/u/norr_Siemens1915.jpg[/img]
Plankorsningen med Vaksalagatan i Uppsala 1915 eller något år tidigare. Bilden kommer från en skrift utgiven av Siemens & Halske, och vill väl främst visa ett av de tre ställverken i den av Siemens nyligen levererade signalsäkerhetsanläggningen. Två eldrivna infartssignaler och en dito växel syns också. Men även bommarna som är fällda över järnvägen är intressanta. På ritningen nedan syns bommarna inte riktigt tydligt, men av originalet framgår tydligt att det är totalt fyra bommar vid korsningen
[img]http://www.ekeving.se/p/u/stlv_I_siinstr_1914-05-05.jpg[/img]

Vad kan syftet ha varit med bommarna över spåren? Att hindra fotgängare att ta olämplig genvägar? Eller var det Uppsala stad som krävde en sådan avstängning som extra säkerhet mot att t ex växlingsrörelser skulle ske över gatan trots att vägtrafiken inte spärrats? Även om bommarna inte var mycket till fysisk barriär mot järnvägsfordon borde de ju avsevärt minska risken att växlingspersonal struntade i bomfällningen.

Vid övergångar med grindar var det nog vid denna tid fortfarande vanligt att grindarna stängde antingen över banan eller över vägen, något som senare ofta ändrades eftersom många grindar blev sönderkörda av tåg. Men jag har inte sett någon annan bild med fällbommar över spåren.

Finns det någon som vet mer?

Uppsala bangård tillbommad

av Kjell Friberg, Thursday, October 16, 2008, 08:04 (5642 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bommar som fälldes över spåren när vägtrafiken släpptes fram fanns också vid den "berömda" Tegelbackskorsningen i Stockholm. De syns tydligt på äldre journalfilmer och det verkar som sådana krävdes vid hårt trafikerade plankorsningar men jag har dock inte funnit något nedskrivet om detta.

Stockholm C också tillbommat

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 16, 2008, 08:58 (5642 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Bommar som fälldes över spåren när vägtrafiken släpptes fram fanns också vid den "berömda" Tegelbackskorsningen i Stockholm. De syns tydligt på äldre journalfilmer och det verkar som sådana krävdes vid hårt trafikerade plankorsningar men jag har dock inte funnit något nedskrivet om detta.

[img]http://www.ekeving.se/p/sth/cst/plan_IV_BkbrC1875_071025.jpg[/img]
Syns på denna ritning från 1907, bom c spärrar av bangården och bom f spärrar av linjen

Uppsala bangård tillbommad

av Granis, Thursday, October 16, 2008, 08:59 (5642 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Trevlig bild! Här ser vi den norra ställverksbyggnaden "UPPSALA I" som numera rivits. Bilden borde vara tagen från en position mellan växlarna 1 och 3 på skissen, och det är Vaksalagatan vi ser korsar spåren närmast kameran. Hade hört att denna ställverksbyggnad skulle ha rivits när "Sivia"-huset byggdes, och det må så vara. Men själva byggnaden låg ju som framgår av såväl bild som ritning på andra sidan spåren jämfört med nämnda hus.

Den södra ställverksbyggnaden, "UPPSALA II" -med den texten på- finns ju kvar än idag och kanske även sedan "resecentrat" blir klart? Kvar finns också den "vattenhäst" som fanns i norra ändan av bangården fast utanför (denna) bild. Men den står numera i Marielund på ULJ! Exakt var fanns den? E u ska den också försvunnit när "Sivia" byggdes, men alltså blivit SRJmf tillgänglig senare (?)

F ö var ju arrangemanget med grindar omväxlande mot väg- och järnvägstrafiken vanliga under järnvägarnas tidigare år. I varje fall på landsbygden, men precis som Kjell påpekar emellanåt (?) också i städer. På landsbygden fanns det ju då grindvakter som såg till att dessa stod "rätt", d v s mot järnvägen när inget tåg var i annalkande och tvärtom när så var fallet! I Råberga mellan Knutby och Rånäs på LNJ var det t ex banvakten (med familj) som skötte grindarna, som fanns invid bv-stugan där. Dock bar det sig inte bättre än att man vid ett tillfälle kring förra sekelskiftet sent en kväll glömt att ett extratåg skulle komma varför detta brakade genom grindarna. Banvakten med hustru hade då vaknat av smällen, varför hustrun frågade "vad var det?" och banvakten svarade "det var nog åskan"! Detta berättat av den sista banvaktshustrun i Råberga på SRJ och SJ-tiden, Maja Johansson, född Wijk. :-)

/ L G

Uppsala bangård tillbommad

av Per Wirback, Thursday, October 16, 2008, 12:00 (5642 dagar sedan) @ Granis

Trevlig bild! Här ser vi den norra ställverksbyggnaden "UPPSALA I" som numera rivits. Bilden borde vara tagen från en position mellan växlarna 1 och 3 på skissen, och det är Vaksalagatan vi ser korsar spåren närmast kameran. Hade hört att denna ställverksbyggnad skulle ha rivits när "Sivia"-huset byggdes, och det må så vara. Men själva byggnaden låg ju som framgår av såväl bild som ritning på andra sidan spåren jämfört med nämnda hus.

Den södra ställverksbyggnaden, "UPPSALA II" -med den texten på- finns ju kvar än idag och kanske även sedan "resecentrat" blir klart? Kvar finns också den "vattenhäst" som fanns i norra ändan av bangården fast utanför (denna) bild. Men den står numera i Marielund på ULJ! Exakt var fanns den? E u ska den också försvunnit när "Sivia" byggdes, men alltså blivit SRJmf tillgänglig senare (?)

Vattenhästarna i Norra änden av Uppsala C demonterades av ULJ någon gång i första halvan av 90-talet, en på östra och en på västra sidan. Den på östra sidan stod ungefär där det nya teknikhuset nu står, alltså ett 50-tal meter söder om Sivia.
Den på västra sidan stod mitt för stadshusets garagenerfart. Undertecknad tillbringade någar timmar en kall vinterdag nere i gropen under östra vattenhästen med skärbrännare för att separera rördelar. Gropen var dessvärre inte helt torr, vi fick ha en pump gående för att suga ut det avloppsvatten som trängde in hela tiden, och vad detta vatten skapade för lukter av att värmas med skärbrännaren överlämnas åt fantasin...

/Per

Uppsala bangård tillbommad

av Stefan Skoglund, Friday, October 17, 2008, 01:55 (5641 dagar sedan) @ Per Wirback

Mums, Ja vid sådana tillfällen är det skönt att uppsöka närmaste
badinrättning med 30 gradigt vatten efteråt. :-)

Uppsala bangård tillbommad

av Janne Rickman, Thursday, October 16, 2008, 09:08 (5642 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Är det någon som vet när detta ställverk revs.

/Janne