Urspårning Tillberga-Hedensberg 50-tal [fråga] (Bana)

av Calle Wickberg, Lidköping, Sunday, October 19, 2008, 01:25 (5667 dagar sedan)

Min far, uppväxt i närheten av omformarstationen i Tillberga, erinrar sig en urspårning som skedde i eller i närheten av växeln in till omformarstationen och som borde inträffat någon gång 1951-53. Ett ånglok modell större med godståg på väg mot Sala spårade ur då det saknades räls efter något arbete - i bärgningsarbetet medverkade bland annat en ångdriven kranvagn.

Känner någon till något om denna urspårning? Vilket lok? Vad var verkligen orsaken? Bilder?

Urspårning Tillberga-Hedensberg 50-tal [fråga]

av Ola Almquist, Sunday, October 19, 2008, 19:18 (5666 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Det fanns en bild i ett gammalt nummer av TÅG med en A6:a, om jag inte minns fel f.d. SWB, som vält. Någon som kan kolla? I 1/77 fanns artikeln om utgångna loktyper. Troligen var det i den tidningen bilden jag tänker på fanns. Å andra sidan var det kanske fel urspårning...

M.v.h.
Ola

Urspårning Tillberga-Hedensberg 50-tal [fråga]

av Jöran Johansson, Sunday, October 19, 2008, 20:47 (5666 dagar sedan) @ Ola Almquist

Du har gott minne! Det var Tåg 1/77 och A6 1693 som spårat ur och ligger på sidan. Platsen var dock Mora Noret.

/Jöran

Urspårning Tillberga-Hedensberg 50-tal [fråga]

av Lars Olof Lidmo, Tuesday, October 21, 2008, 11:46 (5665 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Lok littera E6, tidpunkt efter sommaren 1954, stort reportage i VLT om olyckan
under rubriken "det trötta ångloket", detta tagits direkt ur minnet

Loket var E6 1704

av Lars Olof Lidmo, Wednesday, October 22, 2008, 14:10 (5664 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Urspåringen var år 1955 då E6 1704 lade sig på sidan av spåret vid omformarstationen. Rubriken "Det trötta ångloket" härör sig att premiären
för eldriften Tillberga - Sala var alldeless i anslutning till olyckan.

Loket var E6 1704

av Conny sernfalk, Wednesday, October 22, 2008, 14:50 (5664 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Det trötta ångloket var också väldigt trött i början av februari 1970, när vi anlände till Hallsberg. Det var meningen att loket skulle provkörts dagen efter med stort godståg till Kristinehamn tillsammans med E6 1703. Vid provtryckning hade dock tubläcka uppstått så det blev istället slopning (det första E6 loket som slopades).1704 stod tyst, trött och kall ute vid Hallsbergs lokstation. En A6 (1802) skickades ner från Kristinehamn för egen maskin för att ersätta 1704. Dock uppstod varmgång i Björneborg så E6 1703 fick själv dra hela godståget.

/ conny

Urspårning Tillberga-Hedensberg 50-tal [fråga]

av Roger Lundberg @, OFWJ-WÄRKSTAD, Wednesday, October 22, 2008, 15:53 (5664 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Jag har några lådkamerabilder från händelsen, som jag fick av den inblandade föraren.
Han berättade att man hade fått tillstånd att köra ut på berörd linje, och att orsaken till urspårningen var att man höll på med spårarbeten i anslutning till omformarstationen i berget. Förmodligen så handlade det om en tillfällig anslutning av omformarspåret, och pga detta, så var del av linjen bruten.

Det var enligt samma källa, tkl i Tillberga som missat på något sätt att spåret inte var klart för trafik.:-(

På bilderna så står denna förare iklädd svartrock och båtmössa, med händerna kaxigt placerade vid midjan, och med munnen i ett fenomenalt leende!!:-D I bakgrunden ligger det urspårade E6 loket, och man ser ett antal nyfikna "traktens ungdomar" runt hela scenariot.

Tkl avancerade så småningom, och blev hög chef inom SJ..:-|