Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 04, 2015, 00:18 (3372 dagar sedan)

Mellan Stocksund vid Roslagsbanans huvudlinje och Långängstorp fanns fram till mitten av 1960-talet en kort matarbana som formellt var klassad som spårväg. Den trafikerades dock med samma typ av motorvagnar som Djursholmslinjerna använde. En vagn, "Långängslådan", pendlade på den korta sträckan med halvtimmesintervall.

Den 6 oktober 1955 skulle ett maskinbiträde få lära sig att köra tåg på Långängsbanan. Ordinarie förare, som skulle fungera som instruktör, hade dock försovit sig och kom först kl 7.50, nästan tre timmar försent. Hur trafiken klarades under tiden framgår inte av handlingarna i Riksarkivet, men antagligen fick man tag på en reservförare.

När ordinarie förare vaknat upptäckte han att bromsblocken på ett par hjul var totalt nedslitna. Bromsningen skedde med bromsblockshållaren. Han ringde då vagnhallen i Djursholms Ösby. Ett maskinbiträde därifrån cyklade den korta sträckan till Stocksund, och hjälpte till med byte av bromsblock. Man hann dock bara byta bromsblock på ena boggien. För att kunna göra bytet hade man skruvat ut bromsregulatorn, men missade sedan att återställa regulatorn. Visserligen gjordes bromsprov, men utan kontroll av att bromsblocken verkligen låg till mot hjulet.

Avgången blev tre minuter försenad. Maskinbiträdet från hallen följde med för att kunna byta block på andra boggien under uppehållet i Långängstorp. Därav blev det dock intet, för redan när tåget skulle stoppas vid Stockby upptäcktes att varken direktbromsen eller handbromsen hade någon effekt. Att lägga környckeln i backläge hjälpte inte; istället ökade hastigheten i backen ner mot Långängen.

Ordinarie föraren gick då bakåt och varnade tågets två passagerare. De två maskinbiträdena hoppade av, vagnen gick genom stoppbocken och knäckte en uppenbarligen olämpligt placerad kontaktledningsstolpe. Sedan fortsatte motorvagnen ungefär 3/4 vagnslängd ut på ängen och stjälpte. Ordinarie föraren och de två passagerarna klarade sig utan större skador. Trafiken togs tillfälligt över av bilar, sedan satte man in en SLO-buss, där ordinarie föraren på det havererade tåget tjänstgjorde som konduktör.

Det var motorvagn 17 (senare 34) som körde genom stoppbocken. Verkstadspersonal tog upp vagnen och körde den till verkstaden för en första besktning. Sedan bogserade man den till Roslags Näsby och släppte iväg vagnen nerför backen i riktning mot Österskär. När hastigheten ökat till ca 30 - 35 km/h slogs direktbromsen till, men vagnen rullade vidare "långt ned på raksträckan" där den så småningom stannade. Därefter bogserade man tillbaka vagnen en bit upp i backen och släppte den med samma resultat som vid första försöket. Nästa åtgärd var att justera in bromsen med hjälp av bromsregulatorn, och då gick det lätt att stanna vagnen i medlutet.

Källa: Väg och Vattenbyggnadsstyrelsens ärende Jv 6/56, Riksarkivet

Nedanstående bild, som jag fått via Tomas Sjöblom, visar slutstationen i Långängstorp några år före missödet. Man hade då kortat av banan lite för att få plats att bygga skolan som syns i bakgrunden. Dessbättre lämnade man tillräcklig plats mellan stoppbocken och skolan så att vagn 17 inte skadade skolhuset

[image]

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av MAWJ1, Sunday, January 04, 2015, 08:41 (3371 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mitt svar är, slarv med blocksyn från vagnhallspersonalens sida.
SRJ 17 sedermera XOa2p 34 blev sedan skev i korgen livet ut fram till skrotningen i Mörby 1974.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Anders Sandgren, Sunday, January 04, 2015, 09:23 (3371 dagar sedan) @ ak44

De normalspåriga spårvagnarna försvann sisådär 20år tidigare när banan blev smalspårig.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av MAWJ1, Sunday, January 04, 2015, 09:29 (3371 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Långängsbanan blev mig veterligen inspikad till 0,891 mm redan 1914.

Att försöka bromsa med bromsblockhållaren är lönlöst, samt sliter sönder hjulringen med djupa spår.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Anders Sandgren, Sunday, January 04, 2015, 09:37 (3371 dagar sedan) @ MAWJ1

Banan byggdes om mellan juni och september 1934.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av MAWJ1, Sunday, January 04, 2015, 10:41 (3371 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Oj så sent.
Bättre att ni andra sköter uppgifterna om Roslagsbanan, jag kom dit först 1972 och mina minnen sträcker sig inte längre bakåt.
Bättre jag håller mig till hemmabanan Södervärn-Vellinge-Falsterbo, tabell 274.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Kurt G Möller, Sunday, January 04, 2015, 13:00 (3371 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den korrekta uppgiften bekräftas!

Av ngn anledning har diverse felaktiga årtal för ombyggnadsåret figurerat under årens lopp...

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av BengtH, Sunday, January 04, 2015, 13:56 (3371 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Smällde det inte också en gång i korsningen mellan hamnspåret och Långängsbanan vid Stocksunds station? Var det också pga. problem med bromsen? Har för mig att jag sett en bild på det!

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Kurt G Möller, Sunday, January 04, 2015, 14:41 (3371 dagar sedan) @ BengtH

Smällde det inte också en gång i korsningen mellan hamnspåret och Långängsbanan vid Stocksunds station? Var det också pga. problem med bromsen? Har för mig att jag sett en bild på det!

Jodå - det var Lådan som krockade med ett godståg på hamnspåret! Minns inte året - kanske på SJ-tiden?

Orsak: ?????

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av LHL, Sunday, January 04, 2015, 16:21 (3371 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Enligt uppgift den mänskliga faktorn. Växling med ett elektrolok pågick och just när loket närmade sig det spårkors som var beläget strax norr om stationen startade lådan plötsligt och körde rätt på loket som stjälpte.

En fotograf var snabbt på plats. Denne hittade en träskylt med texten "tippning förbjuden", satte upp skylten och tog en serie bilder. En av dem lär ha varit "årets bild" det året.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av BengtH, Sunday, January 04, 2015, 16:29 (3371 dagar sedan) @ LHL

Ja, jag har sett bilden men kan inte hitta den nu! Vilket år var det? Före eller efter inspikningen till smalspår?

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Thomas Tell, Monday, January 05, 2015, 10:50 (3370 dagar sedan) @ BengtH

Ja, jag har sett bilden men kan inte hitta den nu! Vilket år var det? Före eller efter inspikningen till smalspår?

21 oktober 1957 skedde smällen i korset. Lok 54 motorvagn 15.
/tell

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av BengtH, Monday, January 05, 2015, 11:03 (3370 dagar sedan) @ Thomas Tell

OK - så sent! Vet du var bilden finns?

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Thomas Tell, Monday, January 05, 2015, 15:49 (3370 dagar sedan) @ BengtH

Jag har en samling från Jan Rydberg där bilderna ingår på datorn. Jmv har väl hans samling negativ.
Var du sett bilden vet jag inte.
/tell

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av BengtH, Monday, January 05, 2015, 16:25 (3370 dagar sedan) @ Thomas Tell

OK - tack för info! Jag kanske ska förklara varför jag är så intresserad av bilder och information angående Långängslinjen i Stocksund.
Jo - det är så att jag på äldre dagar börjat släktforska och i ett äldre familjearkiv funnit en del originalhandlingar rörande Kapelskärsbanan. (Ja, det stavas så här!!) Den byggdes ju aldrig men jag har kartor och höjdkurvor från slutet av 1800-talet som visar hur den tänkta banan skulle gå bl.a. genom Stocksund och Djursholm. Om man tittar på den tänkta linjedragningen finns det en viss liket med hur Långängslinjen gick. Även i en del annan litteratur finns antydningar om att orsaken att den blev normalspårig var att den skulle ingå ett "större projekt". Var det så att en liten bit av Kapelskärsbanan faktiskt blev byggd?

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Tom Hedlund, Tuesday, January 06, 2015, 13:30 (3369 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har en samling från Jan Rydberg där bilderna ingår på datorn. Jmv har väl hans samling negativ.
Var du sett bilden vet jag inte.
/tell

Bilden finns i Stig Svallhammars bok "Skendöd i Roslagen" (Stenvalls 2002) på sid. 37. Som fotograf anges Jan Rydbergh och bilden är av Svallhammar daterad till "Förmodligen 1954". På ytterligare en bild på samma sida, tagen av samma fotograf, ser man hur en stor grupp järnvägsarbetare med handkraft skjuter undan motorvagn 15. I bakgrunden står systervagnen som redan har omnumrerats till 2016. Enligt "Roslagsbanan 100 år" (Stenvalls 1985) omnumrerades motorvagnarna 1958 (sid. 113).
Tom Hedlund

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av LHL, Tuesday, January 06, 2015, 17:36 (3369 dagar sedan) @ Tom Hedlund

På denna bild från mars 1970 kan man möjligen ana att motorvagn 34 (främst i tågsättet) var aningen skev efter dramat i Långängstorp. Änden närmast kameran är i någorlunda rät vinkel mot marken medan den bortre änden pekar lite åt vänster.

[image]

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Leif B, Thursday, January 08, 2015, 21:06 (3367 dagar sedan) @ LHL

På denna bild från mars 1970 kan man möjligen ana att motorvagn 34 (främst i tågsättet) var aningen skev efter dramat i Långängstorp. Änden närmast kameran är i någorlunda rät vinkel mot marken medan den bortre änden pekar lite åt vänster.

[image]

Var det inte vagn 32 som var vagn 15 - och som blev skev i Långängstorp? (34:an blev ju senare helskev på Östra.)

Är det möjligen din bror som avvaktar på plattformen?

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Elling S. Rudaasen, Thursday, January 08, 2015, 22:55 (3367 dagar sedan) @ Leif B

På denna bild från mars 1970 kan man möjligen ana att motorvagn 34 (främst i tågsättet) var aningen skev efter dramat i Långängstorp. Änden närmast kameran är i någorlunda rät vinkel mot marken medan den bortre änden pekar lite åt vänster.

[image]


Var det inte vagn 32 som var vagn 15 - och som blev skev i Långängstorp? (34:an blev ju senare helskev på Östra.)

Men Gunnar skrev ju om vagn 17...

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Gunnar Ekeving, Friday, January 09, 2015, 00:24 (3367 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

På denna bild från mars 1970 kan man möjligen ana att motorvagn 34 (främst i tågsättet) var aningen skev efter dramat i Långängstorp. Änden närmast kameran är i någorlunda rät vinkel mot marken medan den bortre änden pekar lite åt vänster.

Var det inte vagn 32 som var vagn 15 - och som blev skev i Långängstorp? (34:an blev ju senare helskev på Östra.)


Men Gunnar skrev ju om vagn 17...

ja, den välte i Långängstorp 1955 men vagn 15 körde på ett lok i Stocksund två år senare. Loket välte, men motorvagnen kanske blev skev? Var det vagn 15 (32) som under Långängsbanans sista tid nästan bara användes i den inte så krävande tjänsten Stocksund - Långängstorp därför att den skadats vid ett missöde (kanske 1957 i korsningen mellan Långängsbanan och hamnspåret i Stocksund)? Eller blandar jag ihop vagnarna?

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Leif B, Friday, January 09, 2015, 13:16 (3366 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På denna bild från mars 1970 kan man möjligen ana att motorvagn 34 (främst i tågsättet) var aningen skev efter dramat i Långängstorp. Änden närmast kameran är i någorlunda rät vinkel mot marken medan den bortre änden pekar lite åt vänster.

Var det inte vagn 32 som var vagn 15 - och som blev skev i Långängstorp? (34:an blev ju senare helskev på Östra.)


Men Gunnar skrev ju om vagn 17...


ja, den välte i Långängstorp 1955 men vagn 15 körde på ett lok i Stocksund två år senare. Loket välte, men motorvagnen kanske blev skev? Var det vagn 15 (32) som under Långängsbanans sista tid nästan bara användes i den inte så krävande tjänsten Stocksund - Långängstorp därför att den skadats vid ett missöde (kanske 1957 i korsningen mellan Långängsbanan och hamnspåret i Stocksund)? Eller blandar jag ihop vagnarna?

Ja, jag rörde ihop olyckorna i Stocksund och Långängstorp. Det fanns tydligen oanade möjligheter för en vagn att bli sned på denna lilla korta banstump...

Ja, så vitt jag förstår var det 32:an som var fast placerad som Långängslåda på senare år, just för att den var ramsned och inte fick/borde vara ute på "huvudlinjen". Och att den skrotades när Långängsbanan lades ned.

Medan däremot 34:an klarade sig till 1974 när den blev så sned vid ett växlingsmissöde 1974 på Östra. Den tredje systervagnen (33) finns som bekant kvar än idag.

Blev det rätt nu?

/Leif

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Björn Öman, Friday, January 09, 2015, 15:34 (3366 dagar sedan) @ Leif B

[img=http://forumbilder.se/EA331/ladan.jpg]

Detta är väl bilden från olyckan som talades om. Jag har letat fram den, jag har fått den av en kompis som bodde där när det hände och hans familj hade köpt den av en pressfotograf.
Man kan inte se numret på vagnen, siffrorna satt framför vänstra framdörren.
Betr. användandet av motorvagnarna var det alltid någon av 32, 33 eller 34 som användes. Min tro är att de andra hade för låg frigång på sidorna för att kunna ta sig in på plattformen i Stocksund som var ovanligt hög.
32:an var mest "hemmavagn" men även 33:an användes mycket. Och 32:an kunde man även se ute på övriga Djursholms- och Hägernästågen.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Thomas Tell, Friday, January 09, 2015, 18:04 (3366 dagar sedan) @ Björn Öman

Betr. användandet av motorvagnarna var det alltid någon av 32, 33 eller 34 som användes.

Tidigare rullade motorvagn 8 på banan har jag för mig att Janne Rydberg berättade.
/tell

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Kurt G Möller, Friday, January 09, 2015, 16:17 (3366 dagar sedan) @ Leif B

... Blev det rätt nu?

Ja - utom att vagn 32 skrotades senare, troligen först 1971. SRJmf fick nämligen ta vara på lite av teakklädseln då... Jo, jag ser i RB 100 År att jag skrev just -71...

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av LHL, Saturday, January 10, 2015, 13:57 (3365 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag har inget minne av att SRJmf tog till vara 32:ans teakklädsel. Det var väl 34:an teak som sparades. 32 såg tämligen intakt ut där den stod på överföringsvagnen. SRJmf fick väl även lite teak från Saltsjöbanan 1976, från motv 6, tror jag.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Kurt G Möller, Saturday, January 10, 2015, 14:17 (3365 dagar sedan) @ LHL

OK, jag kanske blandar ihop det - men div. (mer eller mindre planlösa) punkt-sparinsatser gjordes på tidiga 70-talet, och jag var själv med om ett par av dem...

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av BengtH, Tuesday, January 06, 2015, 17:45 (3369 dagar sedan) @ Tom Hedlund

Tack - där var den! Hade glömt var jag såg den! Om någon har några fler bilder eller ritningar på linjesträckningen för Långängslinjen vore jag tacksam att få ta del! Fans det inte någon tänkt fortsättning efter Långängstorp?

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av ak44, Thursday, January 08, 2015, 12:15 (3367 dagar sedan) @ BengtH

Jag har en viss koppling till Långängen. Vi förde detta på tal med en bekant som bodde i Stocksund vid den aktuella tiden. Bekanten berättar: Jo, det mindes han mycket väl. Han berättade att konduktören tillika föraren, efter incidenten, ofta fick frågan:
- Stannar tåget i Långängstorp?

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Björn Öman, Thursday, January 08, 2015, 17:56 (3367 dagar sedan) @ ak44

Ha Ha Ha:-D
Den har jag inte hört förut, trots att jag bodde i Stocksund nära Lådan hela 60-talet.
Jag har planer att samla lite historik och bilder om Långängsbanan när jag blir pensionär snart.
Det var en sorglig dag när sista tåget gick den 25/9 1966. Man var ju med då förstås. Fullt med ungdomar som skruvade bort alla skyltar på gamla 32:an. Så var det på 60-talet.

Långängsbanan tänkt att ingå i ett större system?

av Gunnar Ekeving, Thursday, January 08, 2015, 21:14 (3367 dagar sedan) @ BengtH

... Fans det inte någon tänkt fortsättning efter Långängstorp?

Ja, att banan byggdes normalspårig lär hänga samman med den var tänkt som ett första steg i en förortsbana från Sveavägen i Djursholm och till Stockholm, där tågen skulle föras in på spårvägsnätet. Detta kanske kan förklara att sträckan under hela sin existens var klassad som spårväg.

Om SRJ verkligen tänkte bygga hela den nya spårvägen Djursholm - Stockholm är väl inte säkert, och man satsade uppenbarligen hellre på att öka kapaciteten på befintlig smalspårig bana. Det fanns i varje fall ett spårreservat mellan Långängstorp och Sveavägen, men 1939 tyckte SRJ att reservatet kunde slopas.

Mer information

Långängsbanan tänkt att ingå i ett större system?

av Kurt G Möller, Thursday, January 08, 2015, 23:46 (3367 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

"...Antagligen orsakade slingorna så mycket problem, både genom hastighetsnedsättningen och kanske urspåringar och slitage, att de snart togs bort..."

Något enstaka foto existerar/existerade av slingan i Stocksundsänden. Jag har inte sett detta foto på bra länge o minns inte var det fanns. Tyvärr.

Långängsbanan tänkt att ingå i ett större system?

av BengtH, Monday, January 12, 2015, 18:26 (3363 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

http://www.forumbilder.se/EA3CH/stocksund-kapelskar-2

Här är länk till en del av planritningen för Kapelskärsbanan! (Jag har roterat den 90 grader men den är inte exakt med norr upp) Har försökt se om den har något gemensamt med Långängslinjen! Dock vissa svårtigheter identifiera alla vägar i området. Och varför är finns det ytterligare en järnväg kallad "Djursholms Föreslagna Ringlinje" inritad?

Långängsbanan tänkt att ingå i ett större system?

av Kurt G Möller, Monday, January 12, 2015, 19:09 (3363 dagar sedan) @ BengtH

...Och varför finns det ytterligare en järnväg kallad "Djursholms Föreslagna Ringlinje" inritad?

Norra Storstockholm åren ca 1890-1925 var en enda jättesoppa av föreslagna järnvägar och spårvägar, hit och dit - tunnelbana för Roslagsbanan upp till Hötorget, och jag vet inte vad... Etc etc etc etc etc etc... E T T av förslagen diskuterade, ända in på sena 20-talet, att knyta ihop Näsbyparks- och Eddavägsgrenarna till en ringlinje...

Långängsbanan tänkt att ingå i ett större system?

av Thomas Tell, Monday, January 12, 2015, 20:26 (3363 dagar sedan) @ BengtH

http://www.forumbilder.se/EA3CH/stocksund-kapelskar-2

Här är länk till en del av planritningen för Kapelskärsbanan! (Jag har roterat den 90 grader men den är inte exakt med norr upp) Har försökt se om den har något gemensamt med Långängslinjen! Dock vissa svårtigheter identifiera alla vägar i området. Och varför är finns det ytterligare en järnväg kallad "Djursholms Föreslagna Ringlinje" inritad?

Kappelskärslinjen passerar Stocksundet på samma ställe som dagens RB gör och missar Långängslinjen med ett par hundar meter. Linjen passerar sedan Eddavägslinjen i närheten av Bragevägen. Det är ganska kuperat där linjen tänktes gå fram.
/tell

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Stefan Olsson, Friday, January 09, 2015, 00:08 (3367 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Bild finns på motorvagn 17 liggandes på sidan i Långängstorp. Vet inte vem som tagit bilden men bildnr är 10293 om det kan vara en ledtråd för någon.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av LHL, Saturday, January 10, 2015, 10:41 (3365 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Rör inte till detta med vagnarna nu. Under 1950- och 1960-talen gick 32:an nästan uteslutande på Långängsbanan. Det förekom dock att både 33:an och 34:an rullade där, kanske när 32:an var sjuk.

Xoa2p 32 var reviderad 1959 och togs ur trafik när Långängsbanan lades ned. Den stod sedan avställd bakom vagnhallen i Djursholms Ösby i många år. Jag har någonstans en bild från augusti 1971 med 32:an upplastad på en överföringsvagn för sin sista resa till Vislanda.

Det var 32 som sammanstötte med ett elektrolok i Stocksund.

34 stjälpte i Stocksund.

Det var väl motorvagn 6 som länge rullade på Långängsbanan som sista rest av 1890-talets motorvagnsleveranser. Jag vill minnas att jag läst den kolliderade med en bil 1941 och skrotades året efter. Troligen gick väl 8:an på banan efter det, men 1946 höjdes linjespänningen till 1500 V och då bör väl kanske 32 - 34 hamnat på denna linje. Kanske 14 också, någon som vet?

34:an råkade sedermera ut för ett växlingsmissöde på Stockholms östra (1974) och skadades så illa att den skrotades.

[image]

Här en bild från Näsbypark. 34:ans skevhet framgår rätt väl.

[image]

[image]

34 under skrotning i Mörby.

Svar till Leif B: Ja.

Den 6 oktober 1955 - en dålig dag för Långängslådan

av Stefan Olsson, Saturday, January 10, 2015, 11:32 (3365 dagar sedan) @ LHL

Man slås av vilket gott skick stommen på 34 var. Det var långt ifrån alla fordon på RB som såg ut så!

Kan för övrigt berätta att några lyktor och paneler med strömbrytare lever kvar. De kan beses på JTJs ackumulatorlok nr 6.