Du nära slutet. (Fordon: lok)

av Thomas Tell, Sunday, February 03, 2008, 00:14 (5927 dagar sedan)

En skabbig stackare står i Helsingborg 1974.

[image]

Du 174 var inte speciellt välvårdad sista tiden.
/tell

Du nära slutet.

av Johan W, Sunday, February 03, 2008, 00:23 (5927 dagar sedan) @ Thomas Tell

Är inte detta en Da hjulsats? Var det inte också lite ovanligt att övergångsbryggorna satt kvar på 70-talet?

Fin bild!

VH

/Johan

Du nära slutet. Hjul o bryggor.

av Thomas Tell, Sunday, February 03, 2008, 00:36 (5927 dagar sedan) @ Johan W

Jag tror det är en normal hjulsats med glidlagrade koppelstångslager. Jag har sett förare smörja dessa många gånger men aldrig tagit fram kameran då.
Tror även att detta var det sista loket med övergångsbrygga.
/tell

Du nära slutet.

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, February 03, 2008, 00:59 (5927 dagar sedan) @ Thomas Tell

En skabbig stackare står i Helsingborg 1974.

[image]

Du 174 var inte speciellt välvårdad sista tiden.
/tell

Hade det varit något annat än en sensation att vid det laget hitta en välvårdad Du i den naturligaste av skrudar som stod inför utrotning?
Valde man sedan en situation att avbilda dem i där "vädrad" kan uttolkas på mer än ett sätt, vad kunde man vänta sig för annat resultat än jämmer och elände.
Senkommet då en liten "skönhetstävling" för träkorgar med länsfinalister främst från Småland.


[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Nej, för en gångs skull återfinns dessa bilder ännu inte hos Nitton, men de kanske kommer.

Du nära slutet.

av HJP @, Sunday, February 03, 2008, 14:27 (5926 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Oj, vilka härliga bilder!
Tack Thomas och Ulf!

Jag plåtade Du 174, ett par år tidigare, i Hagalund. Som obehörig på området, hade jag med mig en ledsagare, som hävdade att det var det sista Du-loket med övergångsbrygga och grind.

HJP

Du nära slutet.

av Thomas Börjeson @, Borgstena, Sunday, February 03, 2008, 21:33 (5926 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det hade väl varit häftigt att ha en träkorgs-Du bevarad i just detta skick som de flesta hade på slutet. Precis som en orenoverad veteranbil i bruksskick! Vilken historisk riktighet!! Stora Borås.

HBG_C

av Patrik E, Sunday, February 03, 2008, 21:39 (5926 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vid denna tidpunkt användes inte stallarna på HBG C. Misstänker att loket havererat och blivit utbytt. Sista lok som huserade här var Z49 121 kring 1980 som påskjutsreserv i överföringstrafiken till norr. Stallarna på HBG C slutade att användas frekvent 1965 när stallarna på Raus var färdiga. Då revs också rundstallarna på Norr. Trots att stallområdet på HBG_C stod oanvänt i mer än 15år innan det revs så växte inte ett strå ogräs kring spåren. Mäste ha varit starka grejer man la ut en gång.