Historia konduktörstänger (Historiskt material)

av HP @, Jönköping, Monday, October 20, 2008, 14:29 (5639 dagar sedan)

Hej!
Jag söker lite fakta och histioria om dessa tänger:

[image]

Den vänstra är tillverkad av Beus och Mattsson AB i Mora. Detta verkar varit ett instrumentförestag i Mora. På andra sidan en signatur "Djos" Enligt en snabb koll på nätet var det ett vanligt släktnamn i Mora. Konstrutören månne?Vet någon mellan vilka år dessa tänger tillverkades?

De andra två är tillverkade av F E Lindström i Eskilstuna, som verkar ha varit en vanlig tångtillverkare. Den i mitten är stämplad 42 och den till höger 7. Vad 7 betyder har jag ingen aning om.

Vet någon vilka perioder dessa tillverkades? Var den högra en udda eller vanlig tång? Var detta SJ-tänger, eller användes de av privata bolag också?

Mvh Henrik R

Historia konduktörstänger

av morrgan, Monday, October 20, 2008, 14:50 (5639 dagar sedan) @ HP

Hej!
Jag söker lite fakta och histioria om dessa tänger:

[image]

Den vänstra är tillverkad av Beus och Mattsson AB i Mora. Detta verkar varit ett instrumentförestag i Mora. På andra sidan en signatur "Djos" Enligt en snabb koll på nätet var det ett vanligt släktnamn i Mora. Konstrutören månne?Vet någon mellan vilka år dessa tänger tillverkades?

De andra två är tillverkade av F E Lindström i Eskilstuna, som verkar ha varit en vanlig tångtillverkare. Den i mitten är stämplad 42 och den till höger 7. Vad 7 betyder har jag ingen aning om.

Vet någon vilka perioder dessa tillverkades? Var den högra en udda eller vanlig tång? Var detta SJ-tänger, eller användes de av privata bolag också?

Mvh Henrik R

Den högra är en BJ-tång
morrgan

Historia konduktörstänger

av KM @, Sthlm, Monday, October 20, 2008, 17:08 (5639 dagar sedan) @ morrgan

Den högra är en BJ-tång

...som fanns på andra banor oxå.

Beus & Mattsson tillverkade även t ex datumstansar för edmondsonbiljetter, dom stora, som skruvades fast i bordet. Dom senare kom, förutom div. udda modeller fr Tyskland, även fr Hoorn i Hvetlanda! Denna "moderna" B&M-tång med utvikbar skänkel och klippfångare, kom trol. på sena 30-talet.

Lindström var en av Eskilstunas största tillverkare av tänger, alla slag, liksom E A Berg!

Båda dom avbildade varianterna är säkert 100 år gamla o rätt klumpiga.

Historia konduktörstänger

av Anders Johansson, Monday, October 20, 2008, 17:14 (5639 dagar sedan) @ KM


Lindström var en av Eskilstunas största tillverkare av tänger, alla slag,

Lindström är en av ...
De är bl a världsledande på elektroniktänger.

Historia konduktörstänger

av Ingwar Åfeldt, Monday, October 20, 2008, 17:53 (5639 dagar sedan) @ Anders Johansson


Lindström var en av Eskilstunas största tillverkare av tänger, alla slag,


Lindström är en av ...
De är bl a världsledande på elektroniktänger.

Helt rätt, vi använder deras tänger på jobbet (Phoenix, AZ).

M v h
Ingwar

Historia konduktörstänger

av Hans Wicklund, Monday, October 20, 2008, 19:44 (5639 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Djos var/är helt riktigt släkt/gårdsnamnet för familjen Mattsson.
Siste fabrikören på firman hette Hans Mattson Djos, kallades Djos Hans.
Hans lager av delar och halvfabrikat till denna typ av tänger befinner sig nu i mitt garage, tyvärr saknas några få detaljer, men någon gång kanske....
Fabrikörens demonstrationstång ger avtryck enligt bilden:

[image]

Historia konduktörstänger. Nummer

av Per Ljungberg, Tuesday, October 21, 2008, 09:26 (5638 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Är inte de instansade numren just inventarienummer? Jag kan tänka mig att innehavaren hade fått kvittera ut tången precis som jag en gång i tiden fick kvittera ut nyckeln till min arbetsplats. Då underlättar det att tången är numrerad.

Historia konduktörstänger. Nummer

av Anders Johansson, Tuesday, October 21, 2008, 09:50 (5638 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det är ju framför allt det nummer som stansas i biljetten.
Detta bl a för att kunna verifiera att biljetten är klippt på rätt tåg etc.

Historia konduktörstänger. Nummer

av Per Ljungberg, Tuesday, October 21, 2008, 11:16 (5638 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det framgår inte i texten ovan om numret stansades i biljetten. Möjligen kan den vänstra tången ha sådan stans. Men de övriga stansade nog endast ett hål. Däremot kan hålen ha olika form. Jag har sett runda och triangelformade hål, men också andra former är tänkbara även om de är svårare att tillverka. Att tängerna hade inventarienummer är däremot ganska naturligt. På det företag jag tidigare jobbade fanns plombertänger där alla hade olika nummer så att man kunde se vem som utfört plomberingen. Och varje tång var utkvitterad till den som plomberade. I detta fall var det ju också för att motverka fusk.

Historia konduktörstänger. Nummer

av KM @, Sthlm, Tuesday, October 21, 2008, 11:21 (5638 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Beus-tången stansar resp. nummer i biljetten, ja. Detta är dock inte unikt för denna tång. Flertalet enklare/nyare makuleringstänger saknade dock helt nummer!!

Historia konduktörstänger. Nummer

av "Stora Borås" @, Borgstena, Tuesday, October 21, 2008, 12:41 (5638 dagar sedan) @ Anders Johansson

Hej, kanske ett litet klarläggande.
Den vänstra tången stansar ett nummer i biljetten. Vi fick kvittera ut våra tänger. Numret antecknades i en lista. På så sätt kunde det kontrolleras vem som makulerat en viss biljett. Tången skulle lämnas tillbaka då man slutade sin tjänst pga pension eller annan tjänst. Listan är numera på grund av omorganisationer inom SJ försvunnen. Därför finns det tänger både hemma hos folk och att köpa på diverse auktionssajter. Däremot saknas tänger till de nyanställda. Tången har hela tiden varit trafikföretagets egendom och inte den enskilde tjänstehavarens.

Den mittre tången har jag sett på godsmagasinet i Borås. Den påstås ha använts för att göra markeringar på fraktsedlar o dyl.

Lokförare (med begränsad biljettutbildning för enmansbetjänade motorvagnar)
Thomas Börjeson "Stora Borås".

Historia konduktörstänger. Nummer

av s svensson, Tuesday, October 21, 2008, 21:46 (5638 dagar sedan) @ "Stora Borås"

När jag 1965 i juli åkte med fd BJ från Göteborg så hade konduktören en äldre tåg och på biljetten stansades in BJ nummer.

På stationerna fanns det ibland "vanlig" tång. Den efterfrågade tången fanns ofta på stationerna och man makulerade cykelbiljetter.

Den som som jag anser är vanlig är den tång som bussföretag ofta använde för och som finns i olika varianter. Men det stansades ut ett hål som ibland bestod av olika figurer. Tängerna var på så sätt individer.

Det är ju annars en förklaring till att biljettgranskare numera använde kulspetspennor.

Historia konduktörstänger. Nummer

av HP @, Jönköping, Tuesday, October 21, 2008, 13:37 (5638 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är inte de instansade numren just inventarienummer? Jag kan tänka mig att innehavaren hade fått kvittera ut tången precis som jag en gång i tiden fick kvittera ut nyckeln till min arbetsplats. Då underlättar det att tången är numrerad.

Beus-tången har mycket riktigt ett biljettstansnummer. De andra är stämplade i metallen med 42 (tillvår helt klart) men vad 7 betyder på "BJ-tången" har jag ingen aning om.

Mvh Henrik

Historia konduktörstänger. Nummer

av KM @, Sthlm, Tuesday, October 21, 2008, 14:26 (5638 dagar sedan) @ HP

Beus-tången har mycket riktigt ett biljettstansnummer. De andra är stämplade i metallen med 42 (tillvår helt klart) men vad 7 betyder på "BJ-tången" har jag ingen aning om.

Nej, Henka, jag tror du har fel - ingen nytillverkade såna klumpiga tänger år 1942! Detta är ett typnummer eller liknande!

Historia konduktörstänger. Nummer

av HP @, Jönköping, Tuesday, October 21, 2008, 15:02 (5638 dagar sedan) @ KM

Beus-tången har mycket riktigt ett biljettstansnummer. De andra är stämplade i metallen med 42 (tillvår helt klart) men vad 7 betyder på "BJ-tången" har jag ingen aning om.


Nej, Henka, jag tror du har fel - ingen nytillverkade såna klumpiga tänger år 1942! Detta är ett typnummer eller liknande!

Aha!

Historia konduktörstänger. Nummer

av Trafikar´n @, Wednesday, October 22, 2008, 02:24 (5638 dagar sedan) @ HP

Vad jag uppskattar i konstruktionen av tängerna, o som säger lite tror jag om resp företags olika uppdrag/syn på arbetet. En tång är uppenbart utformad för att kunna tjänstgöra som grips, "BJ" tången klarar av att vara ställnyckel/låsnyckel för både in- och utvändig fyrkant.

Signalställarnyckel resp Vagnlås?

Men varför och var användes en makuleringstång som grips?

Historia konduktörstänger. Nummer

av kurt möller, Wednesday, October 22, 2008, 20:45 (5637 dagar sedan) @ HP

Eller, som sagt, inventarienummer på resp. järnväg - jfr Stora Borås kommentarer här...!!