Elektrisk belysning på B-loken (Järnväg allmänt)

av BJ, Monday, February 23, 2015, 13:34 (3321 dagar sedan)

När man tittar på bilder över B-Lok så slås man av att de lok som har toppstråklastare också är utrustade med turboelektrisk belysning.

Vilken typ av turbogenerator brukades i dessa fall?
Någon här som har en bra ritning över turbogeneratorn?

BJ

Elektrisk belysning på B-loken

av BD, Monday, February 23, 2015, 14:12 (3321 dagar sedan) @ BJ

När man tittar på bilder över B-Lok så slås man av att de lok som har toppstråklastare också är utrustade med turboelektrisk belysning.

Vilken typ av turbogenerator brukades i dessa fall?
Någon här som har en bra ritning över turbogeneratorn?

BJ

De flesta hade Pyle men även Sunbeam hos SWB förekom. Kanske AEG på BJ. STAL tror jag inte användes på B-lok.

Elektrisk belysning på B-loken

av BJ, Monday, February 23, 2015, 14:21 (3321 dagar sedan) @ BD

De flesta hade Pyle men även Sunbeam hos SWB förekom. Kanske AEG på BJ. STAL tror jag inte användes på B-lok.

Tack BD.

Någon som har bild/ritning på en Pyle turbogenerator?

Elektrisk belysning på B-loken

av Kurt G Möller, Monday, February 23, 2015, 14:46 (3321 dagar sedan) @ BJ

Borde inte vara svårt att hitta på webben... Pyle och Sunbeam, båda jänkare, var allra vanligaste "lysmaskinerna" världen runt. Införda omkr år 1898-1900, tror jag.

T ex Gp 3132 har däremot STALs fr Finspång.

Elektrisk lokbelysning - forts.

av Kurt G Möller, Friday, February 27, 2015, 12:26 (3317 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag tror att jag infogat följande utdrag ur Amerikanska Ordlistan även ngn gång tidigare, men en upprepning kan inte skada. Here goes!

Pyle /Å/ - tillverkare av turbogeneratorer och elektriska strålkastare (båglampor) m m till ånglok fr o m 1897, senare under namnet Pyle-National. Glödlampor infördes av Pyle 1913; kravet på ’electric headlights’ på lok blev federal lag 1915, dock med tvingande tillämpning först fr o m 1920. Båglampor fanns kvar i drift länge. En ’Standard Dynamo’ lämnade 500 W vid spänning 32 V; topplyktor skulle ha 250 W lampa; enl. specifikationen skulle turbinens automatiska varvtalsregulator medge fullt eleffektuttag fr o m 100 lbs. panntryck, dvs ca 6,5 atö (då = ca halva panntrycket). Något headlight fanns i regel inte baktill på tendern; ’tender-first operation’ brukade undvikas... - De trol. första lokturbogeneratorerna i världen visades, enl. en källa, på ett par lok vid Columbian Exposition, se d o, 1893 /jfr bell ringer/; om detta är korrekt var m a o inte Pyle först. Dock förekom batterimatade ’electric headlights’ med kolstavar på lok redan från 1881!

Elektrisk belysning på B-loken

av Anders Johansson, Monday, February 23, 2015, 15:13 (3321 dagar sedan) @ BJ

När detta ändå är uppe för diskussion.
Vilken spänning och effekt levererade de olika typerna av generatorer?

Elektrisk belysning på B-loken

av Micke Carlsson, Monday, February 23, 2015, 15:31 (3321 dagar sedan) @ Anders Johansson

32V 500W för Pyle

Elektrisk belysning på B-loken

av Carl-Erik Olsson, Monday, February 23, 2015, 15:34 (3321 dagar sedan) @ Anders Johansson

När detta ändå är uppe för diskussion.
Vilken spänning och effekt levererade de olika typerna av generatorer?

32V likspänning, ca 500W var typiska värden. Valet av spänning har diskuterats tidigare i detta forum, sökning kan säkert ge mer "kött på benen".

Fast dessa siffror förutsatte förstås att allt fungerade som avsett. Enligt 1949 års ånglokslära skulle man ha 250W glödlampa om toppstrålkastare, allmänt bara kallad "strålkastare", fanns och 40W i "buffertlyktorna". Utan strålkastare skulle man ha 100W i buffertlyktorna. Detta kunde säkert stämma om man hade lyktor av AGAs konstruktion med en mycket större toppstrålkastare än buffertlyktorna, men hur det var hos t ex SWB som tycks ha haft 3 lika stora lyktor vet jag inte. Likaså tycks t ex BJ ha haft andra typer av lyktor, men det kan man säkert förklara mer från BJs förmodar jag.
/CEO

Elektrisk belysning på B-loken

av Torbjorn_Forsman, Monday, February 23, 2015, 22:12 (3321 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

När detta ändå är uppe för diskussion.
Vilken spänning och effekt levererade de olika typerna av generatorer?


32V likspänning, ca 500W var typiska värden. Valet av spänning har diskuterats tidigare i detta forum, sökning kan säkert ge mer "kött på benen".

Fast dessa siffror förutsatte förstås att allt fungerade som avsett. Enligt 1949 års ånglokslära skulle man ha 250W glödlampa om toppstrålkastare, allmänt bara kallad "strålkastare", fanns och 40W i "buffertlyktorna". Utan strålkastare skulle man ha 100W i buffertlyktorna. Detta kunde säkert stämma om man hade lyktor av AGAs konstruktion med en mycket större toppstrålkastare än buffertlyktorna, men hur det var hos t ex SWB som tycks ha haft 3 lika stora lyktor vet jag inte. Likaså tycks t ex BJ ha haft andra typer av lyktor, men det kan man säkert förklara mer från BJs förmodar jag.
/CEO

Finns det någon form av spänningsregulator i de här likströmsbelysningssystemen? Och förekommer det någonsin att en ångturbindriven generator samarbetar med ett batteri?

Elektrisk belysning på B-loken

av ufo, Monday, February 23, 2015, 23:59 (3321 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Vad jag har förstått så är de här turbogeneratorerna bara varvtalsreglerade på enklaste sätt. Om jag fattat rätt så är utspänningen varvtalsberoende. Inte särskilt hög precision men det är väl inte så noga med bara lampor.

Vill man blanda in ett batteri också så måste det till någon form av laddningsregulator mellan generatorn och batteriet. Då det begav sig var väl den vanligaste batteritypen NiFe-batterier som tål ganska mycket misshandel jämfört med bly-syra-batterier. Så det är möjligt att NiFe-batterier skulle kunna överleva 32 volt laddspänning, men jag tänker inte sätta pengar på det.

24 volt bly-syra-batterier gillar i vart fall inte att utsättas för så hög laddspånning. Nyare batteriladdare begränsar spänningen uppåt till 28 volt ungefär. Man får passa sig för överladdning då det kan resultera i torrkokning och i värsta fall förstör man batterierna.

Jag har ingen aning om det överhuvud taget förekom att turbogeneratorer användes tillsammans med batterier på ånglok i Sverige, men jag jobbar på det för B 1429 i Ängelholm. Studera gärna stallportsbloggen för meddelanden om framstegen.

/Ulf A.

Elektrisk belysning på B-loken

av Micke Carlsson, Tuesday, February 24, 2015, 01:24 (3321 dagar sedan) @ ufo

Jag tror det finns ett fall, CEO kanske kan berätta mer. Den hembyggda lysmaskin som satt på SSnJ 7, nu endast i form av rudimentära rester, var väl en turbin, en bilgenerator och ett batteri - ungefär?

Elektrisk belysning "fordtyp"

av BD, Tuesday, February 24, 2015, 06:12 (3321 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag tror det finns ett fall, CEO kanske kan berätta mer. Den hembyggda lysmaskin som satt på SSnJ 7, nu endast i form av rudimentära rester, var väl en turbin, en bilgenerator och ett batteri - ungefär?

Det fanns på en del lok övertagna från EJ belysning av "fordtyp" vad nu det var förnågonting.

Elektrisk belysning "fordtyp"

av Tobias B, Tuesday, February 24, 2015, 08:48 (3320 dagar sedan) @ BD

Jag tror det finns ett fall, CEO kanske kan berätta mer. Den hembyggda lysmaskin som satt på SSnJ 7, nu endast i form av rudimentära rester, var väl en turbin, en bilgenerator och ett batteri - ungefär?


Det fanns på en del lok övertagna från EJ belysning av "fordtyp" vad nu det var förnågonting.

Berg i Brösarp har batteribelysning där laddningen sker i stall på natten, en av verktygslådorna under hytten innehåller batteriet. Belysningsarmaturerna ute i ändarna är strålkastare direkt från bilverkstaden, glasen har en snygg och diskret FORD-logga i underkanten.

Belysningssystem "typ FORD" men kanske inte "fordtyp"? Möjligen enbart "FORD lixom..." :-)

Elektrisk belysning på B-loken

av ufo, Tuesday, February 24, 2015, 10:08 (3320 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Om man totar ihop en himpajimpa med en 24 V lastbilsgenerator och en turbin så blir fortsättningen mycket enklare. Då finns det en rik flora av delar och systemlösningar från lastbilstillverkarna, och automobilmackapärmanufaktören Robert Bosch Gmbh.

Problemen finns kanske i att gifta ihop nya lampor för 24 V med gamla strålkastare. Men med den uppfinningsrikedom som finns här borde det inte bli några större problem.

Ulf A.

Elektrisk belysning på B-loken

av BD, Tuesday, February 24, 2015, 13:50 (3320 dagar sedan) @ ufo

Om man totar ihop en himpajimpa med en 24 V lastbilsgenerator och en turbin så blir fortsättningen mycket enklare. Då finns det en rik flora av delar och systemlösningar från lastbilstillverkarna, och automobilmackapärmanufaktören Robert Bosch Gmbh.

Problemen finns kanske i att gifta ihop nya lampor för 24 V med gamla strålkastare. Men med den uppfinningsrikedom som finns här borde det inte bli några större problem.

Ulf A.

Då är det kanske enklare att låta en lindarverkstad beräkna och linda om den redan befintliga generatorn och samtidigt leverera en spänningsreulator?

Elektrisk belysning på B-loken

av Micke Carlsson, Tuesday, February 24, 2015, 15:00 (3320 dagar sedan) @ ufo

Det är E27 fattning på lamporna så det är enkelt så långt. Dessutom har jag efter långvarigt (+20 år) sökande äntligen hittat en tänkbar leverantör av rätt modell på 32V glödlampor så ersättningslösningar är en icke-fråga :-)

Elektrisk belysning på B-loken DC-DC omvandlare

av Niklas B, Tuesday, February 24, 2015, 18:24 (3320 dagar sedan) @ ufo

Enklast är väl att skaffa en modern DC-DC omvandlare med lämpligt stort inspänningsområde.
T.ex. kan laddningsregulatorer för solceller vara nåt, de har ett mycket brett inspänningsområde:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-103-84&toc=19191

http://www.steca.com/index.php?PR_10-30_de

17,3-43 V inspänning, för laddning av 24 V batterier. Sen kan man ha en 24-230 V växelriktare efter det, eller vad man nu tycker är kul.

Elektrisk belysning på B-loken DC-DC omvandlare

av ufo, Tuesday, February 24, 2015, 20:08 (3320 dagar sedan) @ Niklas B

De där laddningsregulatorerna kräver plusjordade system. Har inte rett ut hur det spelar tillsammans med t.ex en ATSS ATC i ett ånglok och en 24V batteriladdare från C-Tec.

Jag tror att den också behöver klara rätt så brutala temperaturer i vila och drift, såvida loket inte bor väldigt ombonat och inte körs när det är kallt ute. Hur står våra lok på vintern och hur kallt väder kör vi i?

Elektrisk belysning på B-loken DC-DC omvandlare

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, February 24, 2015, 22:28 (3320 dagar sedan) @ ufo

Det finns många firmor som tillverkar galvaniskt separerade DCDC-omvandlare som är mer miljötåliga än de primitivaste solcellsregulatorerna. T ex för användning i eltruckar eller telekomsammanhang. Och med galvanisk separation spelar det ju ingen roll vilken pol som är jordad på ena eller andra sidan av omvandlaren.

Typiska data kan vara t ex 18-60 eller 36-120 V in, 14 eller 28 V ut, effekt enligt önskemål (olika storlekar från t ex 10 till 1000 W).

Elektrisk belysning på B-loken DC-DC omvandlare

av daniel, Tuesday, February 24, 2015, 23:00 (3320 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Det finns många firmor som tillverkar galvaniskt separerade DCDC-omvandlare som är mer miljötåliga än de primitivaste solcellsregulatorerna. T ex för användning i eltruckar eller telekomsammanhang. Och med galvanisk separation spelar det ju ingen roll vilken pol som är jordad på ena eller andra sidan av omvandlaren.

Typiska data kan vara t ex 18-60 eller 36-120 V in, 14 eller 28 V ut, effekt enligt önskemål (olika storlekar från t ex 10 till 1000 W).

Tillexempel Schaefer Power

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av Olof W, Saturday, February 28, 2015, 20:50 (3316 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

När detta ändå är uppe för diskussion.
Vilken spänning och effekt levererade de olika typerna av generatorer?


32V likspänning, ca 500W var typiska värden. Valet av spänning har diskuterats tidigare i detta forum, sökning kan säkert ge mer "kött på benen".

Vet någon varför man valde likspänning? För lampor borde växelström fungera lika bra och man kan använda en enkel asynkron generator.

/Olof

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av Svante Andersson, Saturday, February 28, 2015, 22:20 (3316 dagar sedan) @ Olof W

Vet någon varför man valde likspänning? För lampor borde växelström fungera lika bra och man kan använda en enkel asynkron generator.

/Olof

När dessa prylar konstruerades och började tillverkas för över hundra år sedan var det ingen självklarhet att en asynkrongenerator var lämpligt. Små likströmsmaskiner var väldigt väl utvecklade redan då och betänk att många elnät på den tiden hade likspänning i trådarna.
Hade Thomas Alva Edison fått bestämma framtiden för kommersiell elektrifiering så kanske vi fortfarande skulle ha likspänning på många ställen.

War of currents

Men han ler nog lite där i sin himmel (om det finns någon sådan) åt att HVDC i långa överföringar på senare år har sparkat växelströmmen lite åt sidan.

SA

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av Micke Carlsson, Saturday, February 28, 2015, 22:32 (3316 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det förefaller mer troligt att leendet kommer från en helt annan plats i hans fall.

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av Kurt G Möller, Saturday, February 28, 2015, 22:37 (3316 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det förefaller mer troligt att leendet kommer från en helt annan plats i hans fall.

Vilket skulle betyda vad då? OK - no strings attached...

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av Svante Andersson, Saturday, February 28, 2015, 22:37 (3316 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det förefaller mer troligt att leendet kommer från en helt annan plats i hans fall.

Hmm... vet du något som jag har missat?:-D

SA

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av Micke Carlsson, Sunday, March 01, 2015, 00:20 (3316 dagar sedan) @ Svante Andersson

Du menar om mannen som marknadsförde sin produkt genom att bränna ihjäl elefanter och krönte detta med att uppfinna elektriska stolen? Nej jag var kanske lite hård i mitt omdöme ;-)

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av Torbjorn_Forsman, Saturday, February 28, 2015, 22:51 (3316 dagar sedan) @ Olof W

När detta ändå är uppe för diskussion.
Vilken spänning och effekt levererade de olika typerna av generatorer?


32V likspänning, ca 500W var typiska värden. Valet av spänning har diskuterats tidigare i detta forum, sökning kan säkert ge mer "kött på benen".


Vet någon varför man valde likspänning? För lampor borde växelström fungera lika bra och man kan använda en enkel asynkron generator.

/Olof

Med den teknik som fanns för 100 år sedan kunde man inte få en asynkrongenerator att lämna stabil spänning om den skulle gå för sig själv, däremot kunde den fungera bra om den fick samarbeta med ett starkt växelströmsnät som stabiliserades av synkronmaskiner. På den tiden var det nog också svårt att göra den kondensator som behövs för att förse asynkronmaskinen med reaktiv effekt på ett billigt och driftsäkert sätt.
Ytterligare ett problem med asynkronmaskiner är att de kräver mycket litet luftgap mellan rotor och stator för att fungera bra, ur mekanisk synpunkt var det mycket lättare att tillverka en synkron- eller likströmsmaskin i driftsäkert utförande.

En synkrongenerator hade man förstås kunnat tänka sig, men innan det fanns bra halvledarlikriktare var den ändå beroende av en likströmsmaskin för magnetiseringen.

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av ufo, Friday, March 06, 2015, 13:23 (3310 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Efter att ha konsulterat min morbror med lång erfarenhet av både likström och växelström i fartyg, inbillar jag mig att en stor fördel med likström jämför med växelström är att just glödlampor håller längre.

Nu är det ju också sant att tillgången på robusta, små och lämpliga likriktare var något begränsad runt omkring år 1900.

Och jag instämmer i alla andra bra tekniska skäl till att inte använda växelströmsgeneratorer på den tiden.

Simma lungt.

Elektrisk belysning på B-loken - Varför likström

av BD, Friday, March 06, 2015, 16:19 (3310 dagar sedan) @ ufo

Efter att ha konsulterat min morbror med lång erfarenhet av både likström och växelström i fartyg, inbillar jag mig att en stor fördel med likström jämför med växelström är att just glödlampor håller längre.

Nu är det ju också sant att tillgången på robusta, små och lämpliga likriktare var något begränsad runt omkring år 1900.

Och jag instämmer i alla andra bra tekniska skäl till att inte använda växelströmsgeneratorer på den tiden.

Simma lungt.

Med egen erfarenhet av lik- och växelström ombord kan jag inte tillräkneligt kraftig framhålla växelströmmens förträfflighet. For en tid i en båt med likström som var byggd i Tyskland under kriget och hade ledare av galvaniserade järntrådar omspunna och isolerade med tjärpapper och omspunnen med ståltrådstrumpa. Det första man tittade på när man kom ner i maskin var på om någon jordfelslampa lös.
Med växelström 440 V 60 Hz var det enda problemet under tre år att en diod för magnetiseringen av en generator "sa upp sig".

Elektrisk belysning på B-loken

av Sven Bårström, Monday, February 23, 2015, 15:35 (3321 dagar sedan) @ Anders Johansson

Enligt 1949 års Ångloklära hade alla typerna av belysningsångturbingeneratorer 500 W effekt vid 32 V spänning. De snurrade då i 4000 varv per minut. Tyvärr finns i boken ingen ritning på Pyle-utrustningen, bara på ASEA-STAL.
Sven B

Elektrisk belysning på B-loken

av Anders Johansson, Monday, February 23, 2015, 16:14 (3321 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Finns det versioner som är större?

T ex finns det större versioner i Tyskland
där man spänningsförsörjt Indusi mm?

Elektrisk belysning på B-loken

av BD, Monday, February 23, 2015, 17:10 (3321 dagar sedan) @ Anders Johansson

Finns det versioner som är större?

T ex finns det större versioner i Tyskland
där man spänningsförsörjt Indusi mm?

[image]

Jo, men då är det troligen av fabrikat AEG. På bilden en INDUSI-installation som visas på tekniska museet i Berlin.

Elektrisk belysning på B-loken

av Per Wirback, Friday, February 27, 2015, 08:31 (3317 dagar sedan) @ BD

Finns det versioner som är större?

T ex finns det större versioner i Tyskland
där man spänningsförsörjt Indusi mm?


[image]

Jo, men då är det troligen av fabrikat AEG. På bilden en INDUSI-installation som visas på tekniska museet i Berlin.

Generatorn för Indusi är lite mer komplicerad då den ger tre växelströmmar med varsin frekvens. Generator direktmatar 500Hz 1000Hz och 2000Hz till Indusins magneter som samspelar med spolarna i spåret som är avstämda för dessa frekvenser. När "rätt" frekvens stämmer med en spårspoles avstämda frekvens dras ett relä i loket.
I modern PZB (indusins efterföljare) generaras dessa frekvenser naturligtvis inte av en roterande generator, men i den ursprungliga Indusi systemlösningen från 30-talet var det fallet.

/Per

Elektrisk belysning på B-loken

av Micke Carlsson, Monday, February 23, 2015, 21:16 (3321 dagar sedan) @ Anders Johansson

I Kina lär fortfarande tillverkas turbinaggregat för 48V 1000W, då börjar det räcka till annat än lyse.

Elektrisk belysning på B-loken

av Kurt G Möller, Monday, February 23, 2015, 22:11 (3321 dagar sedan) @ Micke Carlsson

När vi besökte Kuba 1988 så klagade kubanerna över att dom nya lysmaskiner som kineserna hade levererat åt dom några år tidigare inte alls höll samma kvalitet som jänkarnas...

Elektrisk belysning på B-loken

av MAWJ1, Monday, February 23, 2015, 17:31 (3321 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Härligt "visslande"ljud från STAL-generatorerna.