Vad jag har förstått så är de här turbogeneratorerna bara varvtalsreglerade på enklaste sätt. Om jag fattat rätt så är utspänningen varvtalsberoende. Inte särskilt hög precision men det är väl inte så noga med bara lampor.
Vill man blanda in ett batteri också så måste det till någon form av laddningsregulator mellan generatorn och batteriet. Då det begav sig var väl den vanligaste batteritypen NiFe-batterier som tål ganska mycket misshandel jämfört med bly-syra-batterier. Så det är möjligt att NiFe-batterier skulle kunna överleva 32 volt laddspänning, men jag tänker inte sätta pengar på det.
24 volt bly-syra-batterier gillar i vart fall inte att utsättas för så hög laddspånning. Nyare batteriladdare begränsar spänningen uppåt till 28 volt ungefär. Man får passa sig för överladdning då det kan resultera i torrkokning och i värsta fall förstör man batterierna.
Jag har ingen aning om det överhuvud taget förekom att turbogeneratorer användes tillsammans med batterier på ånglok i Sverige, men jag jobbar på det för B 1429 i Ängelholm. Studera gärna stallportsbloggen för meddelanden om framstegen.
/Ulf A.