"Motorvagnen har hittat hem igen" (till OJF) (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Granis, Wednesday, October 22, 2008, 10:15 (5664 dagar sedan)

Artikel i [link=http://www.dt.se/nyheter/orsa/article364407.ece]"Dalarnas Tidningar"[/link]. OJF har köpt en rälsbuss från mfGDJ. Vilket fordon är det? mfGDJ har ju f ö därmed under det senaste (?) året avyttrat två rälsbussar, först en till Karlskoga Kommun och nu denna, och torde därmed bara ha en motorvagn kvar? [i](Ja, förutom den tvåaxliga "trähildingen" då). [/i]Den rälsbuss OJF tidigare hade och som omtalas i artikeln är väl den man i somras lånade från IBAB, Y7 1233? Se OJF´s [link=http://www.ojf.skattungbyn.com/]hemsida[/link].

/ L G

"Motorvagnen har hittat hem igen" (till OJF)

av Tuva, Wednesday, October 22, 2008, 10:20 (5664 dagar sedan) @ Granis

Grattis vänner till detta nyförvärv.

Kram Tuva
www.mj-portalen.se

"Motorvagnen har hittat hem igen" (till OJF)

av Arne Syverstad, Wednesday, October 22, 2008, 11:24 (5664 dagar sedan) @ Granis

Hei
Det skrives i Dalatidningen at Y8 er den fineste av Hilding bussene.
Hilding Carlsson har vel ikke hatt noe med Y6/8 rälsbussene å gjøre?

Hilsen
Arne Syverstad

"Motorvagnen har hittat hem igen" (till OJF)

av Anders Eriksson, Wednesday, October 22, 2008, 13:02 (5664 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Nej Hilding Carlsson hade inget med Y6/Y7/Y8 rälsbussarna att göra.
Han försökte sälja sin egen konstruktion istället som jag har för mig kallades Y4.
TGOJ köpte några sådana och de blev också grund för rälsbussar till Finland.
Hilding Carlsson kom att bli leverantör av de smalspåriga Y5p/YP rälsbussarna istället samt motorvagnar till normalspåret.

Mvh Anders

"Motorvagnen har hittat hem igen" (till OJF)

av Christoffer Frostensson, Wednesday, October 22, 2008, 19:04 (5663 dagar sedan) @ Granis

Artikel i [link=http://www.dt.se/nyheter/orsa/article364407.ece]"Dalarnas Tidningar"[/link]. OJF har köpt en rälsbuss från mfGDJ. Vilket fordon är det? mfGDJ har ju f ö därmed under det senaste (?) året avyttrat två rälsbussar, först en till Karlskoga Kommun och nu denna, och torde därmed bara ha en motorvagn kvar? [i](Ja, förutom den tvåaxliga "trähildingen" då). [/i]Den rälsbuss OJF tidigare hade och som omtalas i artikeln är väl den man i somras lånade från IBAB, Y7 1233? Se OJF´s [link=http://www.ojf.skattungbyn.com/]hemsida[/link].

/ L G

Det är Y8 1124 som OJF torde ha köpt från mfGDJ. IBAB Y7 1233 (med bl a inredningsdelar från mfÖSJ) har varit nerlånad till OJF under året.

MVH
Christoffer Frostensson

"Motorvagnen har hittat hem igen" (till OJF)

av Ola Almquist, Wednesday, October 22, 2008, 21:22 (5663 dagar sedan) @ Granis

Apropå artikeln i Dalarnas Tidningar: När målades det gröna i Y8:orna om till grått? Åtminstone en vagn, tror att det var 1072, fick behålla den gröna färgen.

Tack på förhand!
Ola

"Motorvagnen har hittat hem igen" (till OJF)

av AndersC, Thursday, October 23, 2008, 07:01 (5663 dagar sedan) @ Ola Almquist

Apropå artikeln i Dalarnas Tidningar: När målades det gröna i Y8:orna om till grått? Åtminstone en vagn, tror att det var 1072, fick behålla den gröna färgen.

Tack på förhand!
Ola

Nej Y8 1072 var åtminstone gråmålade ståldetaljer innuti när den övergick till dåvarande SJ banavdelning, tror inte någon Y8 fick förbli grön på dessa detaljer så där är man nog ute lite fel. Tänk på att grått var då på 60-talet lika inne som det är nu för tillfället(jmfr X2 + X40 mfl)

Själv har jag aldrig sett någon Y8 som fått behålla sin gröna färg på de stålrör mm som finns innuti, däremot fanns det flera vagnar som hade både grön och orange klädsel på stolarna så det är kanske det som efterfrågas i artikeln??

Bl a vet jag att Y8 1008 hade orange klädsel och att just 1072 hade grön klädsel med det var klädseln på stolarna inte övrig inredning som var gråmålad. Dessutom bär samtliga Y8 massor med igenpluggade hål sedan Y6/7 tiden då man inte bytte några väggpaneler utan bara flyttade bord mm och satte igen gamla hål med plugg mm.

Vänligen

AndersC