Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981 (Fotografier/bildfrågor)

av Göran B, Thursday, March 05, 2015, 20:32 (3337 dagar sedan)

Vid denna tid var ju Lidingöbanan fortfarande järnväg så den platsar i detta forum, även om det kanske är i modernaste laget.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av tobbe, Thursday, March 05, 2015, 22:11 (3336 dagar sedan) @ Göran B

Är det inte framlidne lokföraren Åke Jannesson som syns på några av bilderna som även var reseledare vid SJK:s resor och banvallspromenader?
Hade en hel del turer med honom i arbetet som tågvakt och tågmästare vid Cst på den tid som det begav sig.....
tobbe

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Lennart Petersen, Friday, March 06, 2015, 02:51 (3336 dagar sedan) @ tobbe

Är det inte framlidne lokföraren Åke Jannesson som syns på några av bilderna som även var reseledare vid SJK:s resor och banvallspromenader?
Hade en hel del turer med honom i arbetet som tågvakt och tågmästare vid Cst på den tid som det begav sig.....
tobbe

Jo han syns på bild 5 nedanför vägskylten iförd blå byxor,kavaj och slips.
Jag tror han var vanlig resenär på den här delen men dagen innan hade han kört T21 runt Södermalm till Stadsgården. Han prövade på allt möjligt på våra resor och var även reseledare,författare till resefoldrar och servitör i restaurangvagn. På en resa lär han iförd servitörsuniform ha äntrat ett växellok och gjort någon manöver vilket väckte förundran hos dem som inte visste vem det var.
J syns också på stora gruppfotot med händerna i byxfickorna och där syns f.ö även jag iförd toppluva

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Kjell Aghult, Friday, March 06, 2015, 07:43 (3336 dagar sedan) @ Lennart Petersen

...författare till resefoldrar ...

Vi samarbetade om dem 10 år (1989-1999). Det var alltid lätt att jobba samman
med Åke.

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Anders Sandgren, Friday, March 06, 2015, 04:50 (3336 dagar sedan) @ Göran B

Såväl 9207 som 202 finns väl numera på Djurgårdslinjen, 9207 som verkvagn medan 202 är återställd till trafikvagn A12 342 (tror jag det var). 9207 började som SSB-spårvagn, verkvagn ca 1923.

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av MAWJ1, Friday, March 06, 2015, 06:37 (3336 dagar sedan) @ Göran B

Fantastiskt fina bilder då ännu den gamla "Spårvägen" till Lidingö levde.
Kolla på den fina bilden med skylten "TÅG MOT STOCKHOLM" med tunga regnmoln över Hjorthagen och Värtagasverket som då var i bruk. Den stora gasklockan Nr 4 står som en siluett, tyvärr rivningshotad.

Lidingöbanan är en ren förortsspårväg, EJ! järnväg som idag är nyrenoverad, borde den inte dras in Lidingövägen-Sturegatan-Stureplan-Kungsgatan till centralen, perfekt lösning för Lidingöborna.

Lidingöbanan "Var Är och Förblir en Spårväg"

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Christer Fredriksson, Friday, March 06, 2015, 08:14 (3336 dagar sedan) @ MAWJ1

Är inte båda banorna koncessionerade som järnvägar?

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Hans W, Friday, March 06, 2015, 11:57 (3336 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Är inte båda banorna koncessionerade som järnvägar?

Alla tre var det, dvs även Värtan - Lidingö Järnväg (bron). Men nu har SL gjort om LB till spårväg, vilket är lite knepigt då de har järnvägsplankorsningar.

(Även jag var med på den resan, ända från Stockholm C. Därifrån var det två st T44 körda av Christer Bisting såvitt jag minns)

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Olle E, Friday, March 06, 2015, 10:52 (3336 dagar sedan) @ Göran B

Notera "flaggstångsknoppen" på ktl-stolpen. Snyggt skulle det vara!
Hade vagnarna på Lidingö några anpassningar till den mer järnvägsmässiga verksamheten som inte SS vagnar hade?
Noterar även att vagnen har tyfon, men minnet säger att Lidingöbanornas vagnar hade visslor. Hur var det egentligen med den saken?

[image]

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Henrik Birath, Friday, March 06, 2015, 14:09 (3336 dagar sedan) @ Olle E

Det fanns bägge delarna. Vissa vagnar hade tyfon och andra vissla. /Henrik/

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Björn Fura, Friday, March 06, 2015, 14:25 (3336 dagar sedan) @ Henrik Birath

Och bland tyfonerna fanns två varianter:
En äldre Kockumstyfon som på bilden av 28
Den "vanliga" supertyfonen, syns på loket och på vagn 42.

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av tobbe, Friday, March 06, 2015, 16:25 (3336 dagar sedan) @ Björn Fura

På norra banan minns jag att vagnarna hade luftvissla då jag besökte min blivande hustru i Hersbyholm strax ovanför gamla vagnhallen och minns att de alltid signalerade när de passerade nedanför. När jag ofta sov över där så sade min "fiance" att det är ingen idè att krypa till kojs förrän sista vagnen mot Kyrkviken passerat för de slamrade ganska bra och visslan som ofta ljöd på samma ställe.:-P :-P :-P :-P :-P
Men på morgonkulan så brydde man sig inte så mycket om detta, härliga minnen med klassiska skenskarvar på makadambädden....
tobbe:-D

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av jan claesson, Saturday, March 07, 2015, 14:10 (3335 dagar sedan) @ tobbe

Fantastiskt trevligt att få se dessa bilder, tackar! :-)

Janne C

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Ulf Berlin, Monday, March 09, 2015, 16:10 (3333 dagar sedan) @ Göran B

Tack för alla underbara"historiska"80 talsbilder du har lagt ut:)
Bild 6 är dock tagen vid Högberga med den(då)relativt nya sträckningen
av Gåshagaleden i bakgrunden/Ulf

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Göran B, Monday, March 09, 2015, 19:50 (3333 dagar sedan) @ Ulf Berlin

Tack för alla underbara"historiska"80 talsbilder du har lagt ut:)
Bild 6 är dock tagen vid Högberga med den(då)relativt nya sträckningen
av Gåshagaleden i bakgrunden/Ulf

Tack Ulf för rättelsen!

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Qrt, Sunday, December 11, 2016, 06:31 (2690 dagar sedan) @ Göran B

Hej

Var någon med när ovanstående vagn rullade runt i Stockholmstrakten 1981 ?
Vilka olika lok drogs den av och vilken var rutten ?

Har den enstaka C06/C6/B6 vagnen använts till andra utflykter ?

/Curt

Svart-vita bilder , troligen från samma utflykt , finns här:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=entry&id=1068052

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av cgn1954, Monday, December 12, 2016, 10:37 (2689 dagar sedan) @ Göran B

Hejsan

Kan tyvärr inte se bilderna på jernbane.net då de inte tillåter länkning till deras bilder lagrade hos dem.

Detta drabbar troligen oss som har moderna webb-läsare (som gör som de ska).

Svar från jernbane.net
[image]

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av cgn1954, Monday, December 12, 2016, 13:42 (2689 dagar sedan) @ Niels Munch

:-) :-) :-)

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Kurt G Möller, Monday, December 12, 2016, 16:45 (2689 dagar sedan) @ cgn1954

Detta var en del av ett flerdagarsprogram i sb med att SJK fyllde 25 år - jag tror inte att detta blivit omnämnt här...

Nejnejnej - fel!! Inte 1981. Jubiléet kom först två år senare!!

Men det fanns ngn annan speciell koppling till just detta evenemang, gjorde det inte??? Ngn som har bättre minne än gamla guben KM?

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Christer Fredriksson, Monday, December 12, 2016, 17:05 (2689 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Var det inte i samband med resor på övriga Stockholms-banorna.
Jag var med då på alla dessa resor och studiebesök.
Jag har lagt upp ett större antal färgbilder från dessa resor tidigare på detta forum.

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Lennart Petersen, Monday, December 12, 2016, 23:19 (2688 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Detta var en del av ett flerdagarsprogram i sb med att SJK fyllde 25 år - jag tror inte att detta blivit omnämnt här...

Nejnejnej - fel!! Inte 1981. Jubiléet kom först två år senare!!

Men det fanns ngn annan speciell koppling till just detta evenemang, gjorde det inte??? Ngn som har bättre minne än gamla guben KM?

Nej det fanns nog ingen speciell koppling som jubileum eller så för det här arrangemanget 1981. Utan det var ett av ett antal trevliga SJk resor, några arrangerade centralt och några av lokalavdelningar.
Det var 7 inrikes researrangemang det året och dessutom utlandsresor till DDr och Polen. Utöver det var ju 1981 SJ jubileumsår med stora arrangemang med andra föreningar inblandade.

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Svante Andersson, Monday, December 12, 2016, 17:11 (2689 dagar sedan) @ cgn1954

Nej, inga smileyisar från mig... man måste vara medlem på forumet för att kunna se bilderna i fullformat. Nu är jag ju faktiskt det men forfarande är det ganska obetänksamt att länka till något som döljer sig så djupt i nätets vindlingar.

SA

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Göran B, Monday, December 12, 2016, 23:17 (2688 dagar sedan) @ Svante Andersson

Nej, inga smileyisar från mig... man måste vara medlem på forumet för att kunna se bilderna i fullformat. Nu är jag ju faktiskt det men forfarande är det ganska obetänksamt att länka till något som döljer sig så djupt i nätets vindlingar.

SA

När jag gjorde inlägget mars 2015 så var det helt OK att länka till bilder på jernbane.net. Sedan dess har deras policy ändrats och tyvärr ser det ut som ovan. Jag kan lägga ut bilderna igen direkt på mitt webbhotell om intresse finns.

Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981

av Lennart Petersen, Monday, December 12, 2016, 23:23 (2688 dagar sedan) @ Göran B

Nej, inga smileyisar från mig... man måste vara medlem på forumet för att kunna se bilderna i fullformat. Nu är jag ju faktiskt det men forfarande är det ganska obetänksamt att länka till något som döljer sig så djupt i nätets vindlingar.

SA


När jag gjorde inlägget mars 2015 så var det helt OK att länka till bilder på jernbane.net. Sedan dess har deras policy ändrats och tyvärr ser det ut som ovan. Jag kan lägga ut bilderna igen direkt på mitt webbhotell om intresse finns.

Det är nog ingen som misstycker till att du lägger ut dem, tvärtom..
Rent allmänt så får man ju annars bli förvånad över att bilderna kan vara försvunna eller svåra att nå när man väcker liv i en 1½ år gammal tråd.