Apropå leveranser till Turkiet (Historiskt material)

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, oktober 22, 2008, 23:41 (4418 dagar sedan)

I Svensk Sjöfartstidning nr 8 år 1928, på sidan 90, finns en artikel "Ett specialfartyg för loktransporter". Motorfartyget "Belmoira" av Oslo hade i dagarna (tidningen utkom den 22 februari) lastat lok och vagnar från Nydqvist & Holm för transport till Samsoum i Turkiet. Fartyget anlände direktr från byggnadsvarvet, Armstrong, Whitworth & C:o i Newcastle on Tyne. Det var särskilt byggt för lastning av tunga saker såsom lok och järnvägsvagnar. På backen fanns en 40-tons lyftkran och på poopen en 100-tons. Till rederiet, Christen Smith i Oslo, hade varvet levererat sju motorfartyg av denna typ. Dessutom hade man två ångfartyg, "Belfri" och "Belgot", som år 1924 transporterade lok från NOHAB till Buenos Aires. Lasten till Turkiet bestod av 6 lok och 50 vagnar med en sammanlagd vikt av 1100 ton. Loken hade demonterats av hänsyn till lossningsförhållandena i Samsoun. Annars hade "Belmoiras" kranar inte haft några problem att föra loken ombord i helt skick.
Loktransporternas ordnande ombesörjdes i Göteborg av firman Borlind, Bersén & Co., vilken även hade hand om lokomotivsändningarna till Argentina.

M.v.h.
Ola

Apropå leveranser till Turkiet

av Tuva, torsdag, oktober 23, 2008, 07:16 (4418 dagar sedan) @ Ola Almquist

Finns det någon bild ?

Kram Tuva
www.mj-portalen.se

Apropå leveranser till Turkiet

av Richard Loe @, torsdag, oktober 23, 2008, 20:01 (4417 dagar sedan) @ Tuva

Finns det någon bild ?

Kram Tuva
www.mj-portalen.se

Jag har en del, men inga som visar hela fartyget. Ska försöka scanna in dom, men det blir nog inte förrän till helgen.

Loken lastades och lossades i delar, men tendern gick hel. Lastningen skedde med fartygets egen lyftkran i Göteborg. Enligt uppgift så var fartyget för djupgående för att ta sig in till hamnen där lossning skulle ske, så lossning skedde ute på redden till en pråm som i sin tur lossades inne i hamnen. Dessa transporter tillämpades endast för de första 6 loken, då det ännu inte fanns en genomgående järnvägsförbindelse till den banan där loken skulle användas.

Belship

av BD @, torsdag, oktober 23, 2008, 07:56 (4418 dagar sedan) @ Ola Almquist

Motorfartyget "Belmoira" av Oslo hade i dagarna (tidningen utkom den 22 februari) lastat lok och vagnar från Nydqvist & Holm för transport till Samsoum i Turkiet.

Belship var tidigare ett rederi som hade fartyg med tyngdlyftbommar för transport av tunga maskiner och utrustningar.
Hörde i mitten på 1950-talet av en kamrat som gjort ett besök ombord på en av Belships båtar. Han berättade att det fanns ångwinchar med fyra cylindrar.
Eljest är ju det normala att även de största tankbåtarna endast har två cylindrar på ankarspelet.
Belship annonserade mycket i facktidskrifter som Railway Gazette. Tyvärr brukar inbundna årgångar sakna anonnssidorna.


Belship

Belship

av Bertil Bengtsson @, torsdag, oktober 23, 2008, 20:17 (4417 dagar sedan) @ BD

Om jag inte missminner mig alldeles totalt, hade TRAINS i början av 60-talet en artikel, med foton, om BELSHIP-rederiet. Det hade - återigen: om jag minns rätt - "specialfartyg för loktransporter". Deras båtar hette alla nånting som började på "BEL".
Berra

Belship

av BD @, torsdag, oktober 23, 2008, 22:02 (4417 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

[image]
Lastning i Göteborg

[image]

[image]
Lossning i Samsun vid Svarta havet.
[image]

[image]

[image]
Under uppsättning i Samsun

Belship

av BD @, torsdag, februari 05, 2009, 21:11 (4312 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]
Belship var en flitig annonsör
[image]

RSS-feed av trådar

powered by my little forum