TGOJ och Håksbergs gruva. (Järnväg allmänt)

av Erik Johansson, Sunday, May 10, 2015, 11:54 (3268 dagar sedan)

Hallå, jag har lite funderingar på det material som användes vid Håksbergs gruva i Dalarna från 1970-fram till gruvan stängdes och avvecklades 1978?
Jag bodde i Håksberg 1971-1977 men är född 1966 så jag var rätt ung och någon kamera hade inte tillgång till i så unga år....och vad man tror är sant är kanske inte alltid riktigt, för minnet förvanskas ju med åren....😉
Hur som haver, nu skriver jag det jag tror att jag minns.
Jag minns att det var både SJ Mas vagnar och TGOJ malmvagnar som gick i malmtågen från gruvan i Håksberg.....till Grängesberg?
Dock minns jag inte att dem gick blandat, dvs: TGOJ's malmvagnar gick i egna TGOJ malmvagnstammar och SJ Mas gick SJ Mas-stammar.
Men sedan minns jag att det kunde vara TGOJ dragkraft 1 st Ma eller 2 st Bt som kom och hämtade både TGOJ-stammen eller SJ-stammen och multade SJ D-maskiner som gjorde detsamma?
Min bäste vän och lekkamrat hette Per Nyståhl, han och hans familj bodde i det gamla BJ Stationshuset i Håksberg så vi lekte ju mycket där runt gruvan, stationen och bangården 😳 jo, jag lever än 😃
Men jag minns också att det fanns en 2? vingad semafor snett ut från stationshuset mot Borlängehållet.
Min pappa jobbade i Håksbergs gruva och det gjorde Pers pappa också så jag har varit nere i Gruvan under driften och faktiskt fått manövrera ett av gruvtågen där nere 😉
Många minnen har denna snart 49 åriga Närking om hur det var där uppe i Dalarna när 1970-talet var ungt men hur många av dem är helt riktiga?
Är det någon som tagit bilder i Håksberg på (1950,) 1960 eller 1970-talet? Dela gärna med er av dem för jag har inga bilder alls...mer än i hjärnan ☺️
Jag kan även nås på nsbel17(alfakrull)gmail.com
Med vänlig hälsning
Erik Johansson

TGOJ och Håksbergs gruva.

av Erik Johansson, Sunday, May 10, 2015, 12:46 (3268 dagar sedan) @ Alex

Tack Alex.
Jo, jag har sökt på samlingsportalen men dessa bilder är så gamla att de inte visar hur 1960/70-talets Håksberg såg ut. Dvs svarar inte på mina minnesfrågor ☺️
Den bilden är ganska intressant. Det är tagen i den södra änden av malmtågsbsngården på sammhällssidan av järnvägen. Här låg bara en gammal dresinbod/förrådsskjul på 1970-talet och en gammal grund.
/Erik

TGOJ och Håksbergs gruva.

av Ola Almquist, Thursday, May 14, 2015, 00:27 (3265 dagar sedan) @ Alex

Om du söker på Samlingsportalen och skriver Håksberg så kommer det upp ett 10-tal bilder på stationen och gruvan men många bilder är äldre än 1950. Hittade en lite annorlunda bild från 1950 som du ser i länken.

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDN00795

Mvh/Alex

Denna bild har jag också hittat. På sista sidan i Signalen 47/1944. Där finns också [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA02290]denna[/link].

M.v.h.
Ola

TGOJ och Håksbergs gruva.

av Christer Fredriksson, Sunday, May 10, 2015, 12:55 (3268 dagar sedan) @ Erik Johansson

Sök på detta forum med följande ord:

Fredriksson Håksberg Grängesberg

så får du läsa lite om Håksbergs gruvor mfl samt vagnar och lok.

TGOJ och Håksbergs gruva.

av Erik Johansson, Sunday, May 10, 2015, 16:57 (3268 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack Christer ☺️👍
Men det gav inte så mycket det heller. Många av de bilderna som finna i dem olika inläggen har ju försvunnit för att ägaren till bildkällan antingen har bytt bilduppladdningstjänts eller raderat bilderna från sin fotohink 😉.
Med vänlig hälsning,
Erik

TGOJ och Håksbergs gruva.

av janis08, Sunday, May 10, 2015, 21:55 (3268 dagar sedan) @ Erik Johansson

Ett tips: I den förra året utkomna boken "Industrijärnvägar i Dalarna" av Mats Freding finns Håksbergs gruvlok väl beskrivna med bilder. Boken säljes av SJK.