TGOJ och Håksbergs gruva. (Järnväg allmänt)
Hallå, jag har lite funderingar på det material som användes vid Håksbergs gruva i Dalarna från 1970-fram till gruvan stängdes och avvecklades 1978?
Jag bodde i Håksberg 1971-1977 men är född 1966 så jag var rätt ung och någon kamera hade inte tillgång till i så unga år....och vad man tror är sant är kanske inte alltid riktigt, för minnet förvanskas ju med åren....😉
Hur som haver, nu skriver jag det jag tror att jag minns.
Jag minns att det var både SJ Mas vagnar och TGOJ malmvagnar som gick i malmtågen från gruvan i Håksberg.....till Grängesberg?
Dock minns jag inte att dem gick blandat, dvs: TGOJ's malmvagnar gick i egna TGOJ malmvagnstammar och SJ Mas gick SJ Mas-stammar.
Men sedan minns jag att det kunde vara TGOJ dragkraft 1 st Ma eller 2 st Bt som kom och hämtade både TGOJ-stammen eller SJ-stammen och multade SJ D-maskiner som gjorde detsamma?
Min bäste vän och lekkamrat hette Per Nyståhl, han och hans familj bodde i det gamla BJ Stationshuset i Håksberg så vi lekte ju mycket där runt gruvan, stationen och bangården 😳 jo, jag lever än 😃
Men jag minns också att det fanns en 2? vingad semafor snett ut från stationshuset mot Borlängehållet.
Min pappa jobbade i Håksbergs gruva och det gjorde Pers pappa också så jag har varit nere i Gruvan under driften och faktiskt fått manövrera ett av gruvtågen där nere 😉
Många minnen har denna snart 49 åriga Närking om hur det var där uppe i Dalarna när 1970-talet var ungt men hur många av dem är helt riktiga?
Är det någon som tagit bilder i Håksberg på (1950,) 1960 eller 1970-talet? Dela gärna med er av dem för jag har inga bilder alls...mer än i hjärnan ☺ï¸
Jag kan även nås på nsbel17(alfakrull)gmail.com
Med vänlig hälsning
Erik Johansson