SAAB-containrar? (Fordon: vagnar)

av HJP, Tuesday, May 12, 2015, 18:31 (3272 dagar sedan)

****
Alla har väl hört talas om Volvo-tåget. Vagnar lastade med Volvo-containrar. Men har det funnits vagnar med SAAB-containrar?
Någon som har bilder?

SAAB-containrar? - Lådans innehåll!

av HJP, Tuesday, May 12, 2015, 19:16 (3272 dagar sedan) @ Anders Jansson

Samlingsportalen

****
Tack för den. Det var ett intressant sätt att transportera karosser i specialcontainrar.

SAAB-containrar?

av Harald, Tuesday, May 12, 2015, 19:01 (3272 dagar sedan) @ Anders Jansson

Containrar... ja!
Tåg... ja!

Samlingsportalen

Samlingsportalen

Ja, det transporterades karosser från Trollhättan till Arlöv när Saab hade en sammansättningsfabrik där. Var det inte i ASJ:s gamla lokaler?

SAAB-containrar?

av Bengt Löfgren, Wednesday, May 13, 2015, 05:31 (3272 dagar sedan) @ Harald

Containrar... ja!
Tåg... ja!

Samlingsportalen

Samlingsportalen


Ja, det transporterades karosser från Trollhättan till Arlöv när Saab hade en sammansättningsfabrik där. Var det inte i ASJ:s gamla lokaler?

Arlövhistorik

SAAB-containrar?

av HJP, Tuesday, May 12, 2015, 19:14 (3272 dagar sedan) @ Svante Andersson

Containrar... ja!
Tåg... nej!

SAAB-containrar

****
Tack. Det var en lite oväntad modell. Vad är det i högra änden på containern? Påminner om kylaggregat.

SAAB-containrar?

av Svante Andersson, Tuesday, May 12, 2015, 23:26 (3272 dagar sedan) @ HJP

Tack. Det var en lite oväntad modell. Vad är det i högra änden på containern? Påminner om kylaggregat.

Säkerligen kylning för dataprylarna i den övriga utrustningen.

SA

SAAB-containrar?

av HJP, Wednesday, May 13, 2015, 10:26 (3272 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tack. Det var en lite oväntad modell. Vad är det i högra änden på containern? Påminner om kylaggregat.


Säkerligen kylning för dataprylarna i den övriga utrustningen.

SA

****
Så är det nog.
Troligen står det "SAAB Technologies" på loggan.

SAAB-containrar?

av HJP, Wednesday, May 13, 2015, 12:18 (3271 dagar sedan) @ Anders Jansson

Några finns kvar i Frändefors, står vid norra utfarten.

Frändefors, den ljusblå linjen mellan järnväg och industri.

****
Intressant!
På Google Maps, street view, kan man se containrarna ganska bra:
https://www.google.se/maps/@58.496947,12.281349,3a,15y,215.11h,87.24t/data=!3m4!1e1!3m2...


Ser ut att vara en annan typ av Saab-container.

****
Ja, något annorlunda, än de du länkade till. "Dina" har två bockningar, på den sneda delen. "Mina" har endast en. Kanske för olika karosstyper? SAAB-märkningen sitter också olika placerad.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av BD, Tuesday, May 12, 2015, 19:33 (3272 dagar sedan) @ HJP

Frågades inte efter men har för mig att V4-motorerna från Ford kom i slutna Fordmärkta vagnar.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Ulf Diehl, Tuesday, May 12, 2015, 23:30 (3272 dagar sedan) @ BD

Man hann t.o.m skicka några vagnar med containers till fabriken på Kockumsmrådet i Malmö innan projektet avbröts (dvs till Malmö Västra). Men det var vanliga containers märkta SAAB.
Ulf Diehl

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av HJP, Wednesday, May 13, 2015, 13:18 (3271 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Man hann t.o.m skicka några vagnar med containers till fabriken på Kockumsmrådet i Malmö innan projektet avbröts (dvs till Malmö Västra). Men det var vanliga containers märkta SAAB.
Ulf Diehl

****
Vet du möjligen, hur dessa "vanliga" containrar såg ut, och hur de var märkta?

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Jakob E, Tuesday, May 12, 2015, 23:38 (3272 dagar sedan) @ BD

Jag kan rekommendera följande höjdarrulle från 1960. Hyfsat OT, men klart sevärd :-)

Aktuellt om SAAB

Åtminstone då föreföll det som om motorer "drivaggregat" kom med lastbil från Göteborg

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av BD, Wednesday, May 13, 2015, 06:35 (3272 dagar sedan) @ Jakob E

Jag kan rekommendera följande höjdarrulle från 1960. Hyfsat OT, men klart sevärd :-)

Aktuellt om SAAB

Åtminstone då föreföll det som om motorer "drivaggregat" kom med lastbil från Göteborg

Var det möjligen så att växellådorna tillverkades i Göteborg och att motorerna förenades med växellådorna i Göteborg och motorerna kom i järnvägsvagnar till Göteborg?

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, May 13, 2015, 08:25 (3272 dagar sedan) @ BD

1960 använde Saab tvåtaktsmotorer av egen tillverkning. Ford V4-motorerna sattes inte in i produktionen förrän ca 1967.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Lennart Gustafsson, Wednesday, May 13, 2015, 08:32 (3272 dagar sedan) @ BD

Jag kan rekommendera följande höjdarrulle från 1960. Hyfsat OT, men klart sevärd :-)

Aktuellt om SAAB

Åtminstone då föreföll det som om motorer "drivaggregat" kom med lastbil från Göteborg


Var det möjligen så att växellådorna tillverkades i Göteborg och att motorerna förenades med växellådorna i Göteborg och motorerna kom i järnvägsvagnar till Göteborg?

Jag jobbade på SAAB 1968-69 och då monterades växelådorna och motorerna ihop i Trollhättan.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Anders.k., Wednesday, May 13, 2015, 15:00 (3271 dagar sedan) @ BD

SAAB tvåtaktsmotor tillverkades i Göteborg, den motorn hade ju lite nacktdelar så man började utveckla en ny motor och fick då köpa motorer från Ford i Köln.
Detta började man med 1967 , och man använde sig av DB Klmmgks en rätt ny vagnstyp som hade helt öppningbara sidor , vagntypen blev senare Tbis 871.
Några blåmålade Tbis har jag inte sett bilder på, så då misstänker jag att det är en ren Märklin produkt.

Om alla SAAB 95/96 från tillverkningsår 1967 fram till slutet hade "Köln motorer" , det vet jag inte.
SAAB hamnade ju i samma bolag som Scania så då kom ju motorerna från Södertälje.

SAAB containrar:
Genom ett ekonomiskt dribblande hamnade ju ASJ i SAAB (går att läsa om i denna boken)

Och då ombyggdes ASJ i Arlöv till en monteringsfabrik för SAAB, och från och med 1974 började tranporten av dessa containers till Arlöv.
Vagntypen som SJ satte in var en ny typ som levererats från Talbot i 50 exemplar 1974, nu var ju trafiken till Arlöv blygsam dom första åren så det var bara 4 vagnar som var avdelade dom först åren, 1976 ska en femte vagn satts in.
Det blir två lastade per dag, och när det kördes 5 vagnar då tre lastade varannan dag.

Bilarna blir större och produktionen ökar i Arlöv, så 1989 används AGEVE tillverkade Lgjs (blir senare omlitterade till Lgjns), och man lastar nu 12 vagnar per dag.

Från början gick vagnarna i vanliga godståg med lite olika variation av gångväg.
1988 studerade jag det trafiken lite och då kördes ett godståg från Uddevalla med påkoppling i Trollhättan och avkoppling i Halmstad inann det nådde Malmö.
Det var en av få godståg i Uddevalla som drogs av Rc-lok.
Lämnade Uddevalla vid 18:30 och vagnsammansättningen var då ett tiotal vagnar med timmer till Mörrum som lastats i Munkedal,Mellerud, Billingsfors och Frilasten, någon vagn med sågad trä fån Billingsfors via Trelleborg, någon vagn med Papper från Billingsfors via Trelleborg och ibland någon tom Maxilåda från KF-lagret i hamnen till KF Malmö, Felix i Eslöv, KF i Karlshamn.
Ibland kunde det till och med vara O-vagnar lastade med skrot till Hamlstad järnverk som kommit in via hamnen.
Ett kort godståg på kanske 15 vagnar, i Trollhättan påkopplades då vagnarna från SAAB och i Halmstad avkopplades godsvagnarna till Mörrum, Karlshamn och Halmstad järnverk.

På nordgång var det ännu kortare , förutom SAAB vagnarna var det Postvagnar Gbs och Dv30 , och det hade uppehåll i Hässleholm för påkoppling av mera Postvagnar.
Därför går då tåget in till Göteborg C vid 03:30 på morgonen, det är dit Postvagnarna skall.
SAAB vagnarna får ett annat lok påkopplat i aktern och tåget far vidare till Trollhättan, och eftter att vagnarna ställs av far det ensamt vidaretill Uddevalla.
Iomed att tåget kör via Göteborg C så är tåglängden antagligen kraftigt reducerad.

På lördagar kör tåget till Sävenäs stället för Trollhättan så SAAB vagnarna fick åka i ett tåg mot Oslo sträckan Sävenäs- Trollhättan.

1991 är produktionen i Skåne deffintivt över.

Bilder:
Mycket dålig bild tagen med Pocketkamera där SAAB vagnarna liftar i ett tåg till Oslo en Lördag middag 1988, El16 i fronten.

[image]

Först en bild på en Talbot Lgjs, ska bara vara denna vagnen kvar , resten ska vara skrotade.
Iomed att det är likadan last så syns skillnaden på vagarns längd tydligt.
[image]

Sedan en AGEVE byggd Lgj(n)s.
[image]

Källor:
Transportjournalen 2/73, 1/76 och 1/89.
Lok och Vagnar del 1 och 2.
Guterwagen Archiv del 2 "Transpress"
Die Guterwagen der DB AG av Stefan Carstens.
Aktiebolaget Svenska järnvägsverkstäderna 1907-1972 av Bengt-Åke Rundström
Tidingen Tåg årgång 1974.
Goggle Sökord "SAAB Arlöv" och "SAAB 96".
Egna anteckningar och anteckningar från Riksarkivet ,Göteborg.



Det blev ett väldigt långt inlägg, orkade någon att läsa till slutet ?


M.V.H Anders.k.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Elling S. Rudaasen, Saturday, May 16, 2015, 07:54 (3269 dagar sedan) @ Anders.k.

Det blev ett väldigt långt inlägg, orkade någon att läsa till slutet ?

Ja :-)

Tack!

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Kjell Friberg, Saturday, May 16, 2015, 15:00 (3268 dagar sedan) @ Anders.k.

SAAB tvåtaktsmotor tillverkades i Göteborg, den motorn hade ju lite nacktdelar så man började utveckla en ny motor och fick då köpa motorer från Ford i Köln.
Detta började man med 1967 , och man använde sig av DB Klmmgks en rätt ny vagnstyp som hade helt öppningbara sidor , vagntypen blev senare Tbis 871.
Några blåmålade Tbis har jag inte sett bilder på, så då misstänker jag att det är en ren Märklin produkt.

Om alla SAAB 95/96 från tillverkningsår 1967 fram till slutet hade "Köln motorer" , det vet jag inte.
SAAB hamnade ju i samma bolag som Scania så då kom ju motorerna från Södertälje.

Det är inte så konstigt att du inte sett några blå Ford-märkta Tbis då sådana aldrig funnits. Däremot skaffade Ford egna blå Hbis-vagnar med tre väggsektioner (mittensekltionen var silverfärgad med blått Ford-emblem) och det var dessa som användes för transport av motorer från Köln. Märklinvagnen är en något förkrympt modell av dessa vagnar men i övrigt riktigt detaljerad.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Anders.k., Monday, May 18, 2015, 12:07 (3266 dagar sedan) @ Kjell Friberg


Det är inte så konstigt att du inte sett några blå Ford-märkta Tbis då sådana aldrig funnits. Däremot skaffade Ford egna blå Hbis-vagnar med tre väggsektioner (mittensekltionen var silverfärgad med blått Ford-emblem) och det var dessa som användes för transport av motorer från Köln. Märklinvagnen är en något förkrympt modell av dessa vagnar men i övrigt riktigt detaljerad.

Det var så det var, funderat som bara den på det.
Konstigt att man aldrig sett bilder på det, borde varit rätt snygga vagnar.

Tack.

M.V.H Anders.k.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Kjell Friberg, Monday, May 18, 2015, 13:26 (3266 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag har svartvita bilder på dessa vagnar men som vanligt kan jag inte lägga ut dem på detta forum. Maila mig så sänder jag över.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Sid, Monday, May 18, 2015, 17:03 (3266 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har svartvita bilder på dessa vagnar men som vanligt kan jag inte lägga ut dem på detta forum. Maila mig så sänder jag över.

Här är en länk till dålig färgbild på nätet på dessa vagnar.
http://up.picr.de/11928019sq.png

SAAB-containrar? Net Rail?

av BD, Saturday, June 02, 2018, 16:00 (2155 dagar sedan) @ Anders.k.

Först en bild på en Talbot Lgjs, ska bara vara denna vagnen kvar , resten ska vara skrotade.
Iomed att det är likadan last så syns skillnaden på vagarns längd tydligt.
[image]

Tror dock att flera såldes vidare genom Net Rail.

SAAB-containrar? Filmtajm!

av HJP, Wednesday, May 13, 2015, 12:13 (3271 dagar sedan) @ Jakob E

Jag kan rekommendera följande höjdarrulle från 1960. Hyfsat OT, men klart sevärd :-)

Aktuellt om SAAB

Åtminstone då föreföll det som om motorer "drivaggregat" kom med lastbil från Göteborg

****
OT ja, men klart sevärd :-)

SAAB-containrar? Filmtajm!

av LaseJ, Wednesday, May 13, 2015, 21:29 (3271 dagar sedan) @ HJP

Du har helt rätt. 2 taktaren transporterades mellan Göteborg o Trollhättan per landsväg. När så V4 kom i produktion kom den från Ford i Köln med tåg. Saab 99 hade en Triumph motor som kom från England, med trailers, Trailer Express, som efter många turer är en obetydlig del av DB Schenker utförde dessa transporter. Så på något sätt sluts cirkeln, eller...

Tack för en kul länk o en bra tråd!

LaseJ

Ps

Jag har lossat både vagnar (SJ) och trailers, (Autotransit), med motorer i Trollhättan... En människa hinner uppleva mycket under en livstid

DS

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av LOK, Thursday, May 14, 2015, 10:15 (3271 dagar sedan) @ BD

Jag har klara minnesbilder från Sävenäs omkring 1970 av engelska skjutdörrsvagnar, blåmålade med stor Ford-logga. Det sades att dessa vagnar innehöll motorer till Saab, En sådan vagn rullade så dåligt (glidlager?)att den stannade i nedförsbacken från växlingsvallen och fick hämtas av växellok.

SAAB-containrar? Fordvagnar med V4-motorer?

av Elling S. Rudaasen, Saturday, May 16, 2015, 07:56 (3269 dagar sedan) @ LOK

Jag har klara minnesbilder från Sävenäs omkring 1970 av engelska skjutdörrsvagnar, blåmålade med stor Ford-logga. Det sades att dessa vagnar innehöll motorer till Saab, En sådan vagn rullade så dåligt (glidlager?)att den stannade i nedförsbacken från växlingsvallen och fick hämtas av växellok.

Är det verkligen en bra idé att växla bilmotorer med släpp?