Tullinge station (Järnväg allmänt)

av Torreborre, Friday, May 22, 2015, 21:24 (3255 dagar sedan)

Finns det någon som kan tipsa om bilder på Tullinge station från 70 talet.
Skulle även vilja veta lite om när den revs och användes sista åren.
Var på plats för i går, och till min glädje finns fortfarande trappan, ledstången upp till stationen kvar och även gång tunneln upp mellan spåren, visserligen halvfylld med sand och skrot, men lysrörsarmaturerna satt fortfarande kvar.
Om det inte vore så "meckigt" att lägga upp bilder på forumet så skulle ni få se lite järnvägs arkeologi som heter duga.;-)

Tullinge station

av Göran Enqvist, Friday, May 22, 2015, 23:37 (3255 dagar sedan) @ Torreborre

Här kommer en bild som dock är lite äldre än från sjuttiotalet men som även visar lite 600mm spår.

/Göran
[image]

Tullinge station

av Jakob E, Sunday, May 24, 2015, 02:23 (3254 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Intressant bild.

De elektrifierade [normal- ?] spåren i förgrunden - är dessa till grusgropen kantro ?

Tullinge station

av Torreborre, Sunday, May 31, 2015, 09:35 (3247 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Kul bild, som sagt!
Men vart gick stickspåret?
Kan tänka mig att det var någon slags bangård/omlastnings ställe för tankbilar till Flygflottiljen!

Vi ska dit igen.
Här ska spanas och fotodokumenteras!:-D

1970

av Rasmus Axelsson, Saturday, May 23, 2015, 01:02 (3255 dagar sedan) @ Torreborre

"Gamla" Tullinge ska ha rivits 1970 enligt banvakt.se. En del bilder finns på Samlingsportalen men skulle kunna finnas foton från Riksantikvarieämbetets stationshusinventering från sent 1960-tal.

1970

av LasseE, Saturday, May 23, 2015, 06:55 (3255 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

När byggdes tunnlarna och dubbelspåret vid Tullinge? Den vägbank som ses här till höger om stationshuset, är det den ursprungliga sträckningen av järnvägen?

1970

av Nils Lundgren, Saturday, May 23, 2015, 15:10 (3254 dagar sedan) @ LasseE

Mycket tack för intressant bild!
Vad jag förstår gick det gamla enkelspåret på den nuvarande vägen från strax före vägporten för Fottiljvägen till bron över nuvarande dubbelspåren väster om den lilla tunneln. Vägens höjdlägen stämmer inte med den gamla järnvägens.

1970

av Ola Almquist, Sunday, May 24, 2015, 20:55 (3253 dagar sedan) @ LasseE

När byggdes tunnlarna och dubbelspåret vid Tullinge? Den vägbank som ses här till höger om stationshuset, är det den ursprungliga sträckningen av järnvägen?

Den där länken var inte riktigt rätt, men studera denna bild. Man ser en banvaktstuga i bakgrunden, troligen 16/116 Tullinge.

M.v.h.
Ola

1970

av Ola Almquist, Sunday, May 24, 2015, 20:52 (3253 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

"Gamla" Tullinge ska ha rivits 1970 enligt banvakt.se. En del bilder finns på Samlingsportalen men skulle kunna finnas foton från Riksantikvarieämbetets stationshusinventering från sent 1960-tal.

Men detta är inte Tullinge. Det är järnvägens bostads- och överliggningshus Mossekulla i Spångenäs! Tack för inlägget, det hade varit svårt att hitta bilden annars...

M.v.h.
Ola

Tullinge station

av Alex, Sunday, May 24, 2015, 20:34 (3253 dagar sedan) @ Torreborre

Du har redan fått en del tips om gamal Tullinge station på Järnvägsmuseums Samlingsportal. Söker man på Tullinge får man upp en del annat men också en hel den fina bilder från 1920-50 talet. Bl.a. denna surrealistiska bild som förmodligen visar den gång under spåren som du grävt fram.:-)

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE07244

Jag minns gamla Tullinge från 60-70 talet. Tullinge var ett alldeles utmärkt ställe för tågspanning och jag och min likasinnade kamrat brukade sitta på berget ovanför tunnlarna och spanna tåg (alla tåg gick ju förbi här på den tiden). Den nya stationen kom ju i bruk i slutet av 60-talet med X1 generationen. En litet sidospår är att arbetsnamnet för den nya statioen hos SJ var Banslätt men som tur var behöll man det gamla namnet Tullinge även om stationen flyttades.

Man kan ändå säga att gamla Tullinge hade ett tjusigt läge med underbar utsikt åt ena håller och den gamla grusgropen åt andra. Noterar på bilderna att det finns "flygbränslevagnar" med på bild. Gamla F18 i Tullinge låg inte så långt från stationen även om nya Grödingebanan ligger ännu närmare. Mvh/Alex