F.d. AFo2 2074 (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Tuesday, October 28, 2008, 12:14 (5631 dagar sedan)

F.d. AFo2/Bo10/Co7/So7 2074 har enligt senaste numret av Ånghwisslan hamnat på Grängesbergs Malmbangård (rättare sagt så stod den tydligen där i juni 2008). Någon som har en bild på hur denna vagn ser ut?

Tack på förhand!
Ola

F.d. AFo2 2074 - bild!

av J-E Hedlöf, Tuesday, October 28, 2008, 22:48 (5630 dagar sedan) @ Ola Almquist

[img]http://i302.photobucket.com/albums/nn119/eriksamuel/2008-07-13_032_1.jpg[/img]

Här kommer den! Grängesberg 13 juli i år. Jag misstänker att den kommit i någon av JVM:s transporter, men vartifrån? Vad kommer att hända med den?

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Christer Fredriksson @, Tuesday, October 28, 2008, 23:53 (5630 dagar sedan) @ J-E Hedlöf

Vagnen står sedan någon vecka utdragen på fd gruvområdet norr om Ggm för att
skrotas. Dock har skrotningen ej påbörjats ännu pga det nu så låga skrotpriset
på järn. Det är Järnvägsmuseet som äger vagnen och den skall skrotas, den är i
mycket dåligt skick och inget är kvar av den gamla inredningen.

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Svempa, Wednesday, October 29, 2008, 08:02 (5630 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Denna vagn borde kunna sparas . med inredning från någon B8 skulle den kunna bli handikapp vagn i tex Nora. Ok inte historisk korrekt men väl utgöra en bra nostalgi vagn. och mer historisk riktigt än norska vagnar.
mvh Svempa

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av kurt möller, Wednesday, October 29, 2008, 11:48 (5630 dagar sedan) @ Svempa

Låter (i princip) som ett bra förslag!!

Visserligen ska vi vara försiktiga med att fejka vagnsrevisioner - speciellt att "fejka ihop" - men ändamålet helgar ibland medlen. Den ursprungliga F-godsdörren (som var rätt stor; jfr bilder i gamla SJ-böckerna) skulle då bli en bra utgångspunkt för HK-anpassningen.

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av Ante Svensson, Wednesday, October 29, 2008, 17:47 (5630 dagar sedan) @ kurt möller

Låter (i princip) som ett bra förslag!!

Visserligen ska vi vara försiktiga med att fejka vagnsrevisioner - speciellt att "fejka ihop" - men ändamålet helgar ibland medlen. Den ursprungliga F-godsdörren (som var rätt stor; jfr bilder i gamla SJ-böckerna) skulle då bli en bra utgångspunkt för HK-anpassningen.

Håller med! Vagnar av den här typen dräller det inte av direkt och att skrota känns rätt onödigt. Det är ju en tämligen oåterkallerlig åtgärd. Är skälet platsbrist borde det finnas mindre sällsynta objekt som kunde få gå istället.
Ante

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av Svempa, Wednesday, October 29, 2008, 18:11 (5630 dagar sedan) @ Ante Svensson

Jag är ingen expert men hur fejkad blir den . Självklart blir det inte en orginal vagn . men att man skulle ha bytt ut sovinredningen mot stålrörssoffor och till 3 klass . låter inte för mig som en orimlig ombyggnad. F utrymmet blir utrustat med en lift eller en lång rampsom kan användas åt båda hållen . kanske man kan få något projekt till . ev från allmänna arvsfonden. Så länge man inte förstör vagnen exetiört så så blir den ju " k-märkt ". Självklart ska det tydligt markeras att vagnen inte är ett original utan en originell anpassning av jvms trätåg eller NBVJs ditto .
Skjut upp skrotningen ett halvår och låt några kunniga titta på detta .
Kommer dessa fram till att det är ett orimligt projekt ja då ska jag inte säga så mycket mer . men detta en möjlighet att slå 2 flugor en smäll . Få en trävagn till som exteriört är tidstrogen och få samhällets mål att få antingen JVM:s eller NBVJ:s trätåg tillgängligt för funktionshindrade utan att någon originalvagn behöver ändras. För mig som är aktiv i handikapprörelsen och ett tågfreak är detta en bra lösning. Tänk om jag kunde ta med min tjej på en ångtågresa i en tidsenlig vagn. ( hon är rullstolsburen)
Jag vet inte hur vagnens ram eller korg kondition är. därför vill jag att kunnigt follk tittar på den innan jag går vidare.
MVH Svempa

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av kurt möller, Wednesday, October 29, 2008, 20:16 (5629 dagar sedan) @ Svempa

Svempa, berätta! Kan HK-rörelsen hjälpa till här och vara med på ett hörn, tror du??

Alldeles klart är ju, att behovet är mycket större än tillgången.

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av Bertil Bengtsson, Wednesday, October 29, 2008, 20:39 (5629 dagar sedan) @ kurt möller

Är det inte dessutom så, att vagnen är en "kontinentalvagn"? Hur många sådana finns det bevarade? Dessutom, var inte just denna vagn någon sorts "reservvagn" eller bagagevagn för kungahuset???
Berra

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av Micke Carlsson., Wednesday, October 29, 2008, 22:09 (5629 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Svaret lär komma. Men nog vart den sjukvagn och i bruk för kgl kontinentresor, vad jag vill minnas ha läst på något blad.

Sjukt verkar det i vart fall att skrota en sådan vagn med tanke på beståndet.

Victoria t ex har väl nån stiftelse för handikappade barn & aktiviteter för dessa? Kan statuterna uppfyllas tro? Annars har kungahuset gott om andra fonder som gott och väl kunde tänkas hänga på. Finns att läsa om på CG:s familjehemsida.

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av Svempa, Wednesday, October 29, 2008, 20:52 (5629 dagar sedan) @ kurt möller

Det kanske kan bli ett Arvsfondsprojekt. Men då måste vi veta om Vagnen är renoveringsbar och om det finns någon förening som vill och kan göra det.
JVM kanske har någon annan vagn som passar för det . men i trätgåget skulle den passa . Jvm har ju nyligen fått en vagn som de kanske passar bra i årgångs tåget nämligen vagn 1901, om man renoverar den till B14 skick men behåller sjukvagnsdörrarna och har lift där samt plats för rullstolar.
MVH Svempa

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av Anders ö, Wednesday, October 29, 2008, 21:33 (5629 dagar sedan) @ Svempa

Tycker det låter som ett lysande projekt !!
Kan man se få loss pengar från AA till en handikapp anpassad vagn är det än bättre. Det borde vara ett behov som finns hos Jvm - att kunna ta ombord rullstolsburna.

Tyvärr inget objekt för NJM, som satsar på lokaltågsvagnar, huvudskälet är att den är för lång och inte kommer in i någon befintlig byggnad.

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av HP @, Jönköping, Thursday, October 30, 2008, 07:41 (5629 dagar sedan) @ Svempa

Jvm har ju nyligen fått en vagn som de kanske passar bra i årgångs tåget nämligen vagn 1901, om man renoverar den till B14 skick men behåller sjukvagnsdörrarna och har lift där samt plats för rullstolar.

MVH Svempa

Vagn 1901 är en stålvagn.

Mvh Henrik

F.d. AFo2 2074 - spara!!

av Svempa, Thursday, October 30, 2008, 09:37 (5629 dagar sedan) @ HP

Det vet jag det är ju därför den passar så bra i årgångståget. Den omgkorgades 1938 och ombyggd till sjukvagn 1965 . men blev tjänstevagn redan 1971 när sjuktransporterna försvann från tågen. Som tjänstevagn såg jag den senast i våras. Systervagnen finns i Herrjunga nr 1899 samma historia dock slopad som tjänstevagn redan för några år sedan. En del av träkorgen till 1899 finns oxå på JVM .
MVH Svempa

F.d. AFo2 2074 - bygg upp den!!

av Staffan Granath, Thursday, October 30, 2008, 10:20 (5629 dagar sedan) @ Svempa

Det vet jag det är ju därför den passar så bra i årgångståget. Den omgkorgades 1938 och ombyggd till sjukvagn 1965 . men blev tjänstevagn redan 1971 när sjuktransporterna försvann från tågen. Som tjänstevagn såg jag den senast i våras. Systervagnen finns i Herrjunga nr 1899 samma historia dock slopad som tjänstevagn redan för några år sedan. En del av träkorgen till 1899 finns oxå på JVM .
MVH Svempa

här uppe i fd. horndals bruks verkstäder finns ett företag som bygger och anpassar olika slag av handikapplyftar.
(nu är jag inte säker på att ordet "handikapp" är det senaste legitima uttrycket, men rätta mig den som vet ;-) .)
nog vore det behjärtansvärt att göra denna satsning tillsammans med olika tillverkare för att även denna grupp skall känna sig välkommen, vilket de i sig nog redan gör.
jag fick uppleva på ulj hur ett flertal både personal och passagerare gjorde allt för att få med en rullstolsburen :-)

dock kan det kännas besvärande för en rörelsehindrad att det är upp till omständigheterna hur det lyckas :-|
om man i årgångståget får med en vagn för denna kategori så ges ju tydligt signalen att vi bryr oss om alla :-)

både utrustning och renovering kan med lite tur bekostas av företag, fonder och stiftelser.
ser man krast på det brukar en anpassning av ett hus sluta med att det mesta rivs ut, så en total uppbyggnad blir det nog ändå även av en tågvagn.

om skrotningen kan bestå ett tag så ges det möjlighet att forska i viljan att bidra till förverkligandet.
att helt förlita sig på ideela krafter förutom allt annat som en museiförening måste sköta pekar dock åt skärbrännaren :-(

förslag från det välvilliga horndal :-| :-) :-D

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Fredrik Lundström, Thursday, October 30, 2008, 02:11 (5629 dagar sedan) @ Svempa

Denna vagn borde kunna sparas . med inredning från någon B8 skulle den kunna bli handikapp vagn i tex Nora. Ok inte historisk korrekt men väl utgöra en bra nostalgi vagn. och mer historisk riktigt än norska vagnar.
mvh Svempa

Vagnen är i mycket mycket dåligt skick. Av inredningen är ingenting kvar, då vagnen under den tiden den var i SKÅJ's ägo användes som verkstads- och personalvagn och är inredd för detta ändamål. På bilden syns det dåligt, men vagnens korg är delvis knäckt på mitten. För att det ska bli vagn av denna måste man sopa bort allting ovanför ramen och bygga ny korg.

//Fredrik L, som varit med och "tömt" vagnen på löst innehåll innan den gick iväg från Hagalund till Gävle.

F.d. AFo2 2074 - bild!

av kurt möller, Thursday, October 30, 2008, 02:25 (5629 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

...För att det ska bli vagn av denna måste man sopa bort allting ovanför ramen och bygga ny korg.

Javisst - det är väl bara en fördel.

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Anders ö, Thursday, October 30, 2008, 02:26 (5629 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Nja? Det är ju en träkorg, det borde räcka att byta ut skadade delar/reglar.

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Fredrik Lundström, Thursday, October 30, 2008, 06:25 (5629 dagar sedan) @ Anders ö

Nja? Det är ju en träkorg, det borde räcka att byta ut skadade delar/reglar.

Precis. Och om man ska byta ut alla skadade detaljer på den vagnen blir det inte mycket i vagnen som är original.. ;-). Lika gott och sopa bort hela korgen istället och bygga nytt. Å andra sidan var det ju det här med detaljritningar på vagnar osv...

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Anders ö, Thursday, October 30, 2008, 07:56 (5629 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Nja? Det är ju en träkorg, det borde räcka att byta ut skadade delar/reglar.


Precis. Och om man ska byta ut alla skadade detaljer på den vagnen blir det inte mycket i vagnen som är original.. ;-). Lika gott och sopa bort hela korgen istället och bygga nytt. Å andra sidan var det ju det här med detaljritningar på vagnar osv...

Jovisst - om man har stålarna och tiden bara ;o)))
Men korgen kanske är väl mycket knäckt å skadad ?

F.d. AFo2 2074 - bild!

av kurt möller, Thursday, October 30, 2008, 09:50 (5629 dagar sedan) @ Anders ö

Observera att ett projekt typ detta skulle ge en hel del "positiva tåg-vibbar" - nu i en tid då järnvägens anseende inte är det bästa.

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Anders Öster, Thursday, October 30, 2008, 14:28 (5629 dagar sedan) @ kurt möller

Jupp, helt rätt....
Om det sen blir en "hybrid" dvs helt ny korg eller inte spelar mindre roll anser jag.
Huvudsyftet är att Jvm får en vagn som är ordentligt handikapp anpassad och passar in i flera gammel tåg så att tex vi kan hyra den vid behov.

I dessa uttunningstider så är det nog få föreningar som är villiga att ta på sig ett objekt till tyvärr. Men behovet finns där som sagt.

(sagt) så har vi lekt med tanken om en handikapp anpassad vagn hos NJM, behovet har vi helt klart sett hos kunderna. Månne B13 (som redan är en delvis hybrid) kan passa till detta, men då är det en del inredning att lösa först.

F.d. AFo2 2074 - bild!

av HP @, Jönköping, Thursday, October 30, 2008, 15:07 (5629 dagar sedan) @ Anders Öster

Jupp, helt rätt....
Om det sen blir en "hybrid" dvs helt ny korg eller inte spelar mindre roll anser jag.
Huvudsyftet är att Jvm får en vagn som är ordentligt handikapp anpassad och passar in i flera gammel tåg så att tex vi kan hyra den vid behov.

Och varför skulle just denna vagn vara den enda som går att handikappanpassa mina herrar?

Mvh Henrik

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Staffan Granath, Thursday, October 30, 2008, 15:23 (5629 dagar sedan) @ HP

Och varför skulle just denna vagn vara den enda som går att handikappanpassa mina herrar?

Mvh Henrik

låter som om det finns andra kanske bättre vagnar att tillgå :-|

berätta mer !:-)

från det undrande horndal:-| :-) :-D

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Anders ö, Thursday, October 30, 2008, 16:27 (5629 dagar sedan) @ HP

Det är väl ingen som sagt att BARA den går att anpassa (tyckte jag skrev om B13 nyss) men den SKULLE gå, eller hur?
Och hur många av den typen finns kvar?? Är det inte ett bra skäl då att anpassa istället för att skrota, anpassningen ger då möjlighet att kanske få bidrag för en del av projektet, vilket även en annan vagn skulle kunna få likväl men här skulle pengarna medverka till att bevara en vagn som är på väg att skrotas.

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Svempa, Thursday, October 30, 2008, 17:08 (5629 dagar sedan) @ Anders Öster

Ni har väl en FV1. Jag har hört historier av äldre rullstolsburna som blev inlyfta i e FV1 Jag vet inte hur ofta det förekom men det har hänt.

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Micke Carlsson., Thursday, October 30, 2008, 17:56 (5629 dagar sedan) @ Svempa

Lyfter man in nån i den FV1:an så åker de antagligen ut lika kvickt igen - genom golvet. :-) Ett typiskt renoveringsobjekt alltså. Min röst går till CF4 1652...

F.d. AFo2 2074 - hkp

av kurt möller, Thursday, October 30, 2008, 19:30 (5628 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

På spv 600 (=ÖSLJ+OBJ) är höjdskillnaderna såpass små att nästan allt går att fixa manuellt, m undantag för enstaka svårt handikappade, som ö h t inte låter sej flyttas ur sin fina motoriserade 3-400-kilosstol...

F.d. AFo2 2074 - hkp

av Erik Samuelsson, Tuesday, October 06, 2009, 15:09 (5288 dagar sedan) @ kurt möller

På spv 600 (=ÖSLJ+OBJ) är höjdskillnaderna såpass små att nästan allt går att fixa manuellt, m undantag för enstaka svårt handikappade, som ö h t inte låter sej flyttas ur sin fina motoriserade 3-400-kilosstol...

Har ni kollat spårvidden på dessa motoriserade stolar? ;-)

F.d. AFo2 2074 - bild!

av Anders Ö,,,/NJM, Thursday, October 30, 2008, 19:55 (5628 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

ja den ock... dock inga reella diskussioner i nuläget, den är nu långsamt påväg att bli vagn igen så försent är det inte.
Annars är ju en C3a som klippt å skuren med sina extra dörrar, tyvärr inga bredare grindar dock.

F.d. AFo2 2074 - bild! - og et tips fra hva som er gjort i Norge

av Morten Tranøy @, Oslo, Tuesday, October 06, 2009, 11:54 (5288 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Spennende diskusjon - og er kommer en link til nettopp en historisk trevogn bygget om til handicap-vogn med rullestolheis. Vognen er i "daglig" bruk på museumsjernbanen Krøderbanen. Ombygningen ble gjort ca 1980.Vognen er en 2. og 3.klasse samt sanitetsvogn [link=http://www.njk.no/kroderbanen/index.php?m=77&s=428&ID=1549]Vogn BCZo 31[/link]

Beröm...

av Johan S, Wednesday, October 07, 2009, 23:28 (5286 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Föredömligt! Och vilken imponerande samling träpersonvagnar ni har på Krøderbanen.

/Johan

Beröm...

av Morten Tranøy @, Oslo, Thursday, October 08, 2009, 09:36 (5286 dagar sedan) @ Johan S

Takker så mye for gode ord. I Norge har vi vært så heldige i forhold til trevogner at svært mange slike vogner var i normal drift hos NSB helt opp til 1980-tallet. Så heldige var dere ikke i Sverige og må slite mer enn oss på andre siden av kjølen med å få i orden trevogner.


Min tanke bak innlegget i tråden var å fortelle hva som er gjort i Norge i forholdene til handicap-tilpassning av gammel trevogn/museumsvogn. Den debatten er interessant å følge med på likeså debatten om bevaring av F.d. AFo2 2074.


Selv er jeg ikke blant de aktive på Krøderbanen, men jobber i [link=http://www.museumstog.no/]Norsk Museumstog[/link] som er den eneste forening som kjører museum/veterantog på det norske nasjonale jernbanenettet = Banverkets nett i Sverige

Fördröja skrotning?

av Niklas Bygdestam, Wednesday, October 07, 2009, 23:43 (5286 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vagnen står sedan någon vecka utdragen på fd gruvområdet norr om Ggm för att
skrotas. Dock har skrotningen ej påbörjats ännu pga det nu så låga skrotpriset
på järn. Det är Järnvägsmuseet som äger vagnen och den skall skrotas, den är i
mycket dåligt skick och inget är kvar av den gamla inredningen.

Med tanke på att vissa här är så optimistiska och tror på lösningar för vagnen så undrar jag om skrotningen åtminstone kan fördröjas så kanske det går att göra nya planer och se om de är genomförbara i alla fall?

Fördröja skrotning - javisst!!!!!

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, October 08, 2009, 20:40 (5285 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam


Med tanke på att vissa här är så optimistiska och tror på lösningar för vagnen så undrar jag om skrotningen åtminstone kan fördröjas så kanske det går att göra nya planer och se om de är genomförbara i alla fall?

ABSOLUT.

Åsså anlita en duktig båtbyggare till att göra en helt ny korg. Jag vet flera...

Inget tjafsande med "Riga-eländet" - det är prima vara vi ska ha, inget lapptäcke.

Jag sätter 5 000 spänn i potten! Nån annan som hänger på??

Handikappsanpassning

av Sverker @, Tuesday, October 06, 2009, 13:43 (5288 dagar sedan) @ Ola Almquist

En kommentar till hela diskussionen. Jag tycker det är jättebra att ni tänker i de här banorna, att öka tillgängligheten för de som av olika anledningar behöver hjälpmedel för att ta sig fram.

Jag har själv en treåring som åker rullstol, snabbt som blixten, och som är helt tokig i tåg. Så fort han får se någonting som har med tåg att göra, räcker att han ser ett spår eller en kontaktledningsstolpe som sticker upp över träden så skriker han "tåget pappa! TÅGET!!!", får han dessutom se ett tåg så blir han helt salig. Höjdpunkterna i somras var när vi var i Mariefred och när vi åkte ångtåg från Nynäshamn, speciellt när han fick se när de kopplade loss loket på Stockholms C och gjorde rundgång. Han har också två jämnåriga syskon som också tycker om tåg men inte fullt lika fanatiska så det är en utmaning när man ska ut med tre vilda ungar..

Tillbaka till saken, det här är ju ganska så nytt för oss och ännu så länge är han ju inte större än att vi lätt lyfter upp honom men man märker att samhället i allmänhet är väldigt dåligt anpassat att vara tillgängligt för de i rullstol.

Handikappsanpassning !!

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, October 06, 2009, 15:12 (5288 dagar sedan) @ Sverker

Tack för ditt inlägg, Sverker - bra med respons från dom det verkligen berör!

Var snäll och berätta vad du ev. var missnöjd med just i MARIEFRED...!! Jag är med o jobbar där o lyssnar gärna på förbättringsförslag!!

Huvudproblemet för OSS på den lilla banan är just detta att tågen är små o smala.

Jernvägs-Caféet däremot tror jag har rätt bra tillgänglighet (och faktiskt ordentlig HK-toa).

Handikappsanpassning !!

av Sverker @, Wednesday, October 07, 2009, 11:02 (5287 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Hej Kurt och Anders
vi var inte missnöjda med någonting. Ännu så länge så är han så pass liten att han åker vagn när vi är ute och vi lyfter upp honom när vi går på tåget. Dock så har man ju börjat tänka på hur det kommer att fungera in framtiden, när han är större och tyngre och dessutom vill vara mer självständig med sin rulle. Man upptäcker att det finns mycket hinder ute i samhället.

De som bör ha kompetens om handikappanpassning är kommunen, då det är de som dels ska vara rådgivande vid om- och nybyggnationer, dels beslutar om bidrag för bostadsanpassning. Om inte annat så bör de veta vem som kan hjälpa till.

[img]http://www.abrahamsson.com/136.JPG[/img]
Här är en bild från när vi åkte tåg i Mariefred, Grace och Michael med sin mamma

[img]http://www.abrahamsson.com/195.JPG[/img]
Här beundrar Anton (tv) och Michael B1136 i Nynäshamn innan vi åkte med det tillbaka till Stockholm.

Handikappsanpassning

av Anders Ö/NJM, Tuesday, October 06, 2009, 21:35 (5287 dagar sedan) @ Sverker

Håller med Kurt (faktiskt ;o))

Intressant att få ta del av erfarenheterna om tillgängligheten att kunna åka med i museifordonen.
Tyvärr är ju inte de anpassade för rullstolar eller rulator men det saknas dock inte vagnar som är fullt möjliga att anpassa utan att det varken blir för kraftig ombyggnad/dyrt eller inverkar störande på utseende.....
Vilket är det lämpligaste sättat att borda ett tåg med rullstol tex?
Lyft/ramp/hiss??
Vilken bredd är önskvärd? (finns säkert en standard men detta är mer en "kund" fråga)
Hur mycket plats behöver man runt sig i tåget?
Bordshöjd?
mm

Handikappsanpassning - inget heltäckande...

av Mattias Jansson @, Tuesday, October 06, 2009, 23:38 (5287 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Håller med Kurt (faktiskt ;o))

Intressant att få ta del av erfarenheterna om tillgängligheten att kunna åka med i museifordonen.
Tyvärr är ju inte de anpassade för rullstolar eller rulator men det saknas dock inte vagnar som är fullt möjliga att anpassa utan att det varken blir för kraftig ombyggnad/dyrt eller inverkar störande på utseende.....
Vilket är det lämpligaste sättat att borda ett tåg med rullstol tex?
Lyft/ramp/hiss??
Vilken bredd är önskvärd? (finns säkert en standard men detta är mer en "kund" fråga)
Hur mycket plats behöver man runt sig i tåget?
Bordshöjd?
mm

Mycket svårt att säga generellt; själv är jag synnerligen mobil i min rullstol och har helt oplanerat lyfts av och på en hemskans massa tåg i en hemskans massa länder, men jag har också åkt en del museibanor. I Skara var det ombordlyftning som gällde; min stol kom lätt in i en av de vanliga boggieträvagnarna.
På banan Chemin de Fer des Trois Vallées i södra Belgien som jag har visat bilder ifrån tidigare så hade man en resgodsvagn som man försett med lyft och den kunde då hysa alla slags rullstolar, även tunga elgrejer. Och ska man kunna ta emot alla så är det nog i princip det enda möjliga alternativet. Vad gäller bredd tror jag knappt att det finns några normala stolar vare sig manuella eller elektriska som inte kommer igenom 90 cm (min är 54 och fixar även kontinentaleuropeiska korridorer, fast det är bokstavligen på millimetern), men även det pekar på att det nog bara är kombinerad resgods- och personvagn eller något i den stilen som kommer ifråga om man verkligen ska kunna ta emot alla.

Håller man sig till folk i manuella stolar av relativt modesta dimensioner och vikter (upp till, säg 80-85 kg för hela ekipaget) så är min erfarenhet att det i de flesta länder brukar dyka upp hjälpsamma starka karlar och hiva ombord en och det är sällan ens ett problem. (Men det är klart, i det planeringstokiga Sverige kan man nog inte låta saker gå för så lösa boliner.)

Handikappanpassning - forts.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, October 07, 2009, 11:59 (5287 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack, Matte - hur är det, kan du gå lite grann...? Om vi ex.vis lyfter upp dej igenom godsdörren i CFo-vagnen vi har på ÖSLJ, kan du själv ta dej över på ena långbänken, intill gaveldörren mellan F- och sittavdelningen? Hoppas du inte misstycker...

Tack även till Sverker. Kunde din grabb själv ta sej in till Utställningen, via den korta trappan upp från Caféet? Detta är en av dom detaljer vi funderar på att göra om i vinter - bl a vill vi utöka Caféets yta gm att flytta västra innerväggen en bit... Trappen kunde då ersättas av en ramp...

Handikappanpassning - forts.

av Sverker @, Wednesday, October 07, 2009, 21:57 (5286 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

En ramp vore bra, han kan inte gå alls utan måste åka rulle, vagn eller (ännu) bli buren.

Vi var inne i cafét och fikade och använde toaletten. Jag har ett svagt minne av att det var någonting konstigt med skötbordet men det kan ha varit någon annanstans.

Jag köpte där ett trätåg, lok och två vagnar, som de haft mycket kul med.

Handikappanpassning - forts.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, October 07, 2009, 22:33 (5286 dagar sedan) @ Sverker

Jag köpte där ett trätåg, lok och två vagnar, som de haft mycket kul med.

Så bra! Vi jagar alltid efter trevliga tågpresenter som inte kostar skjortan - vilket dom flesta tyvärr gör...

Handikappanpassning - forts.

av Mattias Jansson @, Thursday, October 08, 2009, 11:22 (5286 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tack, Matte - hur är det, kan du gå lite grann...? Om vi ex.vis lyfter upp dej igenom godsdörren i CFo-vagnen vi har på ÖSLJ, kan du själv ta dej över på ena långbänken, intill gaveldörren mellan F- och sittavdelningen? Hoppas du inte misstycker...

Tack även till Sverker. Kunde din grabb själv ta sej in till Utställningen, via den korta trappan upp från Caféet? Detta är en av dom detaljer vi funderar på att göra om i vinter - bl a vill vi utöka Caféets yta gm att flytta västra innerväggen en bit... Trappen kunde då ersättas av en ramp...

Flytt över till någon annan typ av säte brukar inte vara något större problem så länge man har funktion i armar (även om det också varierar förstås). Personligen skulle jag knappast ha några problem med en sådan sak, fast oftast brukar jag sitta kvar i rullstolen för de flesta resor som varar kortare än en timme.