SDJ märken (Historiskt material)

av Jan Söderlund, Wednesday, October 29, 2008, 22:45 (5656 dagar sedan)

Har kollat på äldre fraktsedlar vännen K-A scannat,, Vinghjulsmärkena på sedlarna ändrades tydligen på våren 1883 eller var kanske blandade. Kurt Möller nämnde tidigare att Märket med Korslagda pilarna fanns som mössmärke, är det samma märke som på fraktsedeln?
[image]
Nedan något äldre sedeln med märke utan X Dalpilar....
[image]
Vet inte om sånt här är av intresse? men nu är det försent. / Jan S

SDJ märken - aahh

av kurt möller, Thursday, October 30, 2008, 02:59 (5656 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Vet inte om sånt här är av intresse? men nu är det försent.

Absolut, jo - tack så mycket. Mitt vinghjul m pilar har dock ingen krona... Jag undrar om SDJ egentligen FICK använda sådana.

SDJ märken - aahh

av Ante Svensson, Thursday, October 30, 2008, 13:33 (5656 dagar sedan) @ kurt möller

Vet inte om sånt här är av intresse? men nu är det försent.


Absolut, jo - tack så mycket. Mitt vinghjul m pilar har dock ingen krona... Jag undrar om SDJ egentligen FICK använda sådana.

Borde väl varit OK så länge som det var kronan ur Dalarnas landskapsvapen och inte den kungliga. Man glömmer ju ofta att Dalarna inte bara har de korslagda pilarna utan även en öppen krona över.

Ante

SDJ märken - aahh

av Sune Nylén @, Thursday, October 30, 2008, 16:49 (5655 dagar sedan) @ Ante Svensson

De vanliga vinghjul från SDJ som jag har ser exakt likadana ut,som det som avbildats på den övre fraktsedeln.Sedan nämnde jag något om de s.k. konduktörsmärkena , med SDJ i frakturstil,med dalpilar över ,men ingen krona
storlek ung 20 x 20mm.Det finns också ett sådant monogram över ett vinghjul.Storleken är då ungefär 10 x 10 mm.Av vinghjulets utseende är det från tiden 1900 -1910 ungefär. Även BSJ hade konduktörsmärke i stil och storlek som SDJ.Möjligt är att när BSJ kom med sina märken SDJ tog efter och sedan gick tillbaka till dalpilarna när BSJ upphört.Allt är ju rena spekulationer så här långt efteråt, och fältet öppet för mer eller mindre kvalificerade gissningar:-) Sune