SJ D-lok och DRG E 32 (Fordon: lok)

av Johnny, Sunday, July 19, 2015, 02:46 (3177 dagar sedan)

Att E 18 var en inspiration till SJ litt F vet jag. Men hur var relationen mellan D-loken och E 32? Utvecklades loken oberoende av varandra eller var E 32 en inspiration när D-loken utvecklades?

SJ D-lok och DRG E 32

av BD, Sunday, July 19, 2015, 03:16 (3177 dagar sedan) @ Johnny

Att E 18 var en inspiration till SJ litt F vet jag. Men hur var relationen mellan D-loken och E 32? Utvecklades loken oberoende av varandra eller var E 32 en inspiration när D-loken utvecklades?

Om någon inspirerades var det E32 som inspirerades av litt Oe tvillingmotorer arbetande på en blindaxel. Av någon anledning ville bayrarna ha en blindaxel uppe i maskinrummet och kraftöverföring med vevstake till ytterligare en blindaxel i drivhjulshöjd såsom på litt Oab.
Vad gäller styrsystemet var D-loket modernt med kontaktorer liksom litt Oe medan E32 hade en sorts släpstyrning som manövrerades med en stor vev, kardanstänger och vinkelkuggväxlar. På Verkehrsmuseum i Nürnberg kan den som vill själv titta på och prova på att veva en sådan styrning.
Förvånansvärt är att ett så omodernt lok konstruerades så pass sent.

Nämnas bör att det på 40-talet av någon vid Malmbanan eller om det var från verkstaden i Notviken att den stora motorn på litt Oab skulle ersättas av två D-loksmotorer.

SJ D-lok och DRG E 32

av H Lundén, Sunday, July 19, 2015, 17:11 (3176 dagar sedan) @ BD

Handbetätigtes Schlittenschaltwerk mit Einfachkontaktbahn, Überschaltwiderständen und 4 Lastschaltern står det i tyska Wikipedia. Jag uppfattar det som en handvevad lindningskopplare med glidkontakter, verksam på högspänningssidan. Loket skulle därmed elektriskt vara en föregångare till SJ F.

Annars är nog SJ D och DRG E 32 snarast att se som barnbarn, Enkelinen, till en gemensam anmoder. SJ D är annars i grunden en tysk konstruktion, en direkt vidareutveckling av Oe-loket. DRG E 32 är mera en blindgränd, Sackgasse, i lokutvecklingen.

SJ D-lok och DRG E 32 Lågspänningsreglering

av BD, Sunday, July 19, 2015, 19:22 (3176 dagar sedan) @ H Lundén

Handbetätigtes Schlittenschaltwerk mit Einfachkontaktbahn, Überschaltwiderständen und 4 Lastschaltern står det i tyska Wikipedia. Jag uppfattar det som en handvevad lindningskopplare med glidkontakter, verksam på högspänningssidan. Loket skulle därmed elektriskt vara en föregångare till SJ F.

Nog var det på nedsidan som släden gick och det lär ha gnistrat rätt så duktigt enligt vad som berättats av en numera sedan länge avliden tysk.
Loktypen gick något år i trakterna kring Oslo och påstås inte ha varit omtyckt.

[image]

[image]

[image]

NKlJ AEG vs D-lok?

av Peter Andersson, Sunday, July 19, 2015, 21:27 (3176 dagar sedan) @ BD

Hur står det då till med tekniska likheter mellan NKlJ AEG-lok och D-loken resp. ovanstående tysk?

/Peter

NKlJ AEG vs D-lok?

av Johnny, Sunday, July 19, 2015, 23:58 (3176 dagar sedan) @ Peter Andersson

Hur står det då till med tekniska likheter mellan NKlJ AEG-lok och D-loken resp. ovanstående tysk?

/Peter


Exteriört ser NKiJs AEG-lok ut som krympta E 32.

NKlJ AEG vs D-lok?

av BD, Monday, July 20, 2015, 03:04 (3176 dagar sedan) @ Peter Andersson

Hur står det då till med tekniska likheter mellan NKlJ AEG-lok och D-loken resp. ovanstående tysk?

/Peter

NKlJ lok hade samma rotor som litt Oc.

NKlJ AEG vs D-lok?

av Torbjorn_Forsman, Monday, July 20, 2015, 10:59 (3175 dagar sedan) @ BD

Hur står det då till med tekniska likheter mellan NKlJ AEG-lok och D-loken resp. ovanstående tysk?

/Peter


NKlJ lok hade samma rotor som litt Oc.

Frånsett mindre skillnader beroende på olika frekvens, antar jag. NKlJ använde väl 25 Hz.

NKlJ AEG vs D-lok?

av BD, Monday, July 20, 2015, 11:17 (3175 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Frånsett mindre skillnader beroende på olika frekvens, antar jag. NKlJ använde väl 25 Hz.

De lär ha varit reserv för varandra under den första tiden då AEG hade problem att få Oc-loken att fungera tillfredsställande.

DRG E 32 i Norge

av Morten Tranøy, Monday, July 20, 2015, 14:52 (3175 dagar sedan) @ BD

Tilsammen kom det 4 stk DRG E 32 til Norge. De var i bruk på Østfoldbanen og kanskje de kan ha vært i Sverige. De gikk iallefall mellom Oslo og Kornsjø.

Lokene ble svært dårlig likt i Norge, og det var særlig to hovdproblem med lokene.

På den norske (lette/klene i forhold til Tyskland) skinnegang gikk lokene svært dårlig og hadde meget dårlig gangegenskaper.

De hadde store problemer om vinteren med bl a mye snø på toppen av trafo og med påfølgende overslag i spenningsregulator.

Det bl a anbefalt å ta med på hver tur om vinteren en Bäsen (kvast) av tre (elektrisk isolerende?) med langt skaft for å fjerne snø på toppen av trafo og ellers i maskinrom.

Det er litt merkelig at snø skulle skape så mye problemer all den tid det også finns mye snø i Bayern, men fra andre kilder (snørydding) vet vi at snø ikke er det samme i Norge/Sverige som ellers sydover i Europa.

Er på semester nå, men hjemme har jeg ganske mye info om bruk av lokene i Norge, instrukser, betjeningsmanualer, hvilke lok det var og når de kom og ble sendt tilbake. Mener nå at DRG E 32 11, 14, 19 og 27 var i Norge. Mulig jeg blander et av numrene med 33. Dette kan sjekkes.

DRG E 32 i Norge

av Ola Almquist, Monday, July 20, 2015, 19:50 (3175 dagar sedan) @ Morten Tranøy

Tilsammen kom det 4 stk DRG E 32 til Norge. De var i bruk på Østfoldbanen og kanskje de kan ha vært i Sverige. De gikk iallefall mellom Oslo og Kornsjø.

Er på semester nå, men hjemme har jeg ganske mye info om bruk av lokene i Norge, instrukser, betjeningsmanualer, hvilke lok det var og når de kom og ble sendt tilbake. Mener nå at DRG E 32 11, 14, 19 og 27 var i Norge. Mulig jeg blander et av numrene med 33. Dette kan sjekkes.

Jag hittade denna tråd på Drehscheibe. Var E 32 de enda tyska elloken i Norge?

M.v.h.
Ola

DRG E 32 i Norge

av Morten Tranøy, Monday, July 20, 2015, 20:23 (3175 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja, E 32 var de eneste tyske ellok i Norge under krigen. Jeg har mange opplysninger om lokene fra en gammel, dessverre død lokfører som tjenestegjorde på disse lokene. Tatt etter hukommelse nå så mener jeg Johan P (lokføreren) fortalte fra sine notatbøker at første og andre lok kom med båt til Moss og ble lastet i land der.

Det finnes iallefall 2 bilder som viser lokene i trafikk i Norge og de tyske strømavtakerne tatt av og erstattet med kun en og av samme type som de norske el 1 hadde og de er omtrent identiske med ASEA-strømavtakere som bl a D-lokene hadde. Her bilder av strømavtaker el 1 Strømavtaker el 1 og et bilde til Strømavtaker el 1.2001 annen vinkel

Det mest kjente bilde av DRG E 32 i Norge er E 32.33 på Oslo Ø, men det finnes også bilder av E 32.27.

Det har versert mange rykter om disse tyske lok også på Malmbanen, men min venn lokfører har notater som viste at lokene helt umulig kunne vært i bruk der - med så tett det var mellom hver kjørte tur på Østfoldbanen eller mellom de ofte verkstedopphold.

Jeg har også tidligere skrevet inn rettelser på Drehscheibe.de for med ujevne mellomrom kommer det opp diskusjoner med disse 4 tyske ellok i Norge under krigen

SJ D-lok och DRG E 32 Lågspänningsreglering

av H Lundén, Monday, July 20, 2015, 18:35 (3175 dagar sedan) @ BD

Tack för bokkopiorna.
Även ÖBBs motorvagnar 4030 och 4010 hade Niederspannungsstufenschaltwerk, fast tydligen med rullar i stället för släpkontakter. Det lär hur som helst ha eldat rätt bra i dessa lågspänningslindningskopplare.