Återge gärna dom relevanta bitarna ur artikeln i TÅG! Där ingick även intervjuer med f d H3s-förare...
Till att börja med vill jag återge ett inlägg som jag själv skrev i TÅG 3/83 och nu har letat fram (med hjälp av Rune Feldts artikelregister på nätet till TÅG 1978-96):
[img]http://www.hansbroman.se/bilder/H3sloken_HB_inlagg_TAG_3_83.jpg[/img]
Därefter citerar jag ur TÅG 6/74, närmare bestämt ett avsnitt ur ett brev som Nils Ahlberg skrev till överingenjör Bengt Sjölin vid Nohab den 27 mars 1944. Ahlberg skriver först om ett samtal han haft med Nortorp vid TGOJ:
[i]"--- Han nämnde bland annat att deras 3-cylindriga lok litt M3b, levererade 1928, drogo så omåttligt med kol, om jag ej missuppfattade honom var proportionen vid jämförbar prestation mellan dessa och G3-loken, alltså SJ Gb*, som 23 till 16 eller någonting i den vägen. Jag framkastade att det möjligen kunde bero på G3-lokens gynnsammare eldstadsform med större direkt eldyta och eldstadsvolymn per ytenhet rostyta samt på det högre ångtrycket. Han sade emellertid att Md Johnson hade sänkt trycket på G3-loken, så att ur denna synpunkt voro typerna jämställda och att dessutom var han övertygad om att det låg någonstans i maskineriet. Jag kom då att tänka på att dessa lok äro konstruerade ungefär samtidigt som EJ H3s, och när dessutom cylinderdiameter och slagllängd äro lika med H3s motsvarande mått, sade jag till Nortorp att jag antoge att det var samma fel som på H3s, nämligen för trånga avlopp. Han blev genast intresserad och jag lovad att skicka honom den undersökning av avloppen på BJ lok, som jag på sin tid gjorde.’[/i]
(* Lite förbryllande, eftersom TGOJ G3-lok hade varit SJ Ga2 innan de bytte ägare, medan TGOJ Gb ju var efterbygge av SJ Gb. Kanske menade Nortorp och Ahlberg att dessa snarlika typer var likvärdiga i såväl prestanda som kolförbrukning.)
Ahlberg återger sedan sin gamla undersökning för Sjölin och råder denne att ompröva cylinderutloppen inför den förestående leveransen av H3s- och M3b-lok till Nederländerna. Hans rekommendation var: [i]’gör utloppen lika stora som på H3 och ’strömlinjeformade’, sätt till yttermera visso upp en avloppsinjektor, och jag misstänker att H3s och även M3b komma att gå en strålande renässans till mötes’[/i].
Ahlberg skriver att han i motsats till högre chefer vid BJ hade diskuterat med lokförarna år 1932 hur de tyckte att H3s fungerade. Jag återger här några av de yttranden som han då skrev ner från förarnas munnar:
[i]’Dom är som en tänker sig en stor stark bonnjänta i långa och snäva kjolar, krafterna finns nog men de går inte å använda dom.’
’Dom har astma.’
’Kraften är som om det vore två cylindrar och ångåtgången som om det vore fyra.’
’Att lägga fram tjänar ingenting till, det bara dånar lite värre i skorsten, och så går det ju åt lite mer kol och vatten förstås.’
’Det är som om maskin arbetade emot sig själv.’[/i]
Ahlberg tillägger att han ombord på en H3s har konstaterat att loket ’ej gick att få upp från 90 till 100 km/tim med ett tåg om sex boggivagnar med mindre än att fyllningen minskades från 20 till 10 %.