vackert lok med tjocka hjul (Fordon: lok)

av morrgan, Monday, February 04, 2008, 22:40 (5924 dagar sedan)

[image]
Ett av de vackraste loken vi haft i Sverige
tycker morrgan

Skönhet, vad?

av Rasmus Axelsson, Monday, February 04, 2008, 23:03 (5924 dagar sedan) @ morrgan

[image]

Ett av de vackraste loken vi haft i Sverige

Jag kan förstå skönheten hos ett ellok eller en motorvagn men inte riktigt skönheten hos ånglok... kan någon förklara vad som gör detta eller andra ånglok vackra eller harmoniska?

Skönhet, vad?

av Sune Nylén @, Tuesday, February 05, 2008, 00:26 (5924 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Omkring 1950 hade Nils Ahlberg Trafikchef vid KURJ och son till BJ s maskindirektör , Vincent Ahlberg en serie i Teknik för Alla ,som han kallade Vackra och Fula lok eller något i den stilen,och där han presenterade en lång rad ut och inhemska lok i bild och kommentarer. Kan ni få tag på dessa nummer så finns det massor att läsa i ämnet. Beträffande loks skönhet så är det väl som med alla andra konstverk att skönheten ligger i betraktarens öga. Alla tycker t. ex inte att en kvinna ,som jag och flertalet män skulle kalla för vacker ,och som väcker vår åtrå är något eftertraktansvärt. Så är det bara, Sena natthälsningar Sune
.:-)

Skönhet, vad?

av Ante Svensson, Tuesday, February 05, 2008, 00:49 (5924 dagar sedan) @ Sune Nylén

I Leif Dahls serie om L-loken vid SJ i TÅG gick han förutom alla tekniska finesser in på estetiska omdömen, något jag faktiskt värdesatte när jag läste artikeln. Jag kunde snabbt konstatera att Leif och jag inte var helt överens, jag var betydligt svagare för de där loken som moderniserats gradvis och där delarna inte alltid stämde men där helheten var tilltalande. I alla fall för mig...

Skönhet, jo...!

av Kurt Möller, Tuesday, February 05, 2008, 17:28 (5923 dagar sedan) @ Ante Svensson

Bra "startpunkter" för en bedömning är "symmetri-linjerna" (om det finns några alls):

Skorsten. cyl-parti och boggimitt får gärna sammanfalla! (Alternativt, ex.vis på en L-maskin /eller liknande tanklok/, att löpaxeln resp. första drivaxeln ligger ung. lika långt från cyl.partiet, som gärna får vara rakt under skorstenen.)

Bakre löpaxel/axlar får inte ligga o "släpa" bakefter - ensam axel gärna kant i kant m hyttens frontlinje... = Ex.vis Litt. F är då inte alls nån skönhet...

H3s 111-Vad är planerna ?

av Per-Åke Lampemo @, Alingsås, Tuesday, February 05, 2008, 07:05 (5924 dagar sedan) @ morrgan

Är inte BJs H3s 111 relativt enkelt att driftsätta? Om jag fattar det rätt är väl ett antal arbetstimmar nedlagt på loket i slutet av 1990-talet av några BJs-medlemmar. I nuläget är väl tuber som behöver bytas? Finns det mer dolda fel på detta lok?

Kanske behöver BJs lite hjälp? Vi kanske ska dra loket till Herrljunga lokstall över några månader:-))

Skämt åsido vad är nu planerna för BJ H3s 111?

Undrar P-Å Lampemo

vackert lok med tjocka hjul

av Micke Carlsson, Tuesday, February 05, 2008, 09:11 (5924 dagar sedan) @ morrgan

Snyggt! Är det en UGJ fyrling? ;-) :-P

vackert lok med tjocka hjul

av Kristoffer Johansson, Tuesday, February 05, 2008, 12:20 (5924 dagar sedan) @ morrgan

Instämmer med Morrgan, det vakraste och ett av de mordernaste ångloken i sverige. H3s loken visar höjdpunkten på svenskt ångloksbyggande:-)

Mvh Kristoffer, som tänker lägga ner många timmar på H3s 111 när projektet är igång.

vackert lok med tjocka hjul

av Per Ljungberg, Wednesday, February 06, 2008, 10:25 (5923 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Ja även jag tycker loket är snyggt. Men hade det inte för trånga ångkanaler för att fungera bra vid höga hastigheter?
PLj

vackert lok med tjocka hjul

av morrgan, Wednesday, February 06, 2008, 10:57 (5923 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Man får inte länka ut för mycket då köver sig loken, avloppsångan kommer inte ut. Det gäller att hålla trycket när man eldar, det är ett och ett halvt lok man skall elda och förse med ånga, sjunker trycket får man sämre blästerverken sämre drag och mindre ångbildning. Loket är svårt att elda ifatt om man kör fort, när man väl skrämt igång fyren så är det bara att köra. Oplanerade stopp gillar man inte, utan med denna loktyp så är det planerad eldning och körning som gäller, det skall lysa en grön i signalerna.
morrgan

vackert lok med tjocka hjul , hur många finns det kvar?

av Mats J, Tuesday, February 05, 2008, 15:03 (5924 dagar sedan) @ morrgan

Hur många lok av denna typen finns det kvar förutom BJs?

/Mats J

vackert lok med tjocka hjul , hur många finns det kvar?

av HP @, Tuesday, February 05, 2008, 15:51 (5924 dagar sedan) @ Mats J

Det finns bara två lok, 111 och 112, båda tillhör BJs.

Mvh Henrik R

vackert lok med tjocka hjul

av Mats örnberg @, Tuesday, February 05, 2008, 17:31 (5923 dagar sedan) @ morrgan

Vilka Sj-nummer hade dom två bevarade A8-orna
111 var 1808?
112 var ?

Mvh Masse

vackert lok med tjocka hjul

av Sune Nylén @, Tuesday, February 05, 2008, 18:00 (5923 dagar sedan) @ Mats örnberg

110 1806, 111 1807, 112 1808, 118 1809,

Sammanställning av data

av Conny Sernfalk, Wednesday, February 06, 2008, 19:42 (5922 dagar sedan) @ morrgan

Här kommer en sammanställning av data om loket från olika källor. Komplettera / korrigera gärna.

A8 1806 (BJ 110)Nohab 1768 1927

1927
Inköpspris 120.850:- WS
1927-04
Levererad som BJ H3s 110. Tendern på H3s 110 hade lägre och längre koltag vid leveransen än de andra H3s-loken. H3s 110 hade fö i likhet med andra BJ-lok nummerskylt på tenderns bakgavel (finns foto på detta). WS HK
1929-1931
Närmare studium av fotot med BJ C3 51 och H3s 110 ger vid handen att fotot kan dateras mera exakt till något av åren 1929-1931. H3s 110 har fått tenderns kolutrymme påbyggt (var betydligt lägre vid leveransen), samt saknar elljus med toppstrålkastare och den för BJ karaktäristiska gallerrörplogen. Detta sattes upp på H3s år 1931. C3-lokens fula framskärmar tillkom på 1930-talet eftersom de gamla hytterna ansågs trånga och olämpliga ur vad vi idag skulle kalla arbetsmiljösynpunkt.Järnvägshistoriskt forum 2007-09-24 / Hans Keller
1930 talet början
Koltaget på 110 normerades i början av 1930-talet till standardutförande. HK
1931
De markanta gallerplogarna och elljus uppsattes 1931. Generatorerna var dock inte enhetliga mellan H3s loken utan av olika fabrikat och placerade olika.HK
1948-06-01
I juni 1948 upprättades en förteckning över var GDG lok fanns stationerade inför övertagandet av SJ den 1/7. För BJ H3s 110 gällde följande: Åmål HK
1948
Övertagen av SJ vid förstatligandet och erhöll litt A8 SJK 13
1950-01-01
VII Distriktet (Huvudort Göteborg). Utrustad med ångbroms, apparater för knorrbroms, turboelektrisk belysning, hastighetsmätare, sluten hytt och Ess-tuber. Str 77
1952-12-19
Skrivelse inkommer till Fsbr från byråchefen med förteckning över övertaliga ånglok t.o.m november 1952. 1806 finns med i förteckningen och anges tillhöra 33 ms (huvudort Åmål). Loket erhöll sista revision kl. II 1939-10 och kl. III 1950-06. Loket anges ha gått 26.000 km efter senaste A-klass. Anges även att loket är i gott skick. Fsbr
1953-06-12
Skrivelse från fsbr till Distriktscheferna:’Reparation vid huvudverkstäderna av övertaliga ånglokNedanstående övertaliga ånglok (däribland A8 1806, min anm) skola förflyttas till någon av huvudverkstäderna Ör, Tb eller Ål, där desamma komma att upprustas till sådant skick, att de vid behov omedelbart kunna tagas i anspråk som beredskapsdragkraft.Loken förflyttas från nuvarande uppställningsplats till resp hvst efter samråd med verkstadsbyrån.I redovisningshänseende skola loken efter insändandet anses överflyttade från vederbörande maskinsektion till resp hvst, varom anmälan göres i vanlig ordning.Reparationskostnaderna gäldas av till försvarsbyråns förfogande ställda medel.Efter verkställd upprustning komma loken att placeras som beredskapsdragkraft enligt försvarsbyråns bestämmande.KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, Eric lindgren tjf’I skrivelsen anges även att loket tillhör VII Distriktet, 33 ms. Fsbr
1953-05-01
Driftlok vid 33 Ms (huvudort Åmål) SJ
1955-03-02
Brev från Verkstadsbyrån till Byråchefen Försvarsbyrån:’BeredskapslokMed hänvisning till eder skrivelse av den 28.2.1955, dnr Fsbr 186/51, meddelas att sedan nu en viss minskning av linjens reparationsbehov betr ångloken ägt rum, de beredskapslok som ännu ej tagits i arbete beräknas kunna intagas enligt följande plan:’För lok 1806 anges: tagas in till Tillberga hv april 1955J Alstermark Fsbr
1955-09-28
Beredskapsanslag: Avställd 1955-09-28. Fick användas 21 månader innan ny revision. SJ
1959 ca
Uppställd i Sunnanå hamn lokhus HK
1960-talet början
Uppställd i Sunnanå hamn lokhus WS
Början av 1960 talet
Uppställd i Åmåls lokstall (rektangelstallet vid Nygård) HK
1968
När SJK skulle fira 10-årsjubileum 1968 hade man tänkt ta fram A8 1806, första H3s-loket, men det ansågs i dåligt skick. Bäst skick ansågs A8 1808 vara i, så det blev detta som valdes istället. HK
1971-05
Uppställd i Åmål AFB05
Ca 1971-1972
Flyttades loket från Åmåls lokstall till Åmåls lokhus HK
1972-06-17
Uppställd i Åmål (lokhus) AFB01
1972-08-01
Uppställd i Åmål (lokhus) AFB06
1972-08-07
Uppställd i Åmål (lokhus) AFB09
1973-10-01
Slopad för skrotning WS
1974-09-04
Avsänd från Åmål. Varmgång i Nybro WS
1974-10
Skrotad Kalmar Verkstad WS

Övrigt

Artiklar mm i TÅG, SJK medlemsblad och Järnvägsteknik
BJ-50: R ÅNGLOK BJ 35 B & 110 H3s NoH 289 1889 B1-2 T2/90
BJ-50: R ÅNGLOK BJ 51 C & BJ 110 H3s NoH 740 1904 & 1768 1927 2B-2 2C-4 T2/90
FOTO : 225-BJ ÅNGLOK BJ H3s 110 NoH 1768 1927 2C-4 M65 MAR/65
FOTO : BJ-195 ÅNGLOK BJ H3s 110 M&V 1768 1927 2C-4 M61 OKT/64
FOTO : BJ-197 ÅNGLOK BJ B 35 & BJ H3s 110 NoH 289 1889 B1-2 M61 OKT/64
FOTO : BJ-22 ÅNGLOK BJ H3s 110 NoH 1768 1927 2C-4 Åmål 1930-talet T3/79
http://www.ekeving.se/sjk/sjkares.php
Skrot se Tåg 1. 1978 (källa WS)
Foto finns i lokläran 1949

Sammanställning av data panna-tender

av Conny Sernfalk, Wednesday, February 06, 2008, 19:49 (5922 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här kommer sammanställd data om panna/tender. Komplettera gärna. vet t.ex Hans Keller när originalpannan skrotades? Drogs den ut som reservpanna från Tingvalla lokhus samtidigt som lokhuset tömdes på N lok 1973?


Panndata

1927
Lev med panna 2399 HK
1948-
Panna 2290 Nohab 1812 1927 ilagd. Pannan levererades med BJ H3s 112 (1808)HK
1973
Panna 2290 Slopad tillsammans med lok 1806
1974
Panna 2290 Skrotad tillsammans med lok 1806 WS

SJ Original ångpanna

Panna Tillv. Leverans Slopad Skrot/såld
2399 Nohab 1810 1927 Med lok BJ 110 1973 Skrotad

1927
Levererad tillsammans med lok BJ H3s 110 HK
Före 1948
Uttagen från lok. Omgjord till reservpanna. Reservpannan fanns de sista åren upplastad på en fd Os-vagn i lokhuset (plåt) vid fd Tingvalla stn på fd DJ HK
1974?
Skrotad WS

Pannrevisioner panna 2290

1950-05-02
Revision kl. III Ål CS

Tenderdata

1950-01-01
Tender A2 1806 tillkopplad loket. Samma uppgift 1952-01-01 Str 77

vackert lok med tjocka hjul

av Anders Ö/NJM, Friday, February 08, 2008, 13:26 (5921 dagar sedan) @ Patric H

Vi väntar på att nya sulor kommer på, vi har passande tågsätt runt 08-landet ;o))