Industrijärnväg ved Perstorp (Bana)

av Carsten S. Jørgensen, Sunday, November 02, 2008, 16:38 (5625 dagar sedan)

På flere af mine Sverigeskort gennem årene har været afsat en lille industrijernbane lidt nord for Perstorp i Skåne. Den går fra den lille landsby Köpinge og ca. 5-6 km mod nord, og oppe mod nord er der et kort sidespor til hver side. Jeg har altid syntes det var spændende med denne lille jernbane der var afsat på kortene, og jeg har altid haft lyst til at finde frem til den. For nylig gjorde jeg alvor af det. Sporene ligger der endnu (600 mm), men de er helt overgroet, og den anvendes tydeligvis ikke mere. Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om denne lille bane, hvad den har været anvendt til og hvor længe den var i drift?

Industrijärnväg ved Perstorp - torvbana

av Sven Andersson, Uppsala, Sunday, November 02, 2008, 19:14 (5625 dagar sedan) @ Carsten S. Jørgensen

Hej!

Den järnväg du referar till är en torvbana.
Dvs man transporterade torv från torvtäkten till torvfabriken.

Det finns andra som med säkert kan berätta mer om denna järnväg.
:-)

Industrijärnväg ved Perstorp

av Conny Sernfalk, Sunday, November 02, 2008, 20:15 (5625 dagar sedan) @ Carsten S. Jørgensen

Tråkigt att denna trevliga järnväg upphört. När skedde detta? och vilka torvbanor med trafik finns nu kvar i Skåne?
Banan utgick ursprungligen från Perstorps stn. Revs 1956 och därefter trafik från fabriken i Köpinge till Torvtäckten. Sträckningen ute på myren har ändrats en del genom åren. Jag besökte banan ett antal ggr under framförallt 1980 talet o 1990 talet och fick ofta följa med på loket (nåja, stående på det lilla gångbordet). Här är iaf en bild från 2004.

/ conny
[image]

Köpinge 1986

av Conny sernfalk, Sunday, November 02, 2008, 20:46 (5625 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här är 2 bilder från 1986-06-16 (ute på torvtäkten) resp 1986-06-17 (vid vägövergången i Köpinge). Det var väl Hasselfors som ägde fabrik o järnväg? Därav skedde väl en del lokbyten under 1990 och 2000 talet? Banan och lok finns upptagna i Svenska industrimotorlok (SJK förlag) från 1974. Enligt den var banan från Köpinge 5 km. Jag är iaf glad att jag gjorde en längre filminspelning för ca 15 år sedan

/ Conny

[image]

[image]

Köpinge 1986

av Christoffer Frostensson, Sunday, November 02, 2008, 21:17 (5625 dagar sedan) @ Conny sernfalk

Här är 2 bilder från 1986-06-16 (ute på torvtäkten) resp 1986-06-17 (vid vägövergången i Köpinge). Det var väl Hasselfors som ägde fabrik o järnväg? Därav skedde väl en del lokbyten under 1990 och 2000 talet? Banan och lok finns upptagna i Svenska industrimotorlok (SJK förlag) från 1974. Enligt den var banan från Köpinge 5 km. Jag är iaf glad att jag gjorde en längre filminspelning för ca 15 år sedan

/ Conny

[image]

[image]

Hej!
Vilka trevliga bilder!!
Nej, banan är inte riktigt nedlagd än, det finns fortfarande lite torv kvar som ska köras in ute på mossen mig veterligt. Däremot går det väl mot slutet för banan.
Vad lokbeståndet beträffar så har det gula stora AGV-loket som syns på Din översta bild i 2:a inlägget överförts till Aska Vedbana under 2007. FMBM i Frövi har tagit över det stora Diema-loket samtidigt som AGVn hämtades. Ett av de avställda (och troligen ej på Köpinge körda Schöma-loken från Stockaryd) har via KEJ (Kulleröds Enskilda Järnväg) renoverats exteriört och ställts upp som minnesmärke vid Draka myr (se bild nedan). Övriga lok som fortfarande finns kvar i Köpinge är också "säkrade" för framtida bevarande på olika banor.

[image]
Nyss utkommen från verkstaden vid KEJ.

MVH
Christoffer Frostensson

Köpinge 1986

av Christoffer Frostensson, Sunday, November 02, 2008, 21:35 (5625 dagar sedan) @ Conny sernfalk

Här är 2 bilder från 1986-06-16 (ute på torvtäkten) resp 1986-06-17 (vid vägövergången i Köpinge). Det var väl Hasselfors som ägde fabrik o järnväg? Därav skedde väl en del lokbyten under 1990 och 2000 talet? Banan och lok finns upptagna i Svenska industrimotorlok (SJK förlag) från 1974. Enligt den var banan från Köpinge 5 km. Jag är iaf glad att jag gjorde en längre filminspelning för ca 15 år sedan

Conny; vänligen kontakta mig på e-post christofferfrTAGBORT@hotmail.com (med redigerande av e-postem).

MVH
Christoffer Frostensson

Köpinge 1986

av Carsten S. Jørgensen, Wednesday, November 05, 2008, 15:41 (5622 dagar sedan) @ Conny sernfalk

Jeg siger mange tak for interesasante oplysninger og spændende billeder.
Mvh. Carsten.