K20 (En Fråga) (Fordon: lok)

av Lars Olof Lidmo, Friday, August 28, 2015, 12:45 (3158 dagar sedan)

Tiden går men hade inte något eller alla K20-lok assisterad omkastning mellan full fyllning framåt och back, var den ång- eller luftdriven. Någon som vet, mitt minne sviker på exakthet efter 60 år.

K20 (En Fråga) Tryckluftdriven slidomkastning

av BD, Friday, August 28, 2015, 12:56 (3158 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Tiden går men hade inte något eller alla K20-lok assisterad omkastning mellan full fyllning framåt och back, var den ång- eller luftdriven. Någon som vet, mitt minne sviker på exakthet efter 60 år.

Liksom på G11-loken var slidomkastningen tryckluftdriven.

[size=large][b][link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=95124]Tidigare här[/link][/b][/size]

K20 (En Fråga) Tryckluftdriven slidomkastning

av Lars Olof Lidmo, Friday, August 28, 2015, 13:16 (3158 dagar sedan) @ BD

Tack för snabbt svar! ;-)

K20 (En Fråga) Tryckluftdriven slidomkastning

av Kurt G Möller, Friday, August 28, 2015, 14:22 (3158 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Hm - var det GDJ:s K4-lok som hade ångdriven omkastning? De enda i Sv.??

K20 (En Fråga) Tryckluftdriven slidomkastning

av Krister P, Friday, August 28, 2015, 20:19 (3157 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Växjö gamla växellok innan elektrifieringen K4 871 (f.d. CWJ 1) hade också tryckluftsstyrd omläggning.

Har avhandlats förut här:

[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=95124]Tryckluftsomläggning[/link]

Och här en ritning på anordningen på just K4:

[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=95161]Ritning tryckluftsomläggning K4[/link]

K20 (En Fråga) Tryckluftdriven slidomkastning

av Per Ljungberg, Friday, August 28, 2015, 16:28 (3157 dagar sedan) @ BD

Innebar det att omkastningen alltid skedde från fullt utslag i ena riktningen till fullt utslag i andra riktningen. Och i så fall hur kunde man under drift ändra fyllningen?
PLj

K20 (En Fråga) Tryckluftdriven slidomkastning

av Kurt G Möller, Friday, August 28, 2015, 16:56 (3157 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Innebar det att omkastningen alltid skedde från fullt utslag i ena riktningen till fullt utslag i andra riktningen?

Normalt, ja - vitsen m alltihop var ju att spara tid! Så sliderna flyttades om med ett enda TJOFF...!!

Och i så fall hur kunde man under drift ändra fyllningen?

Kan inte svara på det. Detta kanske aldrig gjordes...?