Tåg om Ölandsbanorna (Historiskt material)

av Björn Rundqvist @, tisdag, november 04, 2008, 15:15 (4407 dagar sedan)

Tidningen Tåg nr 11/08 anlände i dag och innehöll en mycket trevlig artikel om Ölandsbanorna. Har bara hunnit skumma, det får bli sänglitteratur i kväll.

En bild i artikeln visar virrvarret efter en urspårning i Mörbylångadalen 1951 och det ser ut som om en överföringsvagn var inblandad.

Min undran blir då när överföringstrafik startade i Sverige? Var de stora smalspårsnäten SRJ, VGJ eller Småland/Östergötland initiativtagare? Jag minns från ungdomen hur på SRJ kring 1950 sth fick sänkas i många kurvor eftersom överföringsvagnar med last annars riskerade välta vid för stor rälsförhöjning.

Minns också hur en särskild mycket rejäl lastkaj byggdes här i Vallentuna för att kunna lasta/lossa direkt ur normalspårsvagnar placerad på trallor. När villaområden byggdes ut här på 50-talet så kom element till monteringsfärdiga hus (Svenska Trähus bl a?) lastade på normalspårsvagnar. Vi hade också några industrier som använde järnvägen.

Man satsade således framåt. Sedan kom väl chefsbytet på SJ och enligt politiska direktiv så lades hela godshanteringen ner ganska raskt och därmed förlorade smalspåren viktiga inkomster så allt kunde "spolas".

Tidningen Tåg har denna gång ett höjdarnummer, flera bra artiklar om modern spårtrafik och en om Tatraspårvagnar mm. Medlemskap i SJK rekommenderas.

rnd

Tåg om Ölandsbanorna

av Kjell Andersson @, Handen, tisdag, november 04, 2008, 19:02 (4407 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Det finns en film på www.svt.se/oppetarkiv om ölands järnvägar!

Tåg om Ölandsbanorna

av Jan Frelin @, Vällingby, onsdag, november 05, 2008, 22:03 (4405 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Tidningen Tåg har denna gång ett höjdarnummer, flera bra artiklar om modern spårtrafik och en om Tatraspårvagnar mm. Medlemskap i SJK rekommenderas.

rnd

Hur länge sedan var det de hade en historiks artikel innan dess? Jag har slutat läsa Tåg för några år sedan.

Tåg om Ölandsbanorna

av Baloo, torsdag, november 06, 2008, 09:45 (4405 dagar sedan) @ Jan Frelin

Tidningen Tåg har denna gång ett höjdarnummer, flera bra artiklar om modern spårtrafik och en om Tatraspårvagnar mm. Medlemskap i SJK rekommenderas.

rnd


Hur länge sedan var det de hade en historiks artikel innan dess? Jag har slutat läsa Tåg för några år sedan.

Det är extremt sällan vad det verkar nu för tiden. Jag bläddrar oftast igenom tidningen som hastigast på jobbet och fastnar inte för mycket och de senaste åren har det inte varit många historiska artiklar. Det mesta är ju som en branschtidning men iom att det finns t ex PV så är ju nyhetsrapporteringen utdaterad redan när den skrivs ner. Det som rör mig i yrket får jag reda på genom den interna organisationen och det andra kan man snappa på nätet som sagt. Mot bakgrund av det anser jag personligen tidningen Tåg i sin nuvarande form väldigt överflödig. Historia är ju bra på så vis att det fortfarande är historia även om man skriver artikeln tio år innan den går i tryck men med nyheter är det däremot värre.

Medlemskap i SJK rekommenderas då inte av mig men folk är ju olika. :-|

PS. I senaste numret kunde man läsa om en lokförare som är bekant till mig från förarutbildningen men han hann byta namn två gånger under artikelns gång. Kasper Dudziks bilder höll som vanligt en bra nivå men faktatrogenheten på ett textstycke som det var låg... Om man nu inte ägnar sig åt historiska artiklar kan man ju iaf satsa på hyffsat korrekta nutida artiklar. Att skriva ett kortare personporträtt om en person men samtidigt blanda ihop vad han heter är ganska fumligt... DS.

Inte i det här forumet!

av Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum, torsdag, november 06, 2008, 13:17 (4405 dagar sedan) @ Baloo

Diskussion om för eller emot medlemskap i SJK, eller att innehållet i TÅG är bra eller inte, hör inte hemma i detta forum. Den diskussionen kan med fördel ske i SKJ:s eget forum http://www.postvagnen.com/forum/
:-|

RSS-feed av trådar

powered by my little forum