Forumets klocka går 2 timmar fel! (Forumet)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, September 30, 2015, 21:27 (3130 dagar sedan)

När detta skrivs, är klockan 21,27. Vad säger forumet?
Berra

Forumets klocka går 2 timmar fel!

av Bertil Bengtsson, Wednesday, September 30, 2015, 21:28 (3130 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

19,27!
Berra

Forumets klocka går 2 timmar fel!

av ztenlund, Wednesday, September 30, 2015, 21:32 (3130 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

[image]

Det är nog dina inställningar som är åt skogen. Möjligen i forumprofilen där det finns en inställning för att flytta tiden.

Forumets klocka går 2 timmar fel!

av Bertil Bengtsson, Wednesday, September 30, 2015, 21:41 (3130 dagar sedan) @ ztenlund

Men då!
Visste jag inte... måste man alltså ställa in tiden.. hur? Forumet visar TVÅ olika tider, dels i själva forumlistan: där är det korrekt - men för själva inlägget skiljer det två timmar. Jag tycker inte det borde vara så. Verkar konstigt om det är en inställning i min PC... Jag har aldrig manipulerat någon klocka whatsoever. När jag skriver detta är jag ju inloggad och skriver och kan inte se någon "klocka" utom PC:ns egen (21,41). I alla andra forum är klockan korrekt - ja, såvitt jag vet, har aldrig sett något fel. Hjälp mig, tack!
Berra

Forumets klocka går 2 timmar fel!

av ztenlund, Wednesday, September 30, 2015, 22:09 (3130 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Aha, jag tror att jag ser vad du menar. Det är alltså inte generellt fel, utan det är tiden i listan över trådens inlägg som visas under ett inlägg när du visar dem ett och ett? Det felet ser inte jag eftersom jag inte använder det visningsläget då jag starkt ogillar det. Jag ser dock också det felet om jag ställer om och det är nog någon form av programmeringsfel.

Forumets klocka går 2 timmar fel!

av Sven Grönquist, Wednesday, September 30, 2015, 22:44 (3129 dagar sedan) @ ztenlund

Jag ser dock också det felet om jag ställer om och det är nog någon form av programmeringsfel.

Forumprogramvaran är säkert skriven så att den ska hantera olika tidszoner, när en sida visas så räknas tiden om till den lokala. Men i trådlistan har de glömt ta hänsyn till det så den visar UTZ (tidigare känt som Greenwich Mean Time), det skiljer en timme i tidszon + en timme sommartid just nu.

/Sven

Forumets klocka går 2 timmar fel! - Zulu Time

av Arne, Wednesday, September 30, 2015, 23:35 (3129 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Jag ser dock också det felet om jag ställer om och det är nog någon form av programmeringsfel.


Forumprogramvaran är säkert skriven så att den ska hantera olika tidszoner, när en sida visas så räknas tiden om till den lokala. Men i trådlistan har de glömt ta hänsyn till det så den visar UTZ (tidigare känt som Greenwich Mean Time), det skiljer en timme i tidszon + en timme sommartid just nu.

/Sven

Jag tror att du menar att gamla klassiska Greenwich Mean Time, GMT, också numer kallas för UTC som är den valda bokstavsförkortning som står för det engelska uttrycket Coordinated Universal Time och Temps Universel Coordonné på franska!

Men eftersom varken engelsmännen eller fransmännen skulle bli ledsna så blev den gemensamma förkortningen alltså UTC istället för CUT alternativt TUC! Smart diplomatisk kompromiss alltså!

Däremot så kallas GMT/UTC - speciellt i amerikanska militära sammanhang - vanligen för Zulu Time, förkortat till Z. Kan det vara det som är orsaken till ditt UTZ? :-)

Forumets klocka går 2 timmar fel! - Zulu Time

av Sven Grönquist, Thursday, October 01, 2015, 17:54 (3129 dagar sedan) @ Arne

Däremot så kallas GMT/UTC - speciellt i amerikanska militära sammanhang - vanligen för Zulu Time, förkortat till Z. Kan det vara det som är orsaken till ditt UTZ? :-)

Tack, det har du så klart rätt i. Vet inte var jag fik Z:t från, nån Zulutid tror jag inte jag hade hört talas om. Det borde ju för övrigt vara för 30°Ö, samma som vår sommartid.

/Svenigen