Vart ligger GBBJ någonstans i Grängesberg? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av mats J, Monday, December 31, 2007, 01:24 (5953 dagar sedan)

När jag var uppe på Järnvägsmuseum i Gävle i mellandagarna så åkte jag via Bergslagsbanan dit.
När vi närmase oss Grängesberg så kikade jag för fullt för att få en skymt av GBBJ , men såg inget är det jag som är blind eller ligger en bit ifrån järnvägen?

Gott Nytt år önskar

Mats J

Vart ligger GBBJ någonstans i Grängesberg?

av Anders Ö/NJM, Monday, December 31, 2007, 01:40 (5953 dagar sedan) @ mats J

Om du åker väg 60 söderut, så när du passerat sammhällskärnan med stationen (dte som heter Öraberg på kartan) så åker du över järnvägen, på höger sida har du då en hög bank, där uppe ligger GBBJ, du får ta in vägen till höger upp mot gamla gruvområdet. Förr hade man en grön Z49 som skylt synlig från vägen.
Länk som kanske funkar

hitta.se grängesberg

Vart ligger GBBJ någonstans i Grängesberg?

av Mikael Fredriksson, Monday, December 31, 2007, 11:43 (5953 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Några små korrigeringar:
Riksvägen är sedan några år omnumrerad till 50 (bara så du inte letar efter några vägskyltar med 60 på), kommer inte ihåg om det även finns skyltar med 63 också.
När man åker ut ur Grängesberg kör man UNDER järnvägen, i vägkorsningen mot gruvområdet finns ett lok uppställt på pelare (vilket väl är denna gröna Z49).

Vart ligger GBBJ någonstans i Grängesberg?

av Anders Ö/NJM, Monday, December 31, 2007, 12:35 (5953 dagar sedan) @ Mikael Fredriksson

Du har så rätt (inte för att jag tvivlade).
Eniros karta säger väg 50/63 så där har man iaf uppdaterat.
Däremot har jag aldrig tänkt på att man markerar väg under järnväg som om vägen går över fast i grått.

Vart ligger GBBJ någonstans i Grängesberg?

av Mats J, Monday, December 31, 2007, 14:41 (5953 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Okej , fast hur blir detta när man åker på järnvägen ifrån Örebro hållet , ser man lokstallarna där de håller till överhuvudtaget och ska man hålla utkik innan eller efter grängesberg?

/Mats J

Vart ligger GBBJ någonstans i Grängesberg?

av Mikael Fredriksson, Monday, December 31, 2007, 14:45 (5953 dagar sedan) @ Mats J

Jag passerade korsningen idag igen, och vägen har både 50 och 63-markering.
I korsningen står en skylt med Lokmuseet.

Kommer man söder ifrån (Örebro/Karlstadhållet)kommer man strax efter länsgränsen ner igenom Dalporten och under järnvägen. Strax därefter står skylten i korsningen och visar åt vänster.

Vart ligger GBBJ någonstans i Grängesberg?

av Mikael Fredriksson, Monday, December 31, 2007, 15:27 (5953 dagar sedan) @ Mats J

Kommer man med järnväg från Örebro, så strax innan man kommer fram till Grängesberg, så ligger lokmuseet på höger sida.
http://www.gbbj.nu/
[image]

Jo det ligger...

av Stefan Nilsson, Monday, December 31, 2007, 18:28 (5953 dagar sedan) @ Mats J

..innan Grängesberg station, på vänster hand om man kommer med tåg från Örebrohållet:

[image]

Gott nyår! :-)

Jo det ligger...

av Mats J, Tuesday, January 01, 2008, 02:17 (5952 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Aha det förklarar saken varför jag ej såg till det förmodligen höll jag utkik för sent och trodde att det låg i anslutning till stationen.Tackar för infon.


God fortsättning på nya året önskar

Mats J