Direkttåg Stockholm-Rimbo (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Ulf Diehl, Wednesday, December 09, 2015, 13:48 (3059 dagar sedan)

När slutade man köra direkta personångtåg Stockholm-Rimbo och åter på Roslagsbanan? I "Roslagsbanan 100 år" står lite kryptiskt på sid 76 att man (1939?) fortsatte köra ånglok i fjärrtågen.
I en olycka 28 oktober 1940 där tåg 1 tappade bromskraften och körde ner en stoppbock på Stockholm Östra framgår att tåget framfördes av elmotorvagnarna 125 och 129, som tagit över tåget i Vallentuna och framfördes av dubbla förare. I övrigt bestod tåget av F 238, G 485, F 236, Co 49, Co 41, BCo 5, Co 42, Co 63, Ga 528.
Ulf Diehl

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av 53 Wadsten, Wednesday, December 09, 2015, 13:56 (3059 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Rimbo fick eldrift 1946 och Norrtälje 1949.

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av Mattias Jansson, Wednesday, December 09, 2015, 16:18 (3059 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Rimbo fick eldrift 1946 och Norrtälje 1949.

Vilket ju inte i något som helst avseende var ens i närheten av att vara svar på den ställda frågan.

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av 53 Wadsten, Wednesday, December 09, 2015, 17:22 (3059 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jo för då upphörde ångtågen på dessa sträckor.

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 09, 2015, 18:00 (3059 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Är du så säker på att övergången i sin helhet skedde över en natt på denna sträcka!

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av Rolf Segelström, Thursday, December 10, 2015, 18:21 (3058 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Nej, självklart inte.
Byte el ånga skedde i Täby (kyrkby), Vallentuna, Lindholmen och Frösunda beroende på hur långt arbetet med kontaktledningen fortskred.
Enligt en förare hade han kört en stortysk i persontåg 1956 Rimbo-Stockholm. Huruvida det var direktgående vet jag inte.
Det här ett sidospår av guds nåde! Nästan en urspårning.
Mvh Roffe

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av Rolf Segelström, Thursday, December 10, 2015, 18:32 (3058 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Rättning! Ångloksbyte skedde inte planenligt i Täby. Fingrarna slant!
Ursäkta.

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av Thomas Tell, Thursday, December 10, 2015, 21:48 (3057 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Nej, självklart inte.
Byte el ånga skedde i Täby (kyrkby), Vallentuna, Lindholmen och Frösunda beroende på hur långt arbetet med kontaktledningen fortskred.
Enligt en förare hade han kört en stortysk i persontåg 1956 Rimbo-Stockholm. Huruvida det var direktgående vet jag inte.
Det här ett sidospår av guds nåde! Nästan en urspårning.
Mvh Roffe

Stortyskarna kan ju knappast bytts på någon mellanstation utan måste gått hela vägen till Stockholm. Man körde väl inte dem back, från Vallentuna eller motsvarande, med de stora tågen?
/tell

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av Rolf Segelström, Thursday, December 10, 2015, 22:21 (3057 dagar sedan) @ Thomas Tell

Rätt. De gick hela vägen rättvända.
Det var tankmaskiner som byttes enl ovan. Lokf. Rodler berättade att han körde på bytesloket med DHJ 6 i Frösunda. Han skjutsade iväg det halvvägs till Solsta. Nja, men sammanstötning blev det. Inga personskador.
Mvh Roffe

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av H Lundén, Wednesday, December 09, 2015, 17:56 (3059 dagar sedan) @ Ulf Diehl

I mitten av sextiotalet gick det en direkt rälsbuss till Rimbo och vidare till Norrtälje på kvällen, 17.08 tror jag. Följt 17.10 tror jag av ett snabbtåg som bara stannade på stationer till Rimbo. Och av någon lättförklarlig anledning i Bällsta, där jag skulle av.

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av Rolf Nordin, Wednesday, December 09, 2015, 18:36 (3059 dagar sedan) @ H Lundén

I mitten av sextiotalet gick det en direkt rälsbuss till Rimbo och vidare till Norrtälje på kvällen, 17.08 tror jag. Följt 17.10 tror jag av ett snabbtåg som bara stannade på stationer till Rimbo. Och av någon lättförklarlig anledning i Bällsta, där jag skulle av.

Jepp, stämmer bra! 17:05 fr Östra. Gissa tre minuter fel efter 50 år är helt ok ;-) Mycket riktigt 17:10, till Bällsta strax före 17:44. Kommunikan för hösten -64. Fast det har ju egentligen ingenting med frågan om när ånglokstrafiken upphörde. :-)

Direkttåg Stockholm-Rimbo

av Leif B, Wednesday, December 09, 2015, 20:30 (3058 dagar sedan) @ Ulf Diehl

När slutade man köra direkta personångtåg Stockholm-Rimbo och åter på Roslagsbanan? I "Roslagsbanan 100 år" står lite kryptiskt på sid 76 att man (1939?) fortsatte köra ånglok i fjärrtågen.
I en olycka 28 oktober 1940 där tåg 1 tappade bromskraften och körde ner en stoppbock på Stockholm Östra framgår att tåget framfördes av elmotorvagnarna 125 och 129, som tagit över tåget i Vallentuna och framfördes av dubbla förare. I övrigt bestod tåget av F 238, G 485, F 236, Co 49, Co 41, BCo 5, Co 42, Co 63, Ga 528.
Ulf Diehl

Jo, avsikten var att köra "regionaltrafiken" till Vallentuna och Österskär med rävarna (motorvagn 121-128, senare littera X4p), "lokaltrafiken" till Djursholm med de gamla 600/750 V-motorvagnarna och "fjärrtrafiken" bortom Vallentuna med ånglok (och dieselmotorvagnar). Men sedan kom kriget och kol och smörjolja blev allt dyrare och svårare att få tag på.

Därför försökte man spara på kol och så långt någonsin möjligt köra elektriskt söder om Vallentuna med byte mellan ånglok och elmotorvagn(ar) i Vallentuna. Men det förekom säkert att man var tvungen att köra med ånglok till Östra ibland, när elmotorvagnarna inte räckte och omloppen inte passade ihop. De 8 motorvagnarna var ju beräknade för att räcka just till "regionaltrafiken" (min benämning). Dessutom ökade ju trafiken under kriget och tunga tåg behövde två rävar, som i ditt exempel. Under kriget tillkom motorvagn 129 av samma typ (den som krockade på Östra ovan) och de två första "storloken" 51 och 52, för att kunna öka eldriften och minska ångdriften. Av samma skäl fortsatte man elektrifieringen vidare norrut och nådde Lindholmen 1944, Frösunda 1945, Rimbo 1946 och Norrtälje 1949.

Om redan under 1945 eller 1946 kunde återgå till genomgående trafik med ånglok till Östra och på så viss slippa tidsförlust för lokbyte, det vet jag inte. Jag antar att bristen på kol och olja fortsatte ett tag efter krigslutet. 1946 tillkom också ytterligare två storlok och 8 stora motorvagnar (130-137, sedermera littera X7p). Som Gustav skriver fanns det från 1946 inget behov att köra ånglok söder om Rimbo (förutom vid akut lokbrist och liknande).

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, english version

av Hans B Keller, Tuesday, December 15, 2015, 05:40 (3053 dagar sedan) @ Leif B

I boken "Narrow Gauge Railways of Europe" (Peter Allen och P.B.Whitehouse, förlag Ian Allen Ltd Hampton Court Surrey, upplaga ett 1958, upplaga två 1961, 172 sidor) finns bla en beskrivning av SRJ-banorna, liksom en resa Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö i september 1957.

Författarna inleder med att konstatera vedermödorna med att vara järnvägsentusiast, "the trip meant getting up so early as to go without breakfast". Känns detta igen?

Resan började på Stockholm Ö kl 7.25. "Our train, made up of three rust-red coaches and a Bo-Bo electric locomotive, was bound for Norrtälje".

Så följer en beskrivning av passagerarna, som nog engelsmännen fann något kuriösa. "---this narrow gauge ride was somehow more homely than the rather impersonal, the almost clinical and metallic cleanliness of the S.J. main line trains. There were more country types travelling and fewer businessmen. People knew each other and talked. A couple of quiet but watchful hunting dogs were in our car with their masters, and several large parcels kept under the eye of their owners. Across the aisle from us four spotty youths kept up an incressant talk between drags on their cigaretts held in a furtive triangle of fingers and thumb. In another corner there was what seemed to be a funeral party with mourning veils and widow´s weed such as we hadn´t seen for forty years".
Jojo, lantisar som varit i stan och en miljö som på 1910-talet:-D .

Efter några kommentar om naturen längs banan, "The country north of the city soon thins out and the hardness of nature is soon apparent-rocks outcropping everywhere and hard-won fields----" (man liknar det med Canada!), ankommer tåget efter 71 minuter och 34 miles till Rimbo. Denna knutpunkt liknar man med den engelska orten Crewe!

I Rimbo delas tåget så att den bakre delen, efter inväxling av "another electric engine", avgår till Norrtälje. Den främre delen förspänns med ett ånglok, DHJ 5, inför fortsatt resa till Hallstavik. Våra resenärer får emellertid byta tåg för att fortsätta till Uppsala Ö. Detta tåg drages av "a small 2-6-2 tank engine", SRJ 20.

Banan till Uppsala beskrivs som "--the road was rather rougher and the run was not quite so fast---". Naturen beskrivs som "--through wild woods often for miles---" där man vid stationerna kunde höra "the whine of circular saws".

I Faringe noteras några rälsbussar "one with a little trailer", liksom ett godståg draget av "---the big Henschel 2-6-2 tender engine SRJ 27 in charge of it---".

Slutligen ankom man till Uppsala Ö efter 71 miles kl 10.16.

Två foton illustrerar texten. Ett persontåg draget av ångloket DHJ 6 accelererar ut från Rimbo mot Hallstavik. Något ovanlig sms: DHJ 6+G+Co+Co+G/F+Co+G! Den andra bilden föreställer SRJ 27 med persontåg på linjen (söder Rimbo?) med sms SRJ 27+F+tre stålpsv.

Boken beskriver fö också miljöer från 1948, 1949 och 1957 i Kristianstad (fd BKB), Göteborg (fd VGJ), Linköping, Norrköping och Köping bla.

Överallt, nästan, blir man mycket vänligt bemött av järnvägspersonalen. Undantaget var tydligen Norrköping Ö, där man observerat ett ånglok under ånga (SJ S20p 3168) och sex avställda ånglok. "---but alas, here we fell foul of Authority, in a homburg hat, who took a poor view of our unauthorised entry and ticked us off, so the hope of getting the live steamer moved to a good photographic spot evaporated".

Jag önskar Forumläsarna mycket nöje med denna lilla engelska läsövning:-) /HK

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, english version

av Kurt G Möller, Tuesday, December 15, 2015, 12:08 (3053 dagar sedan) @ Hans B Keller

Trevliga glimtar från förr...!

Materialet verkar ganska väl genomarbetat, troligen baserat på en stor bunt minnesanteckningar, senare renskrivna.

Jag noterar ett enda kalendariskt misstag av författarna betr. SRJ: Lok SRJ 20 var avställt i Rimbo sen ett år, kanske ännu längre, då resan företogs!

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, english version

av Thomas Tell, Tuesday, December 15, 2015, 12:58 (3053 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jag noterar ett enda kalendariskt misstag av författarna betr. SRJ: Lok SRJ 20 var avställt i Rimbo sen ett år, kanske ännu längre, då resan företogs!

Enligt kilometerkorten jag har gick SRJ 20 t.o.m. oktober 1957. 2430 km i oktober men 0 km i november och december.
/tell

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, english version

av Kurt G Möller, Tuesday, December 15, 2015, 13:10 (3053 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack! Hmm - har jag kastat om lok 20 och 21??

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, english version

av Thomas Tell, Tuesday, December 15, 2015, 14:25 (3053 dagar sedan) @ Kurt G Möller

21 fick nollan i augusti 1957.
/tell

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, forts.

av Kurt G Möller, Tuesday, December 15, 2015, 15:09 (3053 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack igen - jag måste ha förskjutit minnesbanken ngt år... Andra avställda lok började ju samlas längst in på spåren mellan mtv-stall o rundstall i Rmo flera år tidigare.

Bl a DHJ 8 och 9, som pensionerades från växlingen inne på Sth Östra cirka 1955. Jaja - bara sextio år sen. SEXTIO år.

Jisses vad tiden går.

De sista åren gick ång-växelloket på Östra mest med bara förare i hytten.

Hade man infört enbemanning i växling redan FÖRE 2. världskriget???

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, forts.

av Thomas Tell, Wednesday, December 16, 2015, 00:39 (3052 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Bl a DHJ 8 och 9, som pensionerades från växlingen inne på Sth Östra cirka 1955. Jaja - bara sextio år sen. SEXTIO år.

DHJ 8 fick 0 km fr.o.m. augusti 1953 och DHJ 9 fr.o.m. februari 1956 och bara 81 i januari.
/tell

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, forts.

av Kurt G Möller, Wednesday, December 16, 2015, 21:25 (3051 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag tror jag åkte diggartåg upp till Rimbo första ggn ca november-december 1956, och då stod båda DHJ-loken på "skrotspåren" mellan stallarna... Och minst ett av loken 20-21. TROR jag...

Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, english version

av Kurt G Möller, Tuesday, December 15, 2015, 16:50 (3053 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Men jag är rätt säker på att både 20 och 21 var utslängda ur stora rundstallet redan 1957 - jfr ovan...