Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 13, 2015, 00:08 (3029 dagar sedan)

[image]

När Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsinspektör 1956 besiktigade NKlJ observerade han ett ovanligt arrangemang kring en frånskiljare i lokstallet i Nordmark. Det handlade uppenbarligen om att minimera risken för att kontaktledningen inne i stallet förblev spänningsförande efter att man växlat in eller ut elfordon. Så här beskrivs anordningen:

[image]

Att kommerserådet skulle ha gjort lokstallet till museum är osannolikt, såvida han inte även var engagerad i Uddeholmskoncernen. Kanske skulle det vara "...som de nu har gjort till museum"?

Enligt kommerserådets påteckning skulle en likande anordning ha funnits även vid någon annan järnväg. Kanske möjligen vid MÖJ?

[image]

[image]

Här ser man förreglingen mellan dörrlåset och frånskiljaren

[image]

Här skymtar den inlåste maskiningenjören:
[image]

Järnvägsinspektören hade fått bilderna från NKlJ trafikchef Valter Hjelm, som för övrigt även skickade med bilder bland annat på "vårt avställda lok UA" (som kanske egentligen hette Ua?)

Bilder och uppgifter från Väg- och Vattens arkivhandlingar, Riksarkivet

Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur

av Kjell Aghult, Sunday, December 13, 2015, 10:40 (3028 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan mannen i bild vara driftsingenjör Bror Lilliengren? Han undertecknat mitt
lokresetillstånd vid första besöket 1963. NKlJ hade tryckt formulär för detta,
bl a med passusen: "Ciceron: Lokföraren". NBJ hade aldrig något sådant - muntligt besked från miö förmedlades på olika sätt till förarna.

L. hade före NKlJ-tiden varit driftsingenjör vid NBJ. Fler personsamband mellan de båda banorna fanns: En banförman From vid NBJ sökte och fick befordran till banmästare vid NKlJ (Deje). Motsvarande vid NBJ skulle ha medfört för lång väntan. Berättat för mig av en kollega, tillika hans svärson.

Pensionerade tc Valter Hjelm - f d GSJ och NKlJ - vikarierade som 71-årig några
månader som NBJ-chef 1978. Under ordinarie tc Hermanssons sjukdom.

Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur

av lars t, Monday, December 14, 2015, 12:18 (3027 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det är Bror L, som syns på bilderna, men för att vara något pedantisk så var hans titel MASKININGENJÖR och han stavade sitt efternamn LILJENGREN.

Lars

Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur

av Ola Almquist, Sunday, December 13, 2015, 10:54 (3028 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

När Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsinspektör 1956 besiktigade NKlJ observerade han ett ovanligt arrangemang kring en frånskiljare i lokstallet i Nordmark. Det handlade uppenbarligen om att minimera risken för att kontaktledningen inne i stallet förblev spänningsförande efter att man växlat in eller ut elfordon. Så här beskrivs anordningen:

[image]

Att kommerserådet skulle ha gjort lokstallet till museum är osannolikt, såvida han inte även var engagerad i Uddeholmskoncernen. Kanske skulle det vara "...som de nu har gjort till museum"?

Järnvägsinspektören hade fått bilderna från NKlJ trafikchef Valter Hjelm, som för övrigt även skickade med bilder bland annat på "vårt avställda lok UA" (som kanske egentligen hette Ua?)

Det finns några bilder från Nordmark på Samlingsportalen. Någon som kan berätta mer om museet där? Lokstallet finns väl inte kvar idag?

M.v.h.
Ola

Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur

av Nitram, Sunday, December 13, 2015, 17:33 (3028 dagar sedan) @ Ola Almquist

Lokstallet är tyvärr rivet sedan länge.

Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur

av lars t, Monday, December 14, 2015, 17:45 (3027 dagar sedan) @ Ola Almquist

Som nitram skrivit ovan är lokstallet rivet sedan länge, det stod i vägen för ett vägbygge.
Det museala, som fanns där plus mycket mer, finns numera på Hagfors Järnvägs- och Industrimuseum.

Lars

Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in - nix!

av Kurt G Möller, Sunday, December 13, 2015, 13:45 (3028 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

... som för övrigt även skickade med bilder bland annat på "vårt avställda lok UA" (som kanske egentligen hette Ua?)

Nix!

Loket UA hade i många år små skyltar med bara två versala bokstäver vardera, U och A!!

Är inte dessa kvar ännu??