Lokförarens Klocka (Historiskt material)

av Tuva, Thursday, November 13, 2008, 23:59 (5614 dagar sedan)

jag har en fråga som jag har försökt att få svar på men hittar ingen info om det, nu undra jag om någon av er kan detta.

Jag vet att lokförare och dom som jobbade kunde få en klocka för att se att tåget kommer i rätt osv. Denna klocka hade även emblem där bak bevingade hjulet mm.

Någon som vet vad jag menar för klocka ??.
Det jag vill veta är när den gav ut ?
Hur svårt är det att få tag på en sådan ?
Värde mm ?

Kram Tuva

Lokförarens Klocka

av HP @, Jönköping, Friday, November 14, 2008, 06:21 (5614 dagar sedan) @ Tuva

jag har en fråga som jag har försökt att få svar på men hittar ingen info om det, nu undra jag om någon av er kan detta.

Jag vet att lokförare och dom som jobbade kunde få en klocka för att se att tåget kommer i rätt osv. Denna klocka hade även emblem där bak bevingade hjulet mm.

Någon som vet vad jag menar för klocka ??.
Det jag vill veta är när den gav ut ?
Hur svårt är det att få tag på en sådan ?
Värde mm ?

Kram Tuva

Det är möjligt att detta funnits, men jag har aldrig hört talas om detta, eller stött på någon, så det kan absolut ej varit vanligt. Du förväxlar den inte med den guldklocka jvg-ps fick/får efter 30 års tjänst?

Mvh Henka

Lokförarens Klocka och dödsbrickor

av Sven Andersson, Uppsala, Friday, November 14, 2008, 08:40 (5614 dagar sedan) @ HP

jag har en fråga som jag har försökt att få svar på men hittar ingen info om det, nu undra jag om någon av er kan detta.

Jag vet att lokförare och dom som jobbade kunde få en klocka för att se att tåget kommer i rätt osv. Denna klocka hade även emblem där bak bevingade hjulet mm.

Någon som vet vad jag menar för klocka ??.
Det jag vill veta är när den gav ut ?
Hur svårt är det att få tag på en sådan ?
Värde mm ?

Kram Tuva


Det är möjligt att detta funnits, men jag har aldrig hört talas om detta, eller stött på någon, så det kan absolut ej varit vanligt. Du förväxlar den inte med den guldklocka jvg-ps fick/får efter 30 års tjänst?

Mvh Henka

I förra århundradet sista sekel sista decennium, dvs 1990 när jag började på Banverket, så hade de som hade tsm-tjänst en tjänsteklocka. Ett armbandsur.
Jag kan mycket väl tro att det var en rest från SJ-tiden. När detta försvann har jag ingen aning om. Likaså var det tal om de så kallade "dödsbrickorna".
En medaljong med vinghjulet på ena sidan och födelsesiffrorna på den andra.
Avsikten med dessa var att kunna identifiera en massakerad kropp.
Vidare var det en dödsynd att låta bilnyckeln ligga i ficka om man var ute på spåret. Nyckeln skulle vara placera på ett enhetligt sätt, så att alla kunde utnyttja bilen i nödläge.:-|

Lokförarens Klocka och dödsbrickor

av Erik Samuelsson, Friday, November 14, 2008, 10:48 (5613 dagar sedan) @ Sven Andersson

Låter som det vore krig! :-|

ES

personalklockor och dödsbrickor

av Staffan Granath, Friday, November 14, 2008, 11:00 (5613 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Låter som det vore krig! :-|

ES

Ja, det låter hemskt men var en realitet.
(jmfr tidigare diskussion om getå-olyckan där offren fick läggas i massgrav)

jag har en bricka från farfarsfar i mässing med ett tjänstenummer och efternamn/tjänsteställning som säkerligen hade den funktionen :-(
det var perioden 1870-1904, från farfar en generation senare har jag ingen bevarad men det förekom nog då också.

vad gäller klocka så hade farfar (stationsmästare) en klocka med visare och halv-minuter vilket var ovanligt, så det kan vara så att det fanns sådana speciella i bruk som tjänsteur ;-)

hoppas att det hjälper damer och herrar önskas från horndal :-| :-) :-D

ps jag antar att stationsmästare där inte stins fanns skötte avgångar och tog emot tågen :-|

Lokförarens Klocka

av Pär Engström @, Friday, November 14, 2008, 10:47 (5613 dagar sedan) @ Tuva

Jag har en sådan hemma som Morfar använt, den liknar denna [link=http://www.tradera.com/Nyckeldragare_GEFLE_DALA_IERENVAG_Jarnvagsur_Nr_10-auktion-76394538]Klocka[/link] men med bevingat hjul på baksidan. Tradera är nog bästa stället att leta på.

Lokförarens Klocka

av Sune Nylén @, Friday, November 14, 2008, 11:25 (5613 dagar sedan) @ Pär Engström

I de äldre reglementena föreskrev det att " varje järnvägstjänsteman skulle vara försedd med rättvisande fickur".Armbandsur var väl inte så vanliga,och det skulle väl vara en klocka som var lätt att rocka,dvs. justera,och då dög enbart fickur. Helst skulle man även kunna läsa sekunderna, då många lok inte var försedda med hastighetsmätare ,utan man fick kolla hastigheten genom att ge akt på kilometerstolparna.1 km på 60 sek var 60 km timmen, på72 sek. 50, på 90 sek. 40 km tim. osv.Mer snabbgående lok hade nog Hmt.:-) Sune

Klockan idag

av Rasmus Axelsson, Friday, November 14, 2008, 11:33 (5613 dagar sedan) @ Sune Nylén

I de äldre reglementena föreskrev det att " varje järnvägstjänsteman skulle vara försedd med rättvisande fickur".

...och i dagens SÄO §22:1a står det »All personal i säkerhetstjänst skall inneha eller ha lätt tillgång till klocka som visar rätt tid«. Numera kan man väl inte dra av den eventuella Rolexklockan på skatten som jag har hört historier om tidigare...

Lokförarens Klocka. Noggrannhet

av Per Ljungberg, Friday, November 14, 2008, 16:47 (5613 dagar sedan) @ Sune Nylén

Förr var noggrannheten på klockor i allmänhet mycket sämre än dagens elektroniska ur. Radion skickade varje dag kl 12 ut en tidssignal så att man kunde ställa sina klockor rätt. Det var ett antal år sedan tidsignalen upphörde. Hur man höll kontroll över tiden före radion vet jag inte, men det kanske skedde över telegrafen. Stationsuren med sin långa pendel och lodverk gick nog att få att gå ganska rätt men ett mobilt fickur kunde nog avvika en del per dygn.

Lokförarens Klocka. Noggrannhet

av Staffan Granath, Friday, November 14, 2008, 17:05 (5613 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Förr var noggrannheten på klockor i allmänhet mycket sämre än dagens elektroniska ur. Radion skickade varje dag kl 12 ut en tidssignal så att man kunde ställa sina klockor rätt. Det var ett antal år sedan tidsignalen upphörde. Hur man höll kontroll över tiden före radion vet jag inte, men det kanske skedde över telegrafen. Stationsuren med sin långa pendel och lodverk gick nog att få att gå ganska rätt men ett mobilt fickur kunde nog avvika en del per dygn.

vad jag förstår av förfäders noteringar drar jag en amatörmässig antagelse att stins/stm fick en telegraf el. telefonmeddelande om att tåg avgått och med tidsangivelse.

tidmätningen utgick antagligen för ungefärlig körtid och behövde inte ha exakt tid på dygnet då körtiden mellan stationerna kanske som mest var 20-30 min.

ta detta som mina spekulationer, men det behövdes kanske inte vara mer exakt än att den några gånger dagligen kunde justeras mot stationsuret/tidssignalen :-|

från sonsonsonen till en som visste exakt hur det gick till :-D

Lokförarens Klocka. Noggrannhet

av Björn Rundqvist @, Friday, November 14, 2008, 19:39 (5613 dagar sedan) @ Staffan Granath

Liten OT-kommentar:
Tidssignalen sändes ut strax före, och inkluderande, 13.00-slaget.

12.00 var (är?) klockspelet från Stadhustornet i stockholm.
rnd

Lokförarens Klocka. Noggrannhet

av kurt möller, Friday, November 14, 2008, 20:34 (5613 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Liten OT-kommentar:
Tidssignalen sändes ut strax före, och inkluderande, 13.00-slaget.

12.00 var (är?) klockspelet från Stadshustornet i stockholm.
rnd

Ur Blandaren nån gång på 50-talet (radioutsändning):

- Tidssignalen är lite försenad, men här kommer den i alla fall...!

Lokförarens Klocka. Noggrannhet

av Sune Nylén @, Saturday, November 15, 2008, 00:29 (5613 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag roade mig med(konstigt nöje kanske någon tycker ) att se i KJ tdt 15 sept 1920. Där står att "Tidsignal gives dagligen från Trafikexpeditionen kl.9:00. Så ock i NÖJ 15 maj 28.Så tydligen var det kl 9;00 som sådan signal sändes ut via telegrafen.På Hvetlanda jvg 1927 var det söckendagar kl 10;00.När kristallmottagarna blev ersatta av riktiga radioapparater och mottagnings förhållandena blev bättre försvann väl detta bruk.:-) Sune

Lokförarens Klocka. Noggrannhet

av John Thoweman, Saturday, November 15, 2008, 12:52 (5612 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Förr var noggrannheten på klockor i allmänhet mycket sämre än dagens elektroniska ur. Radion skickade varje dag kl 12 ut en tidssignal så att man kunde ställa sina klockor rätt.

Telefontjänsten "Fröken Ur" ska visst ha startat 1934, så från detta år och framåt bör väl knappast radions tidssignal ha varit allenarådande som metod för att kontrollera klockor på t.ex. järnvägen?

Lokförarens Klocka

av Ulf Bergqvist, Friday, November 14, 2008, 14:00 (5613 dagar sedan) @ Tuva

Finns än idag, men vinghjulet är utbytt...;-) ;-) ;-)
[IMG]http://i179.photobucket.com/albums/w307/s019rr/SSL22516b.jpg[/IMG]

Lokförarens Klocka

av Stefan Skoglund, Friday, November 14, 2008, 22:42 (5613 dagar sedan) @ Ulf Bergqvist

Är texten tryckt eller har man helt sonikt brännt in den mha en laser ??

Lokförarens Klocka

av Stefan Skoglund, Friday, November 14, 2008, 22:38 (5613 dagar sedan) @ Tuva

Vad beträffar klockor vet jag personer som har köpt sig armbandsur
och sedan dragit av klockan som kostnad för lönens förvärvande i deklarationen,
och han fick inte ett 'förklara ditt avdrag, tack'-meddelande heller.

Man kan göra så några gånger i ett arbetsliv.

Lokförarens Klocka

av morrgan, Saturday, November 15, 2008, 17:59 (5612 dagar sedan) @ Tuva

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/lokklockor-framsida.jpg[/img]

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/loklockor-baksida.jpg[/img]

Är det sådana här fickur du frågar efter ? Dessa finns att köpa i "staterna".
morrgan

Lokförarens Klocka - för mig

av Thomas Tell, Tuesday, November 18, 2008, 17:51 (5609 dagar sedan) @ Tuva

En snickare på Roslagsbanan visade på 70-talet mig sitt fickur. Det hade på baksidan ett i plåten inpressat ånglok. Men det finaste var att som fabrikat stod det TELL.
Den ville jag ha.
/tell