Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap (Arkiv/forskning/litteratur)

av Emelie, Wednesday, February 03, 2016, 15:40 (3007 dagar sedan)

Hej

Jag undrar om det finns någon person här som varit med i Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap? Eller som kan vidarebefordra kontakt till någon person som varit med där eller som är insatta i den banan. Jag söker information om fyra repliker av vagnar som tillverkades 1927 till utställningen i Karlstad samma år.

Ni kan se bilder på vagnarna i en tidigare tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=126292
I den första bilden är det svängelvagnarna på det hitre spåret. I den andra bilden är det de två vagnarna närmast loket.

Med vänlig hälsning
Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap

av Conny Sernfalk, Wednesday, February 03, 2016, 16:15 (3007 dagar sedan) @ Emelie

Hej

Jag undrar om det finns någon person här som varit med i Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap? Eller som kan vidarebefordra kontakt till någon person som varit med där eller som är insatta i den banan. Jag söker information om fyra repliker av vagnar som tillverkades 1927 till utställningen i Karlstad samma år.

Ni kan se bilder på vagnarna i en tidigare tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=126292
I den första bilden är det svängelvagnarna på det hitre spåret. I den andra bilden är det de två vagnarna närmast loket.

Med vänlig hälsning
Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

Hans Keller måste vara en av de stora experterna på denna bana och / eller kan vidarebefordra kontakt med dom personer som finns kvar av nämnd föreningsbildning?

Med vänlig hälsning / Conny

Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap

av Emelie, Wednesday, February 03, 2016, 16:21 (3007 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack Conny!

Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap

av Granis, Wednesday, February 03, 2016, 18:48 (3007 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Anders Svensson (med "JärvägsInfo-förlaget" ) har väl koll på de flesta föreningar, även hädangångna kanske?

/ L G

Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap

av Klas Blomberg, Wednesday, February 03, 2016, 17:23 (3007 dagar sedan) @ Emelie

I den andra bilden är det de två vagnarna närmast loket.

De vagnarna fanns i ett skjul i Fryksta för några år sedan - man fick låna nyckel i det gamla stationshuset.

Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap

av Göran Sohlberg, Wednesday, February 03, 2016, 20:29 (3007 dagar sedan) @ Emelie

Kontakta Hans Keller, han finns med på detta forum...

Frykstad Clara Elfs Jernvägs Sällskap

av Emelie, Monday, February 08, 2016, 09:24 (3002 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Tack, det har jag redan gjort! Det gav bra resultat!

Emelie Svensson, SJVM