802 mm spor (Historiskt material)

av Arne Syverstad, Saturday, November 15, 2008, 14:30 (5639 dagar sedan)

Hallo

Leser på järnväg.net at det gikk ovrføringsvogner fra Neva til Fredriksberg
på 802mm spor.


" Efter Rämmen (100 km/km 92) kommer Oforsen (107 km/km 99) där det fanns en lastkran för timmer på godstrafikens tid. Neva (115 km/km 107) har ett intressant förflutet som knutpunkt och omlastningsplats. Här anslöt Säfsnäs Järnväg (som 1931 gick upp i Hällefors-Fredriksbergs Järnväg). Banan hade den ovanliga spårvidden 802 mm och gick från Neva på Inlandsbanan via Fredriksberg till Hörken på Bergslagsbanan. Järnvägen var en renodlad godsbana och tåg med överföringsvagnar kördes Neva-Fredriksberg. Denna trafik upphörde 1963 och idag återstår inget av stationen i Neva förutom Inlandsbanans spår."

Betyr det at det fans Q37p type overføringsvogner også for 802 sporvidde.

Hilsen
Arne Syverstad

802 mm spor

av kurt möller, Saturday, November 15, 2008, 18:46 (5639 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Betyr det at det fans Q37p type overføringsvogner også for 802 sporvidde?

Jajamensan - dom smalaste V I har haft, här i Sv.

Vet inte om eventuellt någon/några blev ombyggda till spv 891 av t ex NKlJ...??

802 mm spor. Överföringsvagnar på HFJ

av Leif B, Sunday, November 16, 2008, 16:55 (5638 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Betyr det at det fans Q37p type overføringsvogner også for 802 sporvidde.

Skam man vara riktigt petig så betyder "p" i Q37p att de var för 891 mm spårvidd (liksom Q37t för 1067 mm och Q37tu för 1093 mm). Jag vet inte om HFJ hade någon littera på sina överföringsvagnar eller om de kunde hålla reda på dem ändå? Om HFJ hade tagits över av SJ så hade de naturligtvis fått en littera med någon nna bokstav efter Q37, men eftersom SJ aldrig hade någon 802 mm bana, så kan vi inte veta vilken bokstav som hade hamnat efter Q37....

Av större intresseär kanske att efter att Neva-linjen lagts ned, användes de Fredriksberg - Hällefors till 1970 med rampning i Hällefors.

Hittar tyvärr inga bilder.

/Leif