Krock X16/17-traktor på Svartåbanan 25 januari 1985? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, February 06, 2008, 22:14 (5895 dagar sedan)

Den 25 januari 1985 krockade en ensam elmotorvagn X16/17 med en traktor vid Hidingebro (eller tvärtom). Vet någon vilken individ det kan ha rört sig om?

X16 968, X16 975 och X17 984 var i alla fall i trafik sista trafikdagen drygt 5 månader senare...

[link=http://www.svartabanan.se/index.php?id=98]Svartåbanan: X16 X17[/link]

Krock X16/17-traktor på Svartåbanan 25 januari 1985?

av Anders C, Thursday, February 07, 2008, 14:13 (5895 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Enligt tidningen Tåg slopades X16 963 och 969 13/2-85. Båda krockskadade. Jag hittar inget om någon sådan olycka i tidningen, däremot krockade en X16 med en bil i Delsbo 7/1. Båda de slopade X16 var dock stationerade i Kristinehamn enligt SLM-85.

Kanske två...

av Rasmus Axelsson, Thursday, February 07, 2008, 15:39 (5895 dagar sedan) @ Anders C

Enligt tidningen Tåg slopades X16 963 och 969 13/2-85. Båda krockskadade. Jag hittar inget om någon sådan olycka i tidningen, däremot krockade en X16 med en bil i Delsbo 7/1. Båda de slopade X16 var dock stationerade i Kristinehamn enligt SLM-85.

På bilderna i artikeln syns bara en motorvagn men man skriver »Första vagnen i sättet spårade ur, men höll sig på rätt köl tills föraren fick stopp på tåget«.

Kanske två...

av Nils-Erik Andersson @, Thursday, February 07, 2008, 17:27 (5895 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Enl. de uppgifter jag har så bestod tåget av tre enheter. X16 969, 963 och 967. På de båda första blev skadorna så omfattande att de skrotades medan 967 bara fick mindre skador.

Kanske två...

av Jöran Johanson ⌂ @, Thursday, February 07, 2008, 17:39 (5895 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I allestädes närvarande Ånghwisslan skriver Mats L:

"Vid 10.30-tiden 1985-01-25 inträffade en våldsam kollision på en järnvägsövergång i Hidingsta mellan ett motorvagnssätt och en traktor, vilken var sysselsatt med snöröjning. Tåget ifråga var extrainsatt för att hämta ett par vagnar som morgontåget lämnat kvar i Hemsjöstrand p.g.a. bromsfel. Enligt en bild i Nerikes Allehanda utgjordes tågets första motorvagn av X16 969. Efterföljande vagnar torde ha varit 963 och 967, eftersom dessa vagnar har inkommit till Örebro hvst i krockskadat skick. P.g.a. sjukdom har jag ej haft möjlighet att se vagnarna, men 967 skall ha blivit minst skadad. De lokala tidningarna har haft olika uppfattning om olyckan. Örebro-Kuriren anget att tåget bestod av 4 vagnar och Bergslags-Posten hävdar att det var 2 st. Tidningen skriver vidare att missödet intträffade vid Lidingöbro efter krock med en plogbil. Jag förmodar att NA:s version är den rätta, BP har helt fel."

/Jöran

...å själv hade han fel!

av Rasmus Axelsson, Friday, February 08, 2008, 12:09 (5894 dagar sedan) @ Jöran Johanson

I allestädes närvarande Ånghwisslan skriver Mats L:

"Vid 10.30-tiden 1985-01-25 inträffade en våldsam kollision på en järnvägsövergång i Hidingsta mellan ett motorvagnssätt och en traktor, vilken var sysselsatt med snöröjning. Tåget ifråga var extrainsatt för att hämta ett par vagnar som morgontåget lämnat kvar i Hemsjöstrand p.g.a. bromsfel. Enligt en bild i Nerikes Allehanda utgjordes tågets första motorvagn av X16 969. Efterföljande vagnar torde ha varit 963 och 967, eftersom dessa vagnar har inkommit till Örebro hvst i krockskadat skick. P.g.a. sjukdom har jag ej haft möjlighet att se vagnarna, men 967 skall ha blivit minst skadad. De lokala tidningarna har haft olika uppfattning om olyckan. Örebro-Kuriren anget att tåget bestod av 4 vagnar och Bergslags-Posten hävdar att det var 2 st. Tidningen skriver vidare att missödet intträffade vid Lidingöbro efter krock med en plogbil. Jag förmodar att NA:s version är den rätta, BP har helt fel."

Tack, Jöran!

Lustigt att Mats L skrev att olyckan skedde vid Hidingsta på NÖJ när den i verkligheten ägde rum i Hidingebro. Jag noterar hursomhelst detta!

...å själv hade han fel! Nej han hade rätt ..

av Jöran Johanson ⌂ @, Saturday, February 09, 2008, 14:49 (5893 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

... det var jag som skrev fel! Ingen skugga över Mats, han kan sin närkingska geografi och skrev mycket riktigt Hidingebro.

/Jöran

Vut med hjälpfordon?

av Rasmus Axelsson, Friday, February 08, 2008, 12:46 (5894 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Om X16 969 skulle hämta (minst) två andra vagnar i Hemsjöstrand måste det ha gått som vut med hjälpfordon eller fanns andra regler då? Om de hämtade vagnarna hade bromsfel kan inte hastigheten ha varit så fantastiskt hög...

Svartåbanan: X16 X17

Var skulle olycksutredningen kunna finnas (om den överhuvudtaget arkiverats)? Riksarkivets samlingar under...?