Grängesberg karta 1908 södra delen (Historiskt material)

av Christer Fredriksson @, Tuesday, November 18, 2008, 01:24 (5637 dagar sedan)

För att lättare kunna orientera sig i terrängen på det utlagda fotot, så
lägger jag nu ut en karta över området från 1908.
Tyvärr blir den lite "grötig" då den är stor och täcker ett stort område,
men jag hoppas den kan vara till någon glädje.

[image]

Observera bostadsområdet STORA HAGEN som ännu finnes kvar och betsår av de
s.k. Hälleforshusen. I ett av dessa hus har ett museum inretts som gruvarbetar-
bostad från sekelskiftet. Husen är numera ombyggda till 2 med en lgh uppe och
en nere.

Kvar idag finnes även vattenhjulet vid Lomberget utmed Rv 50, dvs vid södra
infarten till Grängesberg, strax nedanför nuvarande SJ-linjen.

Kvar finnes även Cassels koncert- och samlingssal.

I övrigt är det bara få rester kvar av de fd järnvägs- och gruvområdena, det
är antingen nedrasat i gruvan eller ombyggt till nya järnvägs- och gruvområden.

Christer

Grängesberg karta 1908 södra delen

av PN, Wednesday, November 19, 2008, 07:10 (5636 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När flyttades bangården till sitt nuvarande ställe?
//Peter

Grängesberg förklaringar delen I

av Christer Fredriksson @, Wednesday, November 19, 2008, 14:03 (5636 dagar sedan) @ PN

Lite korrigeringar av tidigare inlägg om gruvdriftens spår:

Jag ber om ursäkt om jag i nedanstående utlägg avviker från ren järnvägs-
relaterad text, men det är nödvändigt för att förstå konsekvenserna av
gruvans verksamheter som har påverkat järnvägen och samhället i så hög grad
som det gjort för Grängesberg, att jämföra med dagens problem i Kiruna och
Malmberget.

Först vill jag visa en principskiss på hur gruvan bröts samt hur malmens
stupning ser ut och brytnings- och transportorterna ligger, samt hur
sättningarna/rasen har utbrett sig mot tidigare och nuvarande samhälle:

Profil 1960:

[image]


Profil 1984:

[image]


Gruvbrytningen började med ett mycket stort antal nord-syd gående smala gruv-
öppningar
som ägdes av ett stort antal bergsmän, det var s.k. bolag. Med tiden
så uppköptes/sammanslogs flera av dessa gruvor till större enheter. På så
sätt bildades "Skärningen" av ett flertal mindre gruvöppningar, som vid
sekelskiftet bestod av från Norr räknat:
Bersbobrottet, Storbotten och Bredsjöbrottet som ca 1910 hade sammanbrutits
till ett stort dagbrott och som utökades under första halvan av 1930-talet genom brytningen av Lönnfallsmalmen som TGO 1928 tillbytt sig från Stora
Kopparberg.
Underjordsbrytning infördes 1904 och dagbrytningen upphörde i dessa 3 st
nämnda dagbrott 1919
. Lönnfallet bröts som dabrott 1932-36.
Malmen stupar brant mot öster, varför man får en liggvägg och en hängvägg.
I det gamla dagbrottet fylldes allt ofyndigt berg alteftersom det
producerades, utkördes först med linbana, sedan med särskilda gråbergståg
som mestadels bestod av interna vagnar med FLJ/TGOJ ånglok litt U som
dragkraft. Detta gråberg var ju ej packat, utan hängväggen rasade, eller
rättare sagt satte sig mer och mer helt naturligt vartefter brytningen gick mot djupet. Denna sättning hade man kontroll över, det skulle sjunka ett
visst antal cm per vecka på de ställen i Skärningsområdet under vilket
brytning utfördes. Det var en sådan sättning som i september 1953 ej hade
kunnat registreras på ett antal veckor, och när ett gråbergssätt var på
väg ut över Skärningen, som kom sättningen. Växlaren visade stopp och
framåt samtidigt som han sprang efter tåget och hann koppla av halva
tågsettet om 8 st Zeppelinare, dvs stora sidtippare, och lok samt de
första 4 st vagnarna kunde återgå till fast mark. De övriga tippade ned i
Skärningen och sjönk med tilde allt djupare ned, men kunde ses ännu i slutet
av 1960-talet i Skärningens botten.

Det är således inget stort ras som medfört den idag så stora vattenfyllda
gruvöppningen, utan succesiva sättningar med föregående sprickbildningar.
Malmen bröts genom både skiv- och blockrasbrytning och malmen bröts i hela
det fyndiga bergets omfång i skivor med varierande tjocklek, alltid med
början vid hängväggen mot liggväggen. När en skiva var utbruten så flyttades
brytningen ned en skivhöjd. Alla transport- och brytningsorter fanns i ligg-
väggen från nivå 310 m, mellan 230-270 m på båda sidor och ovan 230 på
hängväggen och då med motsatt brytningsgång, dvs liggvägg till hängvägg, samt
i viss mån magasinsbrytning.

Vid de båda förhärskande brytningsmetoderna bröts alltså malmen från ortsulan
upp till man stötte på det nedrasade gråberget, varför gråberget alltid
successivt satte sig vid marknivån
. Under 230 m nivå har man dock lämnat en
pelare på något 100-tal meters bredd för att inte öka sättningarnas storlek.
Sättningarna slutade därför så snart brytningen upphörde.

I Liggväggen finnes fortfarande de transport- och utfraktsorterna kvar som
har anlagts på de övre nivåerna, doch var det, när jag arbetade på lokverk-
staden på 410 m nivån, icke normalt tillåtet att gå in på 190 m nivån och
högre upp. Första utfraktsnivån under jord var på 110 m och därefter på var
40-de meter tom 310 m, då nästa blev 410, sedan 515 m, den sista nivån med
spårbunden trafik. 515 m hade dieselelektriska lok och alla därovan hade
kontaktledningslok för utfrakten.

Nämnas kan väl i dessa dagar göras att kostnaderna för att successivt flytta
Grängesbergs centrala delar, bostäder, affärer, kyrka, badhus, järnvägar,
landsvägar, elnät, telenät, mm har alltid bekostats av gruvbolaget, TGO, själva.

Inlägget för stort, så jag delar det på en andra del!

Grängesberg förklaringar delen II

av Christer Fredriksson @, Wednesday, November 19, 2008, 14:09 (5636 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Del II:
Forts från del I:

Den sista stora flyttningen av järnvägarna skedde 1940, då BJ flyttade, och
1941 då TGOJ flyttade, till nuvarande läge. I samma veva flyttades även Rv 50
till nuvarande sträckning. De sista bostäderna i gamla centrum revs i slutet
av 1950-talet till nuvarande centrum.

Ett större problem än dessa sättningar är dock den förkastningsspricka som går
genom Grängesbergs centrala bostadsområde samt Spendrups bryggeri. Nu hade
man tur att man slutade brytningen när man gjorde. För att klara denna spricka
så hade man redan 1980 ritningar klara för att flytta hela centrala
Grängesberg med järnvägar och landsvägar ca 1 km österut till Örabergsdammen
med nya anslutningar för TGOJ, SJ och Rv 50 till strax norr om Silverhöjden,
och i norr ny sträckning från Kyrkogården.
Dessa ritningar är nu arkivaerade, kanske blir de aktuella igen.

Om ny brytning kommer att upptagas så kommer de nya schakt som gjorts strax
norr om Pelletsverket i Lomberget samt med Snedbanor. De gamla schakten kan
ej användas inom rimliga kostander då man skar av hissarnas linor och lät
hissarna störta med fritt fall mot djupet med resulterande totalskador i
schakten. Dessutom måste allt vatten pumpas ur och med avrinning via
Hörksälven/Arbogaån och Kolbäcksån.

Grängesberg förklaringar delen II

av Henrik Halvorsen, Wednesday, November 19, 2008, 18:26 (5635 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bra skrivet, bra förklarat och illustrativa bilder, Bravo Christer!

Grängesberg förklaringar delen II

av Sune Nylén @, Wednesday, November 19, 2008, 19:22 (5635 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack för det uttömmande svaret:-) Sune

Grängesberg karta 1908 södra delen

av Sune Nylén @, Wednesday, November 19, 2008, 07:58 (5636 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hej! 1949 bodde jag någon vecka i Gränges.Vill minnas det hette Grotfallet.Det var ett av de där gulvita reveterade husen. Vill minnas att det låg ovanför Cassels, alltså utanför kartan?Då ,i juli sprängdes även den gamla laven.Den gamla stn från BJ tiden fanns då ännu kvar och utanför låg en emaljerad spottkopp märkt BJ .Den fick ligga.Annars såg jag inte en människa där. En del hus stod kvar och väntade väl att fä störta ned i gruvan förstås.Sic transit gloria mundi(var det rätt citerat?):-) Sune

Grängesberg karta 1908 södra delen

av Sune Nylén @, Wednesday, November 19, 2008, 09:38 (5636 dagar sedan) @ Ola Almquist

Eftersom vi har det på tal.Hur långt ner störtade det hela? Var det bara ned i ett gammalt dagbrott, eller gav det sig längre ner i berget till ihopstörtade orter, har Sune länge undrat över. Någon som vet bestämt? :-) Sune

Grängesberg, så det ser ut!?

av Staffan Granath, Wednesday, November 19, 2008, 12:02 (5636 dagar sedan) @ Sune Nylén

Eftersom vi har det på tal.Hur långt ner störtade det hela? Var det bara ned i ett gammalt dagbrott, eller gav det sig längre ner i berget till ihopstörtade orter, har Sune länge undrat över. Någon som vet bestämt? :-) Sune

som jag tolkar det:-| så var det ett dagbrott som sedan övergick i schakt med orter åt sidorna
då det har varit ett antal ras och flyttningar gäller det här bara det "stora raset"
människor jag stött på där i arbetet säger att gångar och annat finns kvar och eventuellt skall brytningen tas upp igen genom andra nya schakt.
(gäller förhållanden innan krisen i världen :-P )

schaktet/en som rasade vart dock för gott tilltäppt och ingen lär ta sig ner där utan en attan till grävmaskin:-D
vad jag förstår vågade sig ingen ner i samband med raset så hur igenkorkat det är neråt känner nog ingen till förutom gruvtrollen ;-)
då ju sten normalt är tyngre än vatten så är det nog fyllt, men som sagt orterna är tydligen intakta och ev. öppningsbara från annan väg :-)

detta vad jag hört på plats, men om det är alldeles sant får ni bedömma :-|

från det ännu ej instörtade morshyttan

Grängesberg, läs Christers istället!!

av Staffan Granath, Wednesday, November 19, 2008, 14:37 (5636 dagar sedan) @ Staffan Granath

det utmärkta inlägget ovanför av Christer Fredriksson är mer utförligt och bättre beskrivet än det jag hört på plats.
läs därför det hellre än mitt, det var dock för sent att ta bort :-P

från det nu kunnigare morshyttan :-)

ps alla utvikningar som berör samhället kring en järnväg tycker jag är helt ok

Grängesberg karta 1908 södra delen

av Staffan Granath, Wednesday, November 19, 2008, 09:27 (5636 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sic transit gloria mundi(var det rätt citerat?):-) Sune

jepp, rätt citerat:-) , "all härlighet är förgänglig" men citatet användes ursprungligen med syftet "ära" av julle caesar i sin bok galliska kriget, således med betydelsen "all ära är förgänglig"

(ursäkta, men latin är faktiskt historia, om inte så ursäkta utsvävningen ;-) )

staffan g avec cornudala