Hjuldiametrar olika rälsbussorter (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Baloo, Tuesday, November 18, 2008, 10:06 (5637 dagar sedan)

Har letat en hel del i för mig tillgänglig litteratur efter svar men funnit intet. En liten fråga om hjuldiametrarna på följande fordon:

Yo1p
YBo4p (samma som Y6/YBo5p, dvs 676 mm?)

Antar att släpvagnarna hade samma hjuldiametrar som sina dragfordon. Om inte får naturligtvis gärna den som vet berätta! :-)

Tack på förhand!

Hjuldiametrar olika rälsbussorter

av Robin Högberg @, Tuesday, November 18, 2008, 11:54 (5637 dagar sedan) @ Baloo

Har letat en hel del i för mig tillgänglig litteratur efter svar men funnit intet. En liten fråga om hjuldiametrarna på följande fordon:

Yo1p
YBo4p (samma som Y6/YBo5p, dvs 676 mm?)

Antar att släpvagnarna hade samma hjuldiametrar som sina dragfordon. Om inte får naturligtvis gärna den som vet berätta! :-)

Tack på förhand!

Alltså...först och främst så har YBo5p har inte samma hjuldiameter som Y6/Y7/Y8. De sistnämnda har ju så kallade SAB-hjul, vilket de förstnämnda inte har. YBo5p har i vissa fall hjul tillverkade för fordon med trumbroms (till exempel Yo1p). Hur det är med YBo4p vet säkert någon annan... Hjuldiameter på YBo5p är i vilket fall enligt den dokumentationen jag har 610 mm, i jämförelse med SAB-hjulens 676 mm. Att det sedan går att köra med både hjul med diameter 610 mm och 676 mm på samma boggi är en annan femma (Uddeholmaren)...

[image]

Olika hjuldiametrar på Uddeholmaren?

av Lasse M, Tuesday, November 18, 2008, 16:43 (5637 dagar sedan) @ Robin Högberg

Att det sedan går att köra med både hjul med diameter 610 mm och 676 mm på samma boggi är en annan femma (Uddeholmaren)...

[image]

Detta får du gärna berätta mer om hur detta hänger ihop. Måste väl vara något som tillkommit sedan Uddeholmaren blev museifordon. Eller kanske inte eftersom du skriver "går att köra med..."?

Olika hjuldiametrar på Uddeholmaren?

av Överkörmästaren gissar, Tuesday, November 18, 2008, 16:51 (5637 dagar sedan) @ Lasse M

Att det sedan går att köra med både hjul med diameter 610 mm och 676 mm på samma boggi är en annan femma (Uddeholmaren)...

[image]


Detta får du gärna berätta mer om hur detta hänger ihop. Måste väl vara något som tillkommit sedan Uddeholmaren blev museifordon. Eller kanske inte eftersom du skriver "går att köra med..."?

Det är väl bara ena axeln i boggin som är drivande. Törs man gissa att det är 610 mm som är standarddiametern på smalspårsfordonen men att drivhjulen är 676 mm på Uddeholmaren för att kunna använda samma utväxling som på X9/X2x?

Hjuldiametrar olika rälsbussorter

av Baloo, Tuesday, November 18, 2008, 19:42 (5637 dagar sedan) @ Robin Högberg

Alltså...först och främst så har YBo5p har inte samma hjuldiameter som Y6/Y7/Y8. De sistnämnda har ju så kallade SAB-hjul, vilket de förstnämnda inte har. YBo5p har i vissa fall hjul tillverkade för fordon med trumbroms (till exempel Yo1p). Hur det är med YBo4p vet säkert någon annan... Hjuldiameter på YBo5p är i vilket fall enligt den dokumentationen jag har 610 mm, i jämförelse med SAB-hjulens 676 mm. Att det sedan går att köra med både hjul med diameter 610 mm och 676 mm på samma boggi är en annan femma (Uddeholmaren)...

Källan till 676 mm som hjuldiam på YBo5p är SLM. Har dessa fått sina hjul utbytta?

Hjuldiametrar olika rälsbussorter

av Robin Högberg @, Wednesday, November 19, 2008, 15:54 (5636 dagar sedan) @ Baloo

Alltså...först och främst så har YBo5p har inte samma hjuldiameter som Y6/Y7/Y8. De sistnämnda har ju så kallade SAB-hjul, vilket de förstnämnda inte har. YBo5p har i vissa fall hjul tillverkade för fordon med trumbroms (till exempel Yo1p). Hur det är med YBo4p vet säkert någon annan... Hjuldiameter på YBo5p är i vilket fall enligt den dokumentationen jag har 610 mm, i jämförelse med SAB-hjulens 676 mm. Att det sedan går att köra med både hjul med diameter 610 mm och 676 mm på samma boggi är en annan femma (Uddeholmaren)...


Källan till 676 mm som hjuldiam på YBo5p är SLM. Har dessa fått sina hjul utbytta?

Nej. 676 mm är diametern på SAB-hjul (Y6-Y8). YBo5p har mindre hjul, uppgiften i SLM är alltså felaktig.

Hjuldiametrar olika rälsbussorter

av Anders Johansson, Wednesday, November 19, 2008, 23:50 (5636 dagar sedan) @ Robin Högberg

HC har mycket riktigt haft 610 på alla fordon utom X20-21 och X9 samt uppenbarligen på Uddeholmaren.

Enligt handhavandeboken för Märsta (YBo4p/t) var hjuldiametern 670.
Skulle någon ha ett sidofot på en Märsta-boggie blir jag för evigt tacksam...

Hjuldiametrar olika rälsbussorter

av Baloo, Thursday, November 20, 2008, 00:19 (5636 dagar sedan) @ Anders Johansson

Så alltså har Yo1p och YBo5p 610 mm hjuldiameter och YBo4p 670, korrekt? :-)

Hjuldiametrar olika rälsbussorter

av Anders Eriksson, Thursday, November 20, 2008, 11:05 (5635 dagar sedan) @ Baloo

Får tänka på att det är uppgifter för nya hjul, när de slits blir de ju mindre.
Hjul med olika diameter går utmärkt så länge de rullar oberoende av varandra och det inte skiljer väldigt mycket i diameter.
Boggien lutar lite men någon enstaka centimeter märks ju knappast.
Problem blir det på fordon som D-loken och ånglok med koppelstång då man måste ha hjul med matchande förslitning.
Även nya ellok med asynkronmotorer kan få problem då asynkrondriften strävar efter att hålla samma varvtal på alla banmotorer.
Olika förslitna hjul kan då skapa betydande slitage.

/Anders

Hjuldiametrar olika rälsbussorter

av Baloo, Thursday, November 20, 2008, 22:16 (5635 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Tackar för varningen men det handlar om skala 1:87 så det är ingen katastrof om det blir ett visst glapp. En förslitning i hjulring om ca 40 mm förslitning blir klart marginell, precis som differensen mellan 676 och 610 mm, när vi väl kommit ner i skala alltså. :-)

Hjuldiametrar olika rälsbussorter

av kurt möller, Thursday, November 20, 2008, 23:57 (5635 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Får tänka på att det är uppgifter för nya hjul, när de slits blir de ju mindre.
Hjul med olika diameter går utmärkt så länge de rullar oberoende av varandra och det inte skiljer väldigt mycket i diameter.
Boggien lutar lite men någon enstaka centimeter märks ju knappast.
Problem blir det på fordon som D-loken och ånglok med koppelstång då man måste ha hjul med matchande förslitning.
Även nya ellok med asynkronmotorer kan få problem då asynkrondriften strävar efter att hålla samma varvtal på alla banmotorer.
Olika förslitna hjul kan då skapa betydande slitage.

Precis. På ånglok vill vi gärna ha högst 0,1-0,2 mm differens - samma gäller nog Du/Da/Dm med flera...

Hjuldiametrar olika rälsbussorter - NKlJ Yoap

av Anders Jansson, Göteborg, Thursday, November 20, 2008, 18:34 (5635 dagar sedan) @ Anders Johansson

Enligt HC originalritningar (boggie och sammanställning) så var hjuldiametern 610 mm på alla axlarna. År 1957 höjdes sth från 80 till 90 km/t. Det är väl inte omöjligt att de större SAB-hjulen på drivaxlarna kan ha en koppling till denna hastighetshöjning.