Biltransport 1956 (Järnväg allmänt)

av BJ, Sunday, March 20, 2016, 02:51 (2931 dagar sedan)

Hittade några intressanta bilder på samlingsportalen.
Biltransportvagn DB Offs 55 lastad med 13 Gogomobiler!
Kopplad till denna är en O-vagn med hållare för bilar lastade i bredd och här med VW.
Kunde dessa lastade O-vagnar verkligen hämta bilar i Tyskland?
Lastprofilen?
BJ
[image]
[image]

Hämtade man bilar från Tyskland med dessa O-vagnar
Och levererades Volvo på detta sätt till Tyskland?

[image]

Biltransport 1956

av morrgan, Sunday, March 20, 2016, 06:39 (2931 dagar sedan) @ BJ

Hittade några intressanta bilder på samlingsportalen.
Biltransportvagn DB Offs 55 lastad med 13 Gogomobiler!
Kopplad till denna är en O-vagn med hållare för bilar lastade i bredd och här med VW.
Kunde dessa lastade O-vagnar verkligen hämta bilar i Tyskland?
Lastprofilen?
BJ
[image]
[image]

Hämtade man bilar från Tyskland med dessa O-vagnar
Och levererades Volvo på detta sätt till Tyskland?

[image]

bilder

Biltransport 1956

av 53 Wadsten, Sunday, March 20, 2016, 10:20 (2930 dagar sedan) @ morrgan

Vad är det för bilar förutom Volkswagen.

Biltransport 1956

av Lennart Fransson, Sunday, March 20, 2016, 11:12 (2930 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad är det för bilar förutom Volkswagen.

Som det står i texten: Gogomobil.

Biltransport 1956 Gogomobil

av BD, Sunday, March 20, 2016, 10:28 (2930 dagar sedan) @ BJ

Min svärfar i Tyskland hade som första bil en Gogomobil. Den hade en luftkyld Ilomotor. Växellådans lägen var på tvärs (90 grader vridet) mot vanliga bilars växellägen. Dessutom var fjädringsvägen kort och styv, styrningen väldigt direkt samt pedalerna små och tätt inpå varandra.
Enda gången jag körde den var en obehaglig upplevelse. Inför ett gathörn med högerböj gick det dåligt att få ner farten p g a pedaltrassel. Men svänga måste jag och fick då känslan att bilens båda högerhjul var i luften.
Lite högre fart och bilen hade legat på sidan eller taket.

Biltransport 1956

av BD, Sunday, March 20, 2016, 10:37 (2930 dagar sedan) @ BJ

Hämtade man bilar från Tyskland med dessa O-vagnar
Och levererades Volvo på detta sätt till Tyskland?

VW kom nog med båt till Sverige och vidare distribution med tåg eller lastbil.
Hur det var med volvobilar till Tyskland är obekant men jag har för mig ha sett foton på liknande anordningar i Tyskland. Kanske anordningen kan/kunde tillåtas i Tyskland om vagnarna var kortare och med kortare hjulbas än O-vagnar.

Från England och Frankrike var jag på 1950-talet med om att transportera bilar med vanliga styckegodsbåtar (Shelterdäckare) i lastrum och som däckslast.

Biltransport 1956

av Kjell Friberg, Sunday, March 20, 2016, 10:59 (2930 dagar sedan) @ BD

Hos DB fanns två vagntyper för transport av bilar två i bredd. Det var Rlmmso58 som var utrustade för transport av 6 Opel Kadett samt Rlmmso61 för transport av 6 Opel Kadett eller BMW 700. Båda vagntyperna kom till 1963 genom ombyggnad av vanliga Rlmms58 (Kbs). Det fanns 358 Rlmmso58 och 141 Rlmmso61. Transporterna för Opel upphörde omkring 1966 medan BMW hade arbete för 58 av dessa vagnar till 1973 då 25 av dem byggdes om för transport av växelflak medan resten slopades.

Biltransport 1956

av BJ, Sunday, March 20, 2016, 12:32 (2930 dagar sedan) @ BD

Jag trodde inte själv på att O-vagnar med bilhjulsstöden gick i Tyskland.
Men då jag ser den Tyska vagnen med Gogomobiler samt tillkoplad O-vagnen med dubbla rader VW så ser det ju ut som om vagnarna kommit i samma tåg.

Det finns en hel del bilder på O-vagnar med sidlastade Opel rekord 1959.
De bör väll i vart fall ha kommit direkt från Tyskland. Här störs ej lastprofilen.
Bj

Biltransport 1956

av Anders.k., Sunday, March 20, 2016, 12:32 (2930 dagar sedan) @ BJ

Bilar kommer upp lite då och då här.
Scannade lite dokument från arkiven jag grävt i.

Först utdrag ur avskilda vagnar 1961.
Avskilda O vagnar med stängsningsanordningar går i trafik från Malmö, Trelleborg, Stockholm-stadsgården och värtan.
Vagnar utan stängsningsanording i trafik mellan Trollhättan och Glostrup.


[image]

[image]

[image]

[image]

Volvo har redan 1960 gått över till Laes, utrikestrafiken går och har alltid gått med fartyg iomed fabriken ligger granne med en hamn.
Undantag har varit perioder med trafik till Norge.

[image]

[image]

[image]

M.V.H Anders.k.

Biltransport 1956

av BJ, Sunday, March 20, 2016, 13:25 (2930 dagar sedan) @ Anders.k.

Intresant.
Var det omlastning för Saab bilar i Glostrup (Köpenhamn)
Nu är ju detta 1960. VW bilden är från 1956.
Att VW kommer lastade på tåg finns tidiga bevis för.
Troligen 1951 Helsingborg.
BJ

[image]

Biltransport 1956

av Anders.k., Sunday, March 20, 2016, 14:47 (2930 dagar sedan) @ BJ

Jag vet inte vad jag ska svara nu..
Ja, att bilar kom på vagn från utlandet har jag inte skrivit om alls.


M.V.H Anders.k.

Biltransport 1956

av BJ, Sunday, March 20, 2016, 15:08 (2930 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag vet inte vad jag ska svara nu..
Ja, att bilar kom på vagn från utlandet har jag inte skrivit om alls.


M.V.H Anders.k.

Ditt inlägg var mycket intresant.
Skandiatransport med tyska riktiga biltransportvagnar av typen Offs 60 1960.

Bevis för att VW kommer med tåg var mer allmänt, då tidigare BD antar att de kommer per båt.

Frågan är: Kan O-vagnar med hjulstöd ha gått i trafik i Tyskland i mitten av 50talet.
BJ

Biltransport 1956

av Anders.k., Sunday, March 20, 2016, 15:19 (2930 dagar sedan) @ BJ

Bil och maskiner på vagn till Sverige har ju rullat i olika omgångar och kvantiteter genom åren, nog svårt att få grepp på.
Denna bild är ju lite historisk, 2013 i Malmö på en Fransk vagn ingick i ett tåg från Maschen står vet inte riktigt vad det är för bilar.

Danmark är jag lite dålig på, Glostrup gissar jag på är en plats där bilarna görs klart och distuberas vidare till slutkunden.
Tysk trafik är jag ännu sämre på så där kan jag inte svara alls.
[image]

M.V.H Anders.k.

Biltransport 1956

av BJ, Sunday, March 20, 2016, 15:25 (2930 dagar sedan) @ Anders.k.

Snygg bild Anders.

I ditt scannade dokument står att O-vagnar med specialutrustning går Trelleborg C
Kan det vara så att de faktiskt också går över till Tyskland?
Enda utlänska ort som står med är just Glustrup och då från Trolhättan.

BJ

Biltransport 1956

av Anders.k., Sunday, March 20, 2016, 15:35 (2930 dagar sedan) @ BJ

Snygg bild Anders.

I ditt scannade dokument står att O-vagnar med specialutrustning går Trelleborg C
Kan det vara så att de faktiskt också går över till Tyskland?
Enda utlänska ort som står med är just Glustrup och då från Trolhättan.

BJ

Tack
Tror jag inte, Trelleborg var då en stor importhamn för bilar.
Långt innan Halmstad och Skandiahamnen kom igång.

M.V.H Anders.k.

Biltransport 1956

av BJ, Sunday, March 20, 2016, 19:56 (2930 dagar sedan) @ Anders.k.

Ingen svensk vagn men Skoda bilar i två led på vagnen. Trelleborg 1958.
BJ
[image]

Biltransport 1956

av ztenlund, Sunday, March 20, 2016, 20:45 (2930 dagar sedan) @ Anders.k.

Ser ut att vara Peugeot 208.

Biltransport 1956

av Jan Frelin, Sunday, March 20, 2016, 18:35 (2930 dagar sedan) @ Anders.k.

Vad betyder avskilda vagnar? att de går i fasta omlopp?

Biltransport 1956

av Anders.k., Sunday, March 20, 2016, 22:47 (2930 dagar sedan) @ Jan Frelin

Vad betyder avskilda vagnar? att de går i fasta omlopp?

Ja ?

M.V.H Anders.k.

Biltransport 1956

av Måns Johannesson, Sunday, March 20, 2016, 22:58 (2930 dagar sedan) @ Jan Frelin

Vad betyder avskilda vagnar? att de går i fasta omlopp?

Det betyder att vagnarna är avskilda för en speciell kund. Det behöver inte betyda att vagnarna går i fasta omlopp utan det kan lika gärna vara så att kunden styr dem dit de för tillfället har laster. En del vagnar i listan har "div st" i tillkolumnen.
Ett annat exempel är de Tbis-vagnar jag brukade se när jag åkte genom Uddevalla som barn vilka alltid var märka "tom åter Domnarvet" eller något liknande.

/Måns

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av BJ, Tuesday, March 22, 2016, 22:32 (2928 dagar sedan) @ BJ

Inte så många som är intreserade av järnvägens biltransporter!
Jag ger inte upp ännu.
Interkontinentala biltransporter på järnväg förekommer 1955.
Fortfarande 1973!
Bilden nedan fotograferade Stig Johansson 1973 i Alvhem söder ut.
Troligen var det trippla Hg (ett i transport) som var avgörande för bilden.
Efter Hg loken följer en Tysk biltransportvagn lastad med Saab bilar. Vagnen är av typen DB Laaes 541. Före Uic hette den Offs 59. Vagnen efter ser ut att vara en DB Laes också lastad med Saab.
Vart är de tyska biltransportvagnarna på väg?
I vart fall inte för omlastning i Göteborg, osv.
BJ

[image]

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av Anders.k., Wednesday, March 23, 2016, 13:24 (2927 dagar sedan) @ BJ


[image]

Ser verkligen inte ut som Saab bilar på min skärm, har haft en 99 så dom borde jag känna igen.

Att det är Alvhem känns ju rätt säkert , med banan från Lilla Edet som kommer in från vänster.
Godståget kör söderut och tar sidospår , möte alltså.
Hg2 skapades 1972 för att dra godståg mellan Sävenäs, Göteborg och Alnabru, Oslo, så jag är säker på att vi ser ett sådant godståg med en härlig blandning vagnar.
Vagnarna kommer då från Norge, och Norsk transit trafik är totalt omöjligt att skapa sig någon uppfattning om.

M.V.H Anders.k.

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av BJ, Wednesday, March 23, 2016, 14:34 (2927 dagar sedan) @ Anders.k.

Ser verkligen inte ut som Saab bilar på min skärm, har haft en 99 så dom borde jag känna igen.

Håller med dig. Svårt att se SAAB i dessa bilar.
Men! Vad skulle det annars vara. Det set ut som nya bilar av samma sort i vart fall.
Fotografen påstår att det är SAAB bilar.
BJ

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av Kent A, Wednesday, March 23, 2016, 15:28 (2927 dagar sedan) @ BJ

Låtom oss omedelbart konstatera att det är inte SAAB:ar

Saab har i princip tillverkat (bortsett från Sonetten)
Två olika bilar: tvåsmällan (med beteckningar som 92 93 94 95 och 96) och två tre eller 4-cylindriga motorer (de senare från Ford)

och 99:an (med beteckningarna 99 900 9000 9-3 9-5 osv.

De enda som haft runda strålkastare av dessa är original-Saabarna 92 93 94 o.sv.
De här apparaterna har inga likheter med två-taktare (eller 99:or för den delen.

Ok, USA-exporten av 99 hade runda strålkastare men den som påstår att detta skulle vara 99:or får nog ta det med optikern...

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av Sven Grönquist, Wednesday, March 23, 2016, 18:28 (2927 dagar sedan) @ Kent A

Jag tycker att i alla fall de två första bilarna (på ovanvåningen) har de stora körriktningsvisarna/parkeringsljusen som Saab 99 fick 1972 (enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_99, se bilden på 99 EMS).

/Sven

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av John T, Wednesday, March 23, 2016, 18:59 (2927 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Jag tycker att i alla fall de två första bilarna (på ovanvåningen) har de stora körriktningsvisarna/parkeringsljusen som Saab 99 fick 1972 (enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_99, se bilden på 99 EMS).

/Sven

Jag håller med - bilarna bakom loken ser ut som Saab 99. Jag har ägt två sådana en gång i tiden.

Men eftersom att det skulle vara Saab:ar avfärdades så tvärsäkert, liksom det pratas om runda strålkastare så blev jag misstänksam (de enda runda strålkastarna jag kunde se sitter på Hg-loken...).

Diskuteras det "rätt" bild? De Saab-avfärdande inläggen kanske refererar till bilderna i ursprungsinlägget? Och det är ju inga Saabar på dessa svartvita bilder. Men färgbilden med Hg-loken längre ned i tråden - det är en annan sak.

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av Sune Nylén, Wednesday, March 23, 2016, 19:27 (2927 dagar sedan) @ John T

Ja, det var ju knepigt. Nog är det Saab;ar alltid.
Den enda bilen som jag kan se strålkastaren på någotsånär , är nr två i ordningen.
Och inte ser den ut att vara rund.
Tåget befinner sig på ingång till Alvhem.
Spåret närmast viker av till Lilla Edet och jag kan se att slutet av tåget ännu befinner sig i stigningen upp mot Hede Olof/ Nygård.
Sune

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av Rolf Redsäter, Sunday, March 27, 2016, 13:20 (2923 dagar sedan) @ Sune Nylén

Står godståget still på ett sidospår i väntan på möte eller är det på rull? Man ser ingen förare.
Banan från Lilla Edet ser ut att vara elektrifierad och det har den väl aldrig varit?
I högra hörnet tycks det vara ytterligare ett spår, eller har jag fel?
Visserligen var Alvhems bangård stor förr men inte 1973.
Kan bilden vara förväxlad med någon annan station?
M.V.H Rolf

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av Peter Flink, Sunday, March 27, 2016, 13:43 (2923 dagar sedan) @ Rolf Redsäter

Står godståget still på ett sidospår i väntan på möte eller är det på rull? Man ser ingen förare.
Banan från Lilla Edet ser ut att vara elektrifierad och det har den väl aldrig varit?
I högra hörnet tycks det vara ytterligare ett spår, eller har jag fel?
Visserligen var Alvhems bangård stor förr men inte 1973.
Kan bilden vara förväxlad med någon annan station?
M.V.H Rolf

Spåret mot Lilla Edet fungerade som utdragsspår och hade därför kontakledning ett styck mot norr.

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av S Johansson, Wednesday, March 23, 2016, 19:21 (2927 dagar sedan) @ BJ

Det är jag som tagit fotot i Alvhem 1973. Jag tycker de två första bilarna liknar Saab 99, men jag är inte säker. Mer intressant är kanske varifrån tåget kommer, om det inte är från Trollhättan och Saab.

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg

av Anders.k., Friday, March 25, 2016, 11:23 (2925 dagar sedan) @ S Johansson

Bilden är fantastisk, tack för att man fick se den.
jo dom två första bruna bilarna kan vara SAAB, men inte dom gula för det ser ut som sådan där gamla med bullig motorhuv och rejäla sidoskärmar.

M.V.H Anders.k.

Biltransport 1973 Trollhättan söder ut med dubbla Hg! Kanske från Oslo?

av BJ, Saturday, March 26, 2016, 12:16 (2924 dagar sedan) @ S Johansson

Det är jag som tagit fotot i Alvhem 1973. Jag tycker de två första bilarna liknar Saab 99, men jag är inte säker. Mer intressant är kanske varifrån tåget kommer, om det inte är från Trollhättan och Saab.

Myket långsökt! Möjligen transport från Oslo!
I VW boken står att man 1980 importerar VW över Oslo en kortare tid då det var strejk i svenska hamnar.
Hur var det 1973 i svenska hamnar? Och i så fall varför DB vagnar ?

Stig! Går det att scanna bilden med högre upplösning för att möjligen se mera detaljer?

BJ

PS. Göteborg 1973-06-20. Hamnstrejk i Göteborgs Hamn!

Biltransport 1973 och liknande vagnar med Amazoner 196X

av BJ, Thursday, March 24, 2016, 12:33 (2926 dagar sedan) @ BJ

Inte så många som är intreserade av järnvägens biltransporter!
Jag ger inte upp ännu.
Interkontinentala biltransporter på järnväg förekommer 1955.
Fortfarande 1973!
Bilden nedan fotograferade Stig Johansson 1973 i Alvhem söder ut.
Troligen var det trippla Hg (ett i transport) som var avgörande för bilden.
Efter Hg loken följer en Tysk biltransportvagn lastad med Saab bilar. Vagnen är av typen DB Laaes 541. Före Uic hette den Offs 59. Vagnen efter ser ut att vara en DB Laes också lastad med Saab.
Vart är de tyska biltransportvagnarna på väg?
I vart fall inte för omlastning i Göteborg, osv.
BJ

[image]

Här är två tyska DB vagnar i färd med att transportera Amazoner. Året bör väll vara sent 60tal? Observera att det ser ut att vara liknande vagnar som på bilden 1973.(Bilden hittad på nätet. För mig okänd fotograf)
Är det från Tyskland, inhyrda vagnar som under några år går i svensk inrikestjänst??
BJ
[image]

Biltransport 1973 och liknande vagnar med Amazoner 196X

av Sune Nylén, Friday, March 25, 2016, 10:52 (2925 dagar sedan) @ BJ

Tågsättet kommer från Volvo och lämnar just bron som förbinder Marieholmsbron med VSB, och är på väg mot Sävenäs rangerbangård.
Ånäsgatan, som går upp mot Redbergsplatsen syns rätt fram under bron.
:-) Sune

Biltransport 1973 och liknande vagnar med Amazoner 196X

av BJ, Friday, March 25, 2016, 16:31 (2925 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för informationen Sune.
Någon som kan årsbestämma Amazonerna?
BJ

Biltransport 1973 och liknande vagnar med Amazoner 196X

av Växlaren, Friday, March 25, 2016, 19:20 (2925 dagar sedan) @ BJ

Det ser ut som det smala handtaget på bakluckan som kom på 1964 årsmodell och fanns kvar till slutet 1970 som är sista året amazonen tillverkas.

Däck med bred vit sida och släta fälgar med dom stora navkapslarna med rött V, sista året med dom var 1964.

Så mitt svar är 1964 årsmodell.

Biltransport 1973 och liknande vagnar med Amazoner 196X

av BJ, Saturday, March 26, 2016, 11:58 (2924 dagar sedan) @ Växlaren

Det ser ut som det smala handtaget på bakluckan som kom på 1964 årsmodell och fanns kvar till slutet 1970 som är sista året amazonen tillverkas.

Däck med bred vit sida och släta fälgar med dom stora navkapslarna med rött V, sista året med dom var 1964.

Så mitt svar är 1964 årsmodell.

Tack för svaret. Senast 1964 alltså.
Då heter DB vagnarna Offs 59 (parkopplade) och Offs 55 (treaxliga)
Nog bör väll dessa vagnar vara på väg till kontinenten!
BJ

Full back

av Anders.k., Friday, March 25, 2016, 11:20 (2925 dagar sedan) @ BJ

Letat lite om detta, tro det eller ej men jag tycker detta är vansinigt intressant.
Och jag hittade i SJ "Transportjournalen" från 1973 ett reportage från SAAB.
Det står om bilarna , naturligtvis en ganska ohållbar situation som målas upp tycker jag , så det är nog bara i ett par år det här håller på.
1975 har SAAB fabriker förutom i Trollhättan även i Nystad, Arlöv och Belgien.
Volvo kan ju också hållit på med detta vad vet jag.


Står i en annan tråd om datorer, tänk om man fick se en veckas datatkörning på "lista vagnar i tåg" från 1973 , hade varit rena guldgruvan i sådan här forskning, men sådant är väl slänt och raderat sedan länge.
[image]

M.V.H Anders.k.

Full back

av BJ, Friday, March 25, 2016, 16:52 (2925 dagar sedan) @ Anders.k.

Anders!
Tack för att du hittade fakta om SAAB biltransporter på tidigt 70tal.

I boken Svenska Volksvagen 50 år står att läsa under rubriken "Transportkund sedan 1950"
Ca 400 bilar importerades 1949 och ca 9000 år1950, Dessa transporter sköts av SkandiaTransport och går på järnväg över Danmark. Även över Trelleborg gick järnvägstransporter med färga.
Redan efter något år (står det) övergick man i vuvudsak till att transportera VW med sjötransport.

Man kan ana att det har varit olika varianter för transport av nya bilar under många år. Det rör sig ju om stor mängd bilar och relativt höga kostnader.
1999 så har det kostat Volksvagen Sverige stora pengar för import av 500000 bilar. Skulle avtalet ha slutits 1999 så skulle kostnaden bli ca 1,7 miljarder. 1140kr/bil. (enligt boken)

BJ

Full back

av Anders.k., Saturday, March 26, 2016, 12:45 (2924 dagar sedan) @ BJ

Anders!
Tack för att du hittade fakta om SAAB biltransporter på tidigt 70tal.

I boken Svenska Volksvagen 50 år står att läsa under rubriken "Transportkund sedan 1950"
Ca 400 bilar importerades 1949 och ca 9000 år1950, Dessa transporter sköts av SkandiaTransport och går på järnväg över Danmark. Även över Trelleborg gick järnvägstransporter med färga.
Redan efter något år (står det) övergick man i vuvudsak till att transportera VW med sjötransport.

Man kan ana att det har varit olika varianter för transport av nya bilar under många år. Det rör sig ju om stor mängd bilar och relativt höga kostnader.
1999 så har det kostat Volksvagen Sverige stora pengar för import av 500000 bilar. Skulle avtalet ha slutits 1999 så skulle kostnaden bli ca 1,7 miljarder. 1140kr/bil. (enligt boken)

BJ

1949 tillverkar VW 46 154 varav 7128 går på export.
1961 tillverkas 1 006 782 varav 580 210 går på export.
Ökningen är ju enorm för att utrycka det milt, man ökar med 40-50 tusen bilar per år ungefär.


Källa "Eisenbahn -journal exklusiv" 1/2010 som heter Auto-bahn.
En tidning som har många fina bilder på biltranporter i Tyskland.

M.V.H Anders.k.

Är det SAAB bilar? nu större delförstorning!

av BJ, Friday, April 01, 2016, 16:48 (2918 dagar sedan) @ Anders.k.

Om det nu inte är SAAB!
Skulle kunna vara tåg från Oslo Strejk i Göteborgs hamn 1973.
Oslo användes av VW vid hamnstrejken 1980.
Eller kanske från Udevalla??
Men Tyska DB vagnar då....

Men nog är det väll SAAB?
BJ


[image]

Är det SAAB bilar? nu större delförstorning!

av Nils-Eric Sääf, Friday, April 01, 2016, 17:28 (2918 dagar sedan) @ BJ

Jag sticker in en gissning. VW 1500?

Är det SAAB bilar? nu större delförstorning!

av Lennart Fransson, Friday, April 01, 2016, 17:35 (2918 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag sticker in en gissning. VW 1500?

Ja, typ 3. Tillverkades till 1973, hade väl även 1600-motor.

Är det SAAB bilar? nu större delförstorning!

av John T, Friday, April 01, 2016, 18:05 (2918 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag sticker in en gissning. VW 1500?


Ja, typ 3. Tillverkades till 1973, hade väl även 1600-motor.

Tycker placering av blinker (som diskuterat tidigare i tråden) stämmer bättre med Saab 99 än föreslagen VW-modell, i alla fall vad gäller de två främre, övre bilarna. Men jag är ingen expert, varken på 99:or eller aktuell VW-modell.

Är det SAAB bilar? nu större delförstorning!

av MCarl, Friday, April 01, 2016, 18:44 (2918 dagar sedan) @ John T

Jag instämmer helt! Även taklinjen stämmer med en 99:a.

Är det SAAB bilar? nu större delförstorning!

av BJ, Friday, April 01, 2016, 22:34 (2918 dagar sedan) @ BJ

Om det nu inte är SAAB!
Skulle kunna vara tåg från Oslo Strejk i Göteborgs hamn 1973.
Oslo användes av VW vid hamnstrejken 1980.
Eller kanske från Udevalla??
Men Tyska DB vagnar då....

Men nog är det väll SAAB?
BJ


[image]

Jag har ingen aning om det är Saab på bildäcken!
Men! Jag tror det är SAAB!
Varför skulle Tyska vagnar annars transportera bilarna, söder ut vid Alvhem!
Om man tänker logiskt så är det naturligtvis SAAB bilar.
Nu blev jag sugen på modell av tåget.
BJ

Biltransport 1956

av BJ, Friday, April 15, 2016, 03:02 (2905 dagar sedan) @ BJ

Fler fynd på Samlingsportalen.
Helsingborg 1965.
Så visste var det en del DB vagnar över färjorna till Sverige.
Vagnarna på bilderna är DB Offs 55 och Offs 60
Modell 60 är de med nedsänkt golv och är lika med de första 3-axliga vagnarna som Skandiatransport får 1960-61.
BJ

[image]

[image]