Motortralla på ASLJ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Thursday, November 20, 2008, 22:37 (5629 dagar sedan)

Askersund - Skyllberg - Lerbäcks Järnväg finns det inte så mycket litteratur om. Förutom historiskt.nu hittade jag denna sida: Lerbäck - ASLJ.

Jag har någonstans hört att man hade en motortralla eller liknande, som bl.a. användes vid rivningen av banan. Någon som vet något om denna och om någon fordonsförteckning publicerats någonstans?

Tack på förhand!
/Ola

Motortralla på ASLJ - lok

av kurt möller, Thursday, November 20, 2008, 23:13 (5629 dagar sedan) @ Ola Almquist

Andra lok 2 urspr. VB nummer 7!

Lok 3 - Har bara en slarvig anteckning från anno dazumal (-58?, då jag började göra loklistor): typ C1 tank, Khn nr 13 1876 (-75 enl. off. listan), urspr UHB nr 3. Skrot 1943.

Jag ser nu i Holmgrens skrifter att detta trol. är helt galet. SB 3 ska vara = ett engelskbyggt lok typ C tank fr 1873, till 1877 m obekant ägare, då HSJ 5, därefter 1883 = SB 3.

Anges dock (av YH) skrotat 1904, vilket isåfall inte stämmer. Eller??

Var alltså Khn tvnr 13 kvar på UHB/NKlJ?

Motortralla på ASLJ - lok

av Undrande, Friday, November 21, 2008, 14:36 (5628 dagar sedan) @ kurt möller

Vad hade svaret att göra med frågeställningen?
Även om det i sig var intressant.

Motortralla på ASLJ - lok

av kurt möller, Friday, November 21, 2008, 15:20 (5628 dagar sedan) @ Undrande

Vad hade svaret att göra med frågeställningen?
Även om det i sig var intressant.

Bl a påpekandet om fel o luckor i loklistan - i länken, alltså.

Motortralla på ASLJ

av Klas Blomberg, Friday, November 21, 2008, 14:48 (5628 dagar sedan) @ Ola Almquist

ASLJ (min favoritbana - jag bygger den i modell och blir alltid lika glad när någon tar upp den!) hade en Bjurströmslokomotor typ 5. Leveransbild finns i boken om Bjurströmslokomotorerna. Den bestod vid leverans av förarhytt och ett tomt chassi som Skyllbergs bruk sedan försåg med en godsvagnskorg. Det lär ska finnas ett foto på lokomotorn med vagnskorgen - jag har aldrig sett det fotot, men Erik Walde har gjort en modell utifrån fotot. OM den användes vid rivningen? Ingen aning.

Det finns en maskinskriven vagnsförteckning som jag har en kopia av, påminn mig så ska jag ta med den till jobbet och scanna!

klabl@bibl.liu.se

PS Det finns rykten om att det eventuellt skulle vara en bok om ASLJ på gång, men jag vet inte hur trovärdiga de ryktena är

Motortralla på ASLJ - lok 3?

av kurt möller, Friday, November 21, 2008, 16:56 (5628 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Kan Klas skingra dimmorna ang. lok 3 på något sätt? Ngt känt foto saknas det tydligen.

Kan det trots allt föreligga fel i YHs dokumentation, på ngt sätt = att det handlar om ett av de engelska f d UJ-loken?

Motortralla på ASLJ - lok 3?

av Ola Almquist, Saturday, November 22, 2008, 13:38 (5627 dagar sedan) @ kurt möller

Visst ja, Bjurströmstrallan hade jag glömt bort. Den kan ju ha moderniserats genom åren. Vad jag förstod hade den ingen korg när den användes vid rivningen. Ja, det var närmast vagnlista jag tänkte på. Mycket tacksam för en dylik, i väntan på ev. bok. Ångloken trodde jag YH hade rett ut, men det finns tydligen fortfarande frågetecken...

M.v.h.
Ola