Spårvagnar i Stockholm (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Wednesday, April 27, 2016, 09:49 (2915 dagar sedan)

En A8 med B20 på släp (tycker jag att det är) som passerar en SJ-buss hållplatsskylt. Men var är bilden tagen?`Det kan vara på linje 4 som man kanske kan skönja på linjeskylten men det är bara en gissning. Valhallavägen vid Östra?
A8 gick på ett antal olika linjer och var placerade såväl på Ringvägen som i Norrhallen och fanns kanske även i Enskede och Råsunda. Från början torde de även funnits i Jakobsdal.
Bilden borde vara tagen send 40-tal till 1952 då A8 togs ur trafik 1951-52.
De enda som överlevde var 212 som sålts till Kiruna (gruvspårvägen) och fanns kvar till 60-talets början samt 246 som byggdes om till snöblåsningsvagn B257 9240 för tunnelbanan 1952 men som slopades 1959.
[image]
Jvm,KDAF08065

Spårvagnar i Stockholm

av Anders Sandgren, Wednesday, April 27, 2016, 12:45 (2915 dagar sedan) @ Harald

Tackar. Då kan jag skicka in en uppdatering.
Troligen är det då linje 4 för det gick inga A8 när ringlinjen delats i 4 & 8.

Spårvagnar i Stockholm

av Harald, Wednesday, April 27, 2016, 13:46 (2915 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ringlinjen fick mustanger 1946-10-01 (innerringen) och 1945-11-22 (ytterringen). Ordinarie turer på linje 8 gick med mustanger från första början, d.v.s. 1952-12-30.

Spårvagnar i Stockholm

av Anders Sandgren, Wednesday, April 27, 2016, 14:20 (2915 dagar sedan) @ Harald

Vilket inte torde uteslutit att andra vagnar gick i rusningen.
Vilken annan linjes vagnar kan ha gått här i trafik vid denna tid?
Förvisso vände 8&19 på Ringvägen vissa tider 1946 men knappast med A8+B20 och dessutom inte just här. Det sitter passagerare i släpet så det är nog inte ett utgående tåg 6 från Ringvägshallen.

Spårvagnar i Stockholm

av 53 Wadsten, Wednesday, April 27, 2016, 15:35 (2915 dagar sedan) @ Anders Sandgren

fanns det spårvagnshall på ringvägen, har för mig att den låg på brännkyrkagatan, även solen har fläckar.

Spårvagnar i Stockholm

av Anders Sandgren, Wednesday, April 27, 2016, 15:40 (2915 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Den kallades Ringvägshallen och låg förvisso mot såväl Ringvägen, Brännkyrkagatan och Lundagatan. Yttersta tvärgränd var också nära...

Edit: Brännkyrkahallen fans ju också men var ju dessutom en helt annan vagnhall även om den huserade en hel del innerstadsvagnar (mest Mustanger). Numera Nybodahallen som T-banehall.

Spårvagnar i Stockholm

av HJP, Wednesday, April 27, 2016, 21:27 (2915 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den kallades Ringvägshallen och låg förvisso mot såväl Ringvägen, Brännkyrkagatan och Lundagatan. Yttersta tvärgränd var också nära...

Edit: Brännkyrkahallen fans ju också men var ju dessutom en helt annan vagnhall även om den huserade en hel del innerstadsvagnar (mest Mustanger). Numera Nybodahallen som T-banehall.

****
Nybodahallen är en kombinerad buss-, och T-banehall ;)

Spårvagnar i Stockholm

av Överkörmästaren, Wednesday, April 27, 2016, 23:13 (2915 dagar sedan) @ HJP

Den kallades Ringvägshallen och låg förvisso mot såväl Ringvägen, Brännkyrkagatan och Lundagatan. Yttersta tvärgränd var också nära...

Edit: Brännkyrkahallen fans ju också men var ju dessutom en helt annan vagnhall även om den huserade en hel del innerstadsvagnar (mest Mustanger). Numera Nybodahallen som T-banehall.

****
Nybodahallen är en kombinerad buss-, och T-banehall ;)

Nybodahallen är en idrottshall :-P. Ägs väl av SL fortfarande, eller har den övergått till Stockholms stad?

(Förlåt, jag kunde inte låta bli!)

Nybodadepån är i alla fall en T-banedepå. Heter bussdepån också så, eller heter den Nybodagaraget?

Spårvagnar i Stockholm

av Anders Sandgren, Wednesday, April 27, 2016, 23:13 (2915 dagar sedan) @ HJP

Den kallades Ringvägshallen och låg förvisso mot såväl Ringvägen, Brännkyrkagatan och Lundagatan. Yttersta tvärgränd var också nära...

Edit: Brännkyrkahallen fans ju också men var ju dessutom en helt annan vagnhall även om den huserade en hel del innerstadsvagnar (mest Mustanger). Numera Nybodahallen som T-banehall.

****
Nybodahallen är en kombinerad buss-, och T-banehall ;)

Men det fanns väl bussar där även när den hette Brännkyrkahallen och då primärt användes för spårvagnar. Förändringen 1964 var att spårvagnarna byttes ut mot tunnelvagnar och att namnet ändrades. Knappt 3 1/2 år bytte bussarna sida (men inte tunnelvagnarna). Senare blev hallen depå. Om några år är den nog riven och marken bebyggd med bostäder och T-vagnarna flyttade till Norsborg.

Månne var busschauffören som tänkte att va fan placerad i Nybodahallen då han körde på linje 144 vilken hette 64 (och fortsatte efter Fruängen till Hornstull eller om det var Fridhemsplan?) då hallen ännu hette Brännkyrka. Sagan är alltså skriven tidigast 5/4 1964 (men boken är tryckt hösten 1964).

Spårvagnar i Stockholm

av Överkörmästaren, Thursday, April 28, 2016, 21:55 (2914 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den kallades Ringvägshallen och låg förvisso mot såväl Ringvägen, Brännkyrkagatan och Lundagatan. Yttersta tvärgränd var också nära...

Edit: Brännkyrkahallen fans ju också men var ju dessutom en helt annan vagnhall även om den huserade en hel del innerstadsvagnar (mest Mustanger). Numera Nybodahallen som T-banehall.

****
Nybodahallen är en kombinerad buss-, och T-banehall ;)


Men det fanns väl bussar där även när den hette Brännkyrkahallen och då primärt användes för spårvagnar. Förändringen 1964 var att spårvagnarna byttes ut mot tunnelvagnar och att namnet ändrades.

Den fortsatte väl att heta Brännkyrka för bussarna långt in i högertrafiken.

Spårvagnar i Stockholm

av Överkörmästaren, Wednesday, April 27, 2016, 17:54 (2915 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilket inte torde uteslutit att andra vagnar gick i rusningen.
Vilken annan linjes vagnar kan ha gått här i trafik vid denna tid?

Vilken tid menar du egentligen? Frågan är inte anklagande, utan jag tänker att det kan vara när som helst mellan 1935 och när A8 slopades (var sjutton hittar man den senare uppgiften egentligen?).

Men du ser kanske något som inte jag ser, som hjälper dig att snäva in det?

Förvisso vände 8&19 på Ringvägen vissa tider 1946 men knappast med A8+B20 och dessutom inte just här.

1946? Menar du under inkopplingen av Skanstullsbron, eller något sådant? För sommaren 1949 vände ju 8 och 19 vid "Ringvägen" under omställningsarbetena vid Slussen, men det var ju vid tunnelstationen Ringvägen.

Det sitter passagerare i släpet så det är nog inte ett utgående tåg 6 från Ringvägshallen.

Varför inte, egentligen? Fick folk inte följa med i släpvagnen på utgående tåg?


Hur som helst, så tycker jag att det ser ut att stå 4, eller möjligen 4E, på skylten.

Spårvagnar i Stockholm

av Anders Sandgren, Wednesday, April 27, 2016, 18:52 (2915 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vilket inte torde uteslutit att andra vagnar gick i rusningen.
Vilken annan linjes vagnar kan ha gått här i trafik vid denna tid?


Vilken tid menar du egentligen? Frågan är inte anklagande, utan jag tänker att det kan vara när som helst mellan 1935 och när A8 slopades (var sjutton hittar man den senare uppgiften egentligen?).

Men du ser kanske något som inte jag ser, som hjälper dig att snäva in det?

Bilden står som 50-tal men det är nog i senaste laget om man därmed inkluderar hela årtiondet. Om det var under krigsåren borde man kunnat skönja 'krigsmålningen' på vagnarna.
Sedan vet jag inte när SJ börjde köra busstrafik på Södertörn. Startade de det själva eller tog de över något bussbolag? Hållplatsskylten kanske kan gen någon vägledning. Jag såg tiden sent 40-tal till 1952 som rimlig, men förvisso kan ju även sent 30-tal fungera om SJ då bedrev busstrafik härifrån med denna typ av hållplatsskylt.

Förvisso vände 8&19 på Ringvägen vissa tider 1946 men knappast med A8+B20 och dessutom inte just här.


1946? Menar du under inkopplingen av Skanstullsbron, eller något sådant? För sommaren 1949 vände ju 8 och 19 vid "Ringvägen" under omställningsarbetena vid Slussen, men det var ju vid tunnelstationen Ringvägen.

Det var nog inkopplingen av Skanstullsbron jag tänklte på och den perioden är väl kort och, som jag skrev, vände inte vagnarna just här.

Det sitter passagerare i släpet så det är nog inte ett utgående tåg 6 från Ringvägshallen.


Varför inte, egentligen? Fick folk inte följa med i släpvagnen på utgående tåg?

Egentligen såg jag nog mer på vilka utgående vagnar som kunde gå här. Utgående tåg på linje 1 eler 6 kanske hellre gick Rosenlundsgatan-Skånegatan? Eller 6:a via Slussen.


Hur som helst, så tycker jag att det ser ut att stå 4, eller möjligen 4E, på skylten.

Där är vi nog överens.

Spårvagnar i Stockholm

av Ola Almquist, Wednesday, April 27, 2016, 20:57 (2915 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bilden står som 50-tal men det är nog i senaste laget om man därmed inkluderar hela årtiondet. Om det var under krigsåren borde man kunnat skönja 'krigsmålningen' på vagnarna.
Sedan vet jag inte när SJ börjde köra busstrafik på Södertörn. Startade de det själva eller tog de över något bussbolag? Hållplatsskylten kanske kan gen någon vägledning. Jag såg tiden sent 40-tal till 1952 som rimlig, men förvisso kan ju även sent 30-tal fungera om SJ då bedrev busstrafik härifrån med denna typ av hållplatsskylt.

Det verkar som att SJ-märket, futura i ring, började användas 1938/1939 vilket vi kom fram till i denna tråd. Hur dom helst förekommer det på en ritning från 1943. Jag kan dock inte speciellt mycket om varken spårvagnar eller trafiken i Stockholm så jag kan inte tillföra ner för stunden.

EDIT: Det var inte svårt att hitta något om busstrafiken. Finns här.

M.v.h.
Ola

Spårvagnar i Stockholm

av Harald, Wednesday, April 27, 2016, 23:41 (2915 dagar sedan) @ Ola Almquist

EDIT: Det var inte svårt att hitta något om busstrafiken. Finns här.

När det står Ringvägen på den sidan, så det i de flesta fall ändhållplatsen vid Zinkensdamm som avses. Dock hade Huddingelinjerna 1950 en linje som gick från Skanstull, linje 8 till Lissma.

När slutade man med långskyltarna? Det kan ju också vara en ledtråd till tiden.

F.ö. undrar jag om man inte borde ha sett en del av 33:ans trådbussledningar hitom spårvägens kontaktledning om bilden är tagen efter 1948.

Spårvagnar i Stockholm

av Mr H, Thursday, April 28, 2016, 10:23 (2914 dagar sedan) @ Harald

EDIT: Det var inte svårt att hitta något om busstrafiken. Finns här.


När det står Ringvägen på den sidan, så det i de flesta fall ändhållplatsen vid Zinkensdamm som avses. Dock hade Huddingelinjerna 1950 en linje som gick från Skanstull, linje 8 till Lissma.

När slutade man med långskyltarna? Det kan ju också vara en ledtråd till tiden.

F.ö. undrar jag om man inte borde ha sett en del av 33:ans trådbussledningar hitom spårvägens kontaktledning om bilden är tagen efter 1948.

Förutom att jag tycker att det faktiskt står "4" i nummerkrukan på motorvagnen så har väl långskylten den för Ringlinjen typiska upphöjningen på mitten där det står just "Ringlinjen". Den påbyggnaden hade mig veterligen ingen annan linje.

Mr H

Spårvagnar i Stockholm

av Roar, Thursday, April 28, 2016, 12:57 (2914 dagar sedan) @ Mr H

Oslo Byarkiv har dette bildet i sine samlinger, men vet ikke hvor det er fra. Kan det være fra Stockholm? Den som vet svaret og er medlem av Facebook kan gjerne også svare direkte til Oslo Byarkiv.



Oslo Byarkiv

[image]

Spårvagnar i Stockholm

av Kent Hedqvist, Thursday, April 28, 2016, 14:49 (2914 dagar sedan) @ Roar

I bakgrunden syns en Volvo PV på vänster sida. Det borde då vara i Sverige före 1967.

Kent

Spårvagnar i Stockholm

av Harald, Thursday, April 28, 2016, 17:12 (2914 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

I bakgrunden syns en Volvo PV på vänster sida. Det borde då vara i Sverige före 1967.

Kent

Bilen kan vara parkerad och då kan det även vara i Norge.

Spårvagnar i Stockholm

av Anders Sandgren, Thursday, April 28, 2016, 17:18 (2914 dagar sedan) @ Harald

Baksidan på vägmärket där spåret möter vägen (utfart eller infart?) kan möjligen antyda vänstertrafik.
Men jag känner inte igen platsen, men det kanske är Göteborg eller Malmö?

Spårvagnar i Stockholm

av Roar, Thursday, April 28, 2016, 18:28 (2914 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I Norge var og er det smalspor 1 meter i Trondheim. På bildet ser det ut som normalspor, så da er Trondheim utelukket.

Jeg kjenner ikke igjen slike murbygninger som dette fra Oslo. Og der er jeg temmelig godt kjent.

Spårvagnar i Stockholm

av Stefan Isaksson, Thursday, April 28, 2016, 20:40 (2914 dagar sedan) @ Roar

Det skymtar en växel till vänster.
Det tyder på en ganska ovanlig spårgeometri:
Kanske att linjen gör en 90-graderssväng samtidigt som det ligger en vändslinga i kurvan, eller att det är en linjeförgrening där båda linjerna svänger.

Det kan inte finnas alltför många platser som stämmer in på den beskrivningen.
Kan det vara ett uppslag att nysta i?

SI

Spår någonstans

av Anders Sandgren, Thursday, April 28, 2016, 21:20 (2914 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

När man noterar staketet mot gatan och spåren börjar jag undra om det kan ligga en vagnhall till höger dir spåren leder.

Spår någonstans

av Överkörmästaren, Thursday, April 28, 2016, 21:53 (2914 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När man noterar staketet mot gatan och spåren börjar jag undra om det kan ligga en vagnhall till höger dir spåren leder.

Vagnhallen är nog bakom fotografen, det är ju en växel där han står och blåser eller värmer eller vad han nu gör också (naturligtvis, varför skulle han annars göra det?!?).

Spår i Göteborg

av Harald, Friday, April 29, 2016, 00:11 (2914 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När man noterar staketet mot gatan och spåren börjar jag undra om det kan ligga en vagnhall till höger dir spåren leder.


Vagnhallen är nog bakom fotografen, det är ju en växel där han står och blåser eller värmer eller vad han nu gör också (naturligtvis, varför skulle han annars göra det?!?).

Nej den är faktiskt till höger. Det är Göteborg. Jag kom på att det kunde vara infarten till Banavdelningens förråd i Majorna. När jag kollade i en bok med gamla Göteborgsbilder stämde husen. Vagnhallen Majorna ligger t.h. om bilden. Gatan där damen går är Karl Johansgatan. Gatan med bilen hette Slottsgatan. Den är borta liksom husen

Spår i Göteborg

av Anders Sandgren, Friday, April 29, 2016, 15:07 (2913 dagar sedan) @ Harald

När man noterar staketet mot gatan och spåren börjar jag undra om det kan ligga en vagnhall till höger dir spåren leder.


Vagnhallen är nog bakom fotografen, det är ju en växel där han står och blåser eller värmer eller vad han nu gör också (naturligtvis, varför skulle han annars göra det?!?).


Nej den är faktiskt till höger. Det är Göteborg. Jag kom på att det kunde vara infarten till Banavdelningens förråd i Majorna. När jag kollade i en bok med gamla Göteborgsbilder stämde husen. Vagnhallen Majorna ligger t.h. om bilden. Gatan där damen går är Karl Johansgatan. Gatan med bilen hette Slottsgatan. Den är borta liksom husen

Jag tror att det samma hus som på den här bilden (om länken fungerar). Spåren till höger utanför bild.

Spårvagnar i Stockholm

av Gunnar D, Thursday, April 28, 2016, 18:01 (2914 dagar sedan) @ Harald

EDIT: Det var inte svårt att hitta något om busstrafiken. Finns här.


När det står Ringvägen på den sidan, så det i de flesta fall ändhållplatsen vid Zinkensdamm som avses. Dock hade Huddingelinjerna 1950 en linje som gick från Skanstull, linje 8 till Lissma.

När slutade man med långskyltarna? Det kan ju också vara en ledtråd till tiden.

F.ö. undrar jag om man inte borde ha sett en del av 33:ans trådbussledningar hitom spårvägens kontaktledning om bilden är tagen efter 1948.

Tror att långskyltarna försvann 1947 utom på linje 18 som tydligen hade dem kvar tills linjen nedlades 1949.

/Gunnar

Spårvagnar i Stockholm

av Morshyttan, Thursday, April 28, 2016, 16:44 (2914 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bilden står som 50-tal men det är nog i senaste laget om man därmed inkluderar hela årtiondet. Om det var under krigsåren borde man kunnat skönja 'krigsmålningen' på vagnarna.

Utan att gå för långt i från ursprungsfrågan om bildens ålder, dristar jag mig till att fråga i allt undrande ordalag vad "krigsmålning" innebär !? :-|

En stilla fundering från oss alls icke speciellt kunniga i spårvägstrafik i allmänhet.

(men jag hann åka på dem :-) ;-) :-D :-D )

Krigsmålade Spårvagnar i Stockholm

av Anders Sandgren, Thursday, April 28, 2016, 17:07 (2914 dagar sedan) @ Morshyttan

Man målade vita band för att vagnarnas hörn skulle synas bättre i den mörkäggning (fysiska, för den politiska räcker det inte med målarfärg) som rådde.
A3 143 som liksom A12 335 och B20 915 deltog vid inspelningen av filmen 1939 fick dylik målning och lär ha den kvar.
Spårvägssällskapets sida om A3 143
Även 915 verkar ha fått behålla 'krigsmålningen' medan 335 är renoverad till 50-talsutseende.
Spårvägssällskapets sida om B20 915

SJ:s Huddingelinjer.

av H Lundén, Thursday, April 28, 2016, 18:26 (2914 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sedan vet jag inte när SJ börjde köra busstrafik på Södertörn. Startade de det själva eller tog de över något bussbolag? Hållplatsskylten kanske kan gen någon vägledning. Jag såg tiden sent 40-tal till 1952 som rimlig, men förvisso kan ju även sent 30-tal fungera om SJ då bedrev busstrafik härifrån med denna typ av hållplatsskylt.

De tog över från BSS, Busstrafiken Stockholm - Södertörn. Det måste ha varit på 40-talet. Det var ju den, som hade järnvägskoncessionen som hade rätt att driva busstrafik. SJ tycks ha använt det för att ta över BSS Huddingelinjer. Annars körde BSS de flesta busslinjer på Södertörn. Utom de som direkt berörde Nynäsbanan. Nynäsbanan körde dock inte in till Ringvägen utan körde Magelungsvägen till Älvsjö station. Vilket gjorde att de som bodde längs Magelungsvägen hade urusla bussförbindelser.
BSS hette för övrigt BST tidigare, när de även körde på Huddinge.

SJ:s Huddingelinjer.

av Anders Sandgren, Thursday, April 28, 2016, 20:14 (2914 dagar sedan) @ H Lundén

Historik från Spårvägsmuséet, mer kan läsas här
--------------------------------------------------
Busstrafiken på Södertörn och Stockholms södra förorter bedrevs på 1930-talet av ett bussbolag som hette Brännkyrka och Södertörns Trafikaktiebolag (BST).
Det grundades genom en sammanslagning av Brännkyrka Trafik AB och Södertörns Trafik AB. Bussbolaget övertog flera mycket små bussbolag och 1931 hade bolaget 22 bussar som trafikerade 18 linjer.

Redan samma år överfördes fyra linjer till AB Stockholms Spårvägar och 1937 såldes nio linjer till SJ Biltrafik i Huddinge. Återstående linjer övertogs av järnvägsaktiebolaget Stockholm - Saltsjön som drev Saltsjöbanan.
Bussbolaget ombildades till ett dotterföretag med namnet Busstrafiken Stockholm - Södertörn.
-------------------------------------------------------
Men vilka linjer och varifrån de gick framgår inte riktigt.

SJ:s Huddingelinjer.

av H Lundén, Friday, April 29, 2016, 15:25 (2913 dagar sedan) @ Anders Sandgren

BSS-linjerna utgick från Ringvägen mellan Götgatan och Älvsborgsgatan. Vendelsö-linjerna från den norra sidan och Handen-linjerna från den södra sidan. Vendelsö-linjerna hade depå vid Vendelsö Allé och Handenlinjerna i Handen. Linjerna kommer jag inte ihåg, men huvudlinjen var en ringlinje runt Drevviken. Handendepån körde medurs och Vendelsödepån moturs. Dessutom fanns det linjer till Dalarö, Berga, Norrby, Stortorp, Lissma, Tyresö, Orhem.
Södertörns villastad och Västerhaninge trafikerades inte av BSS. Det var SNJs gebiet.

SJ:s Huddingelinjer.

av Mr H, Friday, April 29, 2016, 19:01 (2913 dagar sedan) @ H Lundén

BSS-linjerna utgick från Ringvägen mellan Götgatan och Älvsborgsgatan. Vendelsö-linjerna från den norra sidan och Handen-linjerna från den södra sidan. Vendelsö-linjerna hade depå vid Vendelsö Allé och Handenlinjerna i Handen. Linjerna kommer jag inte ihåg, men huvudlinjen var en ringlinje runt Drevviken. Handendepån körde medurs och Vendelsödepån moturs. Dessutom fanns det linjer till Dalarö, Berga, Norrby, Stortorp, Lissma, Tyresö, Orhem.
Södertörns villastad och Västerhaninge trafikerades inte av BSS. Det var SNJs gebiet.


Men BSS linje 14 gick väl Västerhaninge-Gålö men det kanske var ett senare påfund?

Mr H

Spårvagnar i Stockholm

av Jan Langstrom, Thursday, April 28, 2016, 08:45 (2914 dagar sedan) @ Harald

Ringlinjen fick mustanger 1946-10-01 (innerringen) och 1945-11-22 (ytterringen). Ordinarie turer på linje 8 gick med mustanger från första början, d.v.s. 1952-12-30.

Men jag har ett tydligt minne av att jag rätt ofta åkt med tvåaxliga vagnar på linje 4 Fridhemsplan-Ringvägen mellan de datum du anger. Tyvärr var jag inte så bra på att skilja olika typer av tvåaxliga vagnar då.

Spårvagnar i Stockholm

av Harald, Thursday, April 28, 2016, 17:17 (2914 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Ringlinjen fick mustanger 1946-10-01 (innerringen) och 1945-11-22 (ytterringen). Ordinarie turer på linje 8 gick med mustanger från första början, d.v.s. 1952-12-30.


Men jag har ett tydligt minne av att jag rätt ofta åkt med tvåaxliga vagnar på linje 4 Fridhemsplan-Ringvägen mellan de datum du anger. Tyvärr var jag inte så bra på att skilja olika typer av tvåaxliga vagnar då.

Det gick många tvåaxliga vagnar som extravagnar på delar av linjen, men de ordinarie turerna som gick hela ringen var mustanger från 1946. Jag ser nu att det är ett skrivfel i mitt tidigare inlägg. Det ska vara 1946-11-22 för ytterringen.

Spårvagnar i Stockholm

av H Lundén, Thursday, April 28, 2016, 18:33 (2914 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Jag minns att jag åkte med en 2-axlad vagn på fyran över Västerbron någon gång på slutet av 40-talet. Stående som tredje person på fotsteget. Jag minns också att det gick bra att betala i alla fall. Det var bara att skicka en 25-öring iväg inåt vagnen, så kom biljetten sakta vandrande tillbaka.