Huvudsidan. Vad visas där. (Forumet)

av Qrt, Sunday, May 08, 2016, 17:38 (2902 dagar sedan)

Hej
Jag undrar hur det avgörs vad som visas på forumets huvudsida egentligen.

Jag uppfattar det som att:
I vänstra kolumnen på huvudsidan visas de senast startade trådarna i tidsordning efter när de ursprungligen startades.
Med den nyaste tråden överst.
Om man bläddrar till sida 2, 3.... så ser man allt äldre trådar.

I högra kolumnen på huvudsidan visas de 40 senast skrivna inläggen med det nyaste överst.
Ingen möjlighet ges att se ännu fler.

/Curt

Huvudsidan. Vad visas där.

av Lennart Petersen, Sunday, May 08, 2016, 17:46 (2902 dagar sedan) @ Qrt

Hej
Jag undrar hur det avgörs vad som visas på forumets huvudsida egentligen.

Jag uppfattar det som att:
I vänstra kolumnen på huvudsidan visas de senast startade trådarna i tidsordning efter när de ursprungligen startades.
Med den nyaste tråden överst.
Om man bläddrar till sida 2, 3.... så ser man allt äldre trådar.

Om du tittar uppe i forumrets övre del så hittas en del inställningar där man kan ändra på visningen : sortera , lägg inläggen i mappar och tabellvisning eller annat. Experimentera lite så hittar du nog en visning som passar just dig.

I högra kolumnen på huvudsidan visas de 40 senast skrivna inläggen med det nyaste överst.
Ingen möjlighet ges att se ännu fler.

Nej det är just de 40 senaste som visas vilket väl torde räcka.
Men alla inlägg finns ju i vanlig visning.

Huvudsidan. Vad visas där.

av Qrt, Sunday, May 08, 2016, 18:02 (2902 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Visningen som jag inte får fram (vilken finns i de flesta andra fora som standard) är "visa aktiva trådar" det vill säga visa trådarna i datumordning efter när någon skrev ett inlägg senast i dem.

Som det nu är syns inte gamla trådar trots att det gjorts ganska nya inlägg i dem.

I högra kolumnen på huvudsidan visas de 40 senast skrivna inläggen med det nyaste överst.
Ingen möjlighet ges att se ännu fler.

Nej det är just de 40 senaste som visas vilket väl torde räcka.

Nej det räcker inte när äldsta inlägget ofta försvinner över strecket och utom synhåll redan inom ett dygn.
Trots att tråden är aktiv visas den då inte alls eftersom trådarna sorteras efter när de startades istället för efter hur aktiva de är = senaste inlägg.
Ändå kanske tråden bara är några veckor eller ibland bara dagar gammal.

Jag förstår inte vad du menar med

Men alla inlägg finns ju i vanlig visning.

Det är innan man gräver i en tråd som det är intressant att se fler än ett dygn gamla inlägg. Alla har nog varken tid eller ork att gå in i forumet flera gånger om dygnet.

TILLÄGG:
Nu kan jag se aktiva trådar.
Funktionen sortera fungerade inte tidigare här men nu ser jag att det är möjligt
att "sortera tråden ordning för senaste svar". (Vilken kuriös svenska.)
Det tycker jag borde vara standard.
Inte "sortera trådarna i datumordning"
(vilken då datumordning kan nybörjaren dessutom fråga sig)
/Curt

Huvudsidan. Vad visas där. Använd Tabellvisning

av BD, Sunday, May 08, 2016, 20:19 (2902 dagar sedan) @ Qrt

Om du använder Tabellvisning kommer alltid den tråd upp överst där det senast skrivna bidraget finns.

Huvudsidan. Vad visas där. Använd Tabellvisning

av Qrt, Monday, May 09, 2016, 13:14 (2902 dagar sedan) @ BD

Nej.
Inte utan att jag väljer aktivt.
"sortera trådarna i datumordning" är standard även där.

Anledningen till att jag frågar är att jag söker information i ämnet Kinavagnar.
Om det finns då redan två utmärkta trådar. Jag kompletterade den ena och skrev ett längre bidrag i den andra där jag söker ytterligare upplysningar.
Men eftersom standard är att visa trådarna efter när de skapades så syntes det troligen för de flesta forumsbesökare bara i ett knappt dygn att där fanns mer info och frågor i dessa trådar.

För att återstarta och föra vidare ett ämne är man alltså tvungen att lusa ner forumet med ytterligare en tråd, precis som BD också helt konsekvent gjorde 2015.
Tråkigt men nödvändigt så länge som "sortera trådarna i datumordning" är standard.

Kinavagnar från Belgien och O&K [...]
BD 2013-10-13, 19:18 1628 5 Järnväg allmänt

Ibr-vagnar m m. En repitition [...]
BD 2015-08-27, 18:42 1150 10 Järnväg allmänt

/Curt

Huvudsidan. Vad visas där. Använd Tabellvisning

av Harald, Monday, May 09, 2016, 15:16 (2902 dagar sedan) @ Qrt

Nej, du måste inte alls lusa ned forumet med nya trådar. Man kan välja om man vill ha trådarna sorterade efter starttid eller efter tid för senaste svar. Varje gång man klickar på "Sortera" upptill så byts ordningen. Om man tillåter cookies från jvmv2.se att sparas så får man samma ordning nästa gång man öppnar forumet.

Huvudsidan. Vad visas där. Använd Tabellvisning

av danielb987, Monday, May 09, 2016, 19:11 (2901 dagar sedan) @ Harald

Curt har i vart fall delvis rätt. Om man använder forumets standardinställningar är sannolikheter mycket stor att man missar nya inlägg i gamla trådar om man inte läser forumet varje dag. Många andra forum visar tråden med det senaste inlägget överst, medan det här forumet som standard visar trådarna efter när trådens första inlägg är skrivet. Vilket gör att sannolikheten att en sporadisk besökare missar intressanta nya inlägg i gamla trådar är mycket stor.

Alltså, om man vill vara säker på att besökare verkligen läser ens nya inlägg så är det mycket bättre att skapa en helt ny tråd än att svara i en gammal tråd.

Grundproblemet är att forumets programvara har ett antal år på nacken och att det har kommit nyare forumprogramvara, t ex phpBB. Men samtidigt är jag väl medveten om att det är inte helt enkelt att byta ut ett befintligt forum. Dels behöver forumets administratörer lära sig det nya forumet och hur man konfigurerar det, dels måste besökarna lära sig det nya forumet vilket kan vara problematiskt om man har många datorovana besökare.

Med vänlig hälsning
Daniel