Nedlastning av vagnar (Fordon: vagnar)
Helgen 22-23 november var det planerat årets sista banarbetshelg. Dock var vädrets makter oss icke nådiga.
Man ska ha kul när man jobbar. Att byta sliprar eller montera rälsvandringshinder i 10 cm snö är inte kul. Det får bli div småplock istället.
Dock: För några dagar sedan diskuterades koppeltyper och det ställdes en fråga hur mycket en godsvagn sjunker ihop när den lastas varvid jag lovade ta några bilder.
SRJ NNu 1046 ovan får utgöra pedagogiskt exempel.
Det ligger rejält med sliprar (140 st) över ena axeln, den andra är obelastad. Med MTOP-metoden kommer jag fram till att lasten väger knappt 6 ton som ligger över ena axeln. Detta motsvarar 80-90% av vagnens lastförmåga.
Här är den olastade axeln. Det är 65 mm mellan fjäder och rambalk.
Den lastade axeln; 40 mm mellan fjäder och rambalk.
Sålunda har vagnen endast sjunkit 25 mm mellan tom och i princip full.