Nedlastning av vagnar (Fordon: vagnar)

av Anders Ljung, Saturday, November 22, 2008, 14:01 (5644 dagar sedan)

Helgen 22-23 november var det planerat årets sista banarbetshelg. Dock var vädrets makter oss icke nådiga.
Man ska ha kul när man jobbar. Att byta sliprar eller montera rälsvandringshinder i 10 cm snö är inte kul. Det får bli div småplock istället.

Dock: För några dagar sedan diskuterades koppeltyper och det ställdes en fråga hur mycket en godsvagn sjunker ihop när den lastas varvid jag lovade ta några bilder.

[image]


SRJ NNu 1046 ovan får utgöra pedagogiskt exempel.

Det ligger rejält med sliprar (140 st) över ena axeln, den andra är obelastad. Med MTOP-metoden kommer jag fram till att lasten väger knappt 6 ton som ligger över ena axeln. Detta motsvarar 80-90% av vagnens lastförmåga.

[image]

Här är den olastade axeln. Det är 65 mm mellan fjäder och rambalk.

[image]

Den lastade axeln; 40 mm mellan fjäder och rambalk.

Sålunda har vagnen endast sjunkit 25 mm mellan tom och i princip full.

Nedlastning av vagnar

av Roland Hansson @, Uppsala, Saturday, November 22, 2008, 18:53 (5644 dagar sedan) @ Anders Ljung

SRJ NNu vagnar lastar 18 ton och lasten på 1046 uppskattad till 6 ton borde då utgöra en tredje del av 18 ton.
Roland Hansson

Nedlastning av vagnar

av Anders Ljung, Sunday, November 23, 2008, 11:26 (5643 dagar sedan) @ Roland Hansson

Det skule inte vara något problem att lasta ytterligare 140 sliprar på vagnen vilket skulle göra lasten till 12 ton, 65% av maxlasten.

Bilden visar dock en vagn som har hela lasten liggande över ena axeln och närbilderna över hur mycket fjädrarna rör sig.

Nedlastning av vagnar

av Loke, Sunday, November 23, 2008, 13:18 (5643 dagar sedan) @ Anders Ljung

Det skule inte vara något problem att lasta ytterligare 140 sliprar på vagnen vilket skulle göra lasten till 12 ton, 65% av maxlasten.

Bilden visar dock en vagn som har hela lasten liggande över ena axeln och närbilderna över hur mycket fjädrarna rör sig.

Att lasta en vagn upp till maxlasten för en transport är en sak. Men hur påverkas fjädrarna av en varaktig lagring på detta sätt?

Oberoende av lastens storlek borde vagnen lastas med lasten jämt fördelad.
Annars borde det vara förhöjd urspårningsrisk vid rörelse på spår.

Hur påverkar den ojämna lastfördelningen vagnen i längden?

Finns det någon hållfasthetsexpert som kan reda ut begreppen?

Loke

Nedlastning av vagnar

av Per Ljungberg, Sunday, November 23, 2008, 15:23 (5643 dagar sedan) @ Loke

I "Teknisk Vagntjänst" daterad dec 1962 står att en vagn får högst vara nedlastad så att avstånd mellan fjäderband och långbalk får vara högst 10 mm. För vagn till utlandet max 20 mm. Avser normalspår. Om detta gäller i dag också vet jag inte.
Jag antar att en fjäder som står med max nedböjning under lång tid mattas en del. Men samtidigt bör ju fjädern vara dimensionerad för betydligt högre last för att klara av de påfrestningar som uppstår t.ex. vid passage över en skarv med stort avstånd mellan rälerna. Fjädrarna på ett ellok bör ju tåla att bära hela vikten under dess livstid (eller åtminstone mellan huvudrevisionerna). Här är ju den statiska vikten nära konstant hela tiden.
Fjäderegenskaperna påverkas nog en hel del om fjädern är belastad eller inte. Jag kan tänka mig att en tom godsvagn är "stummare" i gången än en maxlastad. Här gäller det för konstruktören att beräkna fjädrarna så att vagnens gångegenskaper påverkas så lite som möjligt oberoende av hur mycket vagnen är lastad. Det har säkert också med ramens vridstyvhet att göra.
PLj

Nedlastning av vagnar

av Sven Andersson, Uppsala, Sunday, November 23, 2008, 15:54 (5643 dagar sedan) @ Loke

I det aktuella fallet skall vagnen lastas med flera slipers inom en mycket snar framtid

vilken service!

av Staffan Granath, Sunday, November 23, 2008, 16:30 (5643 dagar sedan) @ Anders Ljung

Dock: För några dagar sedan diskuterades koppeltyper och det ställdes en fråga hur mycket en godsvagn sjunker ihop när den lastas varvid jag lovade ta några bilder.

SRJ NNu 1046 ovan får utgöra pedagogiskt exempel.

Det ligger rejält med sliprar (140 st) över ena axeln, den andra är obelastad. Med MTOP-metoden kommer jag fram till att lasten väger knappt 6 ton som ligger över ena axeln. Detta motsvarar 80-90% av vagnens lastförmåga.

Här är den olastade axeln. Det är 65 mm mellan fjäder och rambalk.

Den lastade axeln; 40 mm mellan fjäder och rambalk.

Sålunda har vagnen endast sjunkit 25 mm mellan tom och i princip full.<

Det var jag som frågade för några dagar sedan, va snällt av dig att åka ut och provlasta en vagn för att kunna svara mig :-) :-)

tänk vilket välkomnande man får när man blir medlem i ULJ :-D

nu vet jag, men att det sjönk så lite var mindre än vad jag gissat.

från det lastbara morshyttan :-| :-) :-D