Samlingsportalen (JvmV informerar)

av L Lundgren Digitaliseringsverksamheten., Thursday, May 12, 2016, 10:41 (2904 dagar sedan)

Hej
Jag vill bara meddela att det finns ca 4000 nya bilder på Samlingsportalen nu. Samlingsportalen kommer framledes att uppdateras varje månad som vi gjort tidigare. Lite tekniska problem har gjort att det tyvärr inte kommit några nya bilder på ett tag. Vi håller för närvarande på att ta bort dubbletter från Samlingsportalen. Dessa bilder raderas ej från databasen utan bara avpubliceras. Vi sammanför informationen från baksidan av de avpublicerade bilderna till den bild som kommer att vara kvar på Samlingsportalen. Vi har tagit fram en noggrann rutin hur detta ska gå till. Detta arbete kommer att fortgå t.o.m. 2017. Det är ju lite bilder att gå igenom.
Det kommer att komma nya bilder hela tiden trots att rättningen pågår.

Lennart Lundgren
Verksamhetsledare
Digitaliseringsverksamheten

Samlingsportalen

av 53 Wadsten, Friday, May 13, 2016, 07:01 (2903 dagar sedan) @ BD

Ni gör ett fantastiskt jobb med Samlingsportalen, en guldgruva att grotta ner sig i. Tack att den finns.

Samlingsportalen

av Herpai, Thursday, May 12, 2016, 20:25 (2904 dagar sedan) @ L Lundgren Digitaliseringsverksamheten.

Tack och det värmer att ni är gillandes i det arbete vi gör att lägga ut och dela med oss av kulturarvet! För och till folket! :-) Jag har en fråga, vi har nu lagt ut över 154 000 bilder i olika kategorier, ämnen och samlingar..nu till min fråga- vad saknar ni för ämnen, motiv? Så jag vet vad jag ska lämna till skanning. Kom med förslag, antingen här eller skicka ett mejl till mig.

Samlingsportalen

av Humbla, Thursday, May 12, 2016, 20:31 (2904 dagar sedan) @ Herpai

Finns det möjlighet att söka på de bilder som har lagts in det senaste året, månaden?

Samlingsportalen

av Herpai, Friday, May 13, 2016, 08:16 (2903 dagar sedan) @ Humbla

Jag vet inte om det är det svar som du far efter men om du vid sökning skriver in en * i valfritt fält, te x ort och innan du söker ändrar i fältet bredvid sökknappen från Bildlista senast kompletterad till Bildlista senast registrerad får du de senaste inlagda. Det går tyvärr inte som systemet ser ut i dag att välja ut per tid det senaste registrerade, te x senaste året eller månaderna.

Samlingsportalen

av Lennart Petersen, Thursday, May 12, 2016, 22:23 (2904 dagar sedan) @ Herpai

Tack och det värmer att ni är gillandes i det arbete vi gör att lägga ut och dela med oss av kulturarvet! För och till folket! :-) Jag har en fråga, vi har nu lagt ut över 154 000 bilder i olika kategorier, ämnen och samlingar..nu till min fråga- vad saknar ni för ämnen, motiv? Så jag vet vad jag ska lämna till skanning. Kom med förslag, antingen här eller skicka ett mejl till mig.

Jag vet inte riktigt om det kan ingå i projektet eller om det ligger på någon annan nivå men förutom bilder tror jag det vore angeläget om ett antal tidtabeller i urval scannades och gjordes tillgängliga.
Tror många skulle uppskatta att kunna söka över nätet i tidtabeller

Samlingsportalen

av Herpai, Friday, May 13, 2016, 07:15 (2903 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Alla tidtabeller är skannade fram till någon gång 1920-talet och innan nästa år är målet att alla Sveriges kommunikationer/tågtidtabellen fram till 2000-talet ska vara skannade. Anledningen till att vi inte lagt ut fler av "kommunikan" är tekniska brister. När vi nu går in i Trafikverkets itmiljö blir det en helt annan skjuts. Så arbete pågår😊

Samlingsportalen

av Stefan Olsson, Thursday, May 12, 2016, 23:17 (2904 dagar sedan) @ Herpai

Ni har ju börjat botanisera i Bosse Gyllenbergs bilder. Varför inte fortsätta med dessa? Gärna med fokus på Sverige och smalspår.

Samlingsportalen

av Herpai, Friday, May 13, 2016, 07:17 (2903 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Vad gäller Bosses samling så pågår skanning av alla diabilder i första hand, sen börjar skanningen av SV/V samlingen från negativ nr 1 till och med 52 000. Så även här pågår arbetet 😊

Samlingsportalen

av lokf, Friday, May 13, 2016, 09:02 (2903 dagar sedan) @ Herpai

Tack och det värmer att ni är gillandes i det arbete vi gör att lägga ut och dela med oss av kulturarvet! För och till folket! :-) Jag har en fråga, vi har nu lagt ut över 154 000 bilder i olika kategorier, ämnen och samlingar..nu till min fråga- vad saknar ni för ämnen, motiv? Så jag vet vad jag ska lämna till skanning. Kom med förslag, antingen här eller skicka ett mejl till mig.

Tack för det enastående arbete som ni lägger ner på detta projekt!
Har och har haft stor glädje och nytta av dessa.

Som svar på din fråga tycker jag personligen att det har blivit ganska heltäckande beträffar ämnen och motiv.

Även jag har en fråga.
Jag har en del bilder som skulle platsa i samlingsportalen. Huvudsakligen äldre.

Om jag vill skänka dessa till Jvm går det då att sända som rek post och till vilken adress, eller är det för riskabelt så att jag skall komma personligen med dom?

Björn Bodin

Samlingsportalen Gärna verkstadsbilder. Toppenbild

av BD, Friday, May 13, 2016, 10:56 (2903 dagar sedan) @ Herpai

Tack och det värmer att ni är gillandes i det arbete vi gör att lägga ut och dela med oss av kulturarvet! För och till folket! :-) Jag har en fråga, vi har nu lagt ut över 154 000 bilder i olika kategorier, ämnen och samlingar..nu till min fråga- vad saknar ni för ämnen, motiv? Så jag vet vad jag ska lämna till skanning. Kom med förslag, antingen här eller skicka ett mejl till mig.

Personligen kan jag sitta länge och studera verkstadsinteriörer och upptäcka detaljer. Bilden här nedan med detaljer anser jag vara en absolut toppenbild alla kategorier!!

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Samlingsportalen Gärna verkstadsbilder. Nästan m91

av Thomas Tell, Monday, May 16, 2016, 13:32 (2900 dagar sedan) @ BD

[image]

Detta är väl nästan SJ modell 91 men inte pressade plåtar utan skurna.
/tell

Samlingsportalen Gärna verkstadsbilder. Nästan m91

av BD, Monday, May 16, 2016, 14:33 (2900 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]


Detta är väl nästan SJ modell 91 men inte pressade plåtar utan skurna.
/tell

Jo, huggna och filade.

Kanske det går att få namnet på den glade verkmästaren?

Samlingsportalen Gärna verkstadsbilder. Nästan m91

av Christer Fredriksson, Monday, May 16, 2016, 15:03 (2900 dagar sedan) @ BD

Boggierna är till de på FLJ egna verkstad i Kopparberg tillverkade litt BCFo-vagnarna med resgodsutrymmet mitt i vagnen.

Samlingsportalen

av Pär Ekstrand, Friday, May 13, 2016, 14:06 (2903 dagar sedan) @ Herpai

Hej !

Tack för allt arbete ni lägger ner :-)

Jag saknar att kunna söka på färg eller svart/vita bilder.
Jag är ofta ute efter färgbilder och skulle vilja att de svart/vita
inte kommer upp.

MvH
Pär