Lästips DR under andra världskriget? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, May 25, 2016, 07:36 (2895 dagar sedan)

Jag efterlyser bra lästips om Deutsche reichsbahns verksamhet under andra världskriget - både med anledning av själva kriget men även rörande transporter i samband med koncentrationslägren. Ett exempel kan vara denna bok.

Lästips DR under andra världskriget?

av Bjorn Markland, Wednesday, May 25, 2016, 10:52 (2895 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

1993 kom det ut en bok på EK-Verlag av Alfred C. Mierzejewski med titeln "Bomben auf die Reichsbahn - Der Zusammenbruch der deutschen Kriegswirtschaft 1944-1945" (ISBN 3-88255-897-0). På 256 sidor behandlar den både den tyska krigsplaneringen från järnvägssynpunkt och den faktiska händelseutvecklingen med bl a allierade bombanfall. På slutet finns en lång lista med källhänvisningar. Det samtida bildmaterialet är rikhaltigt - och förstås deprimerande.

Av förlagstexten verkar det som om boken är en översättning av ett engelskt original som skulle ha hetat "The collapse of the German Economy 1944-1945 - Allied air power and the national German railway" och givits ut 1988 av The University of North Carolina Press.

Ingen av versionerna verkar vara tillgänglig antikvariskt just nu, men du får väl söka vidare om du tycker det kan vara intressant.

Lästips DR under andra världskriget?

av H Lundén, Wednesday, May 25, 2016, 12:31 (2895 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det är ett ganska stort ämne. Mycket upplysningar hittar man nog därför bäst insprängt i andra verk om WW II.
Hannah Arendts bok om Eichmannprocessen innehåller en hel del information om hur transporterna till förintelselägren organiserades och genomfördes.
Lew Kopelews självbiografi beskriver hur DRs regionaltrafik runt Königsberg ännu var igång efter att sovjetarmén hade intagit staden.
Marion Dönhoff beskriver hur den nazityska ledningen i Königsberg hindrar stadens befolkning från att fly med järnvägen inför den anstormande sovjetarmén. I stället utnyttjar de allt tillgängligt utrymme för att transportera sina egna, ofta erövrade inventarier och tillgångar västerut.
Och så vidare i var och varannan tysk bok om denna tidsrymd.
Även skönlitterära verk om den tiden innehåller ofta realistiska skildringar från järnvägen. Sista kapitlet i Jurek Beckers bok Jakob der Lügner är ett exempel.

Tillägg:
Jag glömde en sak. Vi hade två tyska lokförare uppe hos oss vid ett prov. Den äldre av dem hade kört lok redan som femtonåring under kriget. I krigsområdena i Östeuropa. DR tog allt de kunde få och tonåringar kanske inte fullt förstod hur farligt det var.

Lästips DR under andra världskriget? Die Reichsbahn im Ostfeldzug

av BD, Wednesday, May 25, 2016, 15:38 (2895 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag efterlyser bra lästips om Deutsche reichsbahns verksamhet under andra världskriget - både med anledning av själva kriget men även rörande transporter i samband med koncentrationslägren. Ett exempel kan vara [link=http://www.bokus.com/bok/9780764330971/the-german-national-railway-in-world-war-ii/]denna[/link] bok.

Die Reichsbahn im Ostfeldzug läste jag för ca 45 år sedan och har börjat läsa den andra upplagan för ett tag sedan. Handlar om det som titeln anger.

När jag är hemma igen om en styv vecka kan jag återkomma med boktiteln på en "Eisenbahnpioners" personliga upplevelser under fälttåget i öster.

[size=large][b][link=https://www.amazon.de/Die-Deutsche-Reichsbahn-Ostfeldzug-1939/dp/B0000BMGG3?ie=UTF8&*Version*=1&*entries*=0]Länk[/link][/b][/size]

Lästips DR under andra världskriget?

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, May 25, 2016, 21:39 (2895 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Eisenbahnen und Eisenbahner zwischen 1941 und 1945. Redactor Verlag 1973.
Boken verkar utgöra band V i något som kallas "Dokumentarische Enzyklopädie", gissningsvis finns det också ett band IV som behandlar den tidiga krigstiden.