Lapplandsexpressen (Historiskt material)

av Christer Fredriksson, Friday, June 03, 2016, 21:21 (2885 dagar sedan)

Hur länge gick detta tåg med detta namn?

1906 02 02 Östgötaposten:

[image]

Lapplandsexpressen

av Christer Fredriksson, Saturday, June 04, 2016, 17:47 (2884 dagar sedan) @ Humbla

Någon som har en "Kommunicka" från åren runt1910 som kan kolla?

Lapplandsexpressen

av Cargoman, Saturday, June 04, 2016, 20:19 (2884 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Någon som har en "Kommunicka" från åren runt1910 som kan kolla?

Jag har inte tillgång till årgång 1910, men däremot från sommaren 1914.
Denna sommar avgick St 22 från Stockholm kl 18.37 (via Krylbo) med sovvagn Stockholm-Långsele och sittvagn Stockholm-Luleå. Ankomst Ånge kl 04.54.
Tåget fortsatte från Ånge som Pt 502 kl 5.08 och ankom Boden 21.16. Detta tåg medförde Restaurangvagn Långsele-Boden och sittvagn Långsele-Narvik (plus Stockholm-Luleå).
Vidare som Pt 504 från Boden kl 21.55 med ankomst (Kiruna kl 07.02) Narvik kl 12.19. Detta tåg medförde sitt- och sovvagn Boden-Narvik (plus sittvagn Långsele-Narvik).
Ovanstående vagnkurser är "direkta vagnar", men det fanns säkert även "lokala "sittvagnar som gick delsträckor i tågen.

Lapplandsexpressen

av Bertil Bengtsson, Saturday, June 04, 2016, 23:53 (2884 dagar sedan) @ Humbla

Jag har gjort en ovetenskaplig analys av restiden. Den hamnar på 1,5 dygn - minus ungefär en kvart.
första dygnet: 18,37 - 24,00
andra dygnet : 00,00 - 24,00
tredje dygnet: 00,00 . 12,19 .

Jag vet inte hur länge Lapplandsexpressen gick med detta namn. Under min ungdomstid i Boden på 50-talet gick tågen 21 - 22 utan namn. De gick via Krylbo och hade ca två timmar längre gångtid än tågen 93 - 94 (Nordpilen) via Gävle - Ockelbo. 21/22 passerade Bdn (Boden C) vid 15-tiden på 50-talet och början på 60-talet. Under något år i början av 60-talet (tidtabeller eller graf - NÅGON?) möttes de på Bdn. Bdn var inte riktigt dimensionerat för samtidiga tågmöten Stockholm - Narvik och v/v samt samtidiga tåg till/från Haparanda och Luleå (det blev VÄLDIGT trångt på stationen). Jag jobbade då på TR ("Trafikrestauranger", för er som är yngre..) - så det kändes ungefär som jag jobbade på Cst (förlåt, Stockholm Central..) ,så året därpå lades tågmötet till Bds (Boden Södra); det tog alltså ungefär en kvart mellan tågen på Bdn.

OT: när började tågen 93/94 (de som kallades Nordpilen) via Gävle gå?

Berra

Lapplandsexpressen

av Thor Bjerke, Sunday, June 05, 2016, 09:31 (2884 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jeg har i et manus om Ofotbanen skrevet dette om toget, med hovedvekt på norsk side av grensen:

"SJ så fort betydningen av Malmbanan og Ofotbanen som turistbane. Allerede sommeren 1903 satte de opp et eget turisttog fra Stockholm til Narvik og tilbake en gang hver uke. «Lappland Express» kjørte i to sommermåneder og brukte litt over to døgn de på 1581 kilometrene; et to-timers opphold i Kiruna medregnet. Dette var et luksustog med svært få plasser, alle på 1. klasse. Toget kom til Narvik som «Turisttog 16» søndager klokken 16.45 og returnerte som «Turisttog 13» mandager 10.10. I Sverige var betegnelsen Xt 99/100. Den første sommeren skal toget totalt hatt 598 reisende til Narvik og 197 derfra. Toget ble somrene 1904 og 1905 kjørt to ganger ukentlig. Tognumrene 808 og 809 ble tatt i bruk på norsk side fra 1904.

Fra 1906 ble det spesielle turisttoget kjørt som et vanlig hurtigtog, men bare med 1. og 2. klasse, bare om sommeren og med få kjøredager. Fra 1907 ble dette togparet på norsk side kjørt tre ganger i uken frem til sommeren 1913, som var det siste året toget ble kjørt til Narvik. På svensk side ble toget fra 1908 kjørt daglig mellom Stockholm C og Boden; deler av året som persontog nord for Långsele. I 1909 førte toget for eksempel tre gjennomgående svenske vogner til og fra Narvik, ABo, BFo og Co."

Lapplandsexpressen antal sovplatser

av mormorsgruvan, Tuesday, April 06, 2021, 13:40 (1118 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur många sovplatser har detta tåg haft genom åren ? Det första året 1903 bestod tåget av två vagnar och 28 sovplatser.

Lapplandsexpressen antal sovplatser

av Göran Kannerby, Tuesday, April 06, 2021, 14:02 (1118 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur många sovplatser har detta tåg haft genom åren ? Det första året 1903 bestod tåget av två vagnar och 28 sovplatser.

Är du enbart intresserad av platser i sovvagn? Eller även liggplatser i liggvagn?

Teoretiskt skulle man annars kunna tänka sig 13 sovvagnar med vardera 36 sovplatser, dvs totalt 468 sovplatser som mest. Å andra sidan har det nog alltid gått åtminstone någon sittvagn i tåget också.